Waarom zo'n issue over "hengst"?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

Waarom zo'n issue over "hengst"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 17:15

Ja, dat vraag ik me eigenlijk wel af. Waarom worden er op zoveel stallen hengsten geweigerd? Als je belt om te vragen of ze een plekje voor je hengst hebben, krijg je al bijna in shock een antwoord "Hengst!? Nee, tuurlijk niet!?", alsof een hengst een gevaarlijk object is.

Tuurlijk zijn er uitzonderingen die door draden rennen, niet opgevoed zijn en ronduit asociaal zijn in hun "hengst zijn", (brullen, "door"de stal springen etc), maar dat ligt zovaak aan opvoeding, er zijn ook zo onwijs veel brave, goed opgevoede hengsten die gewoon achter de omheining blijven en waarmee je gewoon in dezelfde bak kan rijden. Er zijn ook onopgevoede ruinen, merrie's die door draden heen rennen, die onopgevoed zijn en asociaal zijn in hun doen en laten; gewoonweg vaak omdat ze niet beter weten (de paarden dus). Daar zit natuurlijk minder risico aan als ze ontsnappen (drachtig maken andere paarden), maar dit word wel overal "geaccepteerd".

Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe plek voor mijn mini hengstje, omdat ik ben verhuisd. En ik zal je zeggen; het lijkt haast onmogelijk. Alle tips die ik krijg, als ik bel om te vragen of mijn hengstje er mag staan, krijg ik antwoorden op de toon alsof ik ze hun leven vraag. :+

"een hengst!? Nee, wij accepteren geen hengsten" "Oh, weet u toevallig een stal hier in de buurt waar ze dat wel doen?" "Nee natuurlijk niet, niemand wilt hengsten op zijn stal".

En ik heb op meerdere stallen gewerkt, en op die stallen werden wel hengsten geaccepteerd en nooit waren er problemen mee. Sterker nog; de eigenaren gaan er serieuzer mee om omdat ze de consequenties weten als het fout gaat, dus zijn ze vaak nog braver als gemiddeld ander paard. (en natuurlijk, ook hier zijn wel de uitzonderingen).

Ik word er een beetje moe van, er worden zoveel issue's gemaakt over het feit "hengst".... Hoe moet ik nu ooit een plekje voor hem vinden waar hij niet afgezonderd, geïsoleerd van alles wat leeft in de middle of nowhere mag staan grasjes eten....

cherell0

Re: Waarom zo'n issue over "hengst"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:20

ik ben erg benieuwd naar reactie's .
ik vraag het me ook wel af , er zijn zoveel goeie leuke hengsten .

*word stille mee lezer*

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:22

Ik zou met mijn merrie geen hengst op stal willen hebben hoor.. springt de hengst niet door het draad doet mijn merrie het wel als ze hengstig is ;)
Ik kan me het goed voorstellen dat hengsten geweigerd worden om ongelukken (en ongelukjes 11 maanden later) te voorkomen

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:22

Herken je probleem! mensen reageren nu eenmaal paniekerig op hengsten. Ik ben in het bezit van een PRE hengst en dit staat momenteel op de pensionstal waar ook mijn ruin staan. De staleigenaar traint renpaarden en heeft dus ook wel eens een hengst op stal (die vaak veel gekker zijn dan mijn hengst). Mijn hengst is makkelijk onder controle te houden en staat nu ook in de paddock samen met mijn andere paard (ruin) met enkel een stroomdraadje voor de merries. Hier staat natuurlijk wel een beste klap stroom op en ik zou absoluut wel kunnen bedenken wat er zou gebeuren als hier geen stroom op staat. Maar ik kan me wel voorstellen hoe mensen reageren die geen hengsten gewend zijn... ik heb het voordeel met mijn stal eigenaar. Mijn hengst is wel eens uit de paddock ontsnapt toen hij hier net stond;(tegen de poort gebeukt waar net geen stroom op stond) Hij rende toen gelijk naar de stallen waar de merries stonden. En ook al heb je nog zo'n brave hengst als ze pal voor een merrie staan en ze hebben vrij spel ja dan gaan ze tekeer, de staleigenaar wist hierin ook gewoon kalm te handelen door hem weg te jagen met een bezemsteel en hem later weer te vangen. Kijk dit moet je wel hebben... Een pensionstal die GEEEN ervaring heeft met hengsten zou ik eignelijk ook mijn hengst niet eens willen hebben. Nu is een mini wel een ander verhaal als een groot paard maargoed..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:23

Ik ga ook volgen! Ik ben misschien een grote penny, maar ik blijf ruinen toch een beetje triest vinden.. :') en ja, natuurlijk snap ik dat het soms echt nodig is.

Wij hebben 2 2-jarige hengsten op stal, dus wie weet kom ik straks zelf het probleem tegen :')

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:23

Herkenbaar.

Heb zelf ook een pony hengst.
En altijd een eigen stal gehad dus nooit problemen mee.

Tot dat de boel daar helaas weg moest en ik op zoek moest naar stalling..

