Paard te dik, heeft dit veel zin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LauwtjuhLevi

Paard te dik, heeft dit veel zin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 14:09

Hallo allemaal,

Mijn paard is te dik en we doen hier al met beweging veel aan! Dus hij staat echt goed aan het werk.
Maar nu is zijn eetpatroon ook van belang.

Het probleem alleen is dat ze 's ochtends brok krijgen en dan de weide opgaan van 08:30 tot 17:30 en bij binnenkomst krijgen ze weer brok en
savonds krijgen zo nog een keer kuil (is wel echt droge kuil, hooi is natuurlijk altijd beter)

Ik ga hem niet apart zetten van de rest. Dus al ik de tijd heb ga ik wel rijden of andere dingen doen in de tijd dat hij op de wei staat (scheelt weer wat gras dat hij anders zou binnen krijgen). Dit lukt helaas niet elke dag, dit lukt niet op de woensdag, donderdag en vrijdag. De rest van de dagen wel en dat scheelt dan zo'n 2 a 3 uur grazen.

Nu krijgt hij dus ook 2 x per dag basisbrok van subli (2 x daags 2 handjes) dus dat is al bijna niks, maar hij komt aan van lucht.
Zou het helpen als ik die brok vervang voor 2 a 3 handjes muesli sensitive van cavalor? Daar zit weinig in.
Of moet ik het echt meer gaan zoeken in het gras/kuil/beweging en zal de verandering van muesli niks uitmaken?
Het brok zit bij de prijs inbegrepen en de muesli namelijk niet. Nu is dat niet erg maar ik heb het vorig jaar wel gedaan hem op muesli zetten ipv brok ik vond het moeilijk te zeggen of het nou geholpen heeft of niet. Ik heb wel het idee dat hij dikker is dan vorig jaar terwijl hij nu meer beweging krijgt. Of zal het met het gras te maken hebben dat het rijker is dan vorig jaar???

kinel

Re: Paard te dik, heeft dit veel zin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:14

ik zou al dat extra voer eens weg laten. en dan alleen een beetje hooi en geen brok.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:16

Als hij nu maar zo weinig brok krijgt gaat dat echt geen verschil maken. Ging het om kilo's dan kon je het proberen, maar 4 handjes per dag is de moeite niet hoor ;). De dikmaker is echt het gras in dit geval, niet de 4 handjes brok ;).
Ik zou eerder proberen om een bijrijder te vinden zodat hij ook de overige dagen beweging krijgt.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:18

Het paard een graasmasker opzetten zal wss veel schelen... :)

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 14:18

44Myrthe44 schreef:
Als hij nu maar zo weinig brok krijgt gaat dat echt geen verschil maken. Ging het om kilo's dan kon je het proberen, maar 4 handjes per dag is de moeite niet hoor ;). De dikmaker is echt het gras in dit geval, niet de 4 handjes brok ;).
Ik zou eerder proberen om een bijrijder te vinden zodat hij ook de overige dagen beweging krijgt.

Oh ik denk dat ik het verkeerd heb uitgelegd want hij krijgt die dagen wel beweging hoor, alleen niet onder zijn grastijd maar in de avond uurtjes ;)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:20

Of met een graasmasker het land op .
Edit is al geopperd .
Cavalor sensitive bevat alsnog heel veel suikers .
Zou dan eerder kiezen voor de pavo care 4 Life of de cavalor Fibre Force

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:21

Zou geen brok geven (met die twee handjes krijgt hij sowieso al niet de vitaminen binnen die hij zou moeten, maar wél de koolhydraten die hij níet zou moeten krijgen. Voer een vitaminenkorrel die ze zo willen eten (ik voer een duits merk wat er goed in gaat http://www.lexa-pferdefutter.de/Pferde- ... 12_30.html ) als aanvulling op het meestal toch wel 'onvolledige' gras hier in Nederland, dan krijgt hij qua vitamines veel beter binnen wat hij zou moeten hebben en dat brengt de spijsvertering ook beter in balans.
Hoe meer je z'n grasinname kunt beperken hoe beter dat ook is, misschien strookbegrazing voorstellen? Of misschien is er nog een dikkertje op stal met wie hij samen maar een halve dag op het gras kan en de andere helft op een paddock?
't Blijft lastig hoor, ik heb er ook een die van lopen over gras al aan komt en net als bij mensen, als 't er eenmaal aan zit is 't er moeilijk weer af te krijgen.
Succes!

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:23

Kun je hem niet in een paddock zetten die grenst aan de weide waar de andere paarden staan? Anders zou ik een grasmasker doen, of een bijrijder/bijbeweginggever die tijdens zijn weideuurtjes kan :)

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 14:31

Focussed schreef:
Het paard een graasmasker opzetten zal wss veel schelen... :)

Graaskorf is geen optie, alleen zetten in een paddock naast de weide is ook geen optie.

Dus ik dacht het te zoeken in zijn brok, hij moet bij die voerbeurten sowieso iets te eten krijgen want hij staat met een ander paard. (wel een draadje tussen als ze brok krijgen!)

