Even een vraag over 30m2 vergunningsvrij bouwen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Humphry

Even een vraag over 30m2 vergunningsvrij bouwen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 13:44

Hallo,

Ik ga op kort termijn een afspraak maken met de gemeente m.b.t. het bestemmingsplan
van het erf wat wij willen gaan kopen dus zekerheid m.b.t. mijn vraag ga ik ook zeker krijgen
maar ben alvast benieuwd wat jullie denken/weten :D

Ik wil 3 stalletjes maken in de 30 m2 welke vergunningsvrij gebouwd mag worden.
Maar mag je hier dan 'paddockjes' aanvast maken zodat het uitloopstallen worden?
Neem aan dat enkel de stallen, het gebouw dus, onder de 30 m2 valt ?

Groetjes Chantal

capopjekop

Re: Even een vraag over 30m2 vergunningsvrij bouwen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:01

Ik zou even het gesprek met de gemeente afwachten. Het ligt heel erg aan het bestemmingsplan of je zomaar vergunningvrij mag bouwen en het ligt er ook aan hoeveel andere bebouwing al aanwezig is op het perceel. Je mag maar een beperkt percentage van de grond bebouwen.

Het ligt er denk ik ook aan hoe je die paddockjes maakt. Als ze een houten omheining krijgen en je gaat in de grond graven dan zullen ze daar wellicht strenger naar kijken dan dat je ze maakt van stroomdraad en niets aan de bodem doet.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:16

Ik denk dat dat er helemaal vanaf hangt wat je precies wil. Wij hebben hier in de stal ook een in loopstal gemaakt en de 'paddock' gewoon met stroomdraad en er is nog niemand komen vertellen dat het niet mag. Maar ik weet een vriendin van me, die wilde een buiten bak aanleggen en als ze er een vaste omheining (houten hek) om heen zette dan was het bebouwing en mocht het niet. Maar als ze er een verplaatsbare omheining (houten palen met stroomdraad er tussen) van zou maken, dan mocht het wel.

Ik zou dus even afwachten wat de gemeente gaat zeggen.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:22

In de meeste gemeenten moet je een vergunning aanvragen voor het plaatsen van paardenbakken/paddocks etc.
en zijn dit geen vergunningsvrije bouwwerken. Dit moet je echt navragen.
Voor vergunningsvrije bijgebouwen plaatsen geldt maximaal 30m2, nokhoogte 3 meter max en niet meer dan 50% van het perceel bebouwd (in het buitengebied zelden een probleem). Je moet echter erg oppassen! Als er al meerdere bijgebouwen staan kan een van deze als vergunningsvrij bouwwerk gelden! je houdt dan maar 30m2 - de vierkante meters van dit gebouw over! De gemeente kan je dan informeren voor welke bijgebouwen een vergunning is en of er vergunningsvrije bouwwerken zijn op het perceel.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:25

In het buitengebied kan het wel fout lopen als er geen bouwblok op je terrein staat. Daar hebben wij ons toen in vergist.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:33

capopjekop schreef:
In het buitengebied kan het wel fout lopen als er geen bouwblok op je terrein staat. Daar hebben wij ons toen in vergist.

ter verduidelijking het gaat altijd om het huisperceel met bestemming wonen of bedrijf. Op grond met agrarische bestemming mag je nooit zonder vergunning bouwen... waar wel gebouwd mag worden blijkt vaak wel uit het bestemmingsplan. http://www.ruimtelijkeplannen.nl/web-ro ... ngsplannen

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:43

Het is echt afhankelijk per gemeente wat er wel en niet mag. En van het bestemmingsplan waar je woont. Ik zou het gewoon voorleggen bij jouw gemeente.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:44

En ook alle gebouwen die er nu staan moeten op tekening staan (met vergunning), zijn dat er meer dan vallen die ook al onder die 30 m2 die er evt bijgebouwd mag worden.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:48

Humphry schreef:
Hallo,

Ik ga op kort termijn een afspraak maken met de gemeente m.b.t. het bestemmingsplan
van het erf wat wij willen gaan kopen dus zekerheid m.b.t. mijn vraag ga ik ook zeker krijgen
maar ben alvast benieuwd wat jullie denken/weten :D

Ik wil 3 stalletjes maken in de 30 m2 welke vergunningsvrij gebouwd mag worden.
Maar mag je hier dan 'paddockjes' aanvast maken zodat het uitloopstallen worden?
Neem aan dat enkel de stallen, het gebouw dus, onder de 30 m2 valt ?

Groetjes Chantal

normaal gesproken hoort alleen het gebouw hieronder, zo weet ik dat ik dat ook eens op een weiland had, maar daarna heb ik nog eens een weiland gehad daar werd gewoon een stalletje neergezet en ze zeiden zolang er niet geklaagd word kun je bouwen wat je wilt ahah

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 09:14

De paddockjes zijn geen gebouw en die vallen niet onder de 30m2. Als je de stallen op je erf bouwt binnen het bouwblok en je omheining valt binnen de regels voor vergunningsvrij een tuinhek zetten zul je daar waarschijnlijk niets over horen. als je een meter van je perceelgrens bouwt en achter je woning blijft en beneden de 2meter hoog zit je meestal wel goed met je omheining. erfverharding is ook heel normaal. zou bij aansluitende paddockjes dus in elk geval eerst een stuk verharden rond je stal als je ook zand wilt. scheelt je heel veel rommel, en viezigheid door uitloop, inloop en nattigheid. overigens zijn de regels voor vergunningsvrij bouwe verruimt in m2 alleen tellen de m2 wel mee met de maximale aantal m2 die in het bestemmingsplan staan heb ik later begrepen. Al wordt in de praktijk later vaak nog wel vergunningvrij bij gebouwd