Weidegang, wat komt er allemaal bij kijken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Weidegang, wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 14:33

Het gaat hier om een weiland van 1,2 hectare, naast Amsterdam (dus veengrond geloof ik, snel blubberig). Helemaal kaal en omringt door sloten. Wat komt er nou allemaal bij kijken als je er twee pony's neerzet?

Wat heb je bijvoorbeeld allemaal nodig en wat moet je allemaal doen?

Schuilstal? Hoe zit het met water? Winter? Hooi moeten bijvoeren? En waar dan opslaan? Hoe overstappen naar 24/7 gras? Omheining? Weiland bemesten? Teveel gras over? Strookbegrazing? De mest van de paarden uit het weiland halen? Stroom?

Ik heb er echt helemaal geen verstand van.. Is een omheining bijv. nodig of kunnen ze gewoon de sloot gebruiken als drinkwater? Hoe zit het met de wei kapot maken in de winter (of eerder?)? Dat lees ik ook erg vaak. Is een verharde paddock om de schuilstal dan niet iets (waarin hooi wordt bijgevoerd)? Etc. etc.

Hopelijk kunnen jullie me wat verstand bijbrengen. Ideeen en eigen ervaringen zijn zeer welkom!

Kirsha

Re: Weidegang, wat komt er allemaal bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:37

Ik lees mee, ik ben ook een kneus op dit gebied dus ik hoop ook wat wijzer te worden :j

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 15:05

Het is niet zo lastig hoor. Je moet bekijken wat je wil, wat ik nu lees is 24/7 buiten.
Dan omhein je de hele weide, 2 draden is prima met voldoende stroom. Het gaat er om dat ze niet in de sloot kunnen vallen. Dus ook wel iets van de sloot af (metertje ongeveer).
Een stuk verharden vind ik persoonlijk wel belangrijk, vooral in de winter als het nat is in de wei dan kunnen ze droog staan/hooi eten.
Dit kun je doen met betontegels die je vaak wel ergens gratis of voor een klein prijsje af kunt halen.
Een schuilstal zou helemaal mooi zijn maar hiervoor moet je bij de gemeente zijn.
Mocht je dat mogen bouwen kun je gewoon 4 houten 'muren' maken en een dak van golfplaten en een de voorkant een opening maken waardoor ze naar binnen kunnen. Eventueel nog een veranda er aan, dus alleen een dak en verhard stuk.
Dit is mijn schuilstal thuis, 2 deuren er in, ongeveer 3x4 meter en een stal voor opslag hooi hier staan de oudjes, een welsh a en een new forest:
Afbeelding
Dit is mijn schuilstal voor mijn shetlanders in de winter 5x4 ongeveer (normaal is het schoner haha):
Afbeelding

Uitloop/verhard stuk. Moet ik wel echt goed schoonhouden in de winter.
Afbeelding

En voor mijn tinkers in de zomer hun schuilstal en in de winter hun normale stal:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Verhard stuk
Afbeelding

Stroom kun je krijgen van een kastje die werkt op accu, hiervoor moet je wel een ijzeren paaltje diep de grond in slaan.
Water kun je uit de sloot halen. Het idee is wat minder fris (daarom doe ik het niet) maar het kan wel. Je kunt ook met jerrycannen op en neer rijden heb ik ook jaren gedaan. Dan heb je kraanwater.
Hooiopslag is heel belangrijk. Ook dit is niet moeilijk te realiseren als je maar toestemming hebt van de gemeente.

In de winter staan mijn paarden (die nog wel 24/7 buiten staan) overdag wanneer het droog is op het gras en in de avond in de paddock, die is ondertussen al kapot gelopen dus in de zomer is dat een soort zandpaddock waar ze ook in de nacht weer terug op gaan.
In de winter komen ze ook minder buiten want dan staan ze graag lekker droog op stal met hun hooi en ivm kleigrond is de wei ook altijd nat en drassig.

Je zou strookbegrazing in de zomer kunnen doen. Zelf doe ik ze overdag gewoon op een grote wei en 's avonds terug op de paddock, dan hou je de wei netjes en hebben ze ook de ruimte om te rennen en spelen overdag.

Dan is het nog fijn als je bomen in de wei hebt, voor de schaduw.