Bedankt francis voor de link, ik ga daar eens op kijken! De staleigenaresse was dit jaar heel enthousiast met strookbegrazing begonnen, maar er staan te veel paarden in de weide om dit te kunnen doen, aangezien de weides ook niet enorm groot zijn. Dus dat werd vechten, zeker met de wat nattere dagen is hierdoor een kreupel paard geweest dus ik heb al geopperd dat ze de stroken dan 2 x zo groot deed, maar dat wil ze niet meer.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 14:35

Francis schreef:
Zou geen brok geven (met die twee handjes krijgt hij sowieso al niet de vitaminen binnen die hij zou moeten, maar wél de koolhydraten die hij níet zou moeten krijgen. Voer een vitaminenkorrel die ze zo willen eten (ik voer een duits merk wat er goed in gaat http://www.lexa-pferdefutter.de/Pferde- ... 12_30.html ) als aanvulling op het meestal toch wel 'onvolledige' gras hier in Nederland, dan krijgt hij qua vitamines veel beter binnen wat hij zou moeten hebben en dat brengt de spijsvertering ook beter in balans.
Hoe meer je z'n grasinname kunt beperken hoe beter dat ook is, misschien strookbegrazing voorstellen? Of misschien is er nog een dikkertje op stal met wie hij samen maar een halve dag op het gras kan en de andere helft op een paddock?
't Blijft lastig hoor, ik heb er ook een die van lopen over gras al aan komt en net als bij mensen, als 't er eenmaal aan zit is 't er moeilijk weer af te krijgen.
Succes!

Ohja je zegt dat ze het zo willen eten, geld dit ook voor een paard wat een echte zoetekauw is?? de sensitive muesli gaat er namelijk zo in, maar ik heb andere muesli's geprobeerd die hij niet eet aangezien er dan geen suikers in zitten, maar andere "zoetmakers".

(Ik roep heel hard dat ik geen graaskorf wil, omdat ik andere paarden op stal ermee zie en die doen heel erg hun best om uberhaubt een banketstaaf sprietje binnen te krijgen. Die van mij heeft een eczeem deken en heeft het dus al lastig genoeg met zo'n nare deken met die warme dagen vind het echt sneu om hem dan ook nog eens zo'n vervelende graaskorf om te doen (zijn hier 3 verschillende graaskorven op stal en ze veroorzaken allemaal wondjes.....)
Ik zal toch mijn ogen ernaar open houden als ik er eentje zie waarvan ik denk dat die wel comfortabel zou zitten maar ik denk niet dat ik dat ooit zal kopen en/of tegenkomen
Laatst bijgewerkt door LauwtjuhLevi op 16-06-13 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:39

Waarom is een graaskorf geen optie? Paard zal minder moeten eten.. van die paar handjes brok wordt hij niet dik. Dat schrappen gaat dus echt geen zoden aan de dijk zetten.
Paard z'n ruwvoer ontzeggen in z'n box is ook niet erg diervriendelijk... Blijft er nog een optie over: Minder gras.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:46

Ik heb ook een paard dat aankomt van lucht. Hier helpt het goed om aan strookbegrazing te doen. Brokken krijgt ze ook als ze op stal gaat. Maar die van mij staat nu 24/7 op de wei. Ze krijgt 4 a 5 keer in de week beweging en dat helpt bij die van mij echt. Denk toch dat je het dus echt bij het gras moet zoeken.
Sinds dit namelijk is is mijn paard van een score 5(obesitas) naar een score van net 4(bijna 3,5) gegaan, in ongeveer een half jaar.
Laatst bijgewerkt door Madje1992 op 16-06-13 14:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:50

Een goed passende graaskorf is wat duurder, en zelfs die heb ik nog een beetje aangepast voor gebruik.
Ze zijn er wel degelijk.
De meeste mensen kopen toch slecht passende dekens, zadels, halsters: dat betekent niet dat alle zadels, dekens en halsters niet passend te vinden zijn ;-)

M.a.w.: verkeerd gebruik en daardoor ongemak ligt over het algemeen bij de koper, niet bij het product.

Ik zie dat ook als je enige optie...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:51

Je moet ook een goed passende kopen.... Tja en ik zeg maar zo: Liever die "vervelende" graaskorf om, dan straks een bevangen of insuline resistent paard die nooit meer op gras mag.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 14:54

Ik zal vanavond even kijken! Ga hem nu van de wei halen! Thnx voor de tips!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:55

Graaskorf bespaard een hoop ellende hoor.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:55

De Best Friend graasmaskers zijn de beste.
In Soest zit een groothandel die ze verkoopt, dat is bij jou om de hoek. Ik heb verder de neusgaten iets meer 'vrij' gemaakt en er een bontje omheen....

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 15:00

Ik denk dat er "beste" zijn. Iedere korf is een compromis en heeft zijn eigen plus- en minpunten. De Greenguard geeft veel mond- en ademvrijheid en is erg slijtvast, nadeel is dat sommige paarden te hard erop drukken en dat geeft slijtage aan de tanden.
Andere korven zijn weer zachter, dus geeft minder slijtage maar gaan weer minder lang mee. Bloempot modellen geven weer weinig mond- en ademvrijheid en zul je idd zelf moeten verknippen om de neusgaten meer vrij te krijgen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 15:12