Gras na drie dagen in plastic, hooi of kuil?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lotto

Gras na drie dagen in plastic, hooi of kuil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 21:33

Afgelopen vrijdag is het land waar ik mijn voorraad hooi van dit jaar zou kopen gemaaid. Het is eerste snede, flink lang, maar vrijdagnacht is er 7 mm regen gevallen. Zaterdag, zondag en vandaag is het geschud , alleen gisteren is het lekker zonnig geweest, nachten waren koud en vochtig...
Morgen wordt het gras in plastic verpakt. Ik heb aangegeven dat ik bang ben dat het te kuilig wordt, dus dat ik na de rust periode eerst eens een baal open wil zien.
Wat denken jullie, is het verstandig om naar een andere partij op zoek te gaan, of zal het droge stof gehalte wel bijna net zo zijn als gras wat na 5/6 zonnige dagen in plastic is gegaan? 
Pfff, hooistress zonder zelf te hooien, het is toch wat weer ieder jaar. ... 

Akshay

Re: Gras na drie dagen in plastic, hooi of kuil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:34

ik zou iets anders gaan zoeken...
Ik vind het spul bij mij op stal heel fijn. Maar dat ligt 5 dagen met zeer warm en zonnig weer en gaat dan het plastic in..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:35

Tja, ik denk dat je het antwoord wel weet. Iets dat 3/4 dagen zonder zon heeft gedroogt en iets dat 6 dagen in de zon heeft gedroogt... Het zal echt heel natte voordroog zijn vrees ik

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:48

Tsja wij hebben een zelfde partij maar dat is echt prachtspul en gaat ook morgen in de baal. Echt bijna hooi zo droog. Loop er eens doorheen, ruik en voel, dat gaan wij hier vanachter een computer scherm niet zien!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:49

3 dagen met zon geeft een prima resultaat, maar 3 dagen met maar 1 dag zon zou ik zo niet zo veel vertrouwen in hebben. Het kan op zich wel goed drogen, als het maar flink waait.

Je moet eigenlijk zien hoe het het plastic in gaat. Als het op het land voelt als hooi en ritselt en weg waait met de wind is het droog genoeg. Als het nog deels groen is (als gras, niet als groening hooi) en nog vochtig, dan wordt het in het plastic nooit droger... Als je morgen nog mooi weer hebt met zon en wind en het wordt weer geschud en op wiersen gelegd, dan kun je zien hoe het uiteindelijk nog gedroogd heeft. Soms gaat het ineens heel snel als het al wat langer gelegen heeft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:00

Het gaat morgen toch pas het plastic in? Dan ligt het 5 dagen... Dat wordt echt prima spul. Als je gras met 80% ds (waar je dus ook gewoon hooi van kunt maken) in plastic stopt wordt het ook niet goed. 60-65% ds is ideaal voor goed paardenvoordroog. Je hebt nl wel iets vocht nodig voor de fermentatie. En ik schat in dat je met 5 dagen drogen echt wel aan die 60-65% zit. Natte kuil heeft 40-45% ds, daar zit je echt wel voorbij.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:32

Die plensbui van vrijdagnacht is niet erg, het is nog aan het afsterven dan, dus nog niet aan het drogen.
Maar ik vind 5 dagen zonder echt noemenswaardig zon (hier was het weer wel super) niet echt ideaal om hooi te maken.

Maar goed, is de ondergrond wel goed droog geweest en is het met een goede schudder geschud? (dus lekker uit elkaar? Of nog half op elkaar ...)
Allemaal factoren waardoor wij zo niet kunnen beoordelen wat voor spul jij krijgt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:41

En het scheelt ook hoe stengelig het gras is. Ik heb prima voordroog gehad met 1,5 dag drogen en 3x schudden. Dat was geen hooi, maar zeker ook geen koeienkuil. Jong gras droogt veel langzamer dan lang uitgegroeid en uitgebloeid gras dat al bijna hooi op stam is.

Aantal keren schudden, en hoe dik het gras ligt, spelen ook nog mee. Gewoon vanmiddag voor het persen dus opnieuw kijken en als het dan op hooi lijkt, dan krijg je ook echt wel mooie voordroogbalen.

Shelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:11

Ik heb hetzelfde gehad vorig jaar,ik heb er prima balen van..

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 23:40

hier ook alles ingepakt vandaag, zaterdag gemaaid. ziet er prachtig uit ( zie alleen nog steeds geen regen :+ )

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 19:44

is het nu afgelopen vrijdag (gisteren) gemaaid of de week ervoor ?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 19:59

Zou inderdaad eerst even een kijkje ter plaatse nemen tijdens het inpakken. Misschien is het wel hartstikke mooi droog. Mij lijkt het wat aan de natte kant nog, hier in de buurt schudden zelfs de koeienboeren het gras vaker en laten het langer drogen dan die 3 dagen. Maar goed, als je bij 't inpakken gaat kijken, kun je evt de rustperiode skippen en gelijk op zoek naar een andere partij.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 20:06

Ze maken waarschijnlijk niet een pak voor je open alleen om te kijken of jij het droog genoeg vindt.
Ga kijken bij het inpakken,
Maar wat wil je eigenlijk? Kuil of hooi,
Kuil is prima voor paarden, mits niet te nat.
Moet wel binnen een bepaalde tijd op zijn

fienenbambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 07:33

heeft met vocht persentage te maken, zowel voor hooi of kuil. degene die perst of wikkelt heeft normaal gesproken hier zo,n ding voor die dit kan meten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 10:15

Ga eens op het land kijken morgen, dan zie je (voel je en ruik je) wat er in de baal gaat. Op zich als het goed geschud is en voldoende zon heeft gehad moeten het prima balen kunnen worden.

Lotto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 11:08

Ik heb besloten om naar een andere partij uit te kijken, het was mij te nat.