Paard voor eerst 24/7 in de wei, maar...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ossie96

Paard voor eerst 24/7 in de wei, maar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 08:18

Hoi allemaal,

Volgende week woensdag gaat mijn paard voor het eerst 24/7 het land op en dat geeft mij eerlijk gezegd nogal de zenuwen :+
Ik heb mijn paard al 10 jaar en nog nooit heeft ze 24/7 op het land gestaan. We staan op een pensionstal waar ze in principe niet in de wei komt, wel los/stapmolen/rijden/etc. maar we beschikken niet over weidegang. Vrienden van ons hebben een huis gekocht met weiland en nu mag ze daar vanaf volgende week lekker een aantal weken vakantie vieren met een vriendje van stal! Heerlijk idee, paard hoeft even niks (wat ze meer dan verdiend na zoveel jaren niet ècht vakantie te hebben gehad en eigenlijk is het voor mij ook wel lekker, het geeft mij ook wat meer ruimte en tijd een aantal weken. Heerlijk vooruitzicht dus!

Maar... Bij het idee dat er niet de hele dag toezicht is, dat ze met regen/wind/onweer daar maar buiten staat zonder schuilstal, dat ze misschien wel helemaal geen ''weidepaard'' is (bestaat dat? :D ), etc. etc. etc.... Kortom; ik word er nu al helemaal zenuwachtig van! Ze staat een halfuur van mijn huis dus ik kan elke dag gaan kijken maar ik hoor zo vaak dat dat echt niet nodig is... Sommige stalgenootjes zetten hun paard op de wei en kijken er 2 maanden niet naar om, ik kan me dat eerlijk gezegd niet voorstellen. Wat nou als er wat gebeurt?

De komende weken ziet de weersverwachting er ook niet super goed uit... Ik twijfel of ik een regendeken zal kopen voor de regenachtige dagen, ik twijfel hoe vaak ik moet gaan kijken, ik twijfel of mijn paard wel rustig blijft zo dag en nacht op de wij...

Wie o wie kan mij hierin gerust stellen? Volgens mij zit ik met elke regenbui met buikpijn op de bank :+ Ik gun het mijn paard onzettend, dus ik wil het niet vanwege mijn twijfels cancellen dus wie kan me gerust stellen?

Bedankt alvast namens mijn paard met een overbezorgde eigenaar :o

paardjes123

Re: Paard voor eerst 24/7 in de wei, maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 08:23

Die van mij loopt nu ook dag en nacht buiten zin een week. Helemaal super toch, ze heeft geen deken om. Voor me eigen gemoedsrust deed ik voorheen wel me heel veel regen een dunne regendeken op. En verder zet je zelf er over heen, het is een paard met andere behoeftes als een mens :D

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 08:27

Een paard is niet van suiker :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 08:27

Ik weet niet of ze op jouw pensionstal wel overdags buiten staan in de paddock ofzo?
Dan kun je al aardig inschatten hoe ze reageert op kou en regen en is ze ook wel wat gewend.

Als de temp rond de 20 graden is zou ik me over een buitje geen zorgen maken.
Als de temp wat lager is en het gaat echt veel regenen zou ik (zeker de eerste dagen) toch even een regendekentje op doen, omdat ze het niet gewend is.

Verder zou ik ook even in de gaten houden hoe ze op zoveel gras in 1x reageert, want dat is ze natuurlijk helemaal niet gewend...

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 08:28

Wat ik het spannendste zou vinden is het wennen aan het gras.
Haar hele spijsvertering moet zich daar op in stellen dus je zal echt per dag op moeten bouwen vanaf een half uur tot op den duur 24 uur. Dus eerst nog hoofdvoedsel hooi en dat geleidelijk aan omzetten naar gras.
Verder moet je op de afrastering letten omdat ze dat niet gewend is vanuit een weiland ( glijden enz) dus een flinke dot stroom op je afrastering zodat ze er veel ontzag voor krijgt.
De regenbui en de wind is misschien nog wel de kleinste bedreiging .
Ik weet niet wat je stalgenootjes dan doen maar ze zal ook echt elke dag water moeten hebben dus je zult er toch elke dag naartoe moeten of iemand anders moet het doen .

