Paardrijden in een weiland..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bubbleee

Paardrijden in een weiland..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 17:48

Ik weet niet of het hier goed staat maar zou het anders verplaatst kunnen worden? :)

twee jaar geleden woonde ik nog op in een vrijstaand groot huis met een weide, stallen en een bak, ideaal natuurlijk als paardenliefhebber..
Toen ik uiteindelijk ook een baantje kreeg , kocht ik dus ook mijn eigen haflinger..
Ideaal, een bak aan huis!

Nu zijn we een jaar geleden verhuist naar een 2-onder-1-kap woning en hebben stallen achter het huis, maar geen weide of bak..
Nu hebben we een groot stuk grond in bezit waar de paarden nu op lopen, (zn 1,5 km van ons huis vandaan) alleen bij die grond zit geen bak..
Maar omdat mijn paardje het af en toe hard nodig heeft om weer een uurtje dressuurmatig te moeten lopen, rijd ik zo nu en dan in het weiland.

Nu is het zo dat in ons weiland greppels liggen, ( om de 10 á 15 meter ) , dus in de lengte kan ik heerlijk rijden maar de bocht is gewoon net te krap om doorheen te gaan in draf, (weiland is nogal ongelijk+kort in de breedte) laat staan in galop..
Eerst deed ik het nog weleens, gewoon in een rustig drafje door de bocht ging prima..

Maar laatst was ik aan het rijden en mijn haf struikelde, met mij erop.. ik kwam met mijn been onder haar terecht en heb daar een pijnlijke pols en een nog pijnlijkere gekneust been aan overgehouden.. Dus nu durf ik echt niet meer door de bochten in draf..

Door dit alles wordt het natuurlijk heel lastig om mijn paardje goed te rijden omdat ik alleen maar op de lange zijde kan draven/galloperen.

Nu vraag ik me af of nog meer ruiters in een weiland rijden en wat zouden jullie doen in mijn geval?

Kahawa

Re: Paardrijden in een weiland..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:56

In een weiland zonder greppels :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:58

Is er geen bak in de buurt (particulier of stal) die je kan afhuren?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:59

kan je niet buiten rijden?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:00

Tsja ik kan me moeilijk een voorstelling maken, aan de hand van je berichten/omschrijving van het weiland op zich, waar je dan in rijdt.... zijn die "greppels" smalle afwateringsgeultjes of echte greppels dus van 30-40 cm breed ? En hoe zo ziet die het dan niet, want zou die toch of stoppen/of springen, neem ik aan? Of is de boel zoi hoog begroeid dat de geulen niet meer herkenbaar of te zien zijn?

Ik zelf heb geregeld in een (ongelijk) weiland gereden, ook dressuurmatig, als het moest (als de bak bezet was of te drabbig)maar mijn paarden staan 24/7 buiten en kennen gelijk en ongelijk land, kuilen en raar opgeschoten gras (noem maar op) beter dan ikzelf.
Mijn paard is niet beslagen en is zeer vast ter voet.
Op onbekend terrein zou ik hem ook in galop een korte volte durven rijden.
Meneer kent precies de terreinsoorten, ook buitenshuis, beter dan ik, ik heb dan ook 100% vertrouwen in zijn voetvastheid.

Maar in jouw geval weet ik niet helemaal zeker of je pony weet wat-ie wel en niet kan doen?

Normaal gesproken gaat een paard niet over onvast/gevaarlijk terrein als-ie terreingewend is.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 10-06-13 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:01

Om de greppels heen rijden, dat de greppel je 'A-C' lijn is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:04

Ik rijd altijd in de wei, maar laat het land wel af en toe slepen :) ik weet niet hoe breed je greppels zijn, want die heb ik ook in de wei. Mijn greppels zijn namelijk erg breed, maar niet diep dus ik kan er gewoon door rijden.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:21

Kijk eens rond of er in de buurt mensen wel een bak bij huis hebben, bel aan en vraag of je hem een keer per week mag "huren" , heb ik ook gedaan.
En anders bij een manege?
Zelf vind ik het niet prettig om te dressuren in een weiland. Zeker niet met greppels en ander onefenheden. Groot risico op verstappen en blessures.

moOby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:40

Je kan mischien een bak ergens huren of je kan je weiland laten slepen ( helemaal of in de bochten)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:19

Wij reden eerst ook in de wei(een stuk waar geen gras meer stond),maar nadat ik met pony en al onderuit gegaan ben waarbij ik mijn enkel brak en de pony zodanig geblesseerd raakte dat ik hem in heb moeten laten slapen heb ik de grond laten keren zodat we een bak hadden.
Ik rij dus niet meer in de wei en mijn dochter ook niet.

Misschien kan je ook een stuk van je wei laten kerenen dan een stukje greppel dichtmaken zodat je er overheen kan(moet je wel op zandgrond zitten)

Mootje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:41

Ik zou niet in een weiland gaan rijden.
Vaak zijn er inderdaad greppels , bulten, onregelmatigheden waardoor je paardje geblesseerd kan raken.
Kreupel kan gaan lopen enzo.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:03

Mootje68 schreef:
Ik zou niet in een weiland gaan rijden.
Vaak zijn er inderdaad greppels , bulten, onregelmatigheden waardoor je paardje geblesseerd kan raken.
Kreupel kan gaan lopen enzo.

