bertie schreef:Als je een paard hebt dat gemakkelijk zweet is er niet zoveel aan de hand.
Open ik dit topic, ik wou er namelijk in dat betreffende topic niet op in gaan omdat het dan erg off-topic zou gaan. Vandaar een nieuw topic met de vraag hoe zit dat??
Dus met temperaturen als vandaag en wat morgen verwacht word is het positief als je paard snel/makkelijk zweet en jij bijvoorbeeld concours hebt. Geen enkele ruiter zal er volgens mij snel voor kiezen om "voor de lol" midden op de dag zijn paard op te zadelen voor een ritje, maar menig wedstrijd ruiter kent het dilemma wel. Warm weer, midden op de dag moeten starten en dan de twijfel; "Wel starten of toch maar niet starten.."
Elk paard, elke ruiter, reageert natuurlijk anders op de warmte dat terzijde. Je hebt namelijk ruiters die er zelf totaal niet tegen kunnen maar natuurlijk ook paarden die niet goed tegen de warmte kunnen. Dat laat ik nu even buiten beschouwing. Je hebt dus een paard dat gewoon 'normaal' reageert met temperaturen van boven de 25°C, en een ruiter die met die temperaturen ook prima wat inspanning kan leveren zonder half dood neer te vallen.

Water is met temperaturen als dit als eerste natuurlijk erg belangrijk, zorgen dat jij en je paard genoeg vocht binnen krijgen. Daarnaast is het dus schijnbaar goed als een paard snel/makkelijk/veel zweet bij dagen als vandaag (volop zon en 28°C). Als wij mensen zweten zorgt dat voor verkoeling...
Maar als ik nou bijvoorbeeld naar mijn eigen paard kijk, eentje die enorm snel en makkelijk zweet. Gisteravond om 8 uur nog even gereden en was lang niet zo warm.. Toch zweet mijn paard dan alsnog ook erg snel, als ik maar een beetje serieuzer train heb ik hem al nat in het zweet. Ik zou dus met temperaturen als deze blij moeten zijn met zo'n paard? Vorig jaar heb ik wel eens dagen gehad als het ook zo snikheet was dat ik gewoon kon zien dat meneer had staan zweten op de weide (tussen voorbeen en buik, waar singel ook zo'n beetje zit). Iets op de borst... Niet echt op de hals of de flanken wat weer wel snel gebeurd als je aan het rijden bent. Ik denk dan al snel; Gut, arm paard, hij heeft wel echt warm gehad vandaag....

Dus hoe zit dat nou eigenlijk, zwetende paarden.

En in de winter, niet geschoren paarden zweten ook heel snel. Mij is altijd verteld dat dat opzich geen ramp is immers trekt de vocht naar buiten toe en is de onderhuid vaak al snel droog (helemaal als je goed hebt uitgestapt). Een paard dat dus nog wat nat is van het zweet kan rustig (dan zonder deken) terug in de paddock gezet worden of op stal. Alleen zoals met warm weer, zweten zorgt voor verkoeling. Dan zou dat in de winter toch ook zo moeten zijn? Alleen dat word dan weer ontkracht..

Oftewel, ik vind het ergens heel logisch en ergens ook weer erg krom.

Wie kan het mij allemaal precies uitleggen? Ik vind het wel interessant namelijk!