Huur stal blijven doorbetalen tijdens afwezigheid paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Huur stal blijven doorbetalen tijdens afwezigheid paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 22:31

Hoi Bokkers!
Graag wil ik jullie mening over het volgende.

Ik heb momenteel mijn paarden 2 stuk gestald op een pensionstal waar ik ongeveer al 10 jaar klant ben.
mijn jongste paard gaat deze zomer 1 a 2 maand vakantie vieren op een andere stal waar hij in een grote
wei kan met meer jonge paarden. het andere paard blijft wel op de stalling staan. En na die 1/2 maanden komt
mijn 2e paard ook weer terug op de pensionstal.

Dit heb ik met de staleigenaar besproken en dit was geen probleem. Wel zou ik de helft van de stalling moeten blijven
door betalen om mijn stal te behouden. Dit zodat ik als ik terug kwam gewoon weer terug zou kunnen op mijn oude stal plek.

Mijn eerste gedachte was logisch... hij kan anders ook andere mensen binnenhalen en dan ben ik mijn plek kwijt.

Aan de andere kant denk ik waarom zeg ik de stal gewoon niet op en meld ik me dan weer opnieuw aan? Dit wel met
het risico dat er geen plek is?

Wat denkt Bokt hiervan? Is dit logisch en doen meerdere pensionhouders dit of is dit een rare regel?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:33

Als je een woning huurt, moet je de huur ook gewoon doorbetalen tijdens je afwezigheid door vakantie.
Het is coulant dat je tijdens de afwezigheid van je paard minder hoeft te betalen.

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:34

op mijn vorige stal betaalde ik een klein percentage (stal was 315 en moesten 80 om de stal aan te houden)
op de stal waar die nu staat betaal ik niets om zijn stal te houden.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:35

Reserveringskosten vragen is heel normaal. Maar de helft vind ik dan wel weer wat veel. Als je bv 250 betaalt zou ik 100 euro reserveringskosten redelijk vinden.

Weet niet hoe gewilde de stal is waar je staat? En of er een wachtlijst is? Ik zou persoonlijk het risico niet nemen en je stal reserveren voor die twee maanden.

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:36

Je kunt indd de stalling opzeggen en dan is er een kans dat er na die 2 maanden geen plek meer is.

Mijn zusje ging voor een aantal jaar terug naar het buitenland voor een aantal maanden. Paard werd gestald bij haar instructeur en er werd op de pensionstalling een kale stalhuur betaald elke maand zodat zij gegarandeerd terug kon komen met paard na de maanden dat zij in het buitenland zat.

Het lijkt mij vrij logisch dat de stalhouder dit vraagt. Hij heeft zo toch een beetje zekerheid dat jij terugkomt en niet uiteindelijk zegt na die 2 maanden ik kom toch niet terug. Dan had hij die 2 maanden gewoon stalgeld van een ander kunnen krijgen.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:37

In deze regio zou ik het risico niet willen nemen. Een lege stal willen ze natuurlijk weer zo snel mogelijk vol hebben staan. Met een beetje pech moet je na twee maanden een andere stal zoeken omdat je huidige bezet is.... Nee ik zou het verlies slikken

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:37

Als jij 2 maanden op vakantie gaat, hoef je dan de huur van je huis ook niet te betalen? Of je hypotheek? Als je je huis wilt houden, zul je moeten betalen. Wat mij betreft geldt dat ook voor een stal.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:38

Nou ik denk dat je heel erg mazzel hebt met dit voorstel en je de helft betaald.
Als staleigenaar zou ik gewoon de volledige prijs blijven vragen.

Opzeggen zou ik niet doen, tenzij je het niet erg vind als er dan na die periode de kans erin zit dat je je plek kwijt ben, maar dat lijkt me onhandig want dan moet je weer een andere stal zoeken en heb je 2 paarden op verschillende plekken....

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 22:39

Oke duidelijk! Vond het zelf eigenlijk ook wel redelijk logisch maar wou toch wel de mening van wat meer mensen horen.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:40

Wij moeten volledige bedrag blijven doorbetalen, ondanks dat ik geen hooi en stro gebruik als mn paard afwezig is.
Ik vind helft van de prijs dan wel schappelijk.
En ook wel logisch.
Ik zou het dus niet zomaar opzeggen.
Zeker ook omdat je 2 paarden hebt

Nens77

Re: Huur stal blijven doorbetalen tijdens afwezigheid paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:42

Wij moeten 1/3 van de stalhuur betalen wegens aanhouden stal. Dit mag maximaal 3 maanden.

