Gras maaien met de zeis: mensen interesse in goede cursus?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Gras maaien met de zeis: mensen interesse in goede cursus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 12:35

Het gras staat weer hoog tegen de schrikdraden, hier en daar eten de paarden in de wei bosjes gras niet op.... kortom: er moet gemaaid worden!

Nu hebben wij een bosmaaier waarmee dat prima kan.

Maar het ding is zwaar, stinkt (uitlaatgassen) maakt veeeeel herrie, stukjes gras e.d. spetteren alle kanten op dus je zit helemaal onder de smurrie en als je pech hebt ook nog krassen en bulten vanwege allergische reacties op onkruid dat er tussen staat en tegen je aan slaat.... al met al vind ik persoonlijk een bosmaaier NIET tof om mee te werken, vooral die enorme rot-herrie en stank ervan :=

Kortom: ik zou graag met de zeis willen gaan werken :j

Daarmee zou je (als je het goed kan :P ) net zo snel kunnen werken, en het maakt geen herrie waardoor het nog leuk en ontspannend kan zijn, dat je gezellig een beetje tussen de vogeltjes aan het werk bent om je gras om te leggen :)

Het is daarnaast ook milieuvriendelijker en goedkoper natuurlijk, en geen frustratie over je bosmaaier die ineens uitvalt en stuk is, of je brandstof die op is, touwtje dat afgebroken en vastgeslagen is, de palen die je beschadigt...enz. enz.

Nu wil ik dus een goede zeis gaan aanschaffen die goed past bij mijn gebruik en lengte :j

Tijdens een zoektocht naar info over zeisen (om te bepalen wat voor maaiblad e.d. ik het beste kan kiezen) kwam ik uit op deze website:
http://www.terratools.be/joomla/index.php/nl/zeisen

En had ik geen idee wat ik dan moest bestellen... of überhaupt hoe dat nu eigenlijk precies werkt, met zo'n zeis :=

Ik zag dat men hier ook 1-daagse zeis-cursussen organiseert, en dat lijkt me eigenlijk wel een heel goed begin!
Je krijgt dan een zeis-op-maat waarmee je de juiste houding en technieken leert, en leert ook hoe je de zeis moet onderhouden (scherp houden enzo). Zie: http://www.terratools.be/joomla/index.p ... sopleiding

Omdat ik echt goed wil kunnen gaan zeisen (en niet wat kansloos prutsen zonder succes :P ) wil ik eigenlijk wel zo'n cursus gaan volgen :j

Heb net even gebeld (hele aardige man +:)+ ) en het is dan ook prima mogelijk om meteen een eigen zeis aangemeten te krijgen om aan te schaffen en mee naar huis te nemen, en dan direct tijdens de cursusdag daarmee te oefenen zodat je direct leert hoe je die zeis effectief moet gebruiken.

Twee vliegen in 1 klap dus, als je een goed passende zeis uit wilt zoeken, leer je er direct mee te werken :)

Nu kan ik natuurlijk gewoon naar zo'n Belgische cursusdag gaan, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd:

Wellicht hebben er meer (Nederlandse) mensen interesse in zo'n cursusdag?

Dan zouden we ook een Nederlands groepje aan kunnen melden voor op een Nederlandse locatie, Hier in Melissant of ergens in Zeeland of Noord-Brabant bijvoorbeeld.

Dus heb je interesse om dit (zeer) binnenkort een keer te gaan doen? Laat dan even een berichtje achter :#

Zie hieronder een filmpje van zo'n cursus:
http://www.een.be/programmas/groenland/zeisen

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:14

Mijn god, waar begin je aan :P
Ik doe dit ook altijd maar meer omdat het moet en ik niet de luxe heb van een bosmaaier, het land is te groot en nergens stopcontacten en aangezien de oom van mijn vader zijn taak als 'oude' boer heel serieus neemt, ben ik verplicht alles te doen zoals hij het vroeger ook moest :')
Als je de techniek te pakken hebt dan is het niet zwaar maar vergeet niet dat er héél veel tijd in gaat zitten en als je het moet doen zoals ik, wei, draad, sloot dus van één kant kan ik maar zeisen dan is het echt rot om te doen. De zijkanten zijn helemaal dicht gegroeit (gaat echt binnen 2 weken tijd in de lente, niet normaal) dus dan ben ik wel even bezig hoor in de brandende zon...
Het kost echt veel moeite op ten duur, al het begin is leuk en nog goed vol te houden maar ga maar eens 2 hectare rondom zeisen...

Ze presenteren het allemaal heel erg leuk, zou bijna zin krijgen om weer te gaan zeisen :P maar in de praktijk vind ik het persoonlijk wel anders hoor.
Ohja, je moet ook nog een goede slijptol hebben want hij moet altijd scherp zijn anders kun je zeisen totdat je een ons weegt..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 13:33

Hihi, verkijk je niet op de bosmaaier hoor, daarmee moet je net zo veel / lang heen en weer zwaaien en dan is die nog een stuk zwaarder, stinkt en maakt een pokke-herrie.... dus dan ben ik in die tijd liever met een zeis bezig :)

Nu zitten we wat met een kort handzeisje te knoeien maar dat is helemaal niks :P

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:47

Handzeis is niets,misschien voor kleine stukjes waar je anders niet bijkomt.

Grote zeis gaat prima,is inderdaad een slag die je te pakken moet hebben...punt iets omhoog zodat je je niet ingraaft :+ .
Verder goed oppassen voor stenen en takken/stronken.Dat vind het blad niet grappig :+
Verder net als met messen...blad het werk laten doen dus niet gaan hakken,met een rustige slag heen- en weer.

Een zeisenstrijker is ook erg belangrijk,voor alleen zacht gras heb je hem niet vaak nodig maar als er wat grovere begroeiing staat zoals brandnetel,wel.

joyce B

Re: Gras maaien met de zeis: mensen interesse in goede cursus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 08:48

Lijkt mij wel leuk maar aangezien ik aan de andere kant van het land woon niet haalbaar. op uurtje rijden zou het wel te doen zijn. dan kom ik uit ergens op de lijn hogeveen zwolle almere nh kant afsluitdijk ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:18

Wat denk je van Lunteren; het middelpunt van Nederland (en laat ik daar nou in de buurt wonen :D )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 20:08

Ik wilde net zeggen, in Flevoland en ergens bij Overijssel / Gelderland die hoek worden er al cursussen gegeven :j

Dit is ook wel een stoer filmpje trouwens, ideaal toch als dat zo kan, allerlei lastige hoekjes en gaatjes :)

http://youtu.be/gL2_chKPWjE

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:02

Ziet er super uit! (meteen goed voor de calorietjes :D )

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:42

Ik zit er wel over na te denken om binnenkort een zeis aan te schaffen. Maar dan was ik van plan om mijn buurman te vragen uitleg te geven. Hij werkt al heel lang met een zeis.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 00:25

ik heb me vorige week een zeis aangeschaft.. zalig werktuig
't is inderdaad veel leuker dan de stank en herrie van een bosmaaier
wel nog veel werk voor de boeg
anyway een cursus zou ik nog wel kunnen gebruiken