Wat betreft de mest. Wat in de stal ligt gooi ik altijd over het land waar ze op dat moment niet staan en wat op het land ligt in de winter wordt na de winter wanneer het weer droger is gesleept. In de zomer slepen we ongeveer 2 keer per maand de wei en maaien we de stukken in de wei die ze niet eten, ongeveer eens per maand. Zo hou je de weide altijd netjes.
Ik heb heel lang de wei uitgemest maar op ten duur krijg je zoveel mest en dat moet je dan weer af laten voeren en kost weer geld + je bent veel tijd kwijt. Als je het sleept dan is het binnen een week wel weg, na 1 regenbui of door de droogte valt het uit elkaar en neemt de grond het op. Gras groeit dan ook weer prima.
Ook kun je het iedere dag uit elkaar schoppen, dan kijkt het op dat moment even niet zo mooi maar na een paar uur is het al helemaal uitgedroogd in de zomer. Je moet het niet laten liggen want dan krijg je van dat verzuurde gras en van die plekken waar een hoop stront ligt. Ik vind dat persoonlijk vies en rommelig kijken. Ik hou van een net onderhouden weide dus.

Overstappen op 24/7 buiten is niet moeilijk als je je paarden maar niet gelijk op hoog gras gooit. Paarden blijven eten dus ik heb ervoor gekozen ze in de avond niet meer op gras te zetten. Zo hou je, je wei goed en je paarden.
Zorg altijd dat je extra palen en draad hebt voor het geval er iets stuk gaat en haal het gras onder het draad vandaan.

Gras over, nou ik heb daar zelf geen last van maar mocht je dat hebben kun je het af laten maaien, laten schudden en naar 4/5 dagen laten hooien dus baaltjes er van maken. Na 6 weken kunnen paarden het dan eten.

Zo dat is een beetje zoals ik het altijd gedaan heb en nog steeds doe. Ik heb nu 4 paarden 24/7 buiten, 2 shets en 2 oudjes die dus allemaal niet veel meer doen. Mijn andere 2 paarden staan apart en gaan in de winter naar binnen (4,5x5 stal per paard) en overdag naar buiten, in de zomer gaan ze in de nacht ook naar een paddock met uitloopstal.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 15:18

Wauw bedankt voor je uitgebreide reactie! Heb er erg veel aan :D

Ziet er echt super uit bij je :j
Hoe groot is jouw weiland voor de 4 paarden 24/7? Voer je elke nacht hooi en in de winter ook de dag? Of hebben ze zomers overdags ook hooi nodig door tekort aan gras?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 15:38

Ziet er goed uit, post boven mij!

Ik heb een beetje het zelfde als bij haar. Heb voor 2 paarden 1.5 hectare en een weiland aan de overkant van de weg.
Stallen zijn een soort poort voor de paddock/wei en de rijbak. In de winter staan ze in de bak/paddock en zomers ook 24/7 in de wei.
Z ehebben aan beide kanten een verhard stuk, waar ze inderdaad ook droge voeten hebben als het modderig is. Wel goed schoonhouden, anders heb je niks aan je stoepje.
Bijvoeren kan nodig zijn, zeker omdat jij zegt dat het gebied snel blubberig is. Maak ook een zand paddock, mochten ze de wei niet in mogen kunnen ze in ieder geval naar buiten. Wij hebben van 3 grote weilanden wat kleinere weilanden gemaakt.

Zal vanavond als ik de paarden van de overkant haal wel wat foto's maken :).

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 17:39

Mijn paarden staan met zn 6e in de zomer op ongeveer 2 hectare.
De wei waar de tinkers in staan is ook hun wei tot en met de bomen achterin.

Afbeelding
Voorste stukje is nacht paddock

Afbeelding

De 2 weides daarnaast zijn van de shetlanders + oudjes. En die hebben dan ook een grotere paddock.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de nacht geef ik in de lente/zomer wanneer het gras rijk genoeg is geen hooi meer. Ze staan van 7/half 8 tot 18/19.00 uur op de wei dus dan zijn ze wel tonnetje rond hoor.
In de winter krijgen ze in de ochtend en in de avond hooi gevoerd. En dat is ook voldoende want ik geef ze ruime porties.
De oudjes komen dan naar huis zodat de wei niet te veel belast wordt en ik eind winter/begin lente alweer gras heb staan op minimaal 1 weide. Thuis staan ze op een kleiner stuk, 1000 vierkant meter maar dat is voldoende voor ze. Ook hun krijgen dan 2x per dag hooi en staan bij de uitloopstal van de bovenste foto.

