Vraag over weidegang en het maaien hiervan.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Givisa

Vraag over weidegang en het maaien hiervan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 21:10

Hoi Meiden,
Ik ben nieuw hier en ik heb meteen een vraag.
Ik ga waarschijnlijk een 3 jarige kopen, ze staat nu overdag buiten en gaat aan het einde van de middag weer naar binnen.
Als ze bij ons komt te staan zal ze het eerste jaar (misschien 2) geen stal hebben en gewoon 24/7 buiten staan. Wel staat er een schuilstal op het weiland. Op dit moment is het weiland net besproeid en staat het gras wel 40cm hoog met de pluimen erin.
Ik weet niet goed wat ik moet doen met betrekking tot het maaien. Wel maaien maakt het jonge gras te rijk aan eiwitten en niet maaien is ook weer te veel van het goede.
We gaan strook begrazing doen waarschijnlijk, maar is het stuk dan nog niet te voor in het begin? Ik wil haar de ruimte geven om nog even lekker te groeien (maar niet te veel in de breedte).
Ik vraag me ook af of de overgang ook niet te groot is. Van 6 à 7 uur per dag op de wei naar ineens 24 uur.

Wat is wijsheid?

Duhelo

Re: Vraag over weidegang en het maaien hiervan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 10:46

het hangt vooral af in welk gras ze nu staat. Als ze nu in erg arm gras staat en dan plots naar een net gemaaide volle weide gaat zal dat inderdaad wel wat teveel zijn.
Ik zou dan opteren om een stukje (bv 10*10) rond de stal af te zetten, en ze daar dan voorlopig snachts op te plaatsen, en overdag op de weide, en zo opbouwen.
Ik zou dan wel opteren om te maaien (en te hooien). en zo dan de uren per dag langzaam op te bouwen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 10:50

Erg lang gras eet mijn paard niet, loopt het alleen maar plat
ik zou kijken of er niet gehooid kan worden, dan paard erop

zolamg je aan strookbegrazing doet zal hij niet ineens te dik worden, ook niet nu hij van 6/7 uur naar 24 uur gaat

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 10:55

Lynn_Nikita schreef:
Erg lang gras eet mijn paard niet, loopt het alleen maar plat
ik zou kijken of er niet gehooid kan worden, dan paard erop

zolamg je aan strookbegrazing doet zal hij niet ineens te dik worden, ook niet nu hij van 6/7 uur naar 24 uur gaat

te dik worden zou ik geen schrik voor hebben, eerder voor hoefbevangenheid

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 10:57

zij wil niet dat het paard te dik wordt geeft ze aan, vandaar dat ik dat noemde, maar als het paard maar beetje bij beetje gras bijkrijgt en verder ( oud) hooi, kan dat prima.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:01

Hier houden ze ook niet zo van het lange gras, maar dmv strookbegrazing eten ze het gewoon :j

fructaan zit toch vooral in gras in de groei? Dan is lang gras in het zaad juist voordelig.

Hier krijgen ze nu in de ochtend een strook gras erbij en in de avond krijgen ze hooi en dat bevalt erg goed :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:06

Lang gras in het zaad is niet voordelig... Het zaad bevat veel koolhydraten wat weer omgezet worden in suikers.

De beste optie is helemaal uit laten bloeien, tot al het zaad gevallen is. En dan erop zetten. Dan heb je het armste gras. Als je het dan nog te veel vindt zou je het kunnen maaien tot ca 10 cm hoogte. Lager niet doen, want onderin het gras zit het meeste fructaan. Daarnaast wordt het sneller kapot gelopen wanneer het gras te kort staat.

Strookbegrazing werkt hier ook goed, vergeet alleen niet dat het paard in het begin (of continue, afhankelijk van hoe je het aanpakt) op een kleiner stuk wei staat. Ik denk dat het voor een jaarling juist belangrijk is dat hij ook af en toe lekker uit z'n dak kan gaan.
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 17-06-13 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:06

Ik heb weleens begrepen dat lang gras niet altijd een probleem hoeft te zijn, en zelfs vaak beter dan heel kort (net gemaaid) gras. Kort gras is vaak gestrest gras waardoor er veel meer Fructaan ontstaat. En als ze niet erg dol zijn op lang gras dan is dat misschien juist een voordeel omdat ze dan wat minder gretig zijn. Onze paarden eten uiteindelijk ook netjes de lange stukken op.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:32

Hoe groot is het stuk weide? Komen er nog andere pony's of paarden bij? Het maakt uit of het een stuk is van twee hectare of 20 bij 20 meter. Het is altijd goed om het van te voren te hooien als het kan. Dan een week of twee laten bijkomen en dan de paarden of pony's er op.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:57

een paard staat liever buiten dan binnen, als er wel een schuilstalletje bij is zou ik me daar geen zorgen over maken

succes ermee

PastHistory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:58

Schuilstal! Paarden houden van buitenlucht en buiten zijn. Zodat ze lekker kunnen rond galopperen