Niet genoeg drinken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Refagreni

Niet genoeg drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 11:20

Ik heb een lastig probleem. Mijn ruin drinkt slecht. Thuis is hij al kieskeurig wat water betreft. Als er maar iets in de waterbakken ligt waarvan hij vindt dat het er niet thuis hoort dan drinkt hij niet. Hij ruikt aan de bak en loopt erbij weg. Oplossing is om heel vaak de bakken te verschonen.
Lastiger is het als hij elders is. Afgelopen week een cursusdag gehad in Deurne. Waterbakken zitten daar veel te hoog voor een IJslander dus zo ie zo een emmertje neer gezet. Aan het eind van de dag zat dat nog helemaal vol. Terwijl hij tijdens de 2 lessen toch aardig gezweet had. Toen we thuis kwamen rook hij aan alle waterbakken. Hij had duidelijk dorst, maar ging pas drinken toen ik ze opnieuw gevuld had (het water stond er pas een dag en was niet vies). -O-

Voor zo'n dagje is het niet gelijk een drama, maar over drie weken heb ik een 3-daagse wedstrijd. Zie er nu al tegenop. Iemand bekend met zulk gedrag en/of een idee hoe dit op te lossen?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:23

Weinig drinken is inderdaad slecht ... misschien helpt het als je wat appelsap door het water doet ?

Klinkt als verwennerij en het moet ook geen dagelijkse gewoonte worden ;) maar op zo'n driedaags evenement zou ik het risico op weinig drinken ook niet durven nemen ... 't is het proberen waard !

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:25

Shirley schreef:
Weinig drinken is inderdaad slecht ... misschien helpt het als je wat appelsap door het water doet ?

Klinkt als verwennerij en het moet ook geen dagelijkse gewoonte worden ;) maar op zo'n driedaags evenement zou ik het risico op weinig drinken ook niet durven nemen ... 't is het proberen waard !

Haha, dat wilde ik net ook zeggen. In komkommer zit ok veel water, daar kun je ook wel wat van voeren. Je kunt het proberen?!

Gini

Re: Niet genoeg drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 15:04

Pfff moeilijk, want aan de ene kant als je er telkens op in gaat, dan blijf je bezig. Ik ben daar altijd heel sec in, als ze dorst hebben, zullen ze wel drinken. Maar aan de andere kant snap ik wel dat je niet het risico wilt lopen dat die te weinig drinkt.
Waarschijnlijk zou ik er nu al mee aan de slag gaan. Drinkt die echt helemaal niets als er iets in de emmer zit? Anders zou ik bewust een strootje in zijn water doen. En dan maar zien wat die doet. Drinkt die niet, dan heeft die pech. Desnoods geef je dan 1 à 2 keer per dag een beetje vers water in een propere emmer. Net zoveel dat die niet sterft van de dorst, maar dat die toch nog dorst genoeg heeft. En dit zou ik echt een paar dagen kunnen volhouden, dat die dan een paar dagen lichtjes te weinig water krijgt, tja, daar gaan ze ook niet dood van

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 15:07

Gini schreef:
Pfff moeilijk, want aan de ene kant als je er telkens op in gaat, dan blijf je bezig. Ik ben daar altijd heel sec in, als ze dorst hebben, zullen ze wel drinken. Maar aan de andere kant snap ik wel dat je niet het risico wilt lopen dat die te weinig drinkt.
Waarschijnlijk zou ik er nu al mee aan de slag gaan. Drinkt die echt helemaal niets als er iets in de emmer zit? Anders zou ik bewust een strootje in zijn water doen. En dan maar zien wat die doet. Drinkt die niet, dan heeft die pech. Desnoods geef je dan 1 à 2 keer per dag een beetje vers water in een propere emmer. Net zoveel dat die niet sterft van de dorst, maar dat die toch nog dorst genoeg heeft. En dit zou ik echt een paar dagen kunnen volhouden, dat die dan een paar dagen lichtjes te weinig water krijgt, tja, daar gaan ze ook niet dood van

Ja, misschien wel een goed idee. Maar als een paard echt niet wil drinken uit een 'vieze' emmer doet-ie dat ook niet. Ik ken paarden en die drinken alleen lauw water, uitdrogen is al eenn gebeurd. Ze moeten gewoon geen koud water...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 15:09

inderdaad appelsap...mijn paard heeft een keer nierkoliek gehad en wilde ook niet drinken,ik heb toen een pak appelsap door een emmer water gemengt.Toen dronk hij wel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 15:12

Viktor238 schreef:
Ja, misschien wel een goed idee. Maar als een paard echt niet wil drinken uit een 'vieze' emmer doet-ie dat ook niet. Ik ken paarden en die drinken alleen lauw water, uitdrogen is al eenn gebeurd. Ze moeten gewoon geen koud water...

