Wel of geen eczeem....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marit_Luna

Wel of geen eczeem....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 13:23

Hallo,

Ik heb nu sinds een week eindelijk mijn eigen eerste paard. Nu kende ik haar wel en is ze eerst 2 weken bij een meisje op proef geweest. Nu heeft ze daar geschuurd en had een kale plek in haar manenkam. was niet ontstoken etc. Toe nze weer terug kwam direct een vliegendeken erop en schuren deed ze niet meer. Heb haar zo'n 2 weken geleden laten keuren en de va wist het ook niet zeker, maar zei dat ik voor de zekerheid wel een vliegendeken op moest doen. Ik een nieuwe vliegendeken met hals opgehaald en nog steeds helemaal niet geschuurd. Nu kwam ik dinsdag weer bij der en was ze kletsnat van het zweet, dus ik de deken eraf gehaald en heb hem er ook niet meer opgelegd. Ze schuurt helemaal niet en heeft ook geen last van de vliegen als ik het zo bekijk. Ik houd het nu extra in de gaten en kijk iedere dag tot nu toe of ze nog geschuurd heeft.... Maar nu de vraag.... Zou ze nu wel of geen eczeem hebben??? heb er geen ervaring mee namelijk, maar het gaat ook erg goed zonder deken...

capopjekop

Re: Wel of geen eczeem....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:24

Het kan ook aan het voer liggen. Sommige paarden gaan schuren als ze teveel suiker binnen krijgen. Ben jij haar anders gaan voeren of mss minder op het gras gelaten?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:27

Klinkt niet als ZE hoor :n Die schuren zich echt helemaal kapot, en dan helpt alleen een vliegendekentje meestal niet eens!

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:29

Dan is het wellicht verstandig om naar de voeding te kijken. Bij een teveel aan eiwitten/ suikers in het voer kunnen ze jeuk krijgen en de manen eraf schuren.

Bij ZE blijven ze schuren als ze daar de kans voor krijgen, maar dat is hier blijkbaar niet het geval.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:58

Even aankijken hoe jouw paard reageert als ze zonder een vliegen-/eczeemdeken op het land heeft gestaan en niet alleen op stal. Vaak komen die kleine mugjes - waar het o.a. door komt - eind van de dag in groten getale in de buurt van paarden op het land. Het ene paard reageert daar helemaal niet op, een ander juist weer heel flink. Het kan zijn dat jouw paard bij dat ene meisje veel buiten stond. Daarnaast hangt het er ook van af of het dan in de buurt van water is of kreupelhout.

Marit_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 14:57

Ze staat 24/7 buiten. Ze wordt niet bijgevoerd (jah een appel, heel af en toe biks en koekies). Ik heb geen flauw idee hoe ze het daar deden. Ze schuurde alleen op stal en hoe ze het daar deed... Geen flauw idee. Nu is het zowieso geen stalpaard, daar heeft ze het echt niet op. Ze staat op steenworpafstand bij een kanaal en het land is omringt met bomen. dan zou je juist denken dat paarden met eczeem er last van hebben, maar op dit moment 0,0 gelukkig. Je zou het ook niet aan haar zien, want ze heeft een enorme bos dikke, lange manen en staart. Alleen toen ze dus terug kwam had ze een kaal plekje wat nu al niet meer te zien is na een paar weken.
Laatst bijgewerkt door Marit_Luna op 20-06-13 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:01

DIe van mij heeft ZE en die jeukt in het weiland niet, heeft een deken op. En behandel haar elke week met derfen voor de exceem.. Zodat als ze straks een keer op stal komt zich niet kapot schuurt..

Zegt de DA dat hij het niet zeker weet? Wat heeft hij gedaan ? Bij mijn pony hebben ze haar helemaal gekeurd en daar uit was gekomen dat ze ZE heeft :)

Marit_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 15:03

da heeft naar de hele manenkam, staart, onder de buik enz. gekeken en uitgepluisd. Die zei van tja, het zijn wel kenmerken maar zeker weten doe ik het niet, want het ziet er verder wel goed uit, hij zag het op het eerste gezicht niet. Ik heb de deken er juist af gehaald omdat ze echt kletsnat van het zweet was en ben houd een extra oogje in 't zeil

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:09

Gewoon even aankijken, er zijn zoveel oorzaken waarom ze jeuk kunnen hebben.
Goed opletten, want als ze op de wei staat kan ze waarschijnlijk ook nergens aan schuren en zal je het niet zo snel opmerken als dat ze wel kan schuren.
Je zal het ook kunnen merken aan dat ze onrustig is.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:13