Is dit nog eerlijk tegenover mijn pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Is dit nog eerlijk tegenover mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 23:58

(Ik weet niet precies waar ik dit het beste kan posten, dus sorry als het verkeerd staat..)

Mijn pony is vier jaar geleden hoefbevangen geweest en sindsdien is het ieder jaar terug gekomen. Wel elke keer in combinatie met gras, als hij op alleen hooi staat heeft hij nergens last van. We hielden het gras altijd erg goed in de gaten en ik keek steeds op die fructaanindex. Daarnaast is de weidegang voor hem altijd erg voorzichtig opgebouwd, iedere week bv een kwartiertje grazen erbij en met graasmasker en weet ik veel. Het is ook niet steeds in hetzelfde seizoen dat hij bevangen is, elke keer wisselt het (we hebben inmiddels mei, juni, augustus en september gehad) en het is van lang gras, van kort gras, van bemest tot niet bemest. Toen hij vorig jaar bevangen werd heb ik gezegd 'Oké volgend jaar doen we het nog voorzichtiger en als het dan weer raak is gaat hij nooit meer op het gras.'

Helaas is het nu zover en is hij weer bevangen.. Maar ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Eten is echt zijn grootste hobby en hij wordt ook diep ongelukkig als hij dat niet kan. Ik heb inmiddels wel fijnmazige hooinetten gekocht, zodat hij in ieder geval de hele dag hooi kan eten, maar dat is toch niet hetzelfde als grazen. Hij staat op een kleine weide, waar we van de winter een soort paddockje in gemaakt hebben, zodat er nog een deel zonder gras is. Maar het paddockje is maar 15 x 20 groot.. Op zich genoeg om een sprintje te kunnen trekken voor twee kleine pony's (het gaat om een pony van 130, met mini vriendinnetje), maar kan ik hem hier de rest van z'n leven laten staan, op alleen hooi? Is dat wel eerlijk tegenover de pony?
Er worden zoveel verschillende dingen geroepen, ik weet het inmiddels niet meer.. Want een paard wat in de winter op een kleine paddock staat maar in de zomer wel de wei in gaat is niet zielig. Maar weet een paard zelf wel wanneer het zomer is en wanneer winter? Zou een paard in de winter denken 'pfff sta ik weer in die kleine paddock, maar over 3 maanden mag ik weer grazen!'?

De pony is al wel wat ouder, 17, en is nooit zo actief geweest. Eten gaat bij hem voor alles haha. Ook in een grote wei heb ik hem nog nooit zien rennen oid, dus ik denk zelf dat hij de ruimte niet zo heel erg zal gaan missen. Wel hebben we een omheind 'natuurgebied' bij de stal, met vijvers en bomen en heel weinig gras, waar ik hem van tijd tot tijd in zet en daar vindt hij het wel heel leuk om te rennen, dat kan ik natuurlijk wel gewoon blijven doen..

Ter indicatie een grafische weergave van het weitje waar hij nu staat:
Afbeelding

En dit is een oude foto van toen de paddock nog wei was, maar een beetje om een beeld te geven hoe groot de pony's in verhouding tot het stukje grond zijn (niet alles staat op de foto, ik sta zelf in het weiland terwijl ik de foto neem, heb even geen betere).
Afbeelding

Sorry, het is een beetje vaag verhaal geworden volgensmij :+
Maar mijn vragen zijn dus eigenlijk:
- Nooit meer op het gras, is dat redelijk? Of is het heel zielig?
- Is het te klein? En als ze regelmatig ergens anders de benen kunnen strekken, zou het dan nog te klein zijn?
- Tips & Trucs?

Alvast bedankt :)

Let wel, hij heeft als hij niet bevangen is geen pijn, dus zo'n 10 a 11 maanden per jaar. Ik heb dit seizoen nog 4 endurance wedstrijden met hem gereden, dus eigenlijk is hij best gezond.. Voor inslapen vind ik het zeker nog te vroeg, ik ben meer op zoek naar een manier om hem nog zo lang mogelijk pijnvrij en happy te laten leven.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 00:04

Lijkt mij dan het beste de pony op paddock te laten staan met hooi en af en toe aan de hand grazen en losgooien. Hoefbevangen zijn wordt hij ook niet gelukkig van. Soms moet je een dier in bescherming nemen voor zichzelf.
Overigens is "te klein" onmogelijk om te beantwoorden als je niet weet hoe het perspectief is. Het is te klein als je het vergelijkt met de wilde paarden. Maar het is altijd nog veel groter als een stal. Wanneer is het te klein voor een paard?
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 29-06-13 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

