Weide afzetting

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Xmyhorse

Weide afzetting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 18:07

Halloooooo daar! :D

Ik vroeg me af of iemand goede paaltjes weet om een wei mee af te zetten,
Ik bedoel niks van hout maar zoiets als dit:
http://www.divoza.com/collectie/stal-weide/weide/weide/6244_stijgbeugelpaal.html
Zo'n plastic stok zeg maar, maar die in de link (als je die al kunt zien ;) ) is 160 cm hoog en dat is best wel hoog vind ik. :P Ik heb maar een C pony dus....
Weet iemand waar je (op een webshop) van die paaltjes kunt krijgen (of soortgelijke) die niet zo lang zijn en per paar stuk samen worden verkocht? (Niet al te duur :) )

Ik hoef er niet te veel te hebben, maar 5 tot 10 ofzo. :o
Mijn pony wordt namelijk een weekje of twee in de wei gezet, maar omdat ze niet teveel binnen moet krijgen kan ik beter telkens een stukje afzetten. :j

Liefs, Lissy *\o/*

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:29

Volgens mij zijn die van je link geen 1,60m, ik zie het er niet bijstaan. Heb die zelf ook gehad en kwamen iets boven borsthoogte van mijn B-pony.

Als jouw pony's braaf achter een draad blijven staan vind ik persoonlijk deze erg fijn: http://www.agradi.nl/ako-veerstalenpaal ... -105cm.htm
Makkelijk in de grond te zetten en zolang je pony's er niet aan trekken of duwen blijven ze ook recht. Ze staan ook ietsje vaster doordat je ze met twee pinnen in de grond prikt.

Trekken of duwen je pony's wel eens aan de draad, dan heb je meer aan metalen prikkers. Zoals deze: http://www.agradi.nl/ako-paal-staal-ovaal.htm , maar dan met een dubbel pin voor in de grond dan staan ze net wat steviger(kan ze zo snel niet vinden). Je kan er ook halverwege nog een draad spannen. Dan krijgen ze niet zo snel de neiging eronder door te gaan. Dat kan door zo'n dingetje eraan te zetten: http://www.agradi.nl/ako-paal-staal-ovaal.htm
Ik vind die met enkele pinnen minder fijn, ze staan niet zo stevig. Ik heb dan wel altijd ontsnappers en slopers gehad en ben uiteindelijk overgestapt op houten paaltjes, omdat geen enkele prikpaaltjes heel bleven.

Xmyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 18:59

_Evanne schreef:
Volgens mij zijn die van je link geen 1,60m, ik zie het er niet bijstaan. Heb die zelf ook gehad en kwamen iets boven borsthoogte van mijn B-pony.

Als jouw pony's braaf achter een draad blijven staan vind ik persoonlijk deze erg fijn: http://www.agradi.nl/ako-veerstalenpaal ... -105cm.htm
Makkelijk in de grond te zetten en zolang je pony's er niet aan trekken of duwen blijven ze ook recht. Ze staan ook ietsje vaster doordat je ze met twee pinnen in de grond prikt.

Trekken of duwen je pony's wel eens aan de draad, dan heb je meer aan metalen prikkers. Zoals deze: http://www.agradi.nl/ako-paal-staal-ovaal.htm , maar dan met een dubbel pin voor in de grond dan staan ze net wat steviger(kan ze zo snel niet vinden). Je kan er ook halverwege nog een draad spannen. Dan krijgen ze niet zo snel de neiging eronder door te gaan. Dat kan door zo'n dingetje eraan te zetten: http://www.agradi.nl/ako-paal-staal-ovaal.htm
Ik vind die met enkele pinnen minder fijn, ze staan niet zo stevig. Ik heb dan wel altijd ontsnappers en slopers gehad en ben uiteindelijk overgestapt op houten paaltjes, omdat geen enkele prikpaaltjes heel bleven.

Bedankt voor je reactie! :) Bij die van divoza stond er bij Productspecificaties 160 cm hoog vandaar,
Mijn pony blijft opzich wel staan mits ze genoeg gras heeft, anders kan ze het nog wel eens wagen over het lint te springen óf er onderdoor te gaan..... :+ Ik heb het alleen nodig om een klein stukje af te zetten in een redelijk groot stukje land, maar hier staat al een hek omheen. :)
Ik vind die tweede van agradi, met dubbele pinnen wel mooi.
Maar ik kijk natuurlijk ook nog even verder.
Toch bedankt! :D

fjordnina

Re: Weide afzetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:52

Ik gebruik deze voor mijn fjorden (140-148 cm en shetten (90-105 cm): http://www.agradi.nl/ako-weidepaal-dubbel-wit-125cm.htm

