van stal wisselen of blijven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DaraBariton

van stal wisselen of blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 17:59

Hoi! Ik ben op dit moment best wel aan het twijfelen of ik van stal zal veranderen of niet. De huidige stal is echt niet slecht maar er zijn ook factoren die ervoor zorgen dat ik misschien toch wel naar de andere stal wil. Wie kan mij een beetje helpen?

Huidige stal:

Prijs: 260 euro

Buitenbak
Stapmolen
Uitmesten incl.
Voer alles incl.
Warm water

Voordeel: all in. Je hoeft dus eigenlijk alleen je paard beweging te geven de rest wordt gedaan. Er is een stapmolen en een spuitplaats met warm water.

Nadeel is dat de paarden weinig weide ruimte hebben en in de winter maar 1 uur buiten in de bak of molen gaan per dag. Tenzij je zelf komt of aan iemand vraagt je paard buiten te zetten. We hebben namelijk geen paddocks. de Stal waar mijn paard in staat is klein. (kan wel met hoofd naar buiten) Alleen buitenbak.

Stal X

kosten 180 euro
Klein stalletje 4 a 5 boxen
Buitenbak
Paddocks
Weide
Voer incl.
Mesten excl.
Geen warm water

Nadeel: Geen warm water, Zelf uitmesten, Verder op de fiets: 4,6 km a kwartier fietsen huidige stal is de helft.

Voordeel: Vereniging op loop afstand. Hier kan ik voor 180 euro per jaar lid van worden en kan ik in de binnenhal rijden. (zijn 2x 20x60 naast elkaar) Ik ben dan ook meteen lid van voor wedstrijden. Paard komt meer buiten.
Ik heb geen rijbewijs en moet mensen lief aan kijken mij naar wedstrijd te brengen. Als ik hier op stal sta kan ik dus gewoon naar de wedstrijden lopen met mijn paard.

het is niet dat ik de huidige stal slecht vind want anders was ik al lang weggegaan.

Wie kan mij helpen??
Als ik nog wat vergeten ben, vraag maar of ik zet het er nog bij! :)
Alvast bedankt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 18:01

Welzijn van paard gaat bij mij voor mijn eigen gemak; ik fiets liever ietsje verder :)
Dus absoluut stal 2. Ik vind het onacceptabel dat een paard in de wintertijd slechts 1 uur buiten de stal mag komen.

Het geld dat je per maand bespaart vind ik ook wel erg aantrekkelijk :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 29-06-13 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 18:02

De nieuwe stal. Ondanks de nadelen heeft het toch erg fijne voordelen en de nadelen kunnen worden opgelost :)

_aussi

Re: van stal wisselen of blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 18:04

Ik zou zeker voor optie 2 gaan! Meer voordelen en voor je paardje ook fijner. Zelf mesten wen je echt snel aan. Misschien dat je met mensen kunt afspreken dat je elkaar helpt zodat je niet elke dag hoeft.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 18:04

Ik zou voor stal 2 gaan. Je paard komt dan meer buiten en die vereniging in de buurt is prettig voor jou. Bovendien is de prijs ook wel een dingetje :P

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 18:05

De nieuwe stal inderdaad, bespaart meer kosten, en is voor je paardje ook fijner!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 18:05

Verhuizen, absoluut. 1 uur per dag naar buiten zou voor mij onacceptabel zijn.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 18:10

Jullie hebben ook zeker gelijk over het naar buiten gaan hoor dat vind ik ook

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 18:13

Absoluut stal 2. Ik zie daar eigenlijk geen enkel nadeel aan. De afstand is prima te doen en voor het uitmesten hoef je het ook niet te laten :) Daarbij vind ik weidegang/buiten komen dermate belangrijk dat ik al 3x van de eerste stal zou zijn vertrokken.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 18:20

Je kunt misschien ook met iemand van die stal afspreken dat jullie op bepaalde dagen elkaars stal doen?:) Ik zou ook voor stal 2 gaan, 5 km is prima te doen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 18:26

Stal 2....fijner voor je paard en de prijs is ook aantrekkelijk.
Net als wat de andere zeggen...uitmesten wen je zo aan hoor.Klusje van een kwartiertje met opstrooien erbij.Wellicht dat je met de hele club uitmestdagen kan afspreken.Zo hoef je het niet elke dag te doen maar moet eerlijk zeggen dat ik uitmesten altijd wel fijn vond.Even verstand op nul en dan weer een heerlijk bedje maken...paardje weer op stal,eerst een grote plas doen en vervolgens lekker strootjes knabbelen :)

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 18:27

Ik zou ook voor stal 2 gaan!

Nonnie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 18:29

Ik zal inderdaad ook voor de andere stal gaan. Je moet dan wel iets verder fietsen, maar dan heeft je paardje het wel fijner denk ik.
Het uitmesten wen je inderdaad wel aan.
Je paardje kan gewoon lekker naar buiten, vereniging in de buurt. Wat wil je nog meer!!!! hahaha....

