onkruid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Team_Sublime

onkruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 23:18

wij gaan binnenkort een weide huren van ongeveer 2 hectare.

nu staat deze ook vol met zuring en kattenstaart, en volgens mij zijn deze giftig voor paarden?
verder nog prikkende plantjes, boterbloemetjes brandnetel en madeliefjes.

hoe bestrijd je deze het snelst en makkelijkst? de boer wil gaan spuiten omdat pas volgende maand onze paarden hier komen te staan.

is dit een juiste oplossing? of hebben jullie nog betere?

friesiszwart

Re: onkruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 06:42

Als hij nu gaat spuiten en er zeker enkele weken (met regen) tussenzit is het geen probleem.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 09:34

Spuiten is idd wel de meest snelle oplossing. Mooiste is misschien nog om nu te spuiten, en dan over een week of 4 nogmaals opnieuw opkomend onkruid te spuiten.

Je moet er alleen wel rekening mee houden dat er ± 2 weken tussen het spuiten en je paarden er weer op zetten moet zitten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 09:54

Brandnetel is, mits het wordt omgedaan een zeer gezonde en lekkere lekkernij voor paarden. Je kunt er trouwens ook zelf bv soep van maken. Paarden eten het niet meteen nadat het is omgedaan, maar wat later. Boterbloemen etc eten ze gewoon niet.
Ben zelf geen liefhebber van spuiten. Stel liever de vraag binnen bv de permakultuur (bv permakultuur nederland) hoe je het meeste uit de wei kunt halen zonder er een lading vergif overheen te gooien.
Ik heb zelf ook een hele diverse en rijke begroeiing op mijn stuk grond. De paarden weten prima wat ze wel en niet kunnen eten. Exact hetzelfde zie ik ook bij mijn buren aan weerszijde.
Een diverse begroeiing heeft ook voordelen, zeker voor de overige natuur.
Dat is iets wat je van vergif niet kunt zeggen,

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 09:57

Ja ze gaan deze week spuiten en 1 augustus komen de paarden erop. Land delen we in 4en en gaan we per stukje land spuiten van wat overgebleven is , was dan ons plan zodat de paarden niks giftigs eten.

De rest van de plantjes die ik opnoemde kon geen kwaad toch ? Ja die prikkelplantjes haal ik wel even weg .. Miijn benen vinden dat met broek al nie lekker. Dus de benen van de paarden al helemaal niet haha.

@liljebo

Eten ze echt om de zuring en kattenstaarten heen dan ? Het staat namelijk behoorlijk vol. En mijne zijn niet zo slim dat ik ze er wel voor aanzie om het op te eten ( ze hebben wel vaker dingen gegeten waarvan ik dacht. Ai ai ai das niet goed dat had je kunnen weten knol )

De boer spuit het elk jaar en zet vervolgens zijn schapen erop.. Dus neem aan dat het vooor het st van het land niet uitmaakt of er gif op zit ?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:03

Hier eten ze helemaal niets wat giftig is (hier groeit echt heel veel... staat boordevol boterbloemen en allerlei planten en kruiden, alsook brandnetels *maar die zijn dus weer erg nuttig* ), maar je zou navraag kunnen doen op permacultuur.nl. Daar weten ze heel goed hoe je problemen te lijf kunt gaan, zonder vergif.
Het lijkt allemaal prima te werken, maar het regelmatig spuiten veranderd de bodem, waardoor het oorspronkelijke probleem mogelijk escaleert. Ik zou mij kunnen voorstellen dat de genoemde kruiden juist daardoor zo floreren, maar exact weet ik het nog niet. Mijn kennis is nog niet groot genoeg en ik ben mij er nog maar sinds kort in aan het verdiepen. Ik weet alleen dat vergif als kortdurende oplossing 'werkt' maar op den duur meer problemen dan oplossingen biedt, nog afgezien van de sterfte van nuttige insecten daardoor. (wat dus ook weer voor een verkeerde balans zorgt)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:11

Onze wei staat ook weer vol, nadat er drie jaar geen paarden hebben gelopen. Nauwelijks gras te bekennen. Onze pony eet netjes om de oneetbare planten heen. Je kunt ipv spuiten, wat heel erg slecht is voor het milieu en de bijen) ook maaien en afvoeren, dat werkt prima bij brandnetels. Als de grond armer wordt, groeien er geen brandnetels meer. Klepelen en doorzaaien helpt ook; waar gras groeit, groeit geen onkruid.

