Nalatige verzorging Shetlander, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TripleStiple

Berichten: 155
Geregistreerd: 22-06-12

Nalatige verzorging Shetlander, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 22:39

Hallo allemaal, ik hoop dat jullie mij goed op weg kunnen helpen en/of advies kunnen geven!


Het volgende is er aan de hand.

Ik weet niet goed hoe ik moet beginnen.
Bij mij in de buurt staat een onbewoonde varkensschuur, waarvan de eigenaar zo'n 10 min rijden met de auto van de schuur afwoont.

Ook staat er al jaren een Shetlandpony bij de schuur.
Als ik die route wandel met mijn honden kwam ze heel vrolijk even een aai over haar bol halen,
dat doet het shetlandertje niet meer.
Dat maakte mij erg argwanend en ben gaan kijken.
Ik schrok erg, Ze had ontzettende onverzorgde hoeven, ze beginnen al in de krul te lopen.
Nu is het kook punt bereikt bij mij!

Ik heb al langere irritatie omdat het Shetlandertje al zo'n 5 jaar helemaal alleen staat,
Ze geen gelegenheid heeft om te schuilen.
Ook heb ik al meerdere malen het hek overeind gezet omdat het plat lag.

Het zijn misschien kleine dingen, maar ik als dieren liefhebben struikel ik hier wel over.
Ik zelf heb meerdere paarden en ik weet als geen ander hoe belangrijk de verzorging van de hoeven alleen al zijn.

Ook had het niet zo ver hoeven komen met het shetlandertje, Er komt vrijwel dagelijks een oude vrouw (dat fam. van de eigenaar van de varkensschuur is) Haar moestuintje onderhouden die ze daar aangelegd heeft.

Ik zelf wil de man er liever niet op aan spreken, om de volgende redenen;
- Het is een aardige man, maar het moet wel zoals hij vind dat het moet.
- Ik zelf ben 18 jaar, wat zou een volwassen man nou aantrekken van mij?
- Ik niet goed weet hoe ik hem moet benaderen.
- Jaren geleden (toen ik 7 was, ik herinner het me nog goed) stonden er 2 andere shetlanders bij de schuur, het was een winterse nacht, echt nog een winter met een dik pak sneeuw en koud! De honden sloegen aan en mijn vader is uiteraard op onderzoek uit gegaan en wat stond er bij ons op de dam? de 2 shetlandertjes!
Mijn vader heeft ze zonder problemen te pakken gekregen en heeft ze die nacht bij ons op stal gezet met een dik pak stro, een heerlijke bult hooi en een bak water. Ik was wakker geworden door de honden die waren aan geslaan, wat was het een mooi gezicht, het leek wel een sprookje! (op die leeftijd is dit een hele happening)
We wisten gelijk welke shetlanders het waren, maar mijn vader vond het te laat om de shetlanders terug te brengen en mijn vader wist natuurlijk niet wat voor schade de omheining zou kunnen hebben. Ook weet ik nog dat hij naar de schuur gereden is om een brief in de brievenbus te doen.
De volgende dag werden we gebeld. De eigenaar was woest. we hadden de shetlanders gewoon gestolen volgens hem en hij heeft de shetlanders opgehaald zonder enig woord.

Hier zullen de meningen vast over verdeeld zijn. maar ik geef mijn vader gelijk dat hij zo heeft gehandeld. ik vind juist dat hij blij mocht zijn.
Ook dit speelt mee waarom ik liever niet in gesprek ga met hem.

Ik wil er wel alles aan doen om het Shetlandertje te helpen, zoals ik al zei: Het kook punt is wel bereikt nu.

Wel moet ik zeggen dat het shetlandertje veder niet mager is.
De punten die ik heb genoemd, in mijn ogen nalatigheid.

Dit ik kort maar duidelijk mijn verhaal.

A.U.B. Geen hatelijke reacties, ik doe ook echt maar mijn best!

groetjes!!! :wave:
Laatst bijgewerkt door TripleStiple op 04-01-14 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitty1985
Berichten: 1788
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: Er gaat niets boven..

Re: Nalatige verzorging Shetlander, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:41

Nooit gehoord van 144 red een dier????

Daar is de dierenpolitie voor opgericht.

Kan je anoniem bellen.

