Omdat mijn paard per september het land af gaat ben ik al aan het rondkijken voor een stal. Nu heb ik er 2 op het oog alleen weet ik niet welke ik zou moeten kiezen. Ze bevallen mij allebei.
stal 1
Zomer/winter in het land met andere paarden. Weide word afgezet. schuilstal. Watervoorziening. Uitrijmogelijkheden. Grote rijbak. Grote kast voor je spullen. Kleinschallig niet meer dan 10 paarden. Kleine kantine, geen toilet. Er komen in de winter ook koeien in de koeienstal. Afstand 15 km. Er word bijgevoerd.
Stal 2
Zomer/winter buiten samen met een ander paard. Watervoorziening, er word onbeperkt hooi/droogvoer bijgevoerd. Uitrijmogelijkheden. Rijbak, kleine bak/longeerpaddock. Zeer leuke uitstraling van een boerderij. Grote kast. wel drukker met mensen. afstand 17 km.
Op basis van je beschrijving zou ik zo geen keuze kunnen maken. Zie zo in dat rijtje nauwelijks verschillen. Al zou geen toilet voor mij wel wat minder zijn. Ik ben vaak lang op stal... Verschil in kosten verder? Buiten dat zal het toch aan je gevoel liggen waar je het meeste mee hebt. Dat zou ik de doorslag laten geven. Hoe zit het met de paardenkennis van de eigenaren? Persoonlijk vind ik dat ook wel van belang!
Stalgenoten is ook wel een belangrijk punt inderdaad... Omdat er zo weinig verschillen lijken te zijn, denk ik echt dat je je eigen gevoel moet volgen. Buitenstaanders zullen je niet tot nauwelijks kunnen helpen in het nemen van deze beslissing ben ik bang.
HorseTopShop
Geplaatst: 03-07-13 09:24
bakkietijger schreef:
Verschil in kosten is tien euro. Stal 2 sprak mij meer aan alleen ik had gelijk al een aanvaring met iemand van stal en dat houd mij een beetje tegen.
Dan zou voor mij de keuze snel gemaakt zijn. Stal 1. Als ze tegen een vreemde, die voor het eerst op stal komt, al zo doen.... Hoe gaat dat dan als je er staat?
Geeft stal 1 ook onbeperkt ruwvoer wanneer het gras op is/land kapot getrapt is? Zo ja dan zou ik ook voor stal 1 gaan.
friesiszwart
Geplaatst: 03-07-13 12:54
hoe gebeurd het bijvoeren bij stal een.
Daarbij zou ik zeker voor een stalling gaan kijken die minder ver weg is. Deze afstand komt dagelijks terug en gaat ten koste van de tijd die je aan je paard zou kunnen besteden. vooral ook als je meerdere keren per dag zou moeten gaan.
bij beide stallen word er goed bijgevoerd dus ik hoef niet vaker op een dag heen en weer te rijden. Ook word er bij beide stallen gezorgd voor het water.
Zo naar de rijtjes gekeken zou ik toch kiezen voor stal 2, maar als je bij stal 2 al direct een aanvaring had met een wildvreemde denk ik niet dat het heel leuk gaat worden omdat je toch vaak bij je paardje bent... Dus al met al zou ik voor stal 1 gaan en een chemisch toiletje verstoppen?
Hmm, zit niet veel verschil tussen, behalve dan dat je paard bij stal 1 met meerdere paarden zal staan (beter) en bij stal 2 met één paard. Maar op zich ook geen ramp.
Kijk ook naar de bodem van de rijbak(ken). Welke is beter, minder zwaar etc. Allemaal wel leuk dat stal 2 meerdere bakken heeft, maar als de bodem daarvan rot is, heb ie er nog niets aan.
Kijk ook hoe er bijgevoerd word. Of ze op stal krijgen, of het zo het land in word geplopt etc..
En lees ik het nou goed, maar heeft stal 2 geen schuilstal? Het gaat bij beide om 24/7 buiten of zie ik dat verkeerd? Want als dat het geval is, zou ik zeker niet naar stal 2 gaan.
Kijk ook naar de staat van de weilanden.. Welk land zal in de winter één grote modderbende worden en welke niet of minder?
Is ook heel belangrijk. Dat had ik eens toen ik in de zomer ging verhuizen, verder niet bij nagedacht.. Zomer was het prima, maar in de winter was het daar één drama met modder en stonden ze de hele dag in de blub.