Mag je daar dan onbeperkt rijden in de binnenbak? Dan kan je dus als het slecht weer is daar naar toe om te rijden.

ik zeg doen!!!

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 18:35

Ja je mag gewoon onbeperkt rijden daar alleen rekening houden met lessen etc maar dat staat aangegeven.
Uit mesten is geen probleem ik mest op de huidige stal zondags alle stallen uit dus dan is 1 per dag niet veel

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 18:42

Ik zou absoluut voor stal 2 gaan.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 19:39

Ik zou kiezen voor stal 2, zelf mesten is meestal maar een paar minuutjes werk, en als je toch je paard komt doen.
Koud water is ook niet zo'n ramp, paarden vinden warm water echt niet veel lekkerder dan koud water.

Pluspunt is de binnenbak die in de buurt is! Ze kunnen meer naar buiten, wel echt los want je stapmolen ben je kwijt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 22:12

stal 2 springt er echt positief uit. niets mis met uitmesten en als je een dagje niet kunt is er vast wel onderling iets te regelen.
Je bespaart, zelfs als je eerst de kosten voor gebruik binnenbak/lidmaatschap club er af haalt, zoveel per maand dat je daar vast ook wel een brommer of scooter van kunt rijden. Scheelt met slecht weer toch weer een aantal minuten.

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 22:18

kwartiertje fietsen? Ik moet anderhalfuur fietsen.. Ik zou echt zeker voor stal 2 gaan, meer buiten, binnenbak dichtbij, en uitmesten wen je inderdaad aan zoals de meesten zeggen.

Mossje_bobb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 22:45

Ik zou absoluut voor stal 2 gaan.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 22:45

Wil iemand mij uitleggen waarom je akkoord gaat met 1 uur buiten in de winter en dus 23 uur op stal. Een beetje zich zelf respecterende pensioneigenaar zou dit niet moeten willen. En dan heb ik het nog niet over de eigenaar van het paard, aangezien zo'n pension alleen kan draaien als de eigenaren met deze belachelijke omstandigheden akkoord gaan.

lovesdeejay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 23:49

Stal 2, lijkt me voor je paard voor zover ik nu kan lezen het fijnst!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 23:59

wij hebben bij onze stallen ook geen bak en rij dus veel op de club(6min met de trailer en ong 20 min onder het zadel) het bevalt me prima. Moet wel zeggen dat ik 3 doordeweeksedagen in de ochtend rij en dus geen last heb van de lessen op de club en dan de 30x80 baan vaak voor mij alleen heb. Dat mn paard meer naar buiten kan in de winter zou ik toch wel erg belangrijk vinden. Van het geld dat je bespaard kan je zoveel andere dingen doen! En voor warm water kan je misschien wel een waterkoker neerzetten.
Vind €260 ook wel erg veel geld voor wat je nu hebt!

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 11:00

Absoluut stal twee, maar ergens "voel" ik in je eerste post ook al wel dat je dat zelf ook wel denkt, klopt dat?

Weidegang is belangrijk, maar ook dat vooral je paard en jijzelf je lekker voelen. Het kleinschalige zou mij wel trekken en merk aan je reactie dat het rijden en evt wedstrijden iets is wat je nu mist. Keuze lijkt me dus makkelijk.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:25

Absoluut stal 2
Ik sta zelf ook op zo'n stal niet zo heel gek bij jouw vandaan en bevalt mij en mijn paardje prima!
Bij ons staan er wel iets meer paarden.
Kosten € 160.- p/mnd

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 11:50

paulinebes schreef:
Wil iemand mij uitleggen waarom je akkoord gaat met 1 uur buiten in de winter en dus 23 uur op stal. Een beetje zich zelf respecterende pensioneigenaar zou dit niet moeten willen. En dan heb ik het nog niet over de eigenaar van het paard, aangezien zo'n pension alleen kan draaien als de eigenaren met deze belachelijke omstandigheden akkoord gaan.

Het is 1 uur en de rest moet je zelf zorgen dat je paard anders buiten komt. Maar stel dat er iemand aan het rijden is kan het niet want we hebben een rijbak maar geen paddocks. Er staat een kapschuur maar die wil hij niet platgooien om paddocks van te maken. Op dit moment is natuurlijk de weide tijd dus de paarden gaan savonds binnen en sochtends weer buiten. Ik maak me nu niet heel druk maar wil graag wel vóór de winter de knoop doorhakken en iets doen.

Maar er zijn wel meer mensen aan het rondkijken op stal die ook misschien weg willen. Het is er echt niet slecht de paarden krijgen goed te eten en je mag alles pakken maar het naar buiten gaan is gewoon een heel groot punt.