Paard zweet snel/makkelijk, positief met warm weer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Paard zweet snel/makkelijk, positief met warm weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 12:19

Naar aanleiding van deze opmerking in een ander topic;

bertie schreef:
Als je een paard hebt dat gemakkelijk zweet is er niet zoveel aan de hand.

Open ik dit topic, ik wou er namelijk in dat betreffende topic niet op in gaan omdat het dan erg off-topic zou gaan. Vandaar een nieuw topic met de vraag hoe zit dat??

Dus met temperaturen als vandaag en wat morgen verwacht word is het positief als je paard snel/makkelijk zweet en jij bijvoorbeeld concours hebt. Geen enkele ruiter zal er volgens mij snel voor kiezen om "voor de lol" midden op de dag zijn paard op te zadelen voor een ritje, maar menig wedstrijd ruiter kent het dilemma wel. Warm weer, midden op de dag moeten starten en dan de twijfel; "Wel starten of toch maar niet starten.."

Elk paard, elke ruiter, reageert natuurlijk anders op de warmte dat terzijde. Je hebt namelijk ruiters die er zelf totaal niet tegen kunnen maar natuurlijk ook paarden die niet goed tegen de warmte kunnen. Dat laat ik nu even buiten beschouwing. Je hebt dus een paard dat gewoon 'normaal' reageert met temperaturen van boven de 25°C, en een ruiter die met die temperaturen ook prima wat inspanning kan leveren zonder half dood neer te vallen. ;)

Water is met temperaturen als dit als eerste natuurlijk erg belangrijk, zorgen dat jij en je paard genoeg vocht binnen krijgen. Daarnaast is het dus schijnbaar goed als een paard snel/makkelijk/veel zweet bij dagen als vandaag (volop zon en 28°C). Als wij mensen zweten zorgt dat voor verkoeling...

Maar als ik nou bijvoorbeeld naar mijn eigen paard kijk, eentje die enorm snel en makkelijk zweet. Gisteravond om 8 uur nog even gereden en was lang niet zo warm.. Toch zweet mijn paard dan alsnog ook erg snel, als ik maar een beetje serieuzer train heb ik hem al nat in het zweet. Ik zou dus met temperaturen als deze blij moeten zijn met zo'n paard? Vorig jaar heb ik wel eens dagen gehad als het ook zo snikheet was dat ik gewoon kon zien dat meneer had staan zweten op de weide (tussen voorbeen en buik, waar singel ook zo'n beetje zit). Iets op de borst... Niet echt op de hals of de flanken wat weer wel snel gebeurd als je aan het rijden bent. Ik denk dan al snel; Gut, arm paard, hij heeft wel echt warm gehad vandaag.... :(:) Maar schijnbaar is dat dus eigenlijk helemaal niet zo erg als ze zweten maar juist goed?

Dus hoe zit dat nou eigenlijk, zwetende paarden. :+
En in de winter, niet geschoren paarden zweten ook heel snel. Mij is altijd verteld dat dat opzich geen ramp is immers trekt de vocht naar buiten toe en is de onderhuid vaak al snel droog (helemaal als je goed hebt uitgestapt). Een paard dat dus nog wat nat is van het zweet kan rustig (dan zonder deken) terug in de paddock gezet worden of op stal. Alleen zoals met warm weer, zweten zorgt voor verkoeling. Dan zou dat in de winter toch ook zo moeten zijn? Alleen dat word dan weer ontkracht.. :+ En in de zomer word het afgeraden om je paard af te spoelen en deze vervolgens nog deels nat weer terug op de wei te zetten, dit omdat het water juist opwarmt door de zon en het paard het dan nog warmer gaat krijgen. Maar warmt zweet dan bijvoorbeeld niet op door de zon? Is toch ook vocht? :=

Oftewel, ik vind het ergens heel logisch en ergens ook weer erg krom. :')
Wie kan het mij allemaal precies uitleggen? Ik vind het wel interessant namelijk! :D

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 12:33

Zweten heeft als functie het lichaam af te koelen. Natte huid koelt nl sneller dan droge huid tenzij er dus geen wind staat en de temperatuur buiten erg hoog is.
In de winter kan een bezweet paard het dus zeker heel koud krijgen, tenzij alleen de buitenkant van de vacht nat is, maar op de huid niet meer. Daarom dus wel eerst goed uitstappen ;)

Zweten is dus inderdaad goed omdat je paard zichzelf zo koelt, maar bij langdurig of heftig zweten verliest het paard ook weer veel electrolyten. Je kunt bijvoorbeeld op een wedstrijd je paard tussen de proeven door koelen met water (met spons of flessen water) en het opgewarmde water dan afschrapen.
En zorgen dat het paard voldoende kan drinken om het verloren vocht weer aan te vullen.

Straling: warmere lichamen geven door straling warmte af aan koudere. De
stralingsrichting is in de regel van de huid af maar in de zon of in de nabijheid van hete
voorwerpen is de stralingsrichting omgekeerd en neemt de huid warmte op. De temperatuur
van de lucht heeft hier geen invloed op.
Geleiding of conductie: de huid kan direct warmte afstaan aan de moleculen van de stof
waarmee zij in aanraking is. De hoeveelheid warmte die per tijdseenheid door geleiding
wordt afgestaan is afhankelijk van de grootte van het huidoppervlak, de grootte van het
temperatuurverschil tussen beide materies en het warmtegeleidingsvermogen van de stof.
Water geleid warmte goed en lucht slecht.
Stroming of convectie: In de lucht en ook in water bevindt zich op het huidoppervlak een in
rust zijnde grenslaag waarin alleen warmtegeleiding kan plaatsvinden. Door stroming
worden de moleculen die in de grenslaag warmte hebben opgenomen steeds vervangen
waardoor de warmteafgifte veel sneller verloopt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 16:26

En om nog wat praktische tips aan te vullen:
Als het warm is kun je voordat je gaat rijden je paard alvast wat water over de hals gooien. Dan koel je vooraf, scheelt hem de zweetproduktie op gang brengen.
Na het rijden koelen is prima, ook als het heel vochtig en windstil is, zolang je maar het opgewarmde water met een zweetmes weghaalt, en blijft koelen tot het water niet meer opwarmt.

In theorie zou een nat paard in de zon kunnen opwarmen, maar alleen als er geen wind staat, er een hoge luchtvochtigheid is en de warmte dus niet via convectie kan worden afgevoerd.

DubbelFun

Re: Paard zweet snel/makkelijk, positief met warm weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:27

En als een paard erg gezweet heeft en je voert niet iets bij om dat op te vangen is dagelijks een eetlepeltje zout over het voer (gewoon keukenzout) ook handig om het verloren gegane op te vangen c.q. aan te vullen.

_Marinke_

Re: Paard zweet snel/makkelijk, positief met warm weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 09:48

Handige tip DubbelDun! :)

Bedankt voor jullie antwoorden, helder uitgelegd.