Vlas of stro?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Vlas of stro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 11:42

Hoi,

Ik en paard gaan vanaf volgende maand verhuizen van een all inclusieve stal naar een doe het zelf stal met lekker veel weide :D

Paard komt in de zomer veel op de wei te staan maar wil haar s nachts wel op stal. Nu ben ik gaan kijken wat voordeliger is om als bodembedekking te gebruiken. Vlas of stro. Van vlas weet ik dat ik ongeveer 4 balen in de maand verbruik en start met 4 a 5 balen. Vlas kan ik krijgen voor 4,50 per pak.

Stro is wat lastiger, kan kleine baaltjes krijgen voor €2,50 per baal alleen weet die meneer niet hoe zwaar ze zijn. Maar een gemiddelde baal zal tussen de 10 en 15 kilo wegen. Maar goed hoeveel stro gaat er in een stal van ca 3 bij 3,5?

Zelf vind ik beide strooisels hun voor en nadelen hebben, vlas is makkelijker mesten en ruikt minder, stro daarentegen paardvriendelijker, als hooi op is heeft ze altijd nog wat de knabbelen.

Wie kan me helpen met hoeveel ik ongeveer zou gebruiken qua stro? :)

ellenimar

Re: Vlas of stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:01

vlas! en als het mogelijk is op stal een plakje stro voor de nacht erbij om te knabbelen?

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:33

Heb de jongste de eerste jaren op stro gehad er ging bij mij elke dag een kleine baal in omdat hem zo schoon mogelijk in het stro wilde hebben. Je zou dan ongeveer 75 euro per maand kwijt zijn aan stro.

Ben nu overgestapt naar vlas omdat het makkelijker in gebruik is en minder ruikt. Zit als hij heel erg vies is op max 6 balen in de maand.

Je kan eventueel 1 of 2 baaltjes stro inkopen en dan af en toe was over je vlas heen doen zodat je paard toch wat te knabbelen heeft.

Vecar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:40

Vlas! De paarden staan veel droger. Even een laagje potten voor de winter en je hebt een dikke warme onderlaag :). Wij stonden op onze oude stal op stro, hier op vlas. Ik wil niks anders meer!

moOby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:12

ik vind vlas ook beter dan stro :)

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:18

Ik vind persoonlijk het vlas wat nu te koop is van slechte kwaliteit.....Ik had na 1 week al natte stallen en ammoniaklucht, heel vies. Als je stro van goede kwaliteit kunt krijgen dan zou ik dat nemen. Vlas is wel een stuk sneller uit te mesten. Heb je al eens strokorrels overwogen?

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:20

ellenimar schreef:
vlas! en als het mogelijk is op stal een plakje stro voor de nacht erbij om te knabbelen?

Ben ik nou echt de enige die bang is om stro te geven voor te knabbelen? Komt misschien ookwel dat mijn paard een keertje koliek ervan heeft gekregen,

Om die reden zou ik voor Vlas gaan :j

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:14

En van vlas krijgen ze geen koliek? Je zal er versteld van staan hoeveel paarden een fatale koliekaanval van vlas hebben gehad.

homarxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:44

Je moet toch zeker 1 of 2 baaltjes stro voorzien als knabbeltje anders heb je grote kans op koliek. Dan zou misschien kunnen overwegen om meteen heel de stal met stro te vullen. Behalve als je bijvoorbeeld iets zou kunnen met een stalgenoot dat je een baaltje of 2 kan overkopen. Want om voor een paar baaltjes stro bij een boer geen aankloppen is een beetje lijkt me!

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:55

Zelf vind stro eigenlijk leuker en wat beter voor je paard.
Een paard bij ons op stal staat op vlas die mestte ik 1x per week en ik vond het vlas en niet handig mesten.
Bij stro vind ik zelf dat als je paard gaat liggen 's nachts dat hij zachter en lekkerder licht. Ook kunnen paarden het stro lekker opknabbelen.
Net als wat ellenimar zei het is altijd mogelijk om in de stal nog een plakje stro erbij te doen.
Op vlas staat je paard wel droger over het algemeen.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:01

Ik heb mijn paarden ook een tijd op stro gehad, omdat ik dit beter vond voor de paarden. Maar wat een bende word de stal daar van zeg! Ben toen weer over gestapt op vlas, veel fijner in gebruik en scheelt ook enorm op de mesthoop.

Mijn merrie is echt een viespeuk op stal, die krijgt 1 nieuwe baal per week er bij in. Mijn ruin is ontzettend schoon en hij krijgt 1 nieuwe baal erbij per 2 weken.

Soepkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:43

Vlas, zeker te weten! 4 balen per maand vlas vind ik wel veel trouwens wij gebruikten er 2 per maand.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 14:50

Iedereen bedankt voor de antwoorden! '
Ik ga nog even bedenken wat het wordt, ze heeft hiervoor op vlas gestaan en ze is gewoon een smeerpoets heb zeker 1 baal per week nodig. Vlas kan ik voor €4,50 per baal en stro voor 2,50 per baal krijgen.

Bij de handelaar stond ze op stro, nu op zaagsel. In de paardenkrant extra stond een verhaal over een nieuw concept met strokorrels. Nu gaan ze kijken bij de stal waar in nu sta of dit interessant is. Zo ja kan ik hierin mee doen. (Nieuwe stal is achter waar ik nu sta)

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:51

Stro, je paard heeft dan lekker de hele dag door wat te knabbelen!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 15:00

Ze komt niet veel op stal te staan. In de zomer van 22uur tot half 8. In de winter wel wat langer vanaf uur of 18 tot 8

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:55

zolang je in de gaten houd of ze niet extreem veel stro gaat eten is er nog niks aan de hand, heb je een paard dat bij een helemaal verse stal meteen zijn eigen bed opeet, wat bij mij het geval is, zou ik haar op vlas zetten..

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:03

Ik ben zelf geen voorstander van strokorrel, vanwege stoffigheid.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 16:19

strokorrel moet je ook natmaken als je het er in gooit. Ongeveer een gieter per stal, dan vallen de korrels uit elkaar en wordt het een vast 'bed'

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:24

MarjanB schreef:
strokorrel moet je ook natmaken als je het er in gooit. Ongeveer een gieter per stal, dan vallen de korrels uit elkaar en wordt het een vast 'bed'

Dan vind ik het nog steeds een stoffige boel bij het uitmesten. -O- Ik kon niet eens naast de stal staan terwijl iemand aan het uitmesten was, moest de hele tijd niezen. Bij opstrooien van een strostal heb ik dit niet. Mij dunkt dus ook dat die stofdeeltjes niet goed zijn voor de luchtwegen van een paard.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 16:27

Oh ok, ik heb een tijdje strokorrels in de stal gehad en er nooit last van gehad.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:35

MarjanB schreef:
Oh ok, ik heb een tijdje strokorrels in de stal gehad en er nooit last van gehad.

Scheelt misschien dat ik allergisch ben voor stofdeeltjes. :p

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 07:00

kimberly1995 schreef:
Ik ben zelf geen voorstander van strokorrel, vanwege stoffigheid.

Dan had u niet de gepaste kwaliteit. Strokorrel moet vezel geven, geen stof.
Er is een forum apart over strokorrel.

LyannevH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 07:14

Wij hebben tijdje vlas gebruikt. Voor het knabbelen gewoon klein beetje stro erbij.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 07:16

Ik heb van alles geprobeerd

strokorrels zetten heel erg uit mest zwaar en blijft in en aan de hoeven plakken als je niet iedere dag de hoeven schoonmaakt word het een harde koek die het vocht uit de hoeven zuigt

vlas als je een viespeuk hebt dan moet je er best veel van gebruiken en dat is prijzig mest redelijk zwaar
als de kwaliteit niet al te best is ook nat mijn paart heeft er rotstraal door gekregen.

stro is ideaal iedere dag schoon stro op een hoopje vieze plekken er uit vlak trekken en een beetje schoon ongeveer 2 plakken erover heen ongeveer 2 a 3 baaltjes in de week licht er aan hoe lang ze op stal staan
Staan altijd schoon en kunnen knabbelen.
mest licht.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:01

Mijn voorkeur gaat uit naar stro. Maar ik gebruik daar wel meer van. Bij ons op stal zit het stro bij de stalprijs in en je mag pakken wat je nodig hebt. Dus dan is het goed te doen. Mijn paard eet ook veel stro, maar dat vind ik geen probleem. Hij is lekker bezig en heeft er geen last van. Als je goed stro hebt vind ik dat de meest paardvriendelijke bodembedekking. Ook heb ik het idee dat stro beter is voor de hoeven. Hij heeft in ieder geval minder problemen sinds hij op stro staat.
Toen hij op vlas stond, moest ik het goed mengen anders ging hij vlas eten uit verveling en dat kan wel vervelende gevolgen hebben.
Als je je stal op de goede manier onderhoudt met vlas zal het uiteindelijk wel goedkoper zijn, denk ik.
Wat ook kan, is een combinatie van die 2. Een laag vlas met daaroverheen een laag stro. Heb ik ook een poosje zo gedaan.