Paard op vakantie wat doen met lange manen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Paard op vakantie wat doen met lange manen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 23:24

Hallo allemaal,

Mijn 4 jarige PRE hengst gaat over een aantal weken even lekker 1 a 2 maanden op vakantie.
Hij gaat naar een andere stal waar hij in een groot weiland komt te staan met nog 2 andere
hengsten. Ikzelf ben deze periode niet aanwezig natuurlijk is er wel toezicht op de weide waar hij staat.

Nu het probleem meneer heeft lekkere lange manen die ik nu eigenlijk altijd invlecht ook ivm de warmte en het schuren.
maar deze vlechten vlecht ik wel om de 2 a 3 dagen opnieuw aangezien hij ze dan vaak weer los is gaan schuren of alle haren
alle kanten uit steken.

Nu is het zo dat hij straks het land op gaat en niet elke dag in de hand komt en ik deze mensen van de weide niet kan
gaan vragen om om de 2 dagen zijn manen te vlechten. Wat kan ik nu het beste doen?
toch de manen los laten hangen? Of toch vlechten erin? met het risico dat hij ze afschuurt of af worden gebeten

friesiszwart

Re: Paard op vakantie wat doen met lange manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 06:45

ik zou de manen los laten hangen in deze periode.

LyannevH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 06:47

Bij mij waren de manen van mn welshpony zo in de klit geraakt door het los te laten, niet meer te redden en uiteindelijk moest ik het zowat allemaal afknippen. Helemaal tot een boog. Mijn pony is dan een hele stoere wlesh waarbij dat past, maar bij zo`n PRE hengst..
Toch zou ik zo snel geen andere oplossing weten.
Succes in ieder geval!

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 07:00

Ik zou ze ook los laten !
De kans met dat het met vlechten afbreekt is veel groter

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:51

Ik vlecht 1x in de 3 a 4 weken opnieuw in. Hier staat mijn merrie al zo'n 20 jaar non stop gevlochten en mij ruin zo'n 5 jaar. Het breekt juist veel minder snel af. Wel zitten er na een lange tijd gevlochten veel losse haren in, maar dat is normaal. Loslaten is hier geen optie ivm erop staan

homarxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:13

Ik zou ze ook gewoon ingevlochten laten, zou je eventueel niet kunnen afspreken om elke 2-3 weken de manen opnieuw in te vlechten? Dan zal het 3-4 keer moeten gedaan worden in zijn hele verblijf daar, dat is nog haalbaar lijkt me?

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:22

Mijn merrie is 2 jaar geleden vanwege een verwonding ergens de wei op gegaan, mij werd toen geadviseerd om de vlechten eruit te halen, want als ze een vlecht te pakken krijgen trekken ze er veel meer uit dan wanneer ze gewoon een plukje manen pakken...

Soepkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 13:57

Lekker los laten hangen!

WillekeKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:35

Inderdaad, lekker los houden :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:41

Gek.. Ik heb een tijdje een friese hengst gereden met manen tot zn knieën, en die had zn vlechten altijd een maand in voordat we weer opnieuw gingen vlechten..

Misschien ligt het aan de manier waarop je vlecht?

Wij deden namelijk:
- hengstenvlecht vanaf de oren beginnen en dan tot 1/3 van de hals ongeveer (niet zo'n vlecht die plat op de hals ligt, maar zo eentje die wat afzakt)
- hengstenvlecht vanaf de schoft beginnen, ook ongeveer 1/3 van de hals
- en in het midden een gewone vlecht

Paard had dan dus 3 vlechten. Bleef perfect zitten en er brak niets af (paard mocht elke dag rollen in de bak en ging ook op de wei)

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:45

Ik zou er gewoon een vlecht in doen en misschien met een extra elastiekje extra goed vast zetten. Zou toch zonde zijn als ze straks zo erg in de klit zitten dat je ze moet afknippenn

