Is er Animo voor een goede opfok?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lieverties

Is er Animo voor een goede opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 09:53

Via deze weg wil ik kijken of er Animo is voor een goede opfok?

We willen dat de paarden veel beweging krijgen ook in de winter.
Het idee is om de paarden in groepjes te plaatsen (na leeftijd en karakter) op de weide en s,winters in grote loopstallen.
We willen er voor zorgen dat de paarden in de winter lekker een paar uur per dag kunnen spelen in een paddock. (ontbreekt vaak op een opfok)

Ook willen we er voor zorgen dat de paarden handmak zijn dus dat ze ook in de hand komen.
Kortom we willen zorgen dat ieder paard een eerste geweldige 3 jaar van zijn leven heeft.

Ook zouden we verder willen dan opfok, bijv keuringklaar maken van paarden en andere trainingen.

Qua voeding willen wij zorgen dat de paarden het beste krijgen wat helemaal aansluit bij de behoefte.
De opfok zouden we het liefst in omgeving Limburg willen starten.

Heb je nog tips of wil je laten weten dat je interesse zou hebben in een dergelijke opfok dan zou ik dat graag willen weten.

Liess__

Re: Is er Animo voor een goede opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:13

Wat is een aantal uur paddock? Wordt er onbeperkt ruwvoer gegeven in de stal en paddock?
Hoe groot wil je de groepen maken? Hoe groot worden de paddocks?
Mogen de eigenaren ongevraagd/onbeperkt langs komen?
Hoeveel ervaring hebben jullie met jonge paarden?
Houd je eigenaren op de hoogte? En wat voor prijs wil je gaan vragen?

Zelf zou ik geen interesse hebben, veelste ver weg en daarnaast staat mijn jaarling top op de stal waar ze nu staat. Daar komen ze minimaal 7 uur per dag buiten, verhard en onverhard met onbeperkt ruwvoer. En zomers 24/7 op grote weides.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:38

dit heb je al veel en ik maak al > 10 jaar gebruik van opfok. Waar ik met name tegenaan loop is dat afspraken vaak niet nagekomen worden. Met name hoefsmid (zou om de acht weken zijn wat blijkt 4/5 maanden niet in de zomermaanden want zij staan op het land)
Vaak ook in de viezigheid, en ik zie heus het verschil wel tussen dagelijks opstrooien en echt niet zelfs een dag eerder niet.
afstand haalt mij niet zo veel uit als de zorg en controle maar goed aanwezig is.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 12:58

Wat is een aantal uur paddock? Wordt er onbeperkt ruwvoer gegeven in de stal en paddock? Minimaal 8 uur en genoeg ruimte in loopstal met veel frisse lucht. (open) ruwvoer zal zoveel mogelijk onbeperkt gegeven worden.
Hoe groot wil je de groepen maken? Hoe groot worden de paddocks? groepen ongeveer 6 tot 10 paarden, paddocks zo groot dat ze een goede sprint kunnen trekken en veilig kunnen ravotten. (ideaalste is paddock aan loopstal en dan 24/7 en met mooi weer op het land)ligt aan de locatie.
Mogen de eigenaren ongevraagd/onbeperkt langs komen? JA
Hoeveel ervaring hebben jullie met jonge paarden? de ervaring is minimaal 20 jaar
Houd je eigenaren op de hoogte? En wat voor prijs wil je gaan vragen? eigenaren worden op de hoogte gehouden en de prijs zal zo aantrekkelijk mogelijk zijn (dit zal zijn rond de 60 tot 150 per maand) ligt aan welk ras, seizoen,leeftijd en natuurlijk wensen.

Ook willen wij dat wat we zeggen ook nakomen en daarom duidelijke afspraken maken en die nakomen.
Daarom is het belangrijk dat de mensen op ieder tijdstip hun dier kunnen bezoeken en we altijd open zullen staan voor vragen en kritiek.
Ook zal er dag en nacht controle zijn op de dieren en willen wij ze eigenlijk geen min zonder toezicht laten.