PLK

Re: Is dit nog eerlijk tegenover mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 00:11

Een paddock paradise maken? Dus een pad kronkelend door de wei met meerdere hooi eetplaatsen, schuilnogelijkheid, waterpoel,rolplaats etc?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 00:13

Ik vind dat het best moet kunnen, op de foto is het het hele stuk binnen de houten omheining?
Denk dat je je pony een veel waardiger bestaan geeft zonder risico op hoefbevangenheid en dan maar niet op het gras, als wel op het gras maar elk jaar een maand of twee flink pijn met het risico dat het een keer goed mis gaat.
Heb op een stal gestaan waar de kleine pony's t/m b altijd in de paddock kwamen. Sommige kwamen wel een 2 x per week een uurtje op de wei maar de meeste bleven overdag met zijn alle in een paddock.

Verder krijgt hij wel beweging zoals ik lees? Je hebt nog wedstrijden met hem gereden? Ik zou dan voor de paddock kiezen, krijgt meer vrije beweging als de meeste paarden in nederland en het stuk lijkt me groot genoeg om je even uit te leven.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 00:28

Bedankt voor jullie reacties! :)

twinducklin schreef:
Ik vind dat het best moet kunnen, op de foto is het het hele stuk binnen de houten omheining?

Het stuk binnen de houten omheining is de hele wei, dus 20x80. De paddock loopt tot de afscheidingsdraadjes op de foto, en dan achter het stalletje na 3 meter ofzo gaat het de hoek om.

En inderdaad, wat is te klein.. Ik zou het ook niet weten daarom vraag ik het hier :+ Hij kan in ieder geval wel de hele dag vrij rondlopen. Voor z'n lichamelijk toestand maakt het niet uit of hij op 20x20 staat of 100x100, alleen geestelijk misschien wel.. Ik weet het niet.

Paddock Paradise heb ik ook aan zitten denken, maar het is denk ik lastig uitvoerbaar. Het land is niet van mij, dus ik kan niet met graafmachines te keer gaan ofzo. En het is echt wel heel erg klein om er veel mee te doen. Dan krijg je één groot veld met draden. Heb er wel aan gedacht om een pad te maken langs de buitenmuren van de wei, aansluitend op de paddock. Maar dat is iets wat in de winter moet en echt de hele winter gaat duren. Voordat ze (in een tempo waarop het voor hem niet gevaarlijk is) al het gras op hebben en het stukgelopen hebben. En dan moet ik maar hopen dat het weer niet te groot is bij elkaar, want in dat geval groeit het gras gewoon weer terug.

En ja, hij krijgt nog beweging, maar niet dagelijks. Hij wordt 2-3 keer per week gereden en verder soms nog wat longeren of losgooien ergens anders.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 00:36

Wat nu als je in de zomer hem een uurtje laat grazen met masker? Die van mij staan nu ook op een kale wei met onbeperkt hooi, maar bijna geen gras en mogen grazen op langer gras wanneer ik daar zin in heb :-) niet dat die van mij ooit bevangen zijn geweest, maar wel snel dik worden.

Timknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 00:37

Als je je pony vaak genoeg meeneemt en ergens laat grazen en genoeg beweging geeft is het goed hoor:)

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 03:52

Het ideaalste zou zijn als je het hele stuk zou kunnen gebruiken of in elk geval dat stuk zou kunnen uitbreiden, zou dat geen mogelijkheid zijn? gewoon iets vergroten in de winter? dan heb je ook meer kans dat dat stuk ook kapot gelopen wordt..
Als je het gras kort houd waarom longeer je niet op dat stuk weide? Dan is beweging geven ook makkelijker niet?
20 bij 15 is een klein stuk, iets minder als een halve bak, maargoed ze kunnen er dan en nacht lopen niet? Als je zorgt dat ze hun energie ook nog ergens anders kwijt kunnen lijkt het mij prima beter als een bevangen paard.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 07:39

Niks zieligs aan om je paard op de paddock te houden. Hij is vrij om te lopen, staat buiten en eet hooi. Prima toch.

Het is toch duidelijk: hij kan niet tegen gras. Punt. Keuze is gras of hoefbevangen. Niet zo'n moeilijke keuze dus: gezondheid en pijnvrij. Het is niet dat je het je paard niet gunt, zijn lijf kan er gewoon niet tegen.

Mijn paard staat ook al jaren op de paddock en mag 1 uur per dag de wei op. Prima toch. Zo houd ik haar gezond.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 07:50

Inderdaad. Vind het ook niet zielig. Hij kan lekker buiten en je voert hem onbeperkt hooi en hij heeft een maatje. Denk dat menig paardje daar jaloers op is.

denisewinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 08:09

Mijn pony heeft ook jaren in een zandpaddock gestaan en is der echt niet slechter van geworden. Het is zieliger als je pony elke x met zeere voeten staat. Zand paddock is prima voor hoefbevangen pony's. Voldoende hooi geven.

