Van stal veranderen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam_x

Van stal veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 20:06

Hoi!

Ik zit in een dilemma ( of hoe zeg je dat?).
Ik sta nu 4,5 jaar op dezelfde stal,een pensionstal. Eerst 2 jaar met mijn eerste pony en nu 2,5 jaar met mijn huidige pony.
Het was eerst heel gezellig daar, maar de laatste tijd wordt de sfeer steeds meer gespannen.
De stal heeft zich uitgebreid en is daardoor groter geworden. Hierdoor zijn er veel mensen op stal waar ik niet goed mee op kan schieten en er zijn een aantal dingen gebeurd waardoor het voor mij en mijn zus eigenlijk niet meer leuk is om naar stal te gaan.
Nu is er op dezelfde afstand (allebei 10 min fietsen) een andere stal, dit is een manege. Er staan hier bekenden van mij met hun paarden en volgens hun heerst er op deze stal een heel leuke sfeer en daar wordt ook moeite gedaan om deze goede sfeer te behouden. Ook geeft deze stal meer mogelijkheden.
Wat de stallen bieden:

Huidige stal:
-Vrij kleine buitenbak
-Longeerring
-Paddock
-Een hit-actief stal (mijn pony loopt dus 24/7 buiten)
-In de zomer weidegang.
-Paarden worden door de staleigenaren binnen-en buiten gezet van het land
-Voeren en mesten wordt gedaan
-Geen wedstrijden
-De sfeer is niet leuk

Andere stal:
-Grote buitenbak
-In de toekomst een binnenbak, dit is nu nog een tweede buitenbak
-In de rijbakken kan gelongeerd worden
-Een weiland op ong 10 min rijden afstand, hier is ook mogelijkheid tot dag & nacht
-Stukjes land op het terrein zelf die afgehuurd kunnen worden voor in de winter
-Twee losgooi paddocks
-De paarden staan meestal 's nachts op stal, als de dag & nacht wei vol is
-Nu FNRS wedstrijden, in de toekomst ook KNHS
-Je moet zelf je paard binnen en buiten zetten, hiervan ben ik afhankelijk van anderen
-Voeren en mesten wordt gedaan
-De sfeer is heel gezellig

Het grootste probleem is het zelf buiten- en binnenzetten op de tweede stal.
Dit moet wel gebeuren, want ik wil dat mijn pony minstens 6/7 uur per dag buiten loopt, dit is mogelijk met de stukjes land die je kan afhuren op de manege zelf.
De bekenden van mij die er al staan zeggen dat er genoeg mensen bereid zijn tot binnen-en buitenzetten, dit ga ik zelf niet redden.
Dit maakt mij wel afhankelijk van anderen, wat op mijn huidige stal niet het geval is. Daar zetten de staleigenaren zelf de paarden buiten.
Voor mezelf wil ik graag naar de tweede stal. Ik weet alleen niet of dit ook goed voor mijn pony is, zijn welzijn gaat boven alles.

Voor welke stal moet ik kiezen?

Liefs, Mirjam

capopjekop

Re: Van stal veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:10

Zelf ben ik niet graag afhankelijk van anderen als het om mijn dieren gaat. Dus ik zou enkel overstappen als het voor het paard niet goed is op stal 1 (dus dat er dingen zijn voorgevallen met je paard waar je het niet mee eens bent). De sfeer is uiteraard ook belangrijk, maar dat staat bij mij onder het welzijn van mijn dieren. Mocht de stal verder helemaal super zijn en ik heb vertrouwen in de staleigenaar dan zou ik persoonlijk mijn eigen 'gerief' maar voor lief nemen en blijven. Heb je geen vertrouwen in de staleigenaar of de mensen die mede voor je paard zorgen dan zou ik wel overstappen. Al is het wel fijn als je iemand als back up hebt mocht je het eens niet geregeld krijgen met de stalgenoten.