Ook is het belangrijk dat de stallen er schoon en fris uitzien.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:44

Klinkt op zich goed. Maar ik zou zelf meer intresse hebben in een opfok waar ze 's winters 24/7 met schuilstal buiten staan. Of in ieder geval in de winter de hele dag overdag buiten in kleine groepen. Dat soort opfokken zijn in Nederland veel moeilijker te vinden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:06

@lieverties: kun je er meteen een maandbedrag tegenover zetten. Want je kunt nog zo'n mooie opfok hebben, als de prijs te hoog is krijg je geen klanten.
En als je met het maandbedrag niet uit komt omdat het te laag is ga je failliet.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 17:43

Ginam ik neem dat mee dank je wel.

Dubbeldun een maandbedrag kunnen we pas daar tegen over zetten als we alles begroot hebben.
En voordat we dat doen wilde ik weten of er interesse is in een dergelijke opfok.

De bedragen hangen af in wat voor huisvesting we de paarden onderbrengen en wat de wensen zijn.
Als we zoals eerder genoemd de paarden 24/7 per dag per jaar buiten hebben met schuilstal zal het weer een ander bedrag worden.

Dit topic heb ik geopend om te kijken wat de wensen zijn van een goede opfok.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:56

Mijn veulen gaat al naar zo'n opfok eind september.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 18:06

Er bestaan al hele goede opfokstallen.

Ik zou daar eens rondkijken naar het hoe en wat.

Eiffel is daar 1 van, dat vind ik er super, niet dat ik daar ooit geweest bent, want mijn paard had alles wat nodig wat en inalles voorzien toen ik mijn paard kocht als jaarling, lekker dichtbij mij thuis.

En goed dat je het hier neerzet of er vraag naar is.

Wil je ervan kunnen leven en of is het meer hobbymatig? bij het ervan leven, zul je het heel groots en onderscheidend moeten aanpakken.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 01:15

Zoals Ginaman ook al beschreef. Heb ik meer interesse in een opfok waarbij de paarden 24/365 buiten staan met uitloopstap. Daarbij onbeperkt ruwvoer en afwisseling van hardheid/zachtheid kwa ondergrond.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 01:22

melissa_b schreef:
Heb ik meer interesse in een opfok waarbij de paarden 24/365 buiten staan

Eens, maar dan wel een opfok zoals de Eifelopfok. Waar ze heel veel hectares hebben en de paarden alle ruimte hebben om hun gang te gaan en elkaar uit de weg te gaan als dat nodig is. Bij een nieuwe stal bij mij in de buurt bieden ze dit ook aan, maar daar willen ze 30 paarden op zo'n 2 hectare proppen. Dan kies ik liever voor een vertrouwd adres, al is dit wat verder weg.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 01:26

Waar in Limburg? Bedenk dat er in Noord- en misschien ook wel MiddenLimburg erg veel mensen zijn met de paarden aan huis en er hier ook veel stallen zijn die gewoon jaarrond weidegang bieden. Ik zou zelf bijvoorbeeld mijn jonge paarden niet uit handen geven simpelweg omdat ik daar geen reden toe heb. Maar misschien dat je sowieso wel klanten van verder weg hebt bij zoiets natuurlijk.

Verder vind ik het beloven van 24/7 toezicht wel apart. Gaat er iemand van jullie de hele nacht achter een camera zitten dan of hoe zie je dat voor je? Ook met toezicht kan je trouwens niet alles voorkomen, een ongeluk zit in een klein hoekje. Waarmee ik niet wil zeggen dat toezicht niet goed is, maar wel dat je moet opletten met wat je beloofd.

Verder zou ik bij groepen van 6-10 paarden wel echt staan op een grote paddock zodat paarden ruimte kunnen opzoeken. En dan denk ik al snel aan 50-50 meter (niet echt een paddock meer, maar 6 paarden in een rijbakkie zie ik dus echt niet zitten, veel te groot risico)

Tot slot, ik zou echt never nooit niet een paard in de opfok zetten met het idee dat degene die dat runt hem dan wel even handmak maakt ed. Straks krijg je een paard terug dat helemaal niet is opgevoed zoals jij dat graag hebt of dingen heeft aangeleerd waar jij als eigenaar niet blij mee bent of die gewoon voor jou niet praktisch zijn. Het idee klinkt heel leuk, maar ik denk dat dit echt geen doen is en je hier 9 van de 10 keer een hoop problemen mee krijgt.