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 08:30

Ik kan je wel enigszins geruststellen.
Ik heb mijn paard half februari naar een combi van 11 uur buiten en 's nachts op stal gebracht. Hij was echt geen buitenpaard. Bij het eerste spatje regen/sneeuw stond hij al onder het afdak. Na een paar weken stond hij in de ergste gietbui nog gewoon buiten waar het eten lag. Hij heeft dan wel heel lang zijn deken om gehouden. Dat is meer voor mijn idee geweest denk ik dan dat het echt nodig geweest is. Hij was namelijk op gegeven moment heel mager geworden en had het koud. Ik heb hem vorig weekend opgehaald en toen is zijn deken pas definitief afgegaan.
Dus een weipaard kan het wel worden.... Dekentje, tja, persoonlijk als ik naar mijn eigen paard kijk zou ik hem iig meenemen, je kan hem er dan altijd nog opleggen of afhalen zeker als je in de buurt woont. Maar ligt wel aan de vacht van het paard. Die van mij zat/zit superdun in zijn vachtje.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 08:32

Beste Ossie,

Het is heerlijk voor je paard om 24/7 buiten te zijn en zich vrij te kunnen bewegen. Echt alle paarden zijn weidepaarden en daarvoor nemen ze een regenbuitje wel voor lief!

Wel kan het gevaarlijk zijn een paard dat niet gewend is aan gras zo maar 24/7 op de wei te zetten. Ze eten dan vaak teveel jong gras en hier kan hoefbevangenheid van komen. Als het kan wen ze dan rustig in. Eerst een keer 1,5 uur in de wei en dan elke week een uurtje meer. Ik begrijp dat dit bij jou niet meer lukt, maar wellicht kan je ze daar op de wei wel stripbegrazing geven en hooi bij? Je voorkomt dan een te grote rantsoen wisseling ineens. Daarmee kan je heel veel narigheid voorkomen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 08:39

Ik zou me ook meer druk maken om de spijs vertering, zeker als je paard al 10 jaar (echt waar zolang?) niet meer in de wei is geweest. Koliek en diaree is echt niet ondenkbaar, dus idd zoals hierboven al is aangegeven rustig opbouwen. Een normaal paard heeft het echt niet koud in de zomer, ook niet bij een flinke regenbui mits er voldoende schuilmogelijkheden zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 08:59

Ik vind het ook een erg grote overgang voor een paard dat geen gras gewend is. zijn er geen stukjes met schoon gras waar je haar aan de hand alvast kan laten grazen voor een uur of langer per dag? En hebben ze daar mogelijkheden om haar op zand te zetten met hooi en stro? Hoe ze reageert op dag en nacht buiten en veel regen verschilt van paard tot paard. regendeken kan veel schelen bij hele dagen met langdurige regen. een enkele bui is minder een probleem. ik zou me hoogzomer drukker maken om muggen en dazen. daar kunnen ze erg van gaan rennen als ze niet ergens binnen kunnen schuilen voor ze. maar ook dat verschilt van paard tot paard.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 09:10

Ik bouw de weidegang inderdaad ook altijd rustig op, en als dat niet lukt, dan inderdaad voor die tijd elke dag even aan de hand laten grazen...

het is best een flinke overgang, dat zou ik niet onderschatten...

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 09:15

Dat is natuurlijk ook afhankelijk van het gras, als ze dun in het gras komt te staan en er hebben al schapen het kort gegeten of dat ze tot der knieeen een flink bemesten wei komt. Vorige stal bouwde ik het altijd op, maar was het gras ook erg lang en land bemest. Nu was ze ook zonder wennen de wei opgegaan en niks aan de hand

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:55

Het weer zou ik me ook niet zo druk over maken, desnoods een regendekentje idd bij flinke buien, maar ik vind het nadeel in dit seizoen dat als je er een deken op gooit en na de bui gaat de zon er weer op, het verschrikkelijk warm is voor je paard. Dan kunnen ze beter zelf aan de lucht weer opdrogen (tenzij je paard er gevoelig is en snel ziek wordt bijv).