Snowwhite90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:13

Zolang je paard genoeg vriendjes heeft, goed voer, een schone stal, en veel buiten komt, zou ik zeker voor de 2e stal kiezen, en zo te horen wordt je daar zelf ook gelukkiger van :)
Anderen bieden aan je paard binnen en buiten te zetten, ik snap dat het niet leuk is afhankelijk te zijn, maar misschien kan je op een gegeven moment wat voor diegenen terug doen, als zij op vakantie gaan bijv de zorg van die paarden op je nemen? Ik noem maar wat :)

Mossje_bobb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:13

Ik zou voor de tweede stal kiezen. Zoals jr al zegt zijn daar bekenden en die kunnen anders je pony doordeweeks binnen en buiten zetten en dan kan jij het misschien in het weekend doen?

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:34

Ik zou ook voor de 2e stal gaan. Het moet toch een leuke hobby blijven en als je niet meer met plezier naar stal gaat, dan is dat niet meer het geval, Tuurlijk moet het voor je paard ook heel goed geregeld zijn, want die moet er wonen. Maar al klinkt het een beetje egoïstisch, je hebt toch ook een paard voor jezelf..

Op veel grote stallen bij mij in de omgeving kan je iemand betalen om je paard buiten te zetten. Misschien lopen op de 2e stal ook wel mensen rond die dat doen tegen betaling? En dan kan je 'm misschien zelf 'savonds weer binnen zetten? En ik neem aan dat je paard niet alleen op het weitje komt, dus dan kan je misschien met de eigenaar van het andere paard wat afspreken?
Maar het is inderdaad wel belangrijk om zeker te weten dat je paard echt genoeg buiten komt, zowel zomers als 's winters..

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 13:58

Sfeer is echt heel belangrijk, tuurlijk is t belangrijk dat je paard het goed heeft maar het is niet de bedoeling dat jij er met tegenzin naartoe gaat!
Dus als je paard het op stal 2 even goed heeft dan op stal 1, zou ik lekker naar stal 2 gaan!

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 14:01

Ik weet niet of het al gezegd is maar je moet er ook rekening mee houden dat er op die manege dus ook manegelessen zijn. Nu lijkt Dat niet zo'n probleem maar als die ene binnenbak er is zullen de manegelessen met slecht weer altijd binnen zijn en moet jij dus met je paard naar buiten!

Buiten dat om zou ik voor stal 2 gaan!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:54

Heb je garantie dat je pony veel buiten kan staan op stal 2? Hoe zit het afhuren, is dat per periode/dag/vast? Als je niet zeker weet of je paard veel buiten komt te staan dan zou ik verder kijken naar een andere stal in de buurt. Mocht je pony standaard veel buiten staan op stal 2 en het buiten/binnen zetten kan goed dan zou ik voor stal 2 kiezen.
Je gaat naar stal voor je paard maar als de sfeer niet prettig is ga je er niet met plezier naartoe dus kijken jaar een andere stal zou ik zowieso doen. Of dit stal 2 zal worden is imo afhankelijk van het veel buiten staan en het goed kunnen regelen dat je pony standaard buiten/binnen wordt gezet door een pensionklant.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:59

ben je al op de 2e stal geweest, op verschillende tijden?
om de sfeer te proeven en kijken of je wel op je gewenste tijden in de bak kunt oid
ga eens mensen leren kennen op de 2e stal om te zien of het echt zo is dat iedereen elkaar helpt met buiten en binnenzetten!

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 22:09

Heel erg bedankt voor de reacties! Ik denk dat mijn voorkeur ook uitgaat naar de 2e stal, omdat het inderdaad voor mij ook leuk moet blijven. Mijn paard zal er iets op achteruit gaan omdat hij meer op stal gaat staan, maar als hij overdag genoeg buiten komt is dat denk ik geen probleem.
Wat die lessen in de binnenbak betreft, is inderdaad waar, maar ik ben het nu gewend om in de regen te rijden.
Ik ken de stal verder heel goed, op hun oude locatie heb ik 8 jaar gereden als kind.
Een bekende van me die er nu staat zegt dat mensen altijd bereid zijn om paarden buiten te zetten, dus dat komt denk ik wel goed! Ik ga komende tijd nog een paar keer met haar mee om te kijken hoe het er echt aan toe gaat daar.

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 00:39

Heel veel succes! Goede beslissing!