Afvoeren van paardenmest

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Humphry

Afvoeren van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 20:11

Hallo Bokkers,

Momenteel zijn wij bezig om onze droom waar te maken,
een eigen boerderij met stallen aan huis! :o

Hier komt nogal een hoop bij kijken en aangezien dit nieuw voor mij is,
wil ik jullie om hulp vragen.

Het zal gaan om mest van 3 pony's/paarden.
Hoe kun je dit het beste 'opslaan' en afvoeren en wat zijn hier
plus minus de kosten van?

Hoop dat iemand antwoord heeft :)

Bedankt alvast!

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:16

Wij mogen het gratis bij een boer in de buurt brengen, die rijd het weer uit over zijn land.
De mest gooien we op een kiep aanhanger.

Kost ons alleen jaarlijks een kerstpakket :-)

Wij hebben 4 prd/pony
Laatst bijgewerkt door willemieke op 13-06-13 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:27

hangt er idd vanaf wie je in de buurt hebt zitten en of je het daar kwijt kan.
Maar ook hoeveel werk je eraan wilt/kan hebben. Elke week brengen, vond ik een hels karwei. (wij hadden ook geen kiepaanhanger, maar een gewone ivm dat we toch relatief snel meer paarden en dus merst zouden krijgen (en dus een andere oplossing)). Moesten we toen ook wat voor betalen, maar dat is jaren terug. Tegenwoordig is het lastiger om je mest kwijt te raken aangezien boeren streng worden gecontroleerd op hun administratie. echter is kunstmest momenteel erg duur, dus is de paardenmest wel weer wat meer gevraagd.

friesiszwart

Re: Afvoeren van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 08:01

Wij laten de mest altijd afvoeren door een plaatselijke loonwerker.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 08:34

Ik gooi gewoon alle mest op een hoop en laat dit ophalen door een loonwerker. Gaat dan om ca. 30 kuub en daar betaal ik ongeveer 120 euro voor.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 09:30

TJolieke schreef:
Ik gooi gewoon alle mest op een hoop en laat dit ophalen door een loonwerker. Gaat dan om ca. 30 kuub en daar betaal ik ongeveer 120 euro voor.

Bedankt voor de info, heb daar weinig kijk op..hoeveel mest is ca 30 kuub?
Hoeveel stallen zijn dat en hoelang doe je daarover om dat bij elkaar te hebben?

Bedankt!!

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:11

Ik heb geen stallen, vier paarden in de weide en daar ruim ik elke dag de mest op. Dus helaas niet echt een vergelijking.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 14:29

Oke en hoelang duurt het dan voor je die 30 kuub bij elkaar hebt?

Ik vraag mij ook af, scheelt het nog, of je paard op stro, zaagsel of vlas staat mbt het afvoeren van mest?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 18:59

Ja, hier willen ze alleen stro. De rest nemen ze niet.

Hoeveelheid mest..
Ik moest met mijn paard van 172 en shetlander elke 2 weken een zeer volle aanhanger wegbrengen. (ongeveer 2,5 of 3mtr aanhanger)

Suomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 19:00

Hier de mest op een betonnen mestplaat en een boer uit de buurt haalt het af en toe op. Betaal er een klein bedragje voor, hij gooit het op z'n land.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:34

Ik heb van betonnen profielen half ingegraven een mestput laten plaatsen (+/- 1000 euro) en daar kan 12 m3 mest in.
Afbeelding
Met 2 grote E's doe ik er ongeveer 6-8 maanden over voor die vol is. Leeghalen gebeurt door de loonwerker en dat kost me momenteel 75 euro.

Humphry schreef:
Ik vraag mij ook af, scheelt het nog, of je paard op stro, zaagsel of vlas staat mbt het afvoeren van mest?