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 08:19

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 08:38

hoefbevangen zijn is vele malen zieliger.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 08:40

Ik zou proberen met gedoseerd grazen je paddock uit te breiden met een pad en een tweede paddock aan de andere kant. als hij nu bevangen is kun je misschien een pad laten frezen. dan vermalen ze de toplaag van de bodem en ze kunnen dat ook heel oppervlakkig doen zodat alleen je graszode weg is en dan kan je ppny er wel gelijk op en het pad weer platlopen en kaal houden. met een c pony en een mini hoeft het pad niet heel breed te zijn. Trekkerbreed zo'n drie meter is handig want dan kun je eventueel vaker laten frezen of het pad slepen zodat je het gras weg kunt houden. nadeel is dat je eerder modder kunt krijgen. maar met goede droge zandgrond kan dat meevallen. je houdt dan zeg maar 17 bij 50 over als graswei en daar zou je je pony bijvoorbeeld elke dag een uurtje of twee uurtjes met graasmasker op kunnen laten voor de afwisseling. Hier staan ze in droge perioden in de winter ook maar 1 of 2 uurtjes op het gras als de bodem het aan kan en ze zijn er heel blij mee. als je dat weitje in 2 of 3stukjes verdeeld in de zomer kan elk stukje steeds weer bijgroeien zodat het niet gestrest wordt of te kort om er met graasmasker van te snoepen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 08:45

Ik zou zeggen, hou deze paddock aan en plak er een pad aan vast langs de zijkant van de wei, zodat daar eventueel een sprintje getrokken kan worden. Dat pad laat je dan uitkomen op een paddockje aan de andere kant van de wei, zodat daar genoeg ruimte is om om te keren.

En daar zet je dan ook iets neer van hooi of water ofzo zodat er lekker veel heen en weer gelopen wordt.

Beweging is immers ook heel goed om hoefbevangenheid te voorkomen :)

Paar prikpaaltjes en een rolletje draad halen en je bent klaar :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 08:54

Ik denk dat mijn keuze zou zijn niet meer het land op. Jammer maar voorkomt voor het paard heel veel ellende. Misschien de paddock hierdoor groter maken maar hij staat veel beter dan veel paarden.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:39

Wij hebben een shet staan die elk jaar weer bevangen wordt als we niet heel goed oppassen.
Hij is inmiddels 20/22 en wij hebben hem 3 jaar geleden gekregen, helaas al een paar keer bevangen geweest.
De hele herfst/winter periode staat hij met de andere paarden in de wei, zodra het gras weer echt gaat groeien moet hij apart. Wij hebben een klein stukje afgezet waar hij een schuilstal heeft en een grote boom voor extra schaduw, slechts een draadje tussen hem en de andere paarden.
Hij gaat nu elke dag 2 a 3 uurtjes in de tuin om het gras te maaien, en soms zet ik hem een middag bij de andere paarden.
Natuurlijk was het leuker geweest als hij altijd op de wei kon staan met de andere paarden maar geen pijn hebben is hem meer waard denk ik.
Dit jaar waren we net iets te laat met hem apart zetten, (dit vanwege de geboorte van het veulen en ons andere jonkie die ik niet apart wilde zetten maar die van de merrie nog niet in de buurt van het veulen mocht komen) dan voelt hij zich echt niet fijn! Na een weekje apart voelde hij zich alweer goed gelukkig.
En als ik hem dan in de winter net zo hard door de wei zie crossen als de twee grote paarden weet ik gewoon dat we er goed aan doen hem een paar maanden per jaar wat meer apart te houden, hij heeft nog zoveel levenslust en praatjes (zelfs voor zijn leeftijd).

Dus nee, ik vind het niet zielig, je pony loopt buiten, heeft zelf de keuze om te schuilen en heeft geen pijn (en heeft een maatje).