Sfeer is ook belangrijk en kleinschalig, dus stal 1, is misschien daarom wel leuker.
het enige wat mij tegenhoud is dat ik al een aanvaring heb gehad maar ergens denk ik ook weer dat ik daarboven moet staan. Bij stal 2 staan ze niet alleen met 2 maar onze paarden komen los van de groep te staan omdat er geen merrie tussen kan staan want in de groep staat een dominante ruin die merrie's trapt.
het gaat hier om 2 paarden en een shet en een probleempje is ook dat op stal 1 geen shet kan en op stal 2 weer wel. Stal 2 heeft dan inderdaad geen schuil mogelijkheden en stal 1 weer wel. Op stal 1 is het een grote wei maar die word in de winter afgezet zodat ze niet het hele land kapot kunnen lopen. Ik weet niet of het een blub word want daar kon ik nu nog niets van zien. Een voordeel van stal 1 vind ik wel dat het gewoon een stuk rustiger is alleen wel minder plek om te poetsen. Wel binnen een stukje maar daar komen ook koeien in te staan. Ik heb aan de eigenaar gevraagd of er geen oplossing kan komen voor een extra draadje voor de shet en als dat mogelijk is dan is de keuze snel gemaakt. Ik wil gewoon het beste voor onze paarden.
Breghje
Geplaatst: 03-07-13 16:20
Ik heb op een heel grote stal gestaan, en op een heel kleine stal, en op beide was er gezeik en gezeur. Wat dat betreft maakt het helemaal niks uit eigelijk, al is meteen een aanvaring niet grappig uiteraard.
Blub en de voorál bodem van de rijbak vindt ik heeeeel belangrijk, evenals het weidemanagement/aanwezigheid wisselweides, de kwaliteit van het bijgevoerde hooi ed. Geen schuilstal hoeft an sich geen probleem te zijn, mijn paard heeft ook 24/7 buiten gestaan mét schuilmogelijkheid en er nooit gebruik van gemaakt. Tenzij er gevoerd werd dan schoot ze wel de stal in.
Geen toilet lijkt me eeeeehmm...bijzonder. Is er wel een goede sloot aanwezig dan mocht je toch eens willen lossen?
Dus ik zou nog eens gaan kijken persoonlijk, en doorvragen wbt blubber enzo in de winter. Vooralsnog zou mijn persoonlijke voorkeur uitgaan naar degene met de beste bodem in de bak.
britje1997
Geplaatst: 10-07-13 20:26
stal 1 (als er ook leuke stalgenootjes zijn)
Laatst bijgewerkt door britje1997 op 10-07-13 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Nikass
Geplaatst: 10-07-13 20:40
Op basis van jouw lijstje heeft stal 1 mijn voorkeur in verband met kleinschaligheid, in kuddeverband staan en schuilstal. Het ontbreken van een toilet vind ik wel een beetje absurd, is daar geen oplossing voor te verzinnen? Verder ben ik met eerdere bokkers eens dat je goed moet letten op de kwaliteit van de bodem van de rijbak. Vraag ook eens aan de mensen die er al staan.
Ik zou voor stal 1 gaan. In een kudde naar buiten is voor een paard toch veel leuker dan maar met 1 maatje.
frutsels
Geplaatst: 10-07-13 21:51
Ik moet eerlijk zeggen dat geen van beide opties mij aanspreken. Te weinig faciliteiten en klinkt beide een beetje als een rommelig zooitje. En zonder toilet is geen optie. Slaat ook idd nergens op. Ik ben ook eens voor een schattig kleinschalig pensionstalletje gegaan. Ik kwam er in de zomer. Nou, het bleek in de winter een stuk minder schattig! Ik zou verder kijken. Maar mag ik eens vragen waar je nu staat? En waarom wil je daar weg?
joyce B
Genoeg plekken zonder toilet hoor... of dat je bij de beigenaar binnen moet. Hier heb ik het opgelost om in de zadelkamer een campingtoilet te plaatsen. dan kun je bij afwezigheid van ons en hoge nood altijd even naar het toilet. Werkt prima tenzij je hele grote drollen wil draaien misschien :p En met vorst doet hij het ook. mijn oude stal had een toilet in een schuurtje buiten (op gierput) maar daar bevroor de boel dus dat werd afgesloten.
Sorry Joyce B, maar ik vind een toilet toch echt een basisvoorziening als je een pensionstalling aanbiedt. We leven wel in Nederland hoor, niet ergens in Afrika ofzo. Uiteraard is de mogelijkheid om van het toilet van de eigenaar gebruik te maken een prima oplossing. Dan is er ook gewoon een toiletvoorziening natuurlijk. Maar uit de zin "er is geen toilet aanwezig", begrijp ik dat die mogelijkheid er ook niet is.
Ik zou voor optie 1 gaan. Ik denk dat het voor je paard zelf ook leuker is om met meerdere paarden te zijn. Het blijven toch kuddedieren. En dat er geen toilet is, betekent dat ook dat je niet bij de eigenaar kunt gaan? Ik vind het wel opvallend dat je wel stallen aanbiedt, maar er geen toiletvoorziening is.
miccamaaike
Geplaatst: 11-07-13 10:17
Als de shet mee kan, optie 1, als de shet niet mee kan naar optie 1, optie 2. Lijkt me dat je ze wel graag bij elkaar wilt houden toch?