Zo maar wat dingen die me te binnen schieten opgeschreven, succes met de verdere brainstorm!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 01:31

Staan ze in kleuterklasjes of in een kudde?
Ik zou nooit voor een echte opfok gaan met enkel jonge paarden, maar ik zou een gemengde kudde willen met volwassen opvoeders ertussen en speelmaatjes.

Van enkel in een kleutergroep rondlopen wordt niet 1 paard beter imo

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 06:54

Ginam schreef:
Klinkt op zich goed. Maar ik zou zelf meer intresse hebben in een opfok waar ze 's winters 24/7 met schuilstal buiten staan. Of in ieder geval in de winter de hele dag overdag buiten in kleine groepen. Dat soort opfokken zijn in Nederland veel moeilijker te vinden.

ik denk dat veel mensen dat zouden willen voor hun paard echter de bodemgesteldheid dit in grote gebieden niet toelaat. Ik was in het verleden al blij als is mijn paarden tot half oktober op het land kon houden en dat zij eind april erop konden, vaak was dat later in het jaar zelfs.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 07:16

Om eerlijk te zijn zie ik niks nieuws. Ken genoeg opfokken waar ze buiten komen ook in de winter.
Realiseer je wel dat als je dit rendabel wil maken je veel eigen grond moet hebben. Een opfok waar ze heel de zomer in dezelfde wei lopen en evt hooi bijgevoerd krijgen zou ik nooit interesse in hebben.
Bovendien wil je denk ik niet dat al die mensen op elk moment in de week langs kunnen komen en de wei in gaan, dan zou er altijd iemand bij moeten zijn en bovendien geeft het vaak veel onrust.
Mooiste zou zijn als je kan opfokken voor een grote stal die jaarlijks grote groep veulens brengt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 07:42

Zes paarden in een rijbakkie klein? Sorry, ken weinig opfok waar ze een grotere uitloop hebben in de winter dan een rijbak grootte. En als je na gaat dat die paarden dan een groot deel van de dag met zes op 60m2 staan... In de zomer zijn de weides natuurlijk veel groter. Maar de groepen vaak ook.

Ik denk dat je met 24/7 buiten met een inloopstal (gewoon zo'n opfokstal) met aan de achterkant open aansluitend een verhard gedeelte en daar achter een groot zand gedeelte (heb ik eens gezien bij een prachtige stal in vledder) wellicht heb je dan iets waarmee je je kunt onderscheiden. Denk wel dat je op moet passen met te goedkoop. 24/7 buiten kan alleen goedkoop als ze hele jaar op de wei kunnen die daar geschikt voor is. Zodra je voorzieningen moet treffen als een gedraineerde zandpaddock en stuk bestrating is dat een veel grotere investering die wel terug verdiend moet worden. Ook kost het meer tijd en geld aan onderhoud. paddocks moeten vaak uitgemest worden anders wordt het een vieze bende. . Zand moet elk jaar bijgevuld worden en in de inloopstal strooi je op zodat ze altijd warm en droog en zacht kunnen liggen. Het is niet voor niets dat bij opfok vaak beknibbeld wordt op de ruimte per paard. Zowel qua staloppervlak per paard als de uitloop.
Misschien moet je niet willen mikken op goedkoopste zijn maar op goede kwaliteit bieden. dus echt schone stallen en uitloop. Goede kwaliteit ruwvoer en evt individueel krachtvoer geven combineren met leren vast staan. Goed medisch toezicht en een goede hoefsmid die ook corrigerend kan werken om in aanleg aanwezige standproblemen op tijd bij te sturen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 08:02

