Paard knalt door de stroomdraad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Mirra

Paard knalt door de stroomdraad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 02:39

Hallo,

Ik heb gezocht met de zoekfunctie maar kon niet echt vinden waar ik naar op zoek was. Moet ook wel eerlijk zijn dat ik niet alle pagina's bekeken heb :o dus daarom maak ik maar een nieuw topic aan.

Mijn jongste paard breekt uit. De weide waar ze nu opstaan is ingedeeld in kleinere deeltjes en om de zoveel tijd, als het gras op is, krijgen ze een nieuw deeltje. Het probleem is echter, wanneer ze er twee dagen opstaan (en er nog meer dan genoeg gras is overigens) kruipt mijn jongste paard gewoon door de draad. Dat het gras groener is aan de overkant is nog niet het ergste, maar als alle weitjes kaal zijn, gaat ze ook door de buitendraad en dan loopt ze dus los.
ze steekt haar hoofd snel onder de draad, heft hem op en knalt dan verder de wei uit. Het gebeurt op een seconde of mogelijks nog minder. Ze gaat zo een paar keer per dag te werk. Heeft ze het warm, knalt ze het verse stuk weer uit en gaat in de schuilstal staan of drinken en dan op dezelfde manier er weer in.

Er zijn zo al heel wat palen en oogjes stuk gegaan.

Ik weet echt niet meer wat te doen. Ze doet het ook als we er zijn.

- Ze wordt niet opgejaagd door de anderen
- er staat meer dan genoeg stroom op elke draad (gemeten met een speciaal toestelletje en dat geeft het hoogste van het hoogste aan)
- ik heb al een halster aangedaan met extra ijzerdraadjes rond, en als ze dat aanheeft, dan doet ze het ook niet. Maar vind het veels te gevaarlijk om het halster aan te laten als ik er niet ben voor als ze vast komt te zitten of zo. Een gewoon halster zonder extra draadjes helpt niet, ze weet het verschil.
- Er hangen al genoeg draden, aan de buitendraad zijn het 4 draden. De andere paarden steken hun hoofd er ook niet tussen of onder om erbuiten te grazen. Aan de binnenkant zijn het drie draden. Het zijn allemaal nog goede stukken draad goed dik en bijna nergens aan elkaar geknoopt.
- Op een andere wei doet ze het ook en daar hangt breed lint ook met het hoogste voltage.
- Het gras is nog lang genoeg als ze ermee begint. De eerste (nieuwe) dag op het gras doet ze niets, maar de volgende dag doet ze het wel.

Iemand een idee om deze uitbreker binnen te houden?

twinducklin

Re: Paard knalt door de stroomdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 03:28

Mijn ervaring is dat er dan toch niet genoeg stroom op zit en in je verhaal geef je dat ook zelf eigenlijk aan want met halster met ijzerdraad doet hij het niet.
Ik heb zelf zon uitbreker, op vorige stal stond hij met regelmaat in een andere wei, kroop onder de draad door, tussen de draden door of soms zelfs gewoon erdoorheen. Stroom werd altijd hoog genoeg gemeten, echter op huidige stal staat er iets meer op en meneer is onder de indruk van de draad..

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 04:07

Mijn paardje heb ik een keer goed zeiknat op het land gezet... Een tik was genoeg hem te herinneren het niet te doen! Ik heb echt de nodige drama's gehad maar tot nu toe blijft hij redelijk staat, als hij weer de neiging heeft om dichtbij de draden te kruipen gaat gewoon weer de waterspuit erop! *Klopt af zodat het goed blijft gaan*

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 06:09

lopen alle draden horizontaal? Om de zoveel palen hebben wij een verbinding met de boven, de middendraad en onderdraad. Dat mocht het op een stuk minder goed geleiden dit toch weer versterkt wordt. Wij hebben ook zo'n uitbreker als er een ander paard uit het land gehaald wordt kan zij soms heel de draad mee naar buiten lopen omdat ze mee wil, het draad knetterd dan gewoon op haar borst en zij geeft er niets om. Als oplossing hebben wij een houten sluitingachter het stroomdraad gemaakt. Maar goed die van ons doet het alleen bij de in en uitgang.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 14:53

@ friesiszwart: de draden lopen inderdaad horizontaal maar aan de oorsprong (aardingspin) en aan de poort vooraan, (aan de overkant zeg maar) hangt nog een verbindingsdraad van puur ijzer. Voor een goede verbinding inderdaad

Als hij nat is, door de regen bijvoorbeeld, doet die het niet, maar van zodra die weer droog is, begint ze gewoon opnieuw

@twinducklin het meetapparaatje geeft toch echt meer dan 10.000v aan. Ik heb nog een uitbrekertje en die blijft met dit nieuwe stoomapparaat wel netjes binnen. Ik ga er dus toch vanuit dat er wél genoeg stroom opstaat, meer kan dus gewoon niet.

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:06

Het komt echt maar zelden voor dat een paard door een schrikdraad gaat als er voldoende stroom op staat. Kijk eens met een simpele schrikdraadtester (kost 16,45 bij deweidewinkel.nl) of er overal voldoende stroom op het schrikdraad staat (minimaal 4000V).

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 15:20

In mijn OP staat toch dat het schrikdraadtestertje genoeg aangeeft. Het gaat per 2000 omhoog en dan heb je nog een stand +10.000 en dat lampje gaat altijd aan..

Edit: hier lijkt het een beetje op. Alleen gaat het mijne dus
2.000
4.000
6.000
8.000
10.000
+10.000
http://nl.kapaza.be/vlaams-brabant/schr ... 313475.htm

Alle lampjes branden, dus veronderstel ik toch wel dat er genoeg stroom opstaat.. En dit staat op alle draden (1 voor 1 getest)

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:26

Ijzerdraadjes in de manen hangen?