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:06

Vergelijk in je gedachten de neiging tot hoefbevangenheid op gras eens met een voedselintolerantie bij mensen:
Als je kind niet tegen zuivel kan en daar ziek van wordt dan geef je hem/haar toch ook geen slagroomtaart omdat hij/zij het zo heerlijk vindt en het anders zielig is?
Je pony doet het kennelijk slecht op veel gras, dus dat kan niet. Hoe vervelend ook. Oplossingen zijn legio: hooi ipv gras, paddock ipv wei, beweging. Je doet het dus goed en het is dus niet zielig: het moet voor de gezondheid van je pony. Er kwamen goede ideeen voorbij : paddock iets uitbreiden dmv een pad waar een sprintje getrokken kan worden, hooi op verschillende plaatsen voor de beweging. Misschien ook een paardenbal in de paddock? Succes!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:46

paarden in de woestijn zijn toch ook niet zielig? :+

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:50

Nee hoor niet meer op het gras is niet zielig, iedere keer bevangen wel!
Kijk misschien kan het wel nog met af en toe een uurtje, maar gewoon niet te lang.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:01

Hier hetzelfde, paard staat ook op een paddock van ongeveer 15x20 (moet het nog steeds een nameten)
en mag elke dag 1 kwartier tot een half uur op de wei, anders schuurt ze zich tot bloedens toe open.
Paardlief krijgt 2x per dag eten en of ze nu op de wei mag of hooi krijgt, zolang ze kan knabbelen is ze happy :)

Het is pijn tegenover pijnvrij. Geef mij dan maar pijnvrij voor paardlief :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:13

Ik ben wel van mening dat je een paard gras "moet" gunnen maar dit moet absoluut niet te kosten gaan van de gezondheid van je dier. Als je paard er niet tegen kan dan is het eigenlijk alleen maar zieliger om het paard wel op gras te zetten als je weet wat daar van komt. Helaas kan een paard dat zelf niet weten. Het zou het leven een stuk makkelijker maken als je paard zelf wist dat hij van gras zoveel pijn zou krijgen want dan zou die het denk ik maar al te graag laten staan. Prima toch om hem op de paddock te laten je kan altijd kijken als je het te klein vind om de paddock wat groter te maken en dat je wat creatiever met de ruimte omgaat. Misschien is dat een overweging waard om een tweede paddock te maken waar het paard met een padje zelf naar toe kan. De ene is een stal en drinken en de andere bv het hooi. Zo kun je het lopen toch een beetje bevorderen. Je kan wat alternatieve gaan zoeken het paard wilgentakken aanbieden bv.
Dus misschien handig om je daar eens in te verdiepen wat je met je paddock kan doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:17

a) hij wordt er ziek van
b) een paard neemt het zoals het is
niet zielig dus

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 12:26

Bedankt voor al jullie meningen :) stelt me toch wel een beetje gerust! Ik zou ook denken dat het wel moet kunnen, maar laatst was er bv een topic over 2 Shetlanders, ook waarschijnlijk bevangen en of die op een stukje van 40 x 10 (dacht ik zo even uit m'n hoofd) konden staan. En dat werd door de meeste bokkers toch wel echt te klein bevonden. Daarom dacht ik misschien kan het wel echt gewoon niet.

Pad en paddockje erbij is een goed idee! Ik zal gaan overleggen of dat mogelijk is!

En gedoseerd grazen is echt heel lastig. Hij wordt namelijk niet spontaan bevangen maar het sluipt er wel geleidelijk in, dus ik weet nooit wat precies teveel is voor hem. Begin van het seizoen stond hij de hele dag in de wei met masker, dat leek goed te gaan maar hij werd heel mager omdat hij gewoon niet genoeg binnen kreeg. Toen zei de dierenarts van zet hem maar een uur per dag in lang, uitgebloeid gras, dat is ook voor z'n bevangenheid beter dan dat korte gras en dan komt hij misschien weer een beetje bij. Dat heb ik heel rustig opgebouwd en ook niet dagelijks maar na 2 weken was hij weer bevangen... Het is gewoon zo puzzelen en uiteindelijk gaat het altijd fout

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:55

Gewoon niet meer puzzelen dan :-) die van mij zijn gezond verder, maar krijgen ook onbeperkt hooi net als die van jou en ze mogen ook niet de hele dag op het lange gras, ook hooguit een uurtje of 2. Ze hebben 3 stukjes, hebben ze eerst om beurten kort mogen eten overdag met beperkte hooigift 's nachts op de paddock. Als een stukje kort was, gingen ze naar de volgende enz. Nu heb ik 1 lang stuk, 1 half aangegroeid stuk en 1 kort stuk waar ze 24/7 op staan nu met een grote hooikist en op de paddock staan ze nu niet. Vanavond mogen ze even een uurtje op het lange stuk en als ik weer weg ga, gaan ze op hun korte stukje terug. En ze zijn niet bepaald ongelukkig of hongerig. Tuurlijk hebben ze meer zin in vers gras dan in droog hooi, maar heb ook maar een kleine wei en wil dat ze de hele zomer gewoon ook gras kunnen eten.