slow-feeder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IjscoYentl

slow-feeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 21:33

Hoi,
Ik ben op zoek naar een goed werkende slow-feeder.
Op dit moment gebruik ik twee slowfeeder-netten over elkaar met mazen van 3 cm
Maar ook deze heeft mijn merrie zo leeg :-(.
Ik ben aan het nadenken om van een voerbak en een metalen rooster een slow-feeder te maken. Alleen vraag ik mij af in hoever de voertijd hiermee wordt verlegd, vergeleken met de hooinetten.
Iemand ervaring hiermee?

No_No

Re: slow-feeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:37

Een ronde bewaar ton die niet te groot is (wit met rode draaidop) daar wat gaten in boren, hooi er in, dop er op en eten maar! De ton ligt niet vast waardoor ze langer bezig zijn het hooi er uit te halen.

IjscoYentl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 21:51

Oh ja, moet erbij zeggen dat het om het voeren op stal + kleine paddock ervoor gaat. De voerton is een goed idee, maar ben bang dat ie onder de omheining "weg rolt".... ;-)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:05

We hebben heel kort een metalen raster gebruikt, maar voor ons was het geen succes. Het vertraagde te erg en uit frustratie zetten ze ook eerder hun tanden erin. Daarbij gaf het een pokkeherrie als ze het rooster omhoog trokken en weer lieten vallen.

We hebben nu voerbakken met een raster met een net erin (ongeknoopt, 3 cm) en dat vertraagd wel meer dan toen ze het nog uit een hangend net aten.
Te zien op onderstaande video.

Grit schreef:
De voorste bak is van hout en hebben we gemaakt in de ruif die er al was. Achterin staat een kunststof bak die we verhoogd hebben zodat er geen verleiding is om er een been in te planten. De bak zelf is 60 cm diep.

Video

Wat ze nu staan te eten is het stro. Dat gaat erg beschaafd. Al het voordroog is er al vakkundig tussenuit gegeten. Dit is wat 's middags over is van de ochtendportie.
Als er voordroog in zit gaat het er helaas een stuk lomper aan toe. Ze willen er dan een hele pluk in een keer doorheen trekken.

In het topic over slowfeeders ( [VSW] Slowfeeders ) kun je veel/alle informatie halen over verschillende soorten slowfeeders.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:18

Ik vind de little bit hooitas prima, maar je moet hem wel goed vastmaken anders klappert ie erg als ze er aan trekken!

IjscoYentl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 22:39

simodi: heb je dan de kleine of grote versie van de hooitas? Kan je mij vertellen hoe lang een paard hierover gemiddeld doet?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:31