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:42

Tja, 144 bellen lijkt me de beste optie, ik dacht dat die sowieso bij iedere melding komen kijken.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:42

dierenbescherming bellen, zij kunnen je helpen en de eigenaar aanspreken

felintje
Berichten: 436
Geregistreerd: 29-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:42

Als de 144 geen nut heeft, kun je je niet eens een keer aan een gesprekje wagen met het vrouwtje die het moestuintje verzorgt ? Misschien kan je haar eens vragen of de man niemand zoekt die evt een beetje voor het shettertje wil zorgen. Of misschien kun je het shettertje overnemen/kopen ?

TripleStiple

Berichten: 155
Geregistreerd: 22-06-12

Re: Nalatige verzorging Shetlander, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 22:58

Ik heb Stichting DierenLot al wel een mail gestuurd met wat ik het beste kan doen.
Ik zal inderdaad nog even kijken wat voor instansies ik nog meer kan bereiken, het lijkt me wel even verstandig om eerst het mailtje van Stichting DierenLot af te wachten.

TripleStiple

Berichten: 155
Geregistreerd: 22-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 23:01

felintje schreef:
Als de 144 geen nut heeft, kun je je niet eens een keer aan een gesprekje wagen met het vrouwtje die het moestuintje verzorgt ? Misschien kan je haar eens vragen of de man niemand zoekt die evt een beetje voor het shettertje wil zorgen. Of misschien kun je het shettertje overnemen/kopen ?


Klopt, heb ik inderdaad ook over nagedacht. Heb ik trouwens gedaan, sterker nog als ik haar zag maakte we altijd een praatje, ben toen inderdaad een keer over de shetlander begonnen.
Dat viel niet goed, sindsdien zegen we elkaar alleen nog maar gedag.

Eerder kwam ik ook heel veel bij het shetlandertje, even knuffen water vullen, niet veel bijzonders veder maar kleine dingetjes. (ook dat ik alweer jaren geleden, want ik weet de roepnaam van de shetlander al niet meer)

ook die gedachtes zijn door mijn hoofd gespookt om haar over te nemen.
dat was ook een beetje de vraag die ik aan de wat oudere vrouw gesteld had (ondertussen ook al wat jaartjes geleden)

Maar ik zelf kan niet alles in huis nemen.
Ik heb al 2 jaar geleden met mijn vader 2 shetjes opgehaald die niet top verzorgd werden.

ook fokken we af en toe een veulentje en hebben we meerdere KWPNers. Ook bij ons houd het een keertje op.

Ik hoop dat ik nog goede ideeën van mensen krijg om dit toch goed te doen.
als echt niks helpt zal ik zeker in gesprek gaan met de man.
Laatst bijgewerkt door TripleStiple op 04-01-14 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Just_Roos
Berichten: 147
Geregistreerd: 28-07-13
Woonplaats: Rotterdam

Re: Nalatige verzorging Shetlander, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:06

Ik zou 144 bellen of met een andere paardenkenner of met de vee arts de eigenaar aanspreken misschien dat het verandert.

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Re: Nalatige verzorging Shetlander, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:12

144 kan niet anoniem. Mijn ervaring met hun is ook niet goed trouwens :x Maar dat terzijde, er moet wel iets gebeuren met deze pony. Ik zou toch 144 bellen, de man weet jouw naam waarschijnlijk toch niet en voor zover ik weet krijgt hij deze ook niet te weten.

Just_Roos
Berichten: 147
Geregistreerd: 28-07-13
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:15

DeSa schreef:
144 kan niet anoniem. Mijn ervaring met hun is ook niet goed trouwens :x Maar dat terzijde, er moet wel iets gebeuren met deze pony. Ik zou toch 144 bellen, de man weet jouw naam waarschijnlijk toch niet en voor zover ik weet krijgt hij deze ook niet te weten.


Klopt maar wel de beste optie nu denk ik ook -O- :j

TripleStiple

Berichten: 155
Geregistreerd: 22-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 23:15

oooh ps. niet dat het shetje niet welkom is.
Als hij haar voor een fatsoenlijk prijsje los laat neem ik haar alsnog mee en knap ik haar op,
Maar dan ga ik voor haar wel weer veder opzoek naar een ander huisje.
ze kan ook moeilijk bij mijn shetjes dat zijn nog 2 hengstjes. ik heb veder geen last van hun gedrag dus heb tot nu toe geen animo om hun te laten castreren (ik gebruik ze niet voor dekking)

TripleStiple

Berichten: 155
Geregistreerd: 22-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 23:20

DeSa schreef:
144 kan niet anoniem. Mijn ervaring met hun is ook niet goed trouwens :x Maar dat terzijde, er moet wel iets gebeuren met deze pony. Ik zou toch 144 bellen, de man weet jouw naam waarschijnlijk toch niet en voor zover ik weet krijgt hij deze ook niet te weten.