Ik ben zelf ook niet meer zo fan van opfok waarbij de oudste 3 of 4 is. Mijn pony komt uit de begrazing en had hectare en hectare grond om te spelen, veel vriendjes, allemaal leuk. Maar ze was op 4 jaar wél de baas. Vind dat veel te jong en ze is bij ons op stal ook serieus op haar plek gezet door de volwassen paarden. Ik zou liever een opfok in gemengde kudde zien.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 09:46

jokari schreef:
Ik ben zelf ook niet meer zo fan van opfok waarbij de oudste 3 of 4 is. Mijn pony komt uit de begrazing en had hectare en hectare grond om te spelen, veel vriendjes, allemaal leuk. Maar ze was op 4 jaar wél de baas. Vind dat veel te jong en ze is bij ons op stal ook serieus op haar plek gezet door de volwassen paarden. Ik zou liever een opfok in gemengde kudde zien.

Dat ben ik helemaal met je eens. Mijn jaarling staat nu in een groep waarvan de oudsten 3-4 jaar zijn. Ze is nu zeker niet de baas, maar staat ook niet heel laag in rang. Je ziet heel duidelijk dat ze zich anders gedraagd tegenover haar leeftijdsgenootjes. Dus als ze straks zelf bij de oudere paarden hoort is deze plek niet echt geschikt meer...

Verder veroorzaakt het geen onrust als er regelmatig iemand door de groep loopt. Ik zou mijn paard nooit ergens neerzetten waar je een afspraak moet maken om langs te komen.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 14:49

Wat fijn dat er al zoveel hebben gereageerd.

Toezicht 24 uur bedoel ik stroom alarm (als dit onderbroken word) camera,s en overdag natuurlijk menselijk toezicht.
Ook ik weet de risico,s want mijn jaarling is verdronken in de opfok, daarom liever alles eraan doen dan later denken van oh ja dat hadden we zo kunnen voorkomen.

De groepen aanvullen met oudere paarden klinkt mij ook zeker goed, ben altijd geweest voor gemengde groepen.
Ook willen we het zo veilig mogenlijk maken.

En dat iedereen welkom is zal wel betekenen dat ze pas de kudde in kunnen als er toezicht is.
Mijn ervaring is dat jonge paarden hierdoor wel mens sociaal worden.

En handmak zullen ze moeten worden of zijn. want ze moeten naar de hoefsmid,ontwormt,enten en eventueel verzorgd bij verwonding.

Eigenlijk willen wij ons onderscheiden in dat de mensen hun paarden met een gerust hart brengen.
Ook gaan we langs op andere opfoks om een indruk te krijgen.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 14:51

Ik heb zelf bij verschillende opfoks gestaan en moest altijd een afspraak maken en mocht me paard er niet uithalen.
Ik vind dat het gewoon moet kunnen.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 14:54

ook ben ik er voor dat de paarden ook een verhard stuk hebben om op te lopen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:58

lieverties schreef:
Ik heb zelf bij verschillende opfoks gestaan en moest altijd een afspraak maken en mocht me paard er niet uithalen.
Ik vind dat het gewoon moet kunnen.

Ik vind juist absoluut van niet. Ik heb ook bij een opfok gestaan (heeeeeel lang geleden, toen ik nog niet beter wist) waar paarden te pas en te onpas uit de kudde werden getrokken. Daarna moest steeds weer opnieuw de rangorde bepaald worden en er was veel onrust. Ik ben blij met mijn adres in de Eifel, voor mij geen ander adres meer.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 14:59

0000 dank je wel!

Ja ergens in Limburg of Drente, we zijn nog aan het uitzoeken waar.
We willen eerst alles op papier hebben en ook voor ogen hebben wat voor opfok het moet worden zodat we daarna kunnen gaan zoeken wat de beste lokatie is.

We zijn ons bewust dat de speelruimtes groot moeten zijn.

Het gaat ons echt om het welzijn van de paarden en dat ze een goede jeugd beleven.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 15:05

Dat is het moeilijke de 1 wil wel zijn paard eruit halen en de ander niet.
vooral in een gemengde groep zal dit moeten kunnen.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:25

Klopt. Maar daarin moet jij je eigen regels in maken. Wat vind jij dat wel-niet kan?
Paarden wel of niet uit de kudde halen. Wel? Mag dit dan alleen of onder toezicht?