manen vallen aan 2 kanten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

manen vallen aan 2 kanten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 17:34

De manen van mijn paard vallen aan 2 kanten, het voorste deel links en vanaf het midden de rest naar rechts.... Iemand een gouden tip hoe je dit aan 1 kant krijgt en dat het ook blijft zitten?
Alvast bedankt!

ElSea

Re: manen vallen aan 2 kanten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:36

Eerst een tijdje de manen strak met elastiekjes naar een kant binden, tot dat ze vanzelf blijven hangen. Let wel op dat je de manen niet afbindt.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 17:38

Bedoel je gewoon staartjes maken?

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:39

Geen tips. Volgens mij kun je daar niets tegen doen.
Manen naar 1 kant binden of vlechten help niet. Valt vroeg of laat toch weer terug naar de kant waar het zat. :)

Lees nog wel even mee. Misschien komt de gouden tip nog langs

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:51

Marielle82 schreef:
Geen tips. Volgens mij kun je daar niets tegen doen.
Manen naar 1 kant binden of vlechten help niet. Valt vroeg of laat toch weer terug naar de kant waar het zat. :)

Lees nog wel even mee. Misschien komt de gouden tip nog langs

Ligt eraan wat voor paard je hebt. Als je een haflinger of fjord met dus relatief stugge dikke manen hebt werkt het niet, maar als je een paardje met dunne manen hebt kan het best wel veel verschil maken.

Ja, dan bedoel ik gewoon staartjes maken. Of vlechtjes, maar daar gaat het zo van krullen.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:55

Een stalgenoot van mij had dat vroeger ook met zijn paard en heeft toen een tijd vlechtjes in gehad, die hij naar één kant liet vallen. Wel steeds even opnieuw vlechten. Na een maand ofzo, bleven de manen naar die ene kant vallen.

Mijn merrie heeft het ook, maar ik stoor me er zo niet aan en laat ze lekker hangen.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:34

Dan stel ik hier even de vraag: mijn paard is al heel vaak van kant gewisseld van manen. Eerst hingen ze naar rechts, toen links, rechts, links, rechts (zoiets..?) en nu hangen ze weer links. Hoe komt het dan dat ze dit automatisch doen?

Bij mijn paard begint nu ook weer een stuk bij de schoft opeens naar rechts te hangen. Benieuwd of ik dat waar na links moet gaan trekken, of alles maar weer na een tijd naar rechts moet laten hangen.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:36

Shinedown schreef:
Dan stel ik hier even de vraag: mijn paard is al heel vaak van kant gewisseld van manen. Eerst hingen ze naar rechts, toen links, rechts, links, rechts (zoiets..?) en nu hangen ze weer links. Hoe komt het dan dat ze dit automatisch doen?

Bij mijn paard begint nu ook weer een stuk bij de schoft opeens naar rechts te hangen. Benieuwd of ik dat waar na links moet gaan trekken, of alles maar weer na een tijd naar rechts moet laten hangen.

Dat gebeurd bij mijn merrie ook.
En soms heeft ze ze ook wel aan twee kanten hangen inderdaad.

gita1501

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:38

ik ken dit! ik vlocht het een hele tijd naar 1 kant en na driekwartjaar staat nu alles naar rechts (vanaf achteraanzicht) ik weet niet of het bij jou gaat helpen, en bij mij duurde het heel lang maar het is gelukt!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:47

Vlechten.
Ik moet eens in de paar maanden weer even corrigeren.
Laat de vlechtjes dan 2-3 weken zitten en dan blijft het weer een tijdje 'goed'

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:47

Als dat gebeurd en zo niet hoort kan het zijn dat je paard niet goed in de nek zit. Een chiropractor zou kunnen helpen (bottenkraker). Soms gaat het vanzelf weer terug na een tijd, dit kan zijn na het rollen in de wei of gek doen. Mijn paard heeft het ook gehad en nadat ik haar 2 weken de wei op had gedaan omdat ik er niet zou zijn merkte ik op dat het vanzelf allemaal weer naar een kant viel.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 21:51

Hij zit prima in zijn nek, wel een verre gedachte...... Dit heeft hij gewoon altijd al gehad vanaf jong af aan. Hij is nu pas 2. Het is niet 'opeens'. Altijd zo geweest maar ik dacht ik vraag is of er een oplossing is. Ik ga vlechtjes proberen!

