Ervaringen kleigrond ophogen met bielzen en zand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Ervaringen kleigrond ophogen met bielzen en zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 10:20

Hoewel het nu nog geen winter is wil ik vast kijken hoe ik mijn pony's meer droge ruimte kan geven in de winter. Vroeger liepen ze dan op een hektare en dan viel het wel mee met de natte plekken. Helaas had ik toen ook hoefbevangen dieren dus dat werkt niet meer. Nu lopen ze dus op een kleiner stuk en met regen veranderd dat binnen enkele dagen in een drassige modderpoel. Ze hebben wel een stuk verhard voor hun stal, maar ik wil ze ook graag een stukje zand geven zodat ze ook lekker kunnen rollen. Helaas is het natuurgrond dus ik mag niet zomaar in de bodem graven.

Nu zat ik eraan te denken om een stuk af te zetten met bielzen en daar zand in te laten storten. Heeft hier iemand ervaringen mee? Blijft het zand dan redelijk liggen en wordt het ook echt droger? Foto's zijn ook altijd welkom.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:30

Dan moet je wel een tussenlaagje maken , anders vermengt het zand zich alsnog met de klei en heb je nog een blubberbak in plaats van een zandbak -O-

En het moet ook wel een grote bak worden, wil je voorkomen dat ze zich bezeren aan de randen ...

Als het echt alleen om een rolplek gaat, zou ik een stuk bestraten en daarop zand storten ( al dan niet beperkt door bielzen ), maar waarschijnlijk gaan ze het ook lekker als toilet gebruiken ( zoals mijn ezels , want niks poept en piest lekkerder dan rul zand >;) )

capopjekop

Re: Ervaringen kleigrond ophogen met bielzen en zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 10:52

Ik wilde een stuk van 15 bij 3 doen ongeveer, dan heb ik meteen een mooi pad naar het hek zodat ik ze met droge voeten uit de wei kan halen. Of zou 3 meter te smal zijn om te rollen? Zou gronddoek voldoende zijn als tussenlaag?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 11:06

Ik denk niet dat het gaat werken of ze zult voor afvoer van het water moeten zorgen. Als je dat niet doet krijg je 'drijfzand'.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 11:09

Mijn ervaring is dat je moet afgraven, een drainage aanleggen en dan meerdere lagen zand aan moet brengen. En heel goed schoonhouden.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 11:11

Wat je zou kunnen doen is op de kei laag een dikke laag met grof grind doen. Daarboven een scheidingslaag / doek , en daarboven een laag zand met als opsluiting de bielzen.

Door de grindlaag kan het water weg.. je moet alleen wel even kijken dat het water in een gootje weggevoerd kan worden onder je bak door.
Bv een sleufje graven en dat extra opvullen met grind.

Zorg er wel voor dat je een laag gind van minsten 10 cm gebruikt. en de zand laag minstens 20 cm :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 17:02

bij 3 meter heb je echt een te smal pad om veilig over de rug te rollen. Zou minstens voor 6 meter breed gaan, maar liever nog iets breder. Je wilt ze echt niet met hun benen in het schrikdraad krijgen...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:43

capopjekop schreef:
Ik wilde een stuk van 15 bij 3 doen ongeveer, dan heb ik meteen een mooi pad naar het hek zodat ik ze met droge voeten uit de wei kan halen. Of zou 3 meter te smal zijn om te rollen? Zou gronddoek voldoende zijn als tussenlaag?

Biels is 2.6 meter, en met hele werkt makkelijker. Dus 2 stuks breed (minimaal) en 6 lang voor rolplek wil je toch wel, of je moet er meteen een longeerbakje van willen maken, en meteen voor 15x15 gaan.
Goed gronddoek (http://www.wintergronddoekhandel.nl/ heb ik het vandaan) is hier genoeg, al lopen ze wel wat zand uit de paddock. Uitgangen bestraten en regelmatig zand terug vegen is aan te raden.

Stukje bij het hek betegelen is inderdaad handig, maar ik zou er ivm langs komende mensen geen favo plek van de pony's willen maken. Ook is het aan te raden je paddock op het hoogste punt van je wei te maken en meestal is dat niet bij het hek.