Het effectiefst was ooit een kudde schapen die ze in onze wei hadden gedumpt. De wei was heel kort afgegraasd, en dat hielp geweldig goed voor het gras.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 10:17

Probleem als ik alles kort maai dat ik bijna geen gras meer heb voor mijn paarden ben ik bang en ze moeten hier wel 24/7 op met zijn vieren.

Ik zal nog is overleggen met de boer over of er andere oplossingen zijn ..

Mochten ze het trouwens wel eten.. Wat zijn dan de gevolgen hiervan ?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:18

kijk, daar heb je al een mooi en kundig advies. *mist de vind ik leuk knop* :p

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:22

Gewoon één keer goed laten spuiten! Maaien heeft geen zin.
Je wilt tenslotte een weide die voedsel heeft voor de paarden en geen wei vol met onkruid. Ridderzuring wordt niet gegeten maar is de pest voor je land: wist je dat de zaden het zeker 80 jaar in de grond uithouden? Het neemt langzamerhand je hele wei over. Boeren hebben de pest eraan en terecht - ook als je van het land hooi haalt.

En voor de toekomst: zorg voor de juiste bemesting .. hoe armer de grond, hoe meer onkruiden je weer krijgt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:23

Mijn opm sloeg uiteraard op de voorgaande post, ts. We reageerden gelijk. Vier paarden op 2 ha is overigens best veel. Ik heb er 4 op 5-6 ha en hier wordt als advies 1 ha per paard aangehouden als ze hun kost bij elkaar moeten scharrelen in het seizoen. Met bijvoeren is het advies max 3 paarden per ha.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:25

Jannepauli schreef:
Gewoon één keer goed laten spuiten! Maaien heeft geen zin.
Je wilt tenslotte een weide die voedsel heeft voor de paarden en geen wei vol met onkruid. Ridderzuring wordt niet gegeten maar is de pest voor je land: wist je dat de zaden het zeker 80 jaar in de grond uithouden? Het neemt langzamerhand je hele wei over. Boeren hebben de pest eraan en terecht - ook als je van het land hooi haalt.

En voor de toekomst: zorg voor de juiste bemesting .. hoe armer de grond, hoe meer onkruiden je weer krijgt.

Er wordt elk jaar gespoten en zie het resultaat...

Dat is het hele probleem. Er wordt steeds voor de snelle oplossing gekozen, die uiteindelijk het hele evenwicht naar de knoppen helpt.
Heel erg jammer.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:47

Ach.. eerlijk gezegd vind ik dat gewoon een beetje geneuzel. Je hoeft helemaal niet ieder jaar te spuiten - als de wei echt vol staat, doe je dat één keer en je zorgt verder voor een goede bemesting en goed onderhoud.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 10:51

Ik begreep dat het eens in het jaar gebeurt. Tkan zijn dat ik het verkeerd begrepen heb hoor. Ik weet het niet precies ik kom daar volledig nieuw.

Het is iets meer als 2 ha. En er komt 1 paard , e pony , d pony en een shet op te staan. En als je goed aan verweiden doet zou het geen enkel probleem zijn om ze erop te houden. Hooguit afentoe een keertje bijvoeren maar dat is geen ramp.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:59

Jannepauli schreef:
Ach.. eerlijk gezegd vind ik dat gewoon een beetje geneuzel. Je hoeft helemaal niet ieder jaar te spuiten - als de wei echt vol staat, doe je dat één keer en je zorgt verder voor een goede bemesting en goed onderhoud.