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:51

Bekijk het ook eens van de kant van de stalhouder. Zijn inkomsten worden minder. Zijn uitgaven ook dus hij, heel coulant, rekent je een lager bedrag door voor de periode dat je paard er niet bent. Hij kan die stal voor die periode dat je er niet bent, niet verhuren. Wie wil er nou een stal voor twee maanden? Zijn inkomsten, dus zijn winst, zakt. Je gaat een overeenkomst aan met je stalhouder om een stal te huren voor een onbepaalde tijd. Hij is dan verzekerd van een vaste bron van inkomsten waar hij zijn bedrijf van kan laten draaien. Als iedereen tussendoor zijn of haar paard weghaalt voor vakantie en dan niet de stalkosten wil betalen, verliest hij zijn vaste bron van inkomsten. Ik ben geen stalhouder maar dit soort vrijblijvendheid lijkt mij heel erg vervelend voor hem. Ik vind jouw idee van opzeggen en dan na de vakantie weer teruggaan echt onfatsoenlijk tegenover je stalhouder.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 23:03

Ik vind het heel netjes van je stalhouder. Meestal mag je gewoon de volle mep betalen.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 23:12

Hier betaal ik dus de helft. Volle pond is 200 euro en nu 100 euro

masauri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 23:12

Hoort dit niet vast te staan in een overeenkomst die afgesloten moet worden voor dat je paard in de stal staat? Of gebeurt dit meestal via een mondelinge overeenkomst?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 09:36

Ik heb zoiets twee keer gehad. Bij de eerste stal moest ik de helft betalen en bij de tweede gewoon de volle mep. Afmelden en weer aanmelden zal niet elke pensionhouder pikken. Ook al hadden wij plek over, ik heb gezien dat zulke mensen geweigerd werden. Telkens wisselingen geeft onrust op stal en niet iedereen stelt daarom zo'n "knipperlicht" relatie op prijs.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 09:50

Hangt ook af van de stal en de regio, hoe gewild beiden zijn. Hier is een stal opnieuw gevuld nog voor je het erf verlaten hebt, dus hier zou ik het absoluut niet riskeren.

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 09:57

Ik vind het heel normaal dat de eigenaar stallingskosten vraagt voor de tijd dat jij er niet bent. Al vind ik de helft wel erg veel, maar misschien kunnen jullie daar nog samen uitkomen. Zou niet de stal opzeggen, want straks heb je geen stal meer en dan heb je de paarden op twee verschillende stallen staan!

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 09:58

Hmm.. Mijn huidige staleigenaar zou niks in rekening brengen :n je zou van hem de stal mogen opzeggen en na 2 maand weer terug kunnen krijgen. Zelfde stal. Je blijft er immers toch als klant (andere paard)? En neem niet aan dat waar jij zit het echt storm loopt met de stallen. Randstad oke, maar Friesland? Ik zit in Twente, daar gaan het ook niet zo hard :n hebben momenteel ook een kleine 10 stallen vrij.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 10:01

Heel normaal en ik zou het risico ook niet nemen om je stal dan maar twee maanden op te zeggen. Zelfs al zou de stal met veel geluk na twee maanden nog leeg staan, ik denk niet dat het de relatie met je stalhouder ten goede komt als je op die manier hem financieel probeert te benadelen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 10:02

Ik vind het niet meer dan logisch, ze laten je in principe gewoon de kale huur betalen.
Ze hebben geen kosten aan voer en geen werk, maar je wilt wel graag je plaats houden.
Het kan dan niet zo zijn dat de pensionhouder hierdoor zijn inkomen verliest.
En waarom zou je het risico willen lopen om je plek kwijt te zijn?
Het zal best veel geld zijn maar jij kiest ervoor je paard 2 maanden te verplaatsen.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 10:16

Zoals hierboven gezegd wordt niet meer dan logisch : de vaste kosten van de stalhouder lopen gewoon door. Hij moet ook (als hij die heeft) elke maand hypotheek, water, licht etc betalen. Ik vind het logisch dat hij die in rekening brengt.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:14

Als het een stalling bedraagt van 200 euro en hier binnen moeten hij nog stro, hooi en brok betalen, dan is 100 euro een mooie prijs. Echter is de stalling 400 euro en je moet dan alsnog 200 euro betalen, vind ik belachelijk. Hij heeft juist meer inkomsten. 100 euro in zijn zak en hij hoeft er niks voor te doen. Twee maanden lang. Terwijl hij anders voor die 200 euro alles moet doen wat bij de stalling inbegrepen is. Het is makkelijk geld verdienen, maar om nou te zeggen winst..

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 12:17

kimberly1995 schreef:
Als het een stalling bedraagt van 200 euro en hier binnen moeten hij nog stro, hooi en brok betalen, dan is 100 euro een mooie prijs. Echter is de stalling 400 euro en je moet dan alsnog 200 euro betalen, vind ik belachelijk. Hij heeft juist meer inkomsten. 100 euro in zijn zak en hij hoeft er niks voor te doen. Twee maanden lang. Terwijl hij anders voor die 200 euro alles moet doen wat bij de stalling inbegrepen is. Het is makkelijk geld verdienen, maar om nou te zeggen winst..

Hoezo zou dit een verschil zijn? De prijzen voor vlas/hooi zijn hier ook vele malen goedkoper en ook het huren van land is goedkoper.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 13:29

NienkeNiels schreef:
kimberly1995 schreef:

Hoezo zou dit een verschil zijn? De prijzen voor vlas/hooi zijn hier ook vele malen goedkoper en ook het huren van land is goedkoper.

Wat bedoel je?