Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
zonnepitje schreef:Dit klinkt voor mij meer alsof de bak niet meer goed waterpas ligt. Als het zou komen doordat de onderlaag te vast is, verwacht je dat eerder op de hoefslag.De bak die ik ken is tegenwoordig pas na meer als een dag pas plasvrij indien het héél erg veel geregend heeft (er blijft altijd een grote staan in het midden ban de bak).
koeke schreef:Hier ligt sinds 1995 een eb en vloedbodem en hij bevalt nog steeds prima (behalve bij strenge vorst). Twee jaar geleden is er voor het eerst groot onderhoud aan geweest. De bodem werd op sommige plekken niet meer goed vochtig en het water liep ook wel wat langzamer weg na een forse regenbui. De oorzaak daarvan was hier afzetting van ijzer rond de drainage; wij pompen grondwater op dat veel ijzer bevat. Dus we hadden gewoon verroeste drainagebuizenDrainage is toen vervangen en er is een extra toplaag opgekomen, die was in de loop der jaren wat minder dik geworden.
zonnepitje schreef:Dit klinkt voor mij meer alsof de bak niet meer goed waterpas ligt. Als het zou komen doordat de onderlaag te vast is, verwacht je dat eerder op de hoefslag.De bak die ik ken is tegenwoordig pas na meer als een dag pas plasvrij indien het héél erg veel geregend heeft (er blijft altijd een grote staan in het midden ban de bak).
Mest halen wij ook meteen weg, maar verder zijn we niet erg zuinig op de bak. Er wordt ook in gelongeerd, gesprongen en vrij in bewogen. Hij wordt wel regelmatig gesleept en eens per (twee) jaar gekulverd.
Mellis86 schreef:Een goede rijbodem is altijd afhankelijk van de opbouw. Een rijbodem van enkel zand met de toevoeging van bv geopad hoeft niets onder te doen aan een ander soort rijbodem. Het valt of staat echter met een correcte opbouw en goed blijven onderhouden (wat je ook kiest natuurlijk).
Grof zand is niet geschikt als toplaag voor je rijbodem, dit slibt dan wellicht niet dicht, maar is voor de paarden al wel snel te zwaar en de bak blijft los. Je krijgt op die wijze geen stabiele bodem. Mengen met vlokken gaat dan ook niet goed omdat de vlokken niet zullen binden met grof zand. Een goede rijbodem bouw je op aan de hand van de onderlaag (de onderlaag is net zo belangrijk als de toplaag). Dus drainagebuizen dan grind, puin, lava of drainagezand erover, doek en dan pas een goede toplaag. Het doek is belangrijk om te zorgen dat je lagen niet gaan mengen. Vervolgens kun je door je toplaag nog iets mengen voor meer stabiliteit.
Als je gewoon werkt met drainagebuizen kun je hier ook een afsluiter opzetten. Niet zo geavanceerd als een eb en vloed bodem, maar wel het zelfde idee. Als het veel regent zorg je dat je drainage altijd vol openstaat, in periodes van droogte zet je de drainage dicht zodat de regen wat wel valt niet gelijk weggaat, maar je bodem wat vochtig blijft. De toplaag komt nauwkeurig in het type zand, dit moet niet te grof zijn, maar ook niet te fijn. Zoek een specialist, want er wordt veel verkeerd zand verkocht.
De mate waarin je moet draineren is ook afhankelijk van de ondergrond waarop je zit (klei of zand).
zonnepitje schreef:Nee, bij een gewone bak heb je dat niet, omdat daar alleen hemelwater afgevoerd wordt. Bij eb en vloed wordt er ook (grond)water ingepompt. Alternatief zou een ontijzeringsinstallatie zijn, maar die is ook niet gratisdat heb ik me inderdaad ook al laten vertellen: dat ijzerhoudend water het zand 'vastzet' en daardoor de drainage verminderd. Dat heb je dan na verloop van tijd ook in een gewone bak neem ik aan?
zonnepitje schreef:Geulen van drainagebuizen zijn met een sleuvengraver en met de hand opengemaakt, dus meeste zand kon gewoon blijven liggen. Volgende keer doe ik het wel anders: drainage loopt nu over de lengte, dus aan- en afvoerpijp van water langs een korte zijde. Het werkt beter als je die pijp langs een lange zijde legt. Kosten weet ik zo niet meer, maar een paar duizend euro is zo weg als je het uitbesteed.Hoe hebben ze die drainagebuizen dan vervangen? Moest alle zand er dan eerst uit? Had je er dan hoge kosten aan?