Tja, daarover verschillen we dan van mening.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:14

Liljebo: Wij hebben ook eerst geprobeerd op te lossen zonder gif. Maar dat waren oplossingen die heel erg lang duren en je wil toch door met je grond. Nu hebben we een veld helemaal opnieuw ingezaaid en bemesten meer en het ligt droger want de kattenstaarten houden van nat;) Daarna alles wat nog doorkomt aan onkruid spuiten we toch echt even zwaar gif omdat het anders weer een verloren zaak is. Daarna regelmatig maaien hoewel dat voor de kattenstaarten uitbereiding betekend of je moet ze heel kort houden heel de tijd. Maaisel eraf halen omdat er teveel onkruid tussen zit. En soms dingen met de hand of speciale steekstokken eruit halen en verbranden zodat het zaad niet terug op de grond komt. Voor de bloei tijd zorgen dat er veel weg is.

Wat het advies is wat je krijgt als het zo vol staat met onkruid: Leg er voor 1 a 2 jaar zeil/karton over zodat alles geen licht krijgt en weinig water. Zeil is het beste dan. Tja wie heeft daar tijd voor?

Ook wij hebben grond waar alles opgroeit wat je niet wil voor paarden en helaas heb ik een lomperik die het eet:) Die is al ziek geweest ervan 2x. Dus nu niet meer doen.

Kattenstaart is trouwens in bepaalde hoeveelheid nuttig maar teveel is weer verkeerd en dat geldt voor meer planten helaas. Dus liever niet.

Wij hebben: Brandnetels, Sint Jacobskruid, Kattenstaarten, Zuring, berenklauw, Distels in allerlei soorten. Nog een soort onbekende blauw bloem voor ons. En zo heeft elk veld bij ons een probleem of meerdere tegelijk. En dat komt omdat het 10 jaar niet onderhouden was. En nu moeten we vechten er tegen. Distels, berenklauwen en sint jacobskruid zijn we verplicht te bestrijden vanuit de gemeente. Doen we er niets aan kunnen we boetes verwachten. Zegt genoeg hoe blij ze zijn met die troep. Helaas wordt het nog wel een gevecht van jaren want het is niet morgen opgelost. En gif proberen we te beperken maar onder lukt niet geheel als het zo lang heeft mogen woekeren.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:23

Probleem met maaien is dat het onkruid dan vaak gaat zaaien, ookal voer je het af. Dan is het kwaad al geschied. Kun je beter nu dit jaar spuiten en zoveel mogelijk 'kwijt' zijn.

Komende jaren idd doorzaaien en je land bemesten. Op arme grond groeit onkruid beter en onkruid verdringt je gras.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:50

Jibbel klopt maar je moet maaien als het nog geen knoop of zaad heeft;) Dat hebben bijna al die planten in een bepaalde periode;) Maar we spuiten nu eerst inderdaad zoveel mogelijk plat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:05

liljebo schreef:
Vier paarden op 2 ha is overigens best veel. Ik heb er 4 op 5-6 ha en hier wordt als advies 1 ha per paard aangehouden als ze hun kost bij elkaar moeten scharrelen in het seizoen. Met bijvoeren is het advies max 3 paarden per ha.

In Nederland is het land (en dan vooral het soort gras dat gezaaid wordt) en het onderhoud ervan heel anders dan in Zweden. Hier is de 'norm' 4 paarden per hectare, en dan kun je bij goed bemesten zélfs nog hooien. Vier paarden op 2 hectare is meer dan ruim, dat eten ze niet bij.