Om eerlijk te zijn ga ik ook niet na aanleiding van scheve manen een chiropractor laten komen....

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:01

Batlow schreef:
Hij zit prima in zijn nek, wel een verre gedachte...... Dit heeft hij gewoon altijd al gehad vanaf jong af aan. Hij is nu pas 2. Het is niet 'opeens'. Altijd zo geweest maar ik dacht ik vraag is of er een oplossing is. Ik ga vlechtjes proberen!

Om eerlijk te zijn ga ik ook niet na aanleiding van scheve manen een chiropractor laten komen....

Volgens mij doelt ze op Shinedown met de nekklachten.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:11

Hier heb ik nog nooit van gehoord, hoezo gaan manen van kant verhangen als een paard nekklachten heeft? Ik heb namelijk nooit iets gemerkt van mogelijke nekklachten.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:25

Ik wist er ook niets van af totdat iemand mij erop wees. Een western ruiter vanuit amerika, ontmoet op een rodeo, ik heb familie daar en via via.... etc. Ook als je paard zo jong is kan het zo zijn, hoeft niet! Misschien heeft ze het van haarzelf, maar bij de mijne was he niet zo en nu is het uit zchzelf weer naar een kant

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:27

Is hetr echt een probleem?
Mijn vorige paard had dat ook....ja...en?

edit: Die had geen nekklachten gewoon een kruin in het midden van z'n manenkam.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 23:37

Oh het gaat niet over die van mij? De manen van mijn paard verhangen niet ene deel links, ander deel rechts..

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 09:01

Ik heb mijn paard zijn manen naar 1 kant gekamd en vlechten in gedaan, hij heeft mega lange manen en nu hangen ze altijd 1 kant op gaan nooit meer terug neer twee kanten. Maar zal ook makkelijker gaan als de manen lang zijn. Ik vind manen 1 kant op zelf altijd mooier....

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 09:21

Ik wil juist de manen van mijn merrie (NSPS, vandaar ;)) naar twee kanten, maar die hangen liever naar 1 kant, dus ik werk ook met vlechtjes. Meestal een weekje erin en dan kunnen we weer een poosje :j http://i39.tinypic.com/htftop.jpg

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 11:36

Waarom mogen de manen niet gewoon aan twee kanten blijven hangen? Is voor het paard alleen maar prettig met slecht weer: dan is zijn nek aan twee kanten beschermd. Vind het overigens zelf nog leuk(er) staan ook! ;)

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 11:39

Niekje51 schreef:
Ik wil juist de manen van mijn merrie (NSPS, vandaar ;)) naar twee kanten, maar die hangen liever naar 1 kant, dus ik werk ook met vlechtjes. Meestal een weekje erin en dan kunnen we weer een poosje :j http://i39.tinypic.com/htftop.jpg

Hihi grappig zicht die foto :) Iedereen doet z'n best om de manen aan een kant te krijgen en jij het tegenovergestelde! Zo zie je maar :D

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 11:51

Shenavallie schreef:
Waarom mogen de manen niet gewoon aan twee kanten blijven hangen? Is voor het paard alleen maar prettig met slecht weer: dan is zijn nek aan twee kanten beschermd. Vind het overigens zelf nog leuk(er) staan ook! ;)

hoe het nu zit is het echt niet gunstiger. Is gewoon hetzelfde als dat het aan 1 kant zou zitten, want z'n manen zijn niet gesplitst in het midden in de lengte, maar in het midden van zijn manenkam gaan de manen de andere kant op, niet zoals bij niekje51 dus op de foto. En overigens vind ik het mooier als de manen 1 kant op staan.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 11:59

catzkillz schreef:
Hihi grappig zicht die foto :) Iedereen doet z'n best om de manen aan een kant te krijgen en jij het tegenovergestelde! Zo zie je maar :D

Shetten moeten dit voor de keuringen e.d. en persoonlijk vind ik dit er ook netter uitzien voor dit ras. Mijn KWPN'ers lopen wel met manen aan één kant :+

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:05

paar keer strak vlechten welke kant je het op wilt, ik dacht dat het officieel op wedstrijden naar links moet hangen, zodat het bij iedereen het zelfde is