Afscheren of zo laten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hanenkam of laten

Hanenkam
3 (13%)
Zo laten
20 (86%)

Totaal aantal stemmen: 23

CharlesZ

Afscheren of zo laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 13:31

Sorry als dit verkeerd staat :o

Ik zit nu dus met het volgende dilemma;
Inprincipe wil ik de manen van mijn paard in een boog krijgen, een soort fjordenboog zeg maar (het is een zangersheide) en dan wil ik zijn manen dus laten afscheren om het in zo'n boog te krijgen. Dit zal ik dan waarschijnlijk in de zomervakantie doen voordat ik op vakantie ga (hij staat dan een maand 24/7 op het land) dus als ik dan terug kom verwacht ik al een soort van boog zeg maar. Hij heeft nu manen van twee handbreedtes.

Maar nu mijn dilemma;
Ik ga hem waarschijnlijk verkopen binnen een jaar i.v.m. Mijn school aangezien ik het niet meer red rond die periode. Nu weet ik dat niet iedereen erg van de hanenkammen is op niet-fjorden terwijl ik dit eigenlijk wel wat vind hebben. Zal ik dus alsnog zijn manen zo afscheren voor een hanenkam of kan dit dan eventuele verkoop belemmeren voor mensen die er echt specifiek naar kijken? En dan was er nog een optie: afscheren en dan weer laten groeien een paar maanden voor verkoop. Maar hoe lang duurt het voor de manen weer wat zijn gegroeid en weer gaan hangen? (Hij heeft uit zichzelf al best dikke manen)..

Dus wat wordt hem? Hanenkam of zo laten *D

NatasjavE

Re: Afscheren of zo laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 13:32

Ik vind een Fjordenboog alleen maar mooi bij een fjord.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:03

Manen zitten er niet voor niets, en zeker als ie 24/7 op de weide staat zou ik ze zo lang mogelijk laten.

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:08

Neonlight schreef:
Manen zitten er niet voor niets, en zeker als ie 24/7 op de weide staat zou ik ze zo lang mogelijk laten.

+1!!

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:10

ik denk dat het inderdaad de verkoop kan belemmeren. als ik een paard ga kopen en ik zie opgeschoren manen, denk ik gelijk aan zomereczeem en dat zou voor mij een probleem zijn..
verder zitten manen er inderdaad niet voor niks, dus ik zou ze lekker laten zitten!
(bovendien denk ik niet dat manen afscheren er gelijk voor zorgt dat er een fjordenboog ontstaat, daar zit volgens mij echt wel werk in....)

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:14

Als je paard in de wei staat dan gebruikt hij ze om vliegen te verjagen het is bijna misdadig om ze eraf te halen.
Verder ben ik het mee eens dat bij de verkoop er bedenkingen zullen zijn ivm eczeem.

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:17

ik vind het wel stoer staan. Ik had bij mijn pony de manen helemaal eraf gehaald en na ong. 3 weken had ik een boog en na 3 weken waren de manen ook weer gaan hangen :')
Maar bij mijn pony groeien haar manen ook wel heel erg snel!

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:23

Ook ik zou bij opgeschoren manen denken dat het paard eczeem heeft. Niet handig! Bovendien zijn manen echt wel fijn als-ie 24/7 buiten staat, tegen de vliegen e.d.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:24

De fjordenboog zoals jij deze graag wilt zal alleen lukken als de manen er stug genoeg voor zijn zeg maar, plus dat je die boog er ook in zult moeten scheren/knippen. Deze groeit niet vanzelf zo, als je de manen afscheert zullen ze in eerste instantie weer recht omhoog groeien allemaal op dezelfde lengte en de manen gaan daarna vanzelf weer hangen als ze lang/zwaar genoeg zijn.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:27

Lekker laten zitten, anders denken ze dalijk bij de verkoop nog dat hij Zomer exceem heeft.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:28

het duurt best lang voordat de manen weer gaan hangen
mijn merrie heeft ook zo een boog (zie me profiel)
heeft van nature niet zo heel dikke manen en dat blijft prima zo staan..
Ik heb het geschoren in 1 x alles eraf het ziet dan wel even dom uit maar groeit wel vanzelf rechtop
en dan is het een kwestie van bijhouden de boog kun je zelf kwa dikte knippen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:33

Een warmbloed met zo korte manen doet idd meteen aan zomereczeem denken.
Dus als de verkoop echt een zekerheid is, zou ik de eigen voorkeuren even aan de kant schuiven en de manen niet afscheren.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:43

Midden in de zomer zou ik geen manen gaan afscheren. Lekker laten hangen hoor!

CharlesZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 21:17

Super bedankt voor alle goedverwoorde reacties! :)
Ik had zelf inderdaad niet gedacht aan zomereczeem dus ik denk dat ik het dan inderdaad wel laat hangen