Die van 105 cm zijn net te klein, de grootsten gaan daar overheen hangen. Ik heb hier 3 draden door ivm de shetten. Dat gaat nu al een aantal jaar heel goed. honger of niet, nu blijven ze erachter. Met 1 draadje red ik dat ook niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:56

In mijn ervaring buigen die plastic palen door en breken er makkelijk stukjes van af. Om een draad omhoog te houden die tussen 2 stevig staande houten palen gespannen is kan het wel, maar echt op zichzelf staand ben ik er niet tevreden over.

lissy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:58

Xmyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 06:45

Bedankt voor de reacties!

tamary schreef:
In mijn ervaring buigen die plastic palen door en breken er makkelijk stukjes van af. Om een draad omhoog te houden die tussen 2 stevig staande houten palen gespannen is kan het wel, maar echt op zichzelf staand ben ik er niet tevreden over.

Ik had houten palen in het andere weitje maar nu komt mijn pony bij de schapen in dus is het niet handig om opnieuw houtenpalen in de grond te gaan slaan, tevens kan ik nu het weitje in de loop van de week iets "groter" maken. Dus ik denk dat het daarom wel handig is, zo'n plastic prikker zeg maar :D Om de hele wei staat sowieso al een hek, dus als ze uit haar stukje ontsnapt dan is heeft ze in ieder geval nog gras als dat is wat ze wil ;) daaromheen staat dat hek nog maar met al het gras komt ze toch niet klaar......

Mijn pony kreeg het vorig jaar voor elkaar met dubbel draad nog te ontsnappen, hoe?
Nou gewoon eerst op het onderste draad stappen dan valt die waarschijnlijk en dan eronder door stappen of met je nek tussen de draden en dan je hoofd in de lucht doen, valt misschien die bovenste eraf en dan over dat lage springt ze wel.... :+ :+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 06:56

Ik gebruik ze ook vor mijn IJslanders (C-maat) en je kunt ze prima voor prikweide gebruiken,die ik al jaren.Wel belangrijk is dat je niet teveel ruimte tussen de palen neemt en het draad een extra slag geeft om elke paal.Zo voorkom je kromtrekken en als er ergens -om-wat-voor-reden-ook- een stuk draad breekt,niet je hele prikwei in elkaar stort ;)

De maat 105cm is geschikt voor een C-pony en heb ze ook bij de schrikdraadwinkel vandaan.Maar je kunt het beste even op bv MP kijken,kan je hoop geld schelen :)
10 paaltjes is overigens wel erg weinig als je een weitje wilt maken,begin maar met minimaal 20 stuks.Je kunt beter een paaltje teveel dan een paaltje te weinig neerzetten.

Gebruik ook geen zwaar koord maar dun draad/lint vanwege het gewicht,dit kun je evt verduidelijken door er afzetlint-flapjes aan te hangen.Dit is verkrijgbaar bij de Action als ik het goed heb,rol voor onder de 2 euries.

Bij ontsnappers zul je wel een goede klap stroom erop moeten hebben en een dubbele draad,met de 105cm paaltjes zouden ze er niet doorheen moeten kunnen stappen,ik heb ze op de hoogste klem zitten en de een naa de laatste beneden.Ze laten het wel uit hun hoofd om daar tussendoor te kruipen.Anders zijn er nog wel wat foefjes hoor ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:56

@Xmyhorse: als je bij mij in de buurt woont kun je er een paar van me overnemen. Ik heb er genoeg en ik gebruik ze niet meer.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:48

boerenbond heeft verschillende maten ga daar eens kijken

homarxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:20

Ik wil zelf ook zo'n palen omdat het wel handig is om tijdelijk een stukje af te sluiten. Ik denk wel dat je ze beter niet gebruikt om permanent te gebruiken want dan gaan ze volgens mij snel ontsnappen..

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:03

De paaltjes van de link zijn 160 cm Wij hebben op stal bij ons ook van die paaltjes voor de wei. Wij hebben een echt paard bij ons op stal staan en die springt echt over over kleine paaltjes heen. Wij hebben daarom ook hoge paaltjes ertussen staan.
Misschien kun je naar de Welkoop, Divoza en nog meer winkels gaan die ook dieren spullen verkopen. Dan kun je gewoon kijken of het een goede maat is en misschien weten zij wel wat ( de winkel ). Je kan ook een mail naar Divoza sturen of er heen gaan en vragen of ze paaltjes hebben voor jou paard voor de hoogte en hoeveel het dan gaat kosten.
Veel succes in ieder geval Lissy :)

Xmyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 21:36

Dankje allemaal! :D na de PWW ga ik op onderzoek uit :o