Het is me zelfs gebeurt dat we opbelde en vroegen of het mogelijk was een hengst te stallen er kortaf nee ge-antwoord werd en vervolgens opgehangen !

Aan de eene kant kan ik het wel begrijpen.
Want het brengt soms toch wat meer met zich mee om een hengst onderdak te bieden , maar aan de andere kant niet elke hengst is hetzelfde.

Maar het vraagt natuurlijk niet alleen kunde van de staleigenaar ook mede stalgenoten moeten opletten.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:25

Herken het ook. Heb 2x een hengst gehad en op stal mocht hij komen omdat we op een fokkerij stonden. Hadden een aparte hengsten wei dus wel echt ideaal.
Daarna een hengst gekocht van 16 jaar oud, zocht daarvoor een wei. Eindelijk eentje kunnen vinden maar dan op voorwaarde dat hij gecasteerd zou worden als hij zich niet kon gedragen.
Beestje was super lief en ze konden het niet geloven dat ie zo braaf was. Hij mocht dus hengst blijven :)

op de fokkerij was de regel, wel hengsten maar geen shetlanders :D
Laatst bijgewerkt door AaronYve op 20-06-13 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:25

Ik heb precies hetzelfde als Diaz. Mijn merrie is altijd duidelijk hengstig en dan geinteresseerd in iedereen. Mocht de hengst achter de draad blijven dan weet ik niet of dit voor mijn merrie ook geldt. Daardoor vind ik het risico te groot om een hengst op dezelfde stal te hebben als mijn merrie.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:26

Precies! Ik stel het ook niet op prijs als een merrie eigenaar haar merrie net voor mijn hengst parkeert kijk dat zijn dingen die ze niet moeten doen. En over het algemeen is deze sociale controle bij ons op stal wel aanwezig. En zetten de merrie eigenaren altijd hun paard een pasje opzij als ik er langs moet met mijn hengst.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:26

Ik 'weiger' op mijn stal ook hengsten, maar dit heeft niet te maken met dat ik bang ben dat het dier gevaarlijk is maar om dezelfde reden die Diaz al aangeeft:

Ik zou met mijn merrie geen hengst op stal willen hebben hoor.. springt de hengst niet door het draad doet mijn merrie het wel als ze hengstig is
Ik kan me het goed voorstellen dat hengsten geweigerd worden om ongelukken (en ongelukjes 11 maanden later) te voorkomen

Wij hebben hier nu 4 merries (waarvan 1 van mijzelf) die erg heftig kunnen reageren op hengsten, zelfs mijn mini hengst kan de boel hier op stelten zetten. Omdat mijn pensionklanten al een tijdje uit een vast clubje bestaat en alles prima verloopt wil ik ook hun niet voor het hoofd stoten door opeens wel hengsten op stal te zetten.

Als het buiten dat verhaal om aan mij lag had ik wel hengsten op stal gehad.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:27

Daarom heb ik mijn mannen (hengsten en ruinen) lekker thuis lopen, in een kudde. Ook als ik hengsten van andere te logeren hebben (ook volwassen dekhengsten die bij de eigenaar afgezonderd staan, mits ze voldoende sociaal zijn uiteraard, ik ga mijn eigen pony's niet aan een on-opgevoede hengst wagen).

Alles wat niet op een leuke manier aan de fokkerij kan bijdragen word gecastreerd, de rest mag hengst blijven (wat er bij mij op neer komt dat in principe alles gecastreerd word).

Laatst was ik op een stal waar alleen maar hengsten en ruinen stonden. Daar werden geen merries geaccepteerd :).

Gini

Je zou eens moeten weten hoe dikwijls mensen zeggen dat hun hengst echt wel braaf is en luistert, om dan vervolgens aan het hengstenbit naar buiten gesleurd te worden door een brullende en dribbelende hengst. :')

Jolet

Ik sluit aan, heb zelf 2 hengsten (PRE's) en nooit problemen mee gehad...
Paard staat op stal naast een merrie, kan met merrie's in dezelfde bak rijden, geen probleem.
Ja hij brult wel eens, maar nooit onder het zadel. Staat ook naast in de wei/paddocks naast ruinen ook geen probleem...
Dan moet ik er wel bij zeggen dat PRE hengsten over het algemeen heel goed te houden en te hanteren zijn, ik kan me de 'angst' voor hengsten wel enigzins voorstellen die er bij mensen heerst maar kom op, niet elke hengst is zo... Ik vind dat hier veel te veel een issue van gemaakt wordt...

Nu schrikt het brullen ook wel enigzins af maar meer dan dat doet die van mij niet.. Sta op de poetsplek ook gewoon naast ruinen, geen enkel probleem.