De plotselinge overgang naar het gras vind ik persoonlijk zorgwekkender. Of het gras nu lang of kort is, maakt niet zoveel uit, het gaat erom dat de vertering van gras heel anders is dan van hooi of voordroog. Je paard kan flink aan de reutel gaan tot zelfs koliek. Als je de mogelijkheid hebt, zou ik dan ook alvast met je paard aan de hand gaan grazen en ook dit opbouwen qua tijd.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:03

Paarden zijn niet van suiker een beetje regen kunnen ze best hebben, wordt het koud en regent het kan je altijd nog een regendeken opgooien? Komt ze nu ook buiten met regen?
Maar inderdaad de overgang van nooit gras naar 24/7 vind ik vragen om koliek eerlijk gezegd. Kan je het rustig opbouwen? Misschien eerst een uurtje en dan weer op stal?

Ik denk wel dat je je paard een onwijs groot plezier doet door hem op de wei te zetten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:09

Ik zou me ook meer zorgen maken om de overgang van geen gras naar 24/7 gras. Ik zou dat dus persoonlijk eerder op gaan bouwen want een paard dat al zo'n 10 jaar niet meer in een weiland heeft gestaan zou ik toch heel rustig laten opbouwen. Wel het 24/7 buiten kan maar dan in combinatie met een paddock en dan dus opbouwen.
Dus ik zou eens kijken wat er mogelijk is want zo in eens 24/7 op het gras gooien zou ik niet zomaar doen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:47

Ik zou me persoonlijk meer zorgen maken over het feit dat je paard al 10 jaar lang op een pensionstal staat zonder weidegang.... Heeft ze überhaupt al wel eens een hele dag buiten gestaan?

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 13:10

Bedankt voor jullie reacties (alvast)! Ik waardeer het dat jullie zo met me meedenken en me tips geven.

Ik ben inderdaad aan de hand aan het grazen elke dag. Zowel op kort gras wat door grazende paarden wordt bijgehouden als op stukken waar het flink hoog staat. Ik probeer iedere dag minstens een uur met haar te grazen en zo mogelijk nog langer. Er zijn bij het land geen stallen dus een paar uur de wei op en dan weer terug naar stal is helaas geen optie...

Er gaan elk jaar meerdere paarden van onze stal het land op (maar dan in Friesland waar de eigenaren helemaal geen toezicht hebben, alleen de eigenaar van het land) en daar schijnt het elk jaar bij alle paarden goed te gaan qua opeens 24 uur per dag op het land. Vandaar dat ik me niet zoveel zorgen maakte. Ieder paard is natuurlijk verschillend, dat begrijp ik dus er is een mogelijkheid dat de mijne er wel last van kan krijgen... Ik zal het grazen nog meer gaan uitbreiden per dag, dan is de overgang minder groot.

Een deken tegen de regen ga ik over nadenken, een heleboek van jullie zeggen dat het eigenlijk geen noodzaak heeft tenzij het dagen achter elkaar regent. Mocht de voorspelling zeggen dat dat het geval is dan kan ik de deken altijd nog opgooien.

Trouwens; ze staat in de zomermaanden wel de middagen buiten in de wei, ongeveer 3 uur per dag (meestal vanaf de maand juli i.v.m. de beperkte mogelijkheid bij ons in de buurt). Daarnaast komt ze overdag wel in de bak/paddock dus ze staat niet 24/7 op stal, wat mijn bericht misschien de indruk wekte op sommigen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 05:18

Staat je paardje al op de wei ? :)) Zo ja , hoe gaat het ? :)) Nog een regendeken gekocht ?