hoe paarden het beste te koppelen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maaike2800

hoe paarden het beste te koppelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 10:30

Mijn paard werd geïntroduceerd in een nieuwe kleine kudde. Het zijn een aantal ruinen en 1 merrie. Nu hebben we met de merrie en mijn paard samen geprobeerd maar dat lukte niet, hoe krijgen we de groep toch bij elkaar? Zonder ernstige schade want mijn paard is nogal kwetsbaar.

_Balou

Re: hoe paarden het beste te koppelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:31

Eerst een draadje tussen jou paard en de groep?

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 10:32

dan gaan ze door t draadje heen.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:34

Soms kan een merrie wel wat feller zijn dan een ruin. Misschien dus eerst je paard koppelen aan de meest rustige ruin van de kudde en als dat goed gaat er 1 bij en zo verder?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:34

Meerdere ruinen en 1 merrie is niet de meest optimale groep.

Er zijn een paar mogelijkheden (al dan niet na eerst apart met draadje ertussen).
In de groep gooien, niet miepen, een week niet naar omkijken en vooral geen paarden uit de groep halen. 99 van 100 keer is dat het beste. Moet je wel een groot weiland voor hebben, zodat de paarden elkaar kunnen ontlopen.
Andere optie is de leider uit de groep halen, nieuwe paard bij de rest, minimaal 1 week bij elkaar laten tot daar de rust is weergekeerd, en dan de leider terug.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:35

Dat is lastig meestal zet je ze gewoon eerst naast elkaar.
Maar hoe dan ook moeten/zullen ze de rangorde uitvechten.
Wij zetten ze altijd direct bij elkaar en gaat altijd wel goed .
Maar als je dat niet wilt zul je ze toch naast elkaar moeten introduceren .

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:39

Jouw paard ook even alleen in het weiland laten zodat hij weet waar de draadjes zitten enzo. Voordat je de groep erbij zet.
Eerst koppelen met de onderdanigste van het stel?

Is het trouwens merrie of ruin?
Maar een beetje gevlieg zal je altijd krijgen. Ze moeten toch onderling uitmaken hoe de verhoudingen in elkaar zitten.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 10:43

naast elkaar gaan ze door t draad heen.
Maakt het uit welk paard eerst gekoppeld word? want uiteindelijk zal hij met allemaal door 1 deur moeten kunnen, toch?
Is het dan niet beter met de felste te beginnen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:47

Nooit met 1 paard beginnen. Hooguit de leider er uit, nieuwe paard bij de rest van de groep (die dan een leider mist en onzeker is) die een week of langer bij elkaar laten, dan de leider er bij.
Of gewoon cold turkey bij de hele groep.
Met 1 paard beginnen ben je veel en veel langer bezig, en verstoort bovendien de al bestaande rangorde, wat ook weer onrust geeft.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:48

Maar hij zal nooit vriendjes worden met de felste... hij moet juist gedrag van degene overnemen die nu rustig wordt geaccepteerd.
Hier is laatst een nieuwe in de groep gekomen... die staat dus nu constant naast mijn ouwe ruin die ergens onderaan de rangorde bungelt... dat was ook wat onzekere dodo. De felste ruin van de groep die stuurt deze ruin nog steeds weg bij de merries. De nieuwe ruin kan rustig naast die van mij staan want die blijft uit de buurt bij de merries... en wordt wel geaccepteerd door de baas. En nu zag ik dat de andere rustige ruin ook gewoon naar deze nieuwe toe gaat.

Maar hier gaan ze dus wel in één keer bij de groep. Er wordt alleen gekeken in welke groep het paard het beste past.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 10:54

mijn paard is kwetsbaar en bijt niet van zich af, is ook lichamelijk niet in staat een flinke trap uit te delen ofzo, ben bang dat hij in een hoek gedreven wordt wanneer er meerdere tegelijk op hem af komen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:02

Als hij echt in de hoek wordt gedreven is het weiland niet groot genoeg. Je moet echt ruimte hebben... en een stabiele groep. Als het een stabiele groep is wordt er een stuk minder geruzied. Weet natuurlijk niet hoe de kudde is... maar als je zo'n kwetsbaar paard hebt moet je eigenlijk vooral goed gaan kijken of de kudde wel geschikt is voor jouw paard.

Maar nu weten we nog niet of je een merrie of ruin hebt.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 11:05

een ruin (er is maar 1 merrie en daar hebben we dus mee geprobeerd). weiland is groot genoeg maar hij is gewoon niet zo snel.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:07

Gewoon zorgen voor een ruim weiland. Eventueel de hoeken afronden met een stroomdraad zodat jouw paard niet vastgezet kan worden en dan de wei op. Staan ze er dag en nacht? Anders zou je de groep 's ochtends een keer niet kunnen voeren als ze op stal staan en ze dan naar buiten gooien. Vaak is er dan even wat gemier maar gaan ze al snel eten.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:09

Dan is het ook wel logisch dat het met de merrie niet werkt... die merrie heeft waarschijnlijk één of twee ruinen die al haar maatje zijn.. die wisselt ze niet in voor jouw onderdanige ruin.

Hoezo gaan ze door het lint trouwens als je hem apart zet? Wie gaat er dan door het lint?

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:37

Ik heb mijn ruin en jonge hengst eerst naast elkaar gezet op stal. Zo konden ze wat snuffelen e.d. maar zat er wel tralies tussen. Na een paar dagen naast elkaar gezet in de wei, maar met draad er tussen en beide genoeg voer zodat ze zich niet alleen op elkaar focussen maar ook op het eten. Heb ook ooit gehoord op een pensionstal dat ze de paarden 's ochtends bewust geen ruwvoer geven (alleen brok), zodat ze in de wei meer prioriteit geven aan het eten.

Uiteindelijk heb ik ze na een paar dagen bij elkaar in een groot weiland gezet (1ha) zodat ze iedereen ook weg konden. Eerste paar dagen stonden ze ieder in een hoek te grazen, nu zijn het dikke maatjes! Het blijft een beetje aanvoelen en kijken hoe ze erop reageren, ieder paard is anders. Als er meerdere dominante bij zijn blijft het nu eenmaal lastig en zal het wat vaker ' botsen'.. Succes!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 12:27

Als ze door de draad gaan, is de draad niet hoog genoeg, sterk genoeg of staat er niet genoeg stroom op ;)

Ik zou er toch voor kiezen om je paard eerst een aantal dagen naast de kudde te laten grazen, niet om hem er in één keer bij te zetten als hij zich totaal niet verweren kan.

Is dat overigens vanwege zijn karakter of heeft hij lichamelijke beperkingen, dat je stelt dat hij zo kwetsbaar is ?

In dat geval zou je wellicht inderdaad beter overwegen om hem apart te houden en een lief klein kameraadje voor hem te zoeken, of is dat geen optie ?

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 12:52

Mijn merrie stond ook eerst in een kudde, en ook zij werd verstoten en soms zelfs echt aangevallen, met als resultaat dat zij niet meer mocht eten of drinken :s zij staat nu samen met 1 ruin en dat gaat prima, zoals Shirley al zei misschien samen zetten met 1 kameraadje.. ?

Shelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:13

Ik ben het met Ibbel eens.
Meerdere ruinen en 1 merrie is nooit slim.
Zou een goed draad er tussen zetten met goed stroom.