Hij probeert mensen uit ja, maar dat doen niet alleen hengsten. Op stal hebben ze hem de 1e paar x met een monty halster buiten moeten zetten, daarna was het klaar en heeft hij vooral interesse in eten en in gras. Ja je moet consequent zijn.. Maar moet dat bij een merrie of een ruin niet dan?
Laatst bijgewerkt door Jolet op 20-06-13 17:29, in het totaal 2 keer bewerkt

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:28

Ik zelf vind het ook dikke onzin. Een hengst is ook maar een paard. En zoals bij elk paard en eigenlijk bij elk dier, ligt het er gewoon aan hoe je hem opvoedt. Maar ik denk wel dat dit iets typisch nederlands is hoor. In veel dierenpensions worden ook vaak rottweilers, dobermanns e.d geweigerd, omdat het 'gevaarlijke' rassen zijn. Ja je moet er extra mee opletten net als wanneer je een hengst op stal hebt staan, maar dat maakt het nog niet onmogelijk..

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:29

Bij ons op stal zijn er op dit moment van de 20 paarden 4 hengst. (Nee geen hengstenhouderij) Gaat prima. Stalhouders zijn echte paardenmensen met heel veel ervaring. Ja, je moet een beetje extra op je hoede zijn, heel consequent zijn en bepaalde maatregelen nemen en ja, ze brullen wel eens. Maar bij ons gaat het prima. Scheelt wel dat 1 van de hengsten van de eigenaar is.

Heleennn

Het zijn niet persé de hengsten die problemen veroorzaken. Er zijn heel wat merrie's die hier ook op reageren en tijdens de periode van hengstigheid volledig uit hun plaat kunnen gaan... En ja, er zijn hengsten die goed opgevoed zijn en braaf zijn. Maar instinct kan je er toch niet volledig uitkrijgen hoor ;) Ook bij wedstrijdcentra zoals bij onze manege kan het gewoon voor problemen zorgen bij de bezoekers. Hiermee bedoel ik dan de ruiters die komen rijden. Een paard bij ons op stal was vroeger hengst en er moest steeds een hele constructie van doeken gemaakt worden, en de ruiters kwamen toen nog niet eens in die stalgang.

DaphneG

Herken het ook heel erg.
Heb een jaar lang een dekhengst gereden vanaf dat hij 3,5 was en naar heel veel binnenbakken geweest maar overal ging iedereen de andere bak in terwijl hij helemaal niet reageert op merries oid...
Ik denk dat veel mensen van die sporthengsten gewend zijn die hun testosteron opkroppen omdat ze geen dekhengst zijn en dat uiten in de vorm van agressief gedrag...
Een impressie van de 4 jarige hengst die ik reed: http://youtube.com/watch?feature=m-ch-fea&v=qJaKrCnfrBs heb nog nooit in mijn leven een betrouwbaarder paard gekend...

Urbanus

Op mijn stal staan de ruinen en merries door elkaar heen. Hier zijn hengsten dus ook niet welkom.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:30

Zelf vroeger pony hengst gehad, kon er gewoon op meer rijden op de club, tussen de andere paarden, was eigenlijk best braaf. Maar anderen maakten wel snel plaats voor je. Maar hij kon niet naast een merrie staan in een open stal of op de wei. En ik denk dat daar veel pensionstallen gewoon geen zin in hebben. Want dan moeten ze veel rekening met je houden.
Laatst bijgewerkt door Brilletje op 20-06-13 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

_Elaine_

wat mijn ervaring is , is dat de eigenaren van de hengsten indd heel voorzichtig zijn, en zich goed bewust van de consequenties mocht er toch eens iets mis gaan.
Echter beseffen de andere pension klanten vaak niet dat je met een hengst op stal je toch iets voorzichtiger moet zijn.
Heb gezien dat mensen vergaten dat het paard een hengst was, en doodleuk een hengstige merrie voor z'n box vast zetten.
Tja zulke acties vragen om problemen, en daarom is het makkelijker om nee te zeggen tegen iemand met een hengst, dan om als je andere pension klanten een lesje te geven "hoe om te gaan met een hengst"

NZ92

Ik moest met mijn ruin op het begin ook opletten. Daar kon geen paard achterlangs lopen of die werd helemaal in elkaar getrapt. Ook in de bak moest iedereen op 2 meter afstand blijven omdat hij gelijk uithaalde en pissig werd. Inmiddels is dit al veel beter en kan met alles samen staan... maar daarmee wil ik zeggen dat het eigenlijk met elk paard oppassen geblazen is.

Gini

Opvoeding kan als puntje bij paaltje komt niet op tegen instinct. Als een hengst per ongeluk bij een merrie terechtkomt, mag je roepen en bevelen wat je wil, als de merrie wil, zit de hengst erop.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:32

Gini schreef:
Opvoeding kan als puntje bij paaltje komt niet op tegen instinct. Als een hengst per ongeluk bij een merrie terechtkomt, mag je roepen en bevelen wat je wil, als de merrie wil, zit de hengst erop.

Tja dat is wel waar wat je daar zegt.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:33

In duitsland is het veel normaler om hengsten te houden dan hier in Nederland.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:35

hengsten brengen veel onrust,op een gemengde stal.
En daar komt nog bij dat sommige mensen hengsten hebben die ze niet kunnen handelen.
Er is niets mis met een hengst,ik vind ze makkelijker in omgang dan merries,maar ja...er komt soms een hoop herrie uit :D