Vliegendeken, hoe zit dat nou?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pacific

Vliegendeken, hoe zit dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 11:04

Hallo iedereen!

Nadat ik mij een beetje verdiept heb in dekens, kwam het er op neer dat deze absoluut niet helpen en niet nodig zijn. Dekens drukken de haren plat en bewegen niet mee, waardoor een paard zijn vacht niet meer aan kan passen aan de weersomstandigheden.

Nu overweeg ik de aanschaf van een eigen paard en dit paard zal dan dus ook zonder winterdeken komen te staan, maar... wat nou als het dier zomerexceem heeft en een vliegendeken op moet? Zorgen deze er ook voor dat de vacht 'vast' zit en niet meer overeind kan komen? Ik weet dat een vliegendeken lichter is, maar ook licht genoeg om te zorgen dat de vacht nog gewoon kan regelen wat hij moet regelen om in de winter zonder deken te kunnen staan?

Alvast bedankt!

Kinke

Re: Vliegendeken, hoe zit dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:39

Als het paard eczeem heeft dan is een vliegendeken niet goed genoeg, kies dan een eczeemdeken. Ik heb 10 jaar een Fries gehad met eczeem, zij stond zo'n beetje vanaf april tot oktober onder een eczeemdeken en 's winters zonder deken. Ging prima. Ze ontwikkelde een goede wintervacht. Als je ervoor zorgt dat ze genoeg ruwvoer krijgt dan komt het helemaal goed.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 14:47

Ahja, dat bedoel ik natuurlijk, exceemdeken. Naja in ieder geval gaat het mij om de lichte dekens die in de zomer opgedaan worden, zowel vliegen als exceemdeken.

Bedankt!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 15:48

Wat ik je nog ter overweging mee wil geven....een paard zonder eczeem is een stuk gemakkelijker. Mocht je overwegen een paard met eczeem te kopen, dan moet de prijs ook een stuk lager liggen (dat kan dan weer een voordeel zijn)

onlineshop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 19:59

Als je in de zomer een vliegendeken of eczeemdeken gebruikt kun je je paard in de winter gewoon zonder deken laten staan. Het is niet zo dat die vacht in de winter niet meer overeind kan gaan staan omdat ze in de zomer een deken op hebben gehad. Dat is toch wat je bedoeld, of niet?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 20:04

Zomervacht is ook gewoon kort en in de zomer is het (normaal gezien ^^) niet nodig om de vacht op te zetten :) dus dan hebben ze ook geen last van de deken. En het winterhaar dat erna komt wordt niet beïnvloed door een deken die je in de zomer hebt opgedaan hoor! :)

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 20:37

Mijn paard heeft ontzettend last van horzels en dazen. Ik koos niet voor een vliegendeken omdat de meesten geen hals en buikflap hebben.
Ik koos meteen voor een exceem deken en mijn paard heeft er duidelijk gemak van.

Het gaas heeft maar kleine gaatjes, over het algemeen ligt de deken ook grotendeels los op het paard. Het weert vliegen af en wanneer het waait dan komt dat ook door de deken heen, droogt snel en die van mij geeft ook een borstelend effect.
Niet te vergelijken met een winterdeken iig. Een winterdeken pak je als het ware je paard mee in , een vliegendeken kun je zien als een soort hor voor je raam tegen de muggen en de vliegen :) Het weer komt er dus wel gewoon doorheen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 20:54

Tussen deken en huid/ haar vormt zich stilstaande lucht die wel degelijk warmte vasthoudt.

Wanneer een paard intensief 'sport' en dus vrijwel geen lichaamsvet heeft en zijn spieren intensief gebruikt, zul je hem toch meten beschermen tegen de buitensporige regenval die we de laatste jaren zien.
Een paard kan uitstekend tegen langdurige droge koud, mits je hem maar genoeg ruwvoer geeft.
Veel paarden zijn echter minder bestand tegen zware wind en buien die soms wel 48 uur achter elkaar doorgaan, dan kun je hem best een handje helpen zonder direct in het 'vacht-platdruk-spookverhaal' te belanden!