Oooh oke!
Mag ik misschien weten wat jou ervaring is?
Er moet zeker wat met haar gebeuren!

Ik sta overal voor open, behalve pony stelen hihi :P (sorry even grapje tussendoor)

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Re: Nalatige verzorging Shetlander, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:24

Bij magere shetten (waarvan de heupbotten zichtbaar uitstaken) zeggen dat ze eerder te dik dan te dun waren :j 8)7 Nou, ik heb zelf ook al jaren shetten en zie heus wel wanneer ze te dik of te dun zijn.

TripleStiple

Berichten: 155
Geregistreerd: 22-06-12

Re: Nalatige verzorging Shetlander, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 23:28

zijn er misschien liefhebbers die haar zouden willen opvangen?

ik denkt gewoon hart op

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Nalatige verzorging Shetlander, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:38

Ze zou eventueel wel bij ons kunnen
Of bij de eigenaar van mijn verzorgpony's
Die heeft zowat een opvang :) Heb je misschien wat foto's van haar toestand?

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:39

Je zit er 5 jaar naar te kijken en hebt ruimte. Als jij haar nu eerst opvangt?

TripleStiple

Berichten: 155
Geregistreerd: 22-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 23:42

Amalarab schreef:
Je zit er 5 jaar naar te kijken en hebt ruimte. Als jij haar nu eerst opvangt?


Ik snap jou reactie, heb je al mijn reacties ook gelezen die ik ook nog geplaatst heb?

wolter

Berichten: 346
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:44

TripleStiple schreef:
zijn er misschien liefhebbers die haar zouden willen opvangen?

ik denkt gewoon hart op


Ik denk niet dat je daar HET probleem mee oplost, wss loopt er binnen no time een andere grasmaaier.
Ik denk dat het het beste en eerlijkste is dat je de eigenaar eerst opbelt en hem jou mening verteld voordat je instantie's benaderd.
Jij bent 18 jaar dus mi geen penny meer, en hij heeft zorgplicht voor zijn pony.
Jullie hebben nu ook al geen al te beste verhouding, dus veel heb je niet te verliezen, maar door zo te handelen leg je de verantwoordelijkheid voor eventuele vervolgstappen wel bij de eigenaar en hou je de eer aan jezelf.

TripleStiple

Berichten: 155
Geregistreerd: 22-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 23:54

wolter schreef:
TripleStiple schreef:
zijn er misschien liefhebbers die haar zouden willen opvangen?

ik denkt gewoon hart op


Ik denk niet dat je daar HET probleem mee oplost, wss loopt er binnen no time een andere grasmaaier.
Ik denk dat het het beste en eerlijkste is dat je de eigenaar eerst opbelt en hem jou mening verteld voordat je instantie's benaderd.
Jij bent 18 jaar dus mi geen penny meer, en hij heeft zorgplicht voor zijn pony.
Jullie hebben nu ook al geen al te beste verhouding, dus veel heb je niet te verliezen, maar door zo te handelen leg je de verantwoordelijkheid voor eventuele vervolgstappen wel bij de eigenaar en hou je de eer aan jezelf.


daar heb je inderdaad helemaal gelijk in!
Had er inderdaad niet aan gedacht dat er dan gewoon weer een nieuwe grasmaaier neer word gezet...

hmmm...

Ik heb inderdaad niks meer te verliezen nee, zo had ik het ook nog niet echt bekeken. :\

Bedankt voor je reactie!!! Geef me even een goede duw in de goede richting +:)+

sinsy1

Berichten: 22
Geregistreerd: 11-07-13

Re: Nalatige verzorging Shetlander, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:00

Ik ben het eens met Wolter maar als je de dierenbescherming belt houden ze dat wel in de gaten

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Nalatige verzorging Shetlander, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:03

Vraag eens heel penny achtig aan die kerel of je de shet niet mag verzorgen???

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: Nalatige verzorging Shetlander, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:10

Aangezien je zegt dat je de shet voor een goede prijs wel zou willen kopen kun je vragen of hij haar wilt verkopen.