Tot nu toe denk ik niet dat ik deze zomer gras te kort kom of het moet enorm droog of enorm nat worden. Maar dan liever te droog haha, want de weides zijn eergister gemaaid en er komt nu alweer gras doorheen :) de meeste linkse wei is niet gemaaid want daar staan ze sinds 2 dagen op.
Ik laat de weides ook nooit helemaal kaal eten.

Afbeelding

Afbeelding
Het hele stel bij elkaar. De tinkers staan apart omdat deze paarden mijn rij paarden zijn en dus rust willen op de wei naast de trainingen. Ik merk dat het teveel is als ik ze allemaal bij elkaar zet. Dan zijn ze constant bezig om aan de kant te gaan voor een ander of zit er weer een shetlander in je staart haha. Nu ik ze apart heb maar ze toch bij elkaar kunnen wanneer ze willen is er veel meer rust.

Afbeelding

Afbeelding
Samen drinken :)

Aankomende week gaan we alles weer slepen daarom dat je poep ziet liggen haha.
Er is ook nog zat ruimte voor verbetering maar dat komt allemaal goed. Iedere keer blijf ik weer klussen en het verbeteren. Ze hebben nu in iedergeval een veilige plek met veel schaduw (veel bomen naast de weide en koele stallen) en voldoende gras en bewegingsruimte dus ik ben al ruim tevreden :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:31

Een kale wei zonder beschutting en op veengrond is niet ideaal voor 24/7 buiten.
Ik zou er niet op rekenen dat je het stuk weiland het hele jaar gewoon kunt gebruiken voor paarden (of pony's.

Helemaal als het beschermd landschap is, mag er vaak niets neergezet worden (of aangeplant.) Dat moet je eerst vragen bij de gemeente voordat je er gaat huren. Zand er op gooien of stenen neerleggen mag vaak ook niet zomaar midden in de natuur.

In de zomer geen schaduw (kan eventueel gecreeerd worden door plaatsen van een paardentrailer on een paar palen met een schaduwdoek als dat mag)

In de herfst en wintermaanden zuigt het veen het water op en wordt dan heel zacht. De paarden kunnen er dan erg diep in wegzakken. Als ze het land kapot lopen kan het in moeras veranderen. Dat kan erg gevaarlijk zijn. Afgelopen voorjaar zag ik nog een foto met een paard dat tot zijn romp in zo'n moddergat was weggezakt en die kregen ze er echt maar heel moeilijk uit. Weet niet of die het overleefd heeft.

Ik heb zelf veengrond, met daaronder gelukkig nog wel wat zand, maar ik kan ze hier in de winter ook niet gewoon op het land laten lopen omdat ze tot hun knieen er in wegzakken als ze het kapotlopen.
Daarom heb ik paddocks aangelegd.

Informeer dus eerst hoe dat weiland zich houd in de winter met dieren er op, vraag aan de gemeente wat er kan en mag en ga dan nadenken of je dat stuk wel wilt gebruiken en of je alternatieve plek hebt voor wanneer het land een periode te nat en zacht wordt in de winter.

1,2 is een mooie hoeveelheid land voor 2 dieren, waar je in de zomer genoeg aan moet hebben. In de winter moet je meestal bijvoeren. ook al staat er misschien nog gras, er zit dan minder structuur en voederwaarde in.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:41

Als water voorziening heb ik zo'n grote witte bak van 1x1 m (kan geen plaatje vinden......) dus 1 kuub water op een oud aanhanger onderstel. Deze rijd ik naar huis wanneer hij leeg is en vul hem met kraanwater. deze bak heeft wel buizen binnenin zodat het water langer meegaat. Hier zit onderaan een kraantje en dan gewoon een speciekuip eronder.
Mest kun je ook op een oude aanhanger verzamelen en een boer in de buurt vragen of je daar je mest krijt kunt! In de winter mag ik het via een plank over de sloot bij de buurman op het land kiepen!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:49

Ik ben nu helaas aan het werk, maar hier wil ik later vanavond nog even uitgebreid op reageren.
Wij hebben net zelf een halve hectare aangeschaft :)

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:03

Ik heb de paarden ook 24/7 buiten. Watervoorziening dmv grondput en daar vullen we de 1000 liter vaten mee.
Vullen deze de hele week bij en minimaal 1 keer in de 2 weken laten we die leeglopen ivm algaanslag onderin. Verder een zee container met 2 stallen en een luifel ( waar ze tot nu toe nooit in staan) maar dat komt ook omdat alle weides omringd zijn door hoge bomen en struiken dus kunnen ze altijd wel droog en in de luwte staan als ze dat willen.