Ik ken dit verhaal uiteraard.... en voor veel paarden is dit uitstekend. Maar maak dit afhankelijk van het type paard, het gebruik, en het klimaat.... Ik heb zer soberen paarden, maar bij langdurige regenval staan zij met een regendeken op! ;-)

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 20:58

Ja, als je er een deken op legt zijn ze er de volgende keer (zelfde jaar) natuurlijk niet meer bestand tegen.
Laatst bijgewerkt door Pacific op 29-06-13 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:02

Dat is wel een beetje kolder hoor, ze kunnen er ieder jaar opnieuw bestand tegen raken. Het klimaat is echter de afgelopen jaren behoorlijk extremer geworden, het is vaak of erg nat, of juist erg droog, erg fris of juist erg warm. Sommige van onze manegepaarden zijn nog steeds niet helemaal uit hun wintervacht... En dat zijn niet degene die een deken op gehad hebben.
Ik denk dat je verder moet kijken dan je neus lang is en ook moet luisteren naar meningen die niet in je straatje passen, zonder meteen met je ogen te gaan rollen en met bijdehante opmerkingen te komen.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 21:07

Ik ga alles wat ik heb geleerd en gelezen hier nu niet plaatsen, het gaat simpelweg niet over winter- en regendekens. Puur de vraag of vliegen/exceemdekens de vacht ook dusdanig inpakken dat deze zich zelf niet meer goed kan regelen.

Ik weet genoeg van de mensen die wel iets hebben gepost waar ik naar vroeg, bedankt :).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:33

Paardnatuurlijk is een goede site, en veel van de info die daarop staat en die jij nu ter harte neemt is erg bruikbaar.
Er is echter wel een middenweg, het is gezond altijd je verstand te blijven gebruiken en je zo breed mogelijk te laten informeren.

Iets aardiger reageren wanneer iemand de moeite neemt te reageren is wel zo gepast overigens.

Tot slot: NEE, een vliegendeken doet niets af aan de functie van de vacht vh dier.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:34

xNikitaaa schreef:
Ik ga alles wat ik heb geleerd en gelezen hier nu niet plaatsen, het gaat simpelweg niet over winter- en regendekens. Puur de vraag of vliegen/exceemdekens de vacht ook dusdanig inpakken dat deze zich zelf niet meer goed kan regelen.

Ik weet genoeg van de mensen die wel iets hebben gepost waar ik naar vroeg, bedankt :).

Je openingspost gaat overigens WEL over winter-/regendekens en/of dekens ih algemeen en de vermeende stelling dat een paard zich dan niet langer kan aanpassen aan de weersomstandigheden.... aardigerd....

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 21:35

Ik reageer toch aardig en vriendelijk? Was iig wel de bedoeling, excuses mocht het niet zo over zijn gekomen. Ik heb nu eenmaal deze keuze gemaakt en dit topic niet voor deze discussie aangemaakt.

Kijk, dát noem ik nou niet aardig. Wat een reactie zeg...

WillekeKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 22:59

Ikzelf gebruik eigenlijk nooit dekens. Alleen als ik het nodig vind bv. een zweetdeken of vliegendeken, verder laat ik het paard zelf zijn ''deken'' bepalen dmv zijn vacht.

Nou heb ik een pony die wat allergisch is voor bepaalde muggen. Ze krijgt enorme bulten en veel jeuk. Dus haar heb ik, als het weer bv stekerig weer is, een vliegendeken op. Kan het haar eigenlijk niet aandoen geen deken op te leggen... Dus wat doe je dan...

Paarden hebben over het algemeen al een dichte gladde/platte vacht in de zomer. En zodra het erg koud word, heb je ook geen vliegen meer, dus geen dekens (zou het kwaad kunnen) en kunnen ze hun vacht regelen .

Ik doe het al jaren zo en mijn pony heeft het nog nooit koud gehad :)