Wat doe je na het springen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maaudy

Wat doe je na het springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 23:17

Hallo Bokkers!

Ik vroeg me af wat jullie doen met je paard na een uurtje springen, er zijn namelijk verschillende meningen over.
Zoals benen afspuiten of juist niet. Heeft iemand nog wat tips?

Groetjes. /3

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 23:18

Zelf spuit ik altijd zijn benen af en laat ik hem rollen in de buitenbak, dan verzorg ik hem nog na. Denk aan hoeven krabben en borstelen. :)

noukie12

Re: Wat doe je na het springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 23:23

Ik spuit de benen af maar nooit met koud water! dit is naar mijn mening niet goed voor de warme benen/ pezen. Deze krijgen hiervan een enorme opdonder, ga maar eens na het douchen (10/15 min) de warme kraan ineens uit zetten.
Lauw water is naar mijn idee beter om de benen schoon te spoelen van zweet en de bloedsomloop te stimuleren. :)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 23:25

na het springen doe ik eerst mijn paard uit draven en dan uit stappen. als ik dan klaar ben zadel ik hem af en spuit ik altijd zijn benen af, dit doe ik altijd na het rijden. soms spuit ik hem ook helemaal af als het warm genoeg is. als dat niet zo is dan spons ik zijn hoofd af. daarna hoofd even afdrogen en hoevenvet op. en dan op stal. verder krijgt hij ook altijd iets lekkers na het rijden

maaudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 23:26

Dat klinkt inderdaad logisch, alleen heb ik in de stallen helaas alleen koud water!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 23:27

Hier ook enkel koud water.. Met warm weer worden ze helemaal afgespoten om het zweet eraf te halen. Het water is niet ijskoud en als de zon brand is het eerste water zelfs lauw.
Voor het afzadelen even uitrijden of een rustig buitenritje.

Als we training hebben ergens anders kunnen we niet afspuiten helaas.. Met warm weer een emmertje en een spons :D

Jeanne18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:41

Benen afspuiten kan wel maar doe het dan niet met ijskoud water! Lauw water is beter.

Rachel_Gipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:10

Ik spuit de benen af met lauw water, ook vaak na een buitenrit.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:11

Wat is dan té koud? Wij hebben gewoon koud water uit de kraan, maar vooral in de zomer voelt het niet koud aan, maar lekker. Het is niet ijskoud..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:37

Paarden zijn niet van suiker. In de zomer spoel ik ze af met koud water, nooit problemen mee gehad. Wissel baden zijn toch ook goed? In de winter spuit ik ze niet af. Ik stap overigens wel altijd goed uit.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:39

Koud water is juist goed toch op warme benen? Die 'opdonder' die dat zogenaamd zou veroorzaken kunnen ze echt wel hebben hoor := Ik denk juist dat dat de benen sterker maakt.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:40

Doordat er geen spieren in de onderbenen zitten is het juist goed voor de pezen om met koud water af te spuiten. Dit doe ik dus altijd na het rijden. Verder goed uitstappen :)

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:55

Door het afspuiten met koud water, krijg je vasoconstrictie (vernauwing) van de oppervlakkige (afvoerende) aders. Die aders liggen meer aan de oppervlakte voor afstaan van overmatige warmte. Dat hebben wij ook, bij warm weer liggen de aders op je handen en armen meer zichtbaar, ze zijn dan wijder (vasogedilatatie). De (bloedaanvoerende) slagaders liggen dieper, want die moeten beter beschermd zijn omdat als die beschadigen het gevaarlijker is. Je zou dan kunnen doodbloeden!
Door het afspuiten met koud water stopt de natuurlijke afkoeling dus. Daarnaast is het niet een fijne prikkelende pijnsensatie.
Wil je koelen door af te spuiten, dan kan je dat beter met lauw water doen, zowel wat betreft comfort als wat betreft doelmatigheid. Het lauwe water neemt wel de overtollige warmte over van het bloed, maar geeft geen ongemak voor het dier en zorgt niet voor vasoconstrictie.
;)

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 11:42

Ik spuit de benen alleen af als het echt warm is, of soms met een spons. Verder na het springen, uitdraven met lange teugel en uitstappen.

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:01

Heb ooit een artikel gelezen in paard en sport dacht ik, dat ze toen bij de OS juist met ijswater deden koelen. Zoveel mogelijk en zo snel mogelijk na de training, wel in emmers weet niet of dit uit maakt :o .. maar gewoon of het gehele lichaam van het paard.. Kan het artikel alleen niet meer vinden..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:03

Mijn paard heeft een peesblessure gehad dus na het springen stap ik uit op het harde en maak ik zijn pees wat nat met koud water.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 19:37

gemma92 schreef:
Heb ooit een artikel gelezen in paard en sport dacht ik, dat ze toen bij de OS juist met ijswater deden koelen. Zoveel mogelijk en zo snel mogelijk na de training, wel in emmers weet niet of dit uit maakt :o .. maar gewoon of het gehele lichaam van het paard.. Kan het artikel alleen niet meer vinden..

Koud koelen kan wel maar daardoor vernauwen de bloedvaatjes en verminderd de doorbloeding.
Wanneer je een paard op stal zet met (gekoelde) koude benen is dit dus erg slecht.
Na het koelen weer warm stappen en daarna pas op stal.

Daarbij om te koelen moet je elk been een kwartier koelen anders bereik je de pezen niet eens :) mocht je toch willen koelen met koud water ga daarna dan even 5/10 min stappen voor je je paard op stal zet.

Snowwhite90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:48

RdLFoto schreef:
Zelf spuit ik altijd zijn benen af en laat ik hem rollen in de buitenbak, dan verzorg ik hem nog na. Denk aan hoeven krabben en borstelen. :)

Hier hetzelfde :)

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:19

Ik heb eigenlijk altijd een heel verhaal, haha!!
Als ie uitgestapt is doe ik het zadel af en ga ik hem nog 10 minuutjes uitstappen. Dan krab ik als eerste zijn hoeven uit en spoel zijn benen een beetje af. Dan laat ik hem rollen in de buitenbak, geef ik hem een handje muesli en verzorg haar nog even na, door wat te poetsen en te knuffelen. Dan spuit ik op mijn harde borstel wat vliegenspray en veeg dat met wat sreken over zijn vorst, dit alleen zomers. Dan is hij klaar.

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:24

Ik stap ze altijd eerst goed uit ongeveer 10 min. daarna spuit ik haar helemaal af met koud water, alleen als het warm is!
In de winter spuit ik haar nooit af, ook niet haar benen.
We hebben helaas alleen koud water.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:24

Ik doe niets: paard gaat gelijk het land weer op :)

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:29

Ik spuit haar ook gewoon af met koud/koel water na inspanning.
Is het erg als ik haar soms afspuit en op andere dagen na dezelfde inspanning niet?

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 13:47

Ik zorg gewoon dat ze goed uitgestapt is meestal met een dekentje erop vervolgens benen afspoelen met koud water, nog stukje aan de hand stappen en dan deken eraf borstel erover, vervolgens op stal zetten of in de wei ligt aan de tijd. Op stal meestal met wat hooi erbij en een handje biks.

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 13:57

Mijne gaat, na natuurlijk de cooling down, gewoon terug het land op.

Gaan jullie paarden altijd op stal, of ook het land op na het werken/afspoelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 14:01

Altijd nagallopperen en draven, ik ga nooit na de laatste prong in stap om uit te stappen. Ik bouw f zoals ik ook opgebouwd heb. Daarna uitstappen op het hard. Dan benen (en bij warm weer lijf) afspuiten met koud water, rollen in het zand en dan het land weer op :)