Ja, snap ik. Sowieso een paard goed in de gaten houden en toch altijd 1 of 2 keer per dag goed water aanbieden. En als het echt niet lukt, tja, dan heb je een paard met een voorkeur ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 15:15

mijn paard drinkt ook super slecht, zowel in de wei (heeft daardoor altijd ingevallen flanken, tot hij weer op stal staat en weer drinkt dan toont hij weer normaal bij zijn flanken) als op vreemd terrein...
die van mij drinkt dan gewoon niet, ook niet tijdens vierdaagse concoursen en met een beetje pech neemt hij het dan mee naar huis en drinkt daar dan ook een tijd lang weer onwijs slecht...

hoe ik het opgelost heb?
elektrolyten door zijn voer...
2 weken voor een meerdaags concours of zware wedstrijd mee beginnen en een afgewogen hoeveelheid geven...
ik begin de eerste week met 50 gr, week 2 75 gr en op concours zelf 100 gr...
daarnaast neem ik water van thuis mee (tijdens meerdaags concours erg lastig) en geef ik hem slobber ipv zijn gewone brok :))

appelsap heb ik ook een tijd geprobeerd, net als druivensap, verse appels, komkommers en wortels...
maar meneer dronk niet...
en aangezien ik SGW's start en tijdens de meerdaagse concoursen ook meerdere disciplines start...
is dit best een probleem :o

meneer drinkt nou nog slecht, maar ipv 4 dagen niet drinken...
drinkt hij nu ongeveer 3 dagen en krijgt hij de 4de dag vocht binnen...

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 19:48

M_D_H schreef:
mijn paard drinkt ook super slecht, zowel in de wei (heeft daardoor altijd ingevallen flanken, tot hij weer op stal staat en weer drinkt dan toont hij weer normaal bij zijn flanken) als op vreemd terrein...
die van mij drinkt dan gewoon niet, ook niet tijdens vierdaagse concoursen en met een beetje pech neemt hij het dan mee naar huis en drinkt daar dan ook een tijd lang weer onwijs slecht...

hoe ik het opgelost heb?
elektrolyten door zijn voer...
2 weken voor een meerdaags concours of zware wedstrijd mee beginnen en een afgewogen hoeveelheid geven...
ik begin de eerste week met 50 gr, week 2 75 gr en op concours zelf 100 gr...
daarnaast neem ik water van thuis mee (tijdens meerdaags concours erg lastig) en geef ik hem slobber ipv zijn gewone brok :))

appelsap heb ik ook een tijd geprobeerd, net als druivensap, verse appels, komkommers en wortels...
maar meneer dronk niet...
en aangezien ik SGW's start en tijdens de meerdaagse concoursen ook meerdere disciplines start...
is dit best een probleem :o

meneer drinkt nou nog slecht, maar ipv 4 dagen niet drinken...
drinkt hij nu ongeveer 3 dagen en krijgt hij de 4de dag vocht binnen...

electrolyte zorgt er voor dat het paard vocht vast houd en niet alle minerale afscheid. Dus ik snap niet zo goed waarom dit werkt.
Ik denk ook dat er een reden achter moet zitten waarom een paard slecht drinkt.
Dat ze niet durven drinken is wat anders, maar laten staan omdat ze kieskeurig zijn vind ik een raar verhaal

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 20:02

Serieus?
Wat krijg jij als je zout eet...??
Dorst denk ik hé...
Elektrolyten is pure zout...
Dus naast dat het dier vocht vast houd krijgt het ook nog eens dorst...

Die van mij drinkt niet door de stres/door dat hij zo druk in zijn koppie is...
Op stal heeft hij wel rust in zijn koppie dus dan drinkt hij wel...

Ik zeg ook niet dat het de hele tijd bijgevoerd moet worden,
Maar voor die wedstrijd kan het heel goed helpen...

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 20:04

Lastig, ik zou dan weer iemand zijn die zou zeggen als die echt dorst heeft drinkt ie wel.
Maargoed, als hij echt niet drinkt is het ook niet goed..
Misschien de appelsap tip uitproberen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 20:13

Elektrolyten geven aan een paard dat niet drinkt is niet verstandig. Je kunt een enorme onbalans in de elektrolytenhuishouding teweeg brengen. Een paard dat goed drinkt en veel zweet en daarmee elektrolyten kwijtraakt, ja, díe kan je elektrolyten geven.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:20

Grappig dat bokt het altijd weer beter weet dan ervaren paardenmensen en.dierenartsen met wie het "niet drinken.traject" doorlopen is...

Mijn paard zweet veel en drinkt niet...
Eleltrolyten is zout en van zout krijg je dorst... Dit wordt op aanraden van ervaren mensen en da's gegeven...
Denk dat zij het wel beter weten dan de meeste bokkers...

Maar goed,
Ik ga me hier niet lopen verbeteren, ik geef een tip, doe er mee wat je wilt...
Ik blijf dit doen, dit werkt en is meer dan goed onderzocht...

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 10:00

Dank voor de tips.
Hij staat op dit moment even apart zodat ik in de gaten kan houden hoeveel hij precies drinkt.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 16:41

Die tut van mij doet t ook. Maar hij propt ook zn halve stalinhoud in zijn waterbak. Soms haal ik het stro er uit en laat t water vies in de hoop dat hij het ooit es leert. Vooralsnog zonder succes en Volgensmij drink. Hij ook niet uit de sloot

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:13

Mijn paard drinkt slecht als het vriest (ongeacht temperatuur van het het water), maar voor een paar brokjes doet hij alles... ook drinken.
Als tijdelijke oplossing is het handig.
De truck: als hij een paar slokken drinkt, krijgt hij een paar brokjes... enz.
Zo drinkt hij dan per keer toch een halve emmer op.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:15

M_D_H schreef:
Grappig dat bokt het altijd weer beter weet dan ervaren paardenmensen en.dierenartsen met wie het "niet drinken.traject" doorlopen is...

Mijn paard zweet veel en drinkt niet...
Eleltrolyten is zout en van zout krijg je dorst... Dit wordt op aanraden van ervaren mensen en da's gegeven...
Denk dat zij het wel beter weten dan de meeste bokkers...

DA die endurance-ruiters begeleiden raden het af.