Ik heb zaterdag een shoot met mijn beide paarden. Ze zitten vol stof, dus dat zou er uit moeten zijn tegen zaterdag. Helaas geven ze niet zo'n goed weer, rond de 16-17 graden en wel wat wind. Ik heb niet de mogelijkheid om ze ergens binnen te wassen met warm water. Ze staan dus gewoon buiten en ik moet ze dus wassen met koud water.
Ik vroeg me af hoe ik het stof uit de paarden kan krijgen zonder ze te moeten wassen. Stofzuigen is ook niet echt een mogelijkheid, want mijn stofzuiger maakt teveel lawaai waardoor ze helemaal in paniek zijn.
Ja, deken waren we sowieso al van plan, maar ik denk dat ze het tijdens het wassen koud gaan hebben...
Zijn babydoekjes goed voor de huid?
_SamanthaV
Geplaatst: 28-06-13 00:04
Met een natte spons er over heen gaan. Dan kan je toch de stof weg halen en is je paard niet helemaal nat. Als je de spons maar een klein beetje nat maakt is dat vaak al genoeg.
Ik moet er straks ook een paar buiten wassen, maar dat wordt gewoon gedaan, ongeacht het weer. Nu door een complete wasbeurt (inclusief hoofd en staart, exclusief manen) bij mij een minuut of 10. Kunnen ze wel hebben. En voor ik aan het hoofd en de hoeven begin hebben ze al een deken op. Kwestie van snel zijn. Ik zorg dat alles klaar ligt, zet er de slang op om ze helemaal nat te maken, doe shampoo op de borstel en borstel de shampoo in aan beide kanten (werkje van hooguit 2 minuten). Dan snel shampoo in de handen en de staart doen, daarna de slang en compleet afspuiten. Vervolgens zweetmes erover en 2 dekens op. Daarna begin ik aan de hoeven en het hoofd.
Wij hebben wel donkere pony's, waar het ook puur om het stof gaat. Beentjes zijn opgeschoren, daarom geen extra zorg nodig voor de voetjes wit te krijgen. Ik was er in de periode mei-september gemiddeld zeker 3 per week voor de wedstrijden. Soms hebben we 3 wedstrijden in een week, worden ze ook 3 keer gewassen (en zijn het er 9 in totaal). Ik heb daardoor wel behoorlijk wat routine en snelheid opgebouwd. Ik sta niet eeuwig de shampoo in te borstelen, is niet nodig als het puur om stof gaat. Er is er nog nooit eentje ziek geworden, en ik doe het zo al 25 jaar.
Als ik mijn spikkel daarentegen was, ben ik wel wat langer bezig, omdat die dan ook echt wit gekregen moet worden. Dan ben ik wel wat zorgvuldiger met het weer.
Je kunt beter geen babydoekjes gebruiken, het trekt de stof er niet uit maar de huid gaat er alleen maar van plakken. Op het hoofd kun je gemakkelijk babydoekjes gebruiken. Zorg ook voor een fles babyolie, voor de manen en de staart. Dt werkt echt super!!!!
Ik heb een heel fijne borstel van varkenshaar. Paard blinkt tegen me in dan. Dat werkt perfect en wat ook echt goed werkt tegen stof is schapenwol recht van het schaap af. Maar daar moet je wel zeker zijn dat het schaap geen ziektes heeft, die kunnen worden overgedragen.
En laten we wel zijn: Van regen worden ze ook schoon.
Van babydoekjes gaat de vacht echt niet plakken hoor. En zitten geen rare stoffen in omdat het speciaal voor een babyhuid is.. maar de stof gaat er niet uit nee. Maar t werkt wel voor de bovenlaag
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 28-06-13 12:16
Babydoekjes heb ik juist slechte ervaring mee. Je brengt er een vettig laagje op waar juist nog meer stof op vast hecht, en het paard ziet er dan ook uiteindelijk stoffiger uit dan dat het was.
Shenavallie
Geplaatst: 28-06-13 13:30
Paarden gaan echt niet dood van een keertje met koud water wassen. Het is boven de 10 graden en het wordt de komende dagen alleen maar weer warmer. Goed met het zweetmes erover en - voor je eigen idee - een fleecedekentje om het ergste vocht eruit te krijgen. Verder gewoon aan de lucht drogen. Geen babydoekjes gebruiken, want daar zit (verzorgende) olie in en dat houdt stof juist vast. Gewoon een goede, zachte borstel en klaar!