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:48

Hier zitten de vlechten er ook lang in maar ik doe het met vier lange vlechten en vooral niet te strak. En inderdaad ik heb wel haren in mijn hand als ik opnieuw ga vlechten maar tja niet vlechten is geen optie want dan staat ze op haar manen met grazen. Dus ik zou gewoon paar losse vlechten doen.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:05

of je maakt rasta haar <<)

dan heb je zoveel kleine vlechtjes dat het minder schade oplevert dan een paar dikkere,
verder heeft je paard nog wel de voordelen van los haar ( vliegen )

verder lijkt het mij ook luchtiger wat fijner is in de zomer :)

_Nero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:07

Lastig.. Heb van t zomer hetzelfde probleem met mijn haflinger (wel kortere periode) maar denk dat ik toch voor kleine/dunne vlechten ga

EAC1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:12

Ik zou ze gewoon vlechten en idd vragen of ze af en toe een keer opnieuw willen vlechten. Bij mij verzorgfjord laten we de vlechten 2 à 3 weke zitten en dan moet ik ze weer opnieuw vlechten.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 22:15

Ja ze manen zijn ook niet tot zn kniën ofzo haha maar ik gok wel 40/50 cm. Het zit iig nu altijd in gewoon losse vlechten... een hengstenvlecht zakt altijd uit bij hem. En daarbij ben ik ook niet zo'n held om echt een strakke hengstenvlecht te maken die ligt er dus echt weer na 2 uur uit :P

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:18

Mijn oude bijrijdpaard, een tinker met lange dikke manen, die gaat iedere zomer 2 maanden. Die vlechten we in een strakke hengstevlecht. Als hij na 2 maanden eraf komt wordt hij helemaal gewassen en opnieuw gevlochten. De vlecht zelf is dan wel iets uitgezakt maar zit nog wel helemaal vast.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:54

Kom je er helemaal niet in die twee maanden?
Anders zou je er aardig wat glansspray in kunnen doen. Dan komen ze niet zo in de klit. En telkens als je er bent dat herhalen en even uitborstelen??

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 08:58

Ik heb ooit eens mijn haflingen met vlechten in de wei op gezet. Dat nooit meer!
Een ander paard heeft eraan zitten trekken en een hele pluk eruit gehaald. Dit is nooit meer volledig aangegroeid. En mijne had mooie lange en volle manen tot aan de schouder. Nu is er zeg maar een hap uit.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 09:02

Ik zou inderdaad allemaal kleine vlechtjes maken. Deze vervolgens eventueel in grote vlechten doen...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 09:20

Ik zou denk ik kiezen voor een heleboel kleinere vlechtjes. Hier hebben de (Friesse) hengsten ook wel eens gewoon hele vlechten afgeknauwd en op gegeten. Dus denk dat je dan beter 1 of 2 vlechtJES kunt missen dan de vlecht die ze bij ons hebben afgekauwd. Los kan ook. Maar dan heb je kans op klitten ter grootte van een tennisbal, en kunnen ze nog altijd stukken weg vreten.

Klijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:17

Ik zou het ook ingevlochten laten, en inderdaad meerdere vlechten ipv 1

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:19

Loslaten, als je paard gaat schuren kan er zomaar een vlecht afschuren, en dan heb je een gat in de manen. Dito als er een ander paard aan de manenkam gaat knabbelen. Kun je meteen alles kortwieken.

Voldoende antiklit erin, en als er na twee maanden klitten inzitten zijn die met voldoende antiklit er ook weer uit te halen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:23

Mijn paard loopt al jaren zonder vlecht, mét lange manen.
Ook een goed middel tegen vliegen en ander ongemak. Dus ja, lekker los laten.

TS, voor je 'm op het land doet, flink in de manenspray. Verder met rust laten.
Zelfs als er 'draaiers' in komen, knapt er niks af (volgens een legende hebben paarden dan last van nachtmerries :)) .
Je zult hooguit met wat geduld later de boel moeten ontwarren, maar dat kan zonder knippen of trekken.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:57

bij rasta ( een heleboel kleine vlechtjes ) houden ze ook het vlieg afweer systeem én je hebt geen klitten én als een paard knabbelt valt het minder / niet op