Stro geeft het snelst een volle bak. Ik gebruik houtkrul in kombinatie met houtkorrels. Dat scheelt aanzienlijk in volume en verbruik.
Mijn loonwerker doet nergens moeilijk over :D

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:46

Je zou ook een mestcontainer kunnen huren en het verhuurbedrijf alles laten afvoeren. Dat kost wel iets meer, maar dan ben je er wel van af.

Wij brengen onze mest zelf weg, want we hebben de mogelijkheid niet voor een container helaas.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:52

@beert: nadeel is dat die container altijd op een plek moet staan waar de wagen hem makkelijk op kan pikken en dat is niet altijd de meest fraaie plek :)
Een vaste mestput moet weliswaar ook toegankelijk zijn voor groot materieel, maar kun je wel afschermen met boompjes oid :)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:14

Daarom kunnen wij ook geen container plaatsen, want dan zou ie op de oprit staan. We hadden een rolcontainer, maar dat bedrijf is inmiddels failliet. Dat kan dus niet meer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:58

Ik heb mijn mestput dus in de hoek van de oprit/weg staan, beetje verscholen achter een heg. Met legen kan de grijper op de oprit staan en de bak net half op de ene weghelft. Niet ideaal gezien de snelheid van het verkeer, maar ze zijn met 15 minuten klaar met legen.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 13:45

Okey bedankt iedereen, maar ik zit nog wel even met het feit dat het een boerderij aan het plassengebied van Reeuwijk is..en er daar dus geen vrachtwagens mogen komen ( wel de vuilniswagen )

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:47

Heb je zelf geen extra grond waar je de mest 1x per jaar over uit kan rijden? Dat wordt op stal gedaan waar die van mij staat 1x per jaar word het over het maisland uitgereden.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 13:52

Heb niet veel land, zal net genoeg hebben om 3 paardjes zomers te kunnen plaatsen en dan denk ik
al niet dat ze heel de zomer gras hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:40

Humphry schreef:
...., maar ik zit nog wel even met het feit dat het een boerderij aan het plassengebied van Reeuwijk is..en er daar dus geen vrachtwagens mogen komen ( wel de vuilniswagen )

Hoe doe je dat straks dan met hooi-aanvoer, pakjes bezorgen etc. En hoe dan buurboeren dan hun land bewerken ??
Die zullen ook niet alleen maar over hun eigen land rijden om bij de verschillend percelen te komen.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 15:04

Hooi zal ik moeten gaan halen met een aanhangwagen...pakjes bezorgen gaat via bestelbusjes en die mogen er wel komen..
tot zover ik heb kunnen zien zijn alle landpercelen hier aan elkaar verbonden dmv boerenslootbruggen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:19

Je kunt eens overleggen met de mensen om je heen of die het mest kunnen gebruiken op hun land. Hoeven ze ook niet ver te rijden en kun je er als het zou kunnen rekening mee kunnen houden waar je de mest laat.

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:27

Bij mij gaat het rechtstreeks uit de stal naar de boogaard naast mijn weiland is van de buurman die de bomen nooit beest dus doe ik dat voor hem is van een kwpn merrie en mini shetlander eerst had ik stro daar kreeg ik hele buiten van op me wei nu vals en heb heel wat minder. Natuurlijk handig dat je zelf de middelen ervoor hebt waardoor het niks kost

Monne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:30

Ik ken mensen die het opsparen op een aanhanger en als die vol is rijden ze naar een boer in de buurt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:35

Wij hebben de afspraak met de boer hier, dat we in zijn wei (tegenover ons huis) de kak naar toe mogen rijden elke ochtend en als het een zichtbaar bergje wordt rijdt hij het uit over zijn land. Gaat om mest van twee merens die altijd buiten staan (dus één kruiwagen per dag). Het is elke dag 150 meter lopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:38

@Humphry: voor alles is natuurlijk een oplossing te vinden, maar mij lijkt het behoorlijk lastig.
Af en toe heb je eens een nieuwe vriezer nodig, of bankstel. Je ontkomt er niet aan dat er wel eens een vrachtwagen bij je op het erf moet komen.