Spuiten is echt heel effectief. Niet zo goed voor de insecten, dat klopt, maar je moet het ook niet dagelijks doen. Eén keer op het goede moment volvelds spuiten, en dan kun je het weer jaren bijhouden met pleksgewijs met een rugspuit. En, hoeveel je ook sleept en hoe braaf je ook de paardenhopen verwijderd (succes trouwens, met 2 ha, ik zou er niet aan beginnen...), je krijgt gegarandeerd ruige plekken waar de paarden schijten, niet meer eten en waar je zuring sky-high komt te staan. Paardenmest verzuurt de grond, en zuring heet niet voor niets zuring - die houdt van een lage pH.

Goed bemesten is idd ook echt nodig. Onkruid groeit op arme grond. Maaisel afvoeren en niet bemesten zorgt voor steeds armere grond en steeds meer onkruid. En bekalken, omdat paardenmest de bodem verzuurt.

Verder is het ook echt het behoud van je wei door af en toe te hooien, én 1 keer in de 6-7 jaar domweg ploegen en opnieuw inzaaien.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:18

Inderdaad Ibbel, da's nou precies wat ik bedoelde. Bovendien, ter aanvulling, je kunt ook spuiten vóórdat de onkruiden in bloei gaan: dan spuit je ook geen insecten dood.
Ik spuit ons weiland maar ééns in de zoveel jaar en dan zo vroeg mogelijk in het jaar als de onkruiden zich begnnen af te tekenen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 13:14

Jibbel wat voor mest is het beste om te gebruiken? Koeiemest? Of varkensmest of kunstmest? Voor ons ook nog handig om te weten en bij te leren:)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 13:18

Team_Sublime schreef:
Probleem als ik alles kort maai dat ik bijna geen gras meer heb voor mijn paarden ben ik bang en ze moeten hier wel 24/7 op met zijn vieren.

Ik zal nog is overleggen met de boer over of er andere oplossingen zijn ..

Mochten ze het trouwens wel eten.. Wat zijn dan de gevolgen hiervan ?

Als je gaat overleggen met de boer, vraag dan of hij een weide bloter heeft. Dat is een maaier speciaal voor weides. Hij zal het fijne er wel van weten. Je kunt in ieder geval niet gaan maaien met een gewone maaier, dat werkt echt niet op een weide.

Edit Ik ga mee met Ibbel en anderen over het bemesten van de wei. Dat is erg belangrijk. Goed gras groeit niet vanzelf (zoals sommigen wel denken).

De gevolgen van het wel eten van schadelijke kruiden kunnen heel verschillend zijn, maar er zijn wel behoorlijke risico's aan het eten van verkeerde dingen. Bijvoorbeeld Jacobskruiskruid, dat gif stapelt zich op, en na verloop van tijd gaat het heel erg mis. Dat richt onherstelbare schade aan (om maar eens wat te noemen).

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 13:30

Zoutenootjes: Klopt wat je zegt over Sint Jacobskruid:) Ze moeten er wel wat van eten hoor voor ze echt omvallen maar bij een aantal plantjes eten krijgen ze al wel blijvende klachten en begint met vage dingen en dan steeds meer klachten. De lever krijgt de eerst klap te verwerken vaak. En de zenuwen en spieren daarna. Je ziet het vaak bij Tinkers die uit Engeland komen.

Ik heb nog geluk gehad 2x met de lomperik maar neem het riscio niet meer dat hij bij iets kan wat hij niet kan eten;) Want volgens mij hapt hij echt alles wat op eten lijkt voor hem.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 13:55

Kostolany schreef:
Jibbel wat voor mest is het beste om te gebruiken? Koeiemest? Of varkensmest of kunstmest? Voor ons ook nog handig om te weten en bij te leren:)

Dat maakt niet zoveel uit denk ik, zolang je maar geen mest van kippenboeren gebruikt ( te rijk, gewas kan verbranden). Van koeienmest krijg je wel meer onkruid (als de dieren in de weide lopen tenminste).
Voor kunstmest: daar kun je beter eerst je grond laten testen, dan weet je precies wat er wel of niet toegevoegd moet worden. De blgg kan precies uitvogelen wat er op een paardenweide wel of niet nodig is.