Oh jee, kan ik nooit meer een outdoorwedstrijd rijden.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 10:37

terpentijn schreef:
Tsja ik kan me moeilijk een voorstelling maken, aan de hand van je berichten/omschrijving van het weiland op zich, waar je dan in rijdt.... zijn die "greppels" smalle afwateringsgeultjes of echte greppels dus van 30-40 cm breed ? En hoe zo ziet die het dan niet, want zou die toch of stoppen/of springen, neem ik aan? Of is de boel zoi hoog begroeid dat de geulen niet meer herkenbaar of te zien zijn?

Ik zelf heb geregeld in een (ongelijk) weiland gereden, ook dressuurmatig, als het moest (als de bak bezet was of te drabbig)maar mijn paarden staan 24/7 buiten en kennen gelijk en ongelijk land, kuilen en raar opgeschoten gras (noem maar op) beter dan ikzelf.
Mijn paard is niet beslagen en is zeer vast ter voet.
Op onbekend terrein zou ik hem ook in galop een korte volte durven rijden.
Meneer kent precies de terreinsoorten, ook buitenshuis, beter dan ik, ik heb dan ook 100% vertrouwen in zijn voetvastheid.

Maar in jouw geval weet ik niet helemaal zeker of je pony weet wat-ie wel en niet kan doen?

Normaal gesproken gaat een paard niet over onvast/gevaarlijk terrein als-ie terreingewend is.

Het zijn afwateringsgeultjes maar de 30 cm halen ze wel ;)
Hoe bedoel je niet zien? Hij moet inderdaad stoppen of springen, en dat maakt het juist zo lastig, je kan zegmaar alleen op 1 zijde maar galopperen omdat hij dan moet stoppen voor de geulen..

Mijn haf is nogal makkelijk als het gaat om tempo, hij tilt zijn voeten amper op, waardoor hij struikelt, ook komt hij in een (vooral korte) bocht altiujd heel erg naar binnen..

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:59

Ik rijd ook in mijn weiland maar daar zijn geen greppeltjes in te vinden.
Wel heb ik met mijn vorige forse fjord bij de boer in het land gereden en daar had hij ook van die greppels.
Bij hem liepen de greppels niet helemaal door tot het eind en was er zo'n 2 meter recht weiland achter de greppels (beetje lastig uitleggen). Lopen bij jou de geppels van de ene kan naar de andere kant helemaal door of heb je ook nog een beetje ruimte over?
Mocht dat zo zijn dan kan je 2 of 3 banen pakken en dus om de greppels heen sturen, afwenden e.d. halverwege gaat dan alleen niet want dan moet je alsnog over de greppels.

Mocht dat niet gaan zou ik kijken of er een bak in de buurt is waar je zou mogen rijden.
Succes!

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 11:03

Ik rij zelf met enige regelmaat op het land, wanneer de bak te zwaar is.
Mijn paard is niet beslagen. Het land heeft wel wat kuilen/onregelmatigheden, maar ik durf met haar wel een volte 10 meter te rijden in galop.

Ik zou in jouw geval iemand benaderen die een bak heeft, desnoods tegen vergoeding, of misschien een dag helpen voeren in de vakantie oid?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 12:56

Bubbleee: als je Haf "struikelig" is en kort draaien ook moeilijk vindt, is het inderdaad niet zo verstandig om in zo'n "greppel"weiland te rijden, denk ik toch.Straks komen jullie nog ten val.
In dat geval lijkt mij het risico te groot, dus dan ofwel een net, vlak "gazon"achtig weiland of inderdaad proberen een rijbak in de buurt te zoeken.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:00

Heb je toevallig een foto TS?

Ik zou ook in de buurt kijken voor een bak o.i.d. of een ander weiland zoeken?

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 17:56

terpentijn schreef:
Bubbleee: als je Haf "struikelig" is en kort draaien ook moeilijk vindt, is het inderdaad niet zo verstandig om in zo'n "greppel"weiland te rijden, denk ik toch.Straks komen jullie nog ten val.
In dat geval lijkt mij het risico te groot, dus dan ofwel een net, vlak "gazon"achtig weiland of inderdaad proberen een rijbak in de buurt te zoeken.

Dat ten val komen hebben we dus al gehad.. :')

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 17:57

Anneert schreef:
Heb je toevallig een foto TS?

Ik zou ook in de buurt kijken voor een bak o.i.d. of een ander weiland zoeken?

Ik zal zo een foto maken! ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 16:09

In dat ge"val" (hahaha) begrijp ik je vraag en topic ook niet: dan is het overduidelijk te gevaarlijk om in het bewuste weiland verder nog te rijden.
Doe dat dan ook gewoon niet meer... heb je geen enkele andere optie behalve proberen bij een ander in een rijbak te mogen, zoals: in de berm van een rustige weg, een schouwpad, ik noem maar ioets, ken je omstandigheden en locatie verder niet.