Bak optimaliseren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

Bak optimaliseren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 23:48

Goedenavond lieve bokkers!

Nu heb ik toch alweer jullie hulp nodig....;)

Onze ponyclub heeft een nieuw bestuur en is volop bezig met het verbeteren van de faciliteiten!
Nu hebben we een 20x40 rijbak die eerder volstond met onkruid en eigenlijk niet begaanbaar was, hoogstens om te longeren.

Gelukkig is deze bak nu onder handen genomen, helaas blijkt het zand erg zwaar te zijn.
Ze hebben ervoor gekozen de bak om te gooien, het zwarte zand ligt nu dus onder het witte boven, het resultaat ziet er keurig uit!

maar... hij is dus erg zwaar, hoe zouden we dit kunnen oplossen?
De bak ligt er nu ongeveer 2 maanden, is dit een kwestie van wachten tot alles is ingezakt, en kunnen we dit proces misschien versnellen met water?
Het bestuur heeft nu de lokale brandweer gevraagd een brandweeroefening in onze bak uit te voeren in de hoop dat dat gaat werken.

Hebben jullie misschien nog tips, zelf dacht ik aan tapijtsnippers.
Iemand daar ervaring mee? en wat zijn de kosten daarvan?ho

Daarnaast, hoe onderhouden jullie de bak?
We beschikken helaas nog niet over een bewateringssysteem en ik weet niet of dit gaat komen...
Hoevaak bewateren jullie de bak in de zomer?
Daarnaast hebben we een niet al te zware sleep welke met een kleine grasmaaier de bak sleept.
Hoevaak slepen jullie de bak?

Alvast heel erg bedankt, ik ben benieuwd naar reacties.

PreHungaro

Re: Bak optimaliseren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 23:50

Misschien nog wel even handig om te vermelden, we hebben geen groot budget.
Vandaar dat ook is gekozen voor het omgooien van de grond i.p.v. andere oplossingen ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:09

Inklinken duurt idd even.
Maar daarna kan de bak nog te zwaar zijn. Mijn bijzonder goedkope oplossing is tevens heel simpel: gebruik de bak een tijd als paddock, laat er dus regelmatig paarden in lopen, en ruim de mest niet op, maar verspreid die. Dan krijg je net voldoende organisch materiaal in de bovenlaag om de bak minder zwaar te laten worden, zonder dat het een waterballet wordt in de winter. Slibt de bak na verloop van tijd toch dicht, dan kun je 'm een keer diep laten opentrekken met een punteneg.

Verder idd regelmatig slepen, en onkruid spuiten. Vaak gebruiken helpt ook tegen onkruidgroei.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 11:32

De bak wordt gelukkig genoeg gebruikt om onkruid te voorkomen, denk aan zeker 6 keer per week en dan vaak door 2 of meer ruiters.

Bedankt Ibbel voor de tip!

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 14:14

Even een stipje, wij zijn ook bezig met het clubterrein. Ik zit in de commissie. Wj hebben zware bosgrond en zoeken ook naar een goed oplossing.
Wat doet de brandweer dan en wat is de gewenste uitwerking daarvan?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 17:27

De brandweer gaat er waarschijnlijk een hele hoop water opgooien, in de hoop dat we daarmee het proces kunnen versnellen waardoor de grond eerder inzakt ;) of het helpt, geen idee maar het is in ieder geval het proberen waard!

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:47

De bak onder water zetten helpt wel, maar 1x is meestal niet genoeg. Bij ons op stal zijn nieuwe bodems aangelegd, maar omdat de ruiters hem te zwaar vinden (in de oude baan kon je bijna knikkeren haha), wordt er erg weinig in gereden. En hem gebruiken werkt toch nog het best!
Van die grijs/witte snippers (niet van die hele dikke, maar dat dunne spul) helpen ook wel goed. Bij een vriendin hebben ze die uit kostenoverweging alleen op de hoefslag gemengd. Dat scheelt al een stuk. En ook zij proberen hem zo nat mogelijk te houden. Op zich hoeft een sproeisysteem dat je kunt verplaatsen niet zo heel duur te zijn. Is alleen wel meer werk, omdat je hem dus moet verzetten.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:49

misschien toch het proberen waard; kokosvezel, dat heeft destijds enorm geholpen bij mijn oude leasepaard

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:54

Bij mij op stal is ook pas de bak onder handen genomen. Goede drainage erin, nieuwe zandlaag....gevolg: zware bak. Bij ons is ook de brandweer langs geweest, 2x zelfs. Het helpt wel, maar tijdelijk. Wij merken ook een heel groot verschil wanneer het onwijs heeft geregend...dan is de bak ook heel goed te doen.
Wij moeten de bak dus goed nat houden, zodat het goed inklinkt...en dat is bij ons niet te doen. Wij rijden dus in een wat zwaardere bak, maar het wordt steeds beter. Na 2 maanden hoeven we er niet meer doorheen te ploegen ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:39

drainage dichtzetten wil ook wel helpen om het water vast te houden. Alleen even openzetten als hij te nat wordt.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:53

Daar heb ik nog niet aan gedacht. Ik weet ook niet of het kan, maar ik zal het wel voorstellen bij ons!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 17:49

Helaas hebben wij een bak zonder drainage...

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 17:55

houtsnippers door het zand.
het heeft even tijd nodig om de snippers volledig door je bak te krijgen.
naar hij word er wel erg fijn van.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 17:59

In de piste op stal liggen er tapijtsnippers en een supergoed drainagesysteem. Staat nooit onder water en wordt iedere dag gesleept :)

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 19:43

meestal helpt het ook om gewoon met de trekker of iets waarmee je sleept de bak 'vast' te rijden, meestal moet het zand gewoon zakken.
en na een aantal rondjes een keer de sleep er over heen om het vlak te maken. dat een aantal keer herhalen.

onlineshop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 19:53

smurfje schreef:

Dat heb ik vroeger ook gehad, leek een mooie oplossing totdat het hout begon te rotten en het helemaal een bende werd. Het het toen weer af laten graven.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:16

onlineshop schreef:
smurfje schreef:

Dat heb ik vroeger ook gehad, leek een mooie oplossing totdat het hout begon te rotten en het helemaal een bende werd. Het het toen weer af laten graven.

En wat denk je van die houtsnippers die in de hoeven steken? Ik heb er wat uit moeten vissen, hoor! Ik ben hier echt tegenstander van.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 14:20

Hier geen last van, van rotten.
Snippers worden jaarlijks bij gevult op de plekken waar het nodig is.
Hier blijft het ook niet in de hoeven hangen.