Tuurlijk zijn er uitzonderingen die door draden rennen, niet opgevoed zijn en ronduit asociaal zijn in hun "hengst zijn", (brullen, "door"de stal springen etc), maar dat ligt zovaak aan opvoeding, er zijn ook zo onwijs veel brave, goed opgevoede hengsten die gewoon achter de omheining blijven en waarmee je gewoon in dezelfde bak kan rijden. Er zijn ook onopgevoede ruinen, merrie's die door draden heen rennen, die onopgevoed zijn en asociaal zijn in hun doen en laten; gewoonweg vaak omdat ze niet beter weten (de paarden dus). Daar zit natuurlijk minder risico aan als ze ontsnappen (drachtig maken andere paarden), maar dit word wel overal "geaccepteerd".
Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe plek voor mijn mini hengstje, omdat ik ben verhuisd. En ik zal je zeggen; het lijkt haast onmogelijk. Alle tips die ik krijg, als ik bel om te vragen of mijn hengstje er mag staan, krijg ik antwoorden op de toon alsof ik ze hun leven vraag.

"een hengst!? Nee, wij accepteren geen hengsten" "Oh, weet u toevallig een stal hier in de buurt waar ze dat wel doen?" "Nee natuurlijk niet, niemand wilt hengsten op zijn stal".
En ik heb op meerdere stallen gewerkt, en op die stallen werden wel hengsten geaccepteerd en nooit waren er problemen mee. Sterker nog; de eigenaren gaan er serieuzer mee om omdat ze de consequenties weten als het fout gaat, dus zijn ze vaak nog braver als gemiddeld ander paard. (en natuurlijk, ook hier zijn wel de uitzonderingen).
Ik word er een beetje moe van, er worden zoveel issue's gemaakt over het feit "hengst".... Hoe moet ik nu ooit een plekje voor hem vinden waar hij niet afgezonderd, geïsoleerd van alles wat leeft in de middle of nowhere mag staan grasjes eten....