Heb 2 weilanden en 1 klein weilanden waar ook de zandpaddock is,eigenlijk ligt in het midden daarvan het verharde gedeelte met de hooiruif voor 400 kilo balen, de stallen en het water en de mestopslag. Verder nog een keet waar alle troep ingaat.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 16:59

Super bedankt voor de reacties weer!

Ess_Ramona schreef:
Ziet er goed uit, post boven mij!

Ik heb een beetje het zelfde als bij haar. Heb voor 2 paarden 1.5 hectare en een weiland aan de overkant van de weg.
Stallen zijn een soort poort voor de paddock/wei en de rijbak. In de winter staan ze in de bak/paddock en zomers ook 24/7 in de wei.
Z ehebben aan beide kanten een verhard stuk, waar ze inderdaad ook droge voeten hebben als het modderig is. Wel goed schoonhouden, anders heb je niks aan je stoepje.
Bijvoeren kan nodig zijn, zeker omdat jij zegt dat het gebied snel blubberig is. Maak ook een zand paddock, mochten ze de wei niet in mogen kunnen ze in ieder geval naar buiten. Wij hebben van 3 grote weilanden wat kleinere weilanden gemaakt.

Zal vanavond als ik de paarden van de overkant haal wel wat foto's maken :).

Jouw paddock is van zand dan zeker? Ik zat inderdaad te denken aan een paddock met zand. Maar dat kost dan meteen ook weer een zak geld.. Die paddock dan gewoon bij de stallen in de buurt. En de stallen op steen + rond de stallen steen voor het droog staan.

xmarliez schreef:
Mijn paarden staan met zn 6e in de zomer op ongeveer 2 hectare.
De wei waar de tinkers in staan is ook hun wei tot en met de bomen achterin.

[ Afbeelding ]
Voorste stukje is nacht paddock

[ Afbeelding ]

De 2 weides daarnaast zijn van de shetlanders + oudjes. En die hebben dan ook een grotere paddock.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

In de nacht geef ik in de lente/zomer wanneer het gras rijk genoeg is geen hooi meer. Ze staan van 7/half 8 tot 18/19.00 uur op de wei dus dan zijn ze wel tonnetje rond hoor.
In de winter krijgen ze in de ochtend en in de avond hooi gevoerd. En dat is ook voldoende want ik geef ze ruime porties.
De oudjes komen dan naar huis zodat de wei niet te veel belast wordt en ik eind winter/begin lente alweer gras heb staan op minimaal 1 weide. Thuis staan ze op een kleiner stuk, 1000 vierkant meter maar dat is voldoende voor ze. Ook hun krijgen dan 2x per dag hooi en staan bij de uitloopstal van de bovenste foto.

Tot nu toe denk ik niet dat ik deze zomer gras te kort kom of het moet enorm droog of enorm nat worden. Maar dan liever te droog haha, want de weides zijn eergister gemaaid en er komt nu alweer gras doorheen :) de meeste linkse wei is niet gemaaid want daar staan ze sinds 2 dagen op.
Ik laat de weides ook nooit helemaal kaal eten.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
Het hele stel bij elkaar. De tinkers staan apart omdat deze paarden mijn rij paarden zijn en dus rust willen op de wei naast de trainingen. Ik merk dat het teveel is als ik ze allemaal bij elkaar zet. Dan zijn ze constant bezig om aan de kant te gaan voor een ander of zit er weer een shetlander in je staart haha. Nu ik ze apart heb maar ze toch bij elkaar kunnen wanneer ze willen is er veel meer rust.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
Samen drinken :)

Aankomende week gaan we alles weer slepen daarom dat je poep ziet liggen haha.
Er is ook nog zat ruimte voor verbetering maar dat komt allemaal goed. Iedere keer blijf ik weer klussen en het verbeteren. Ze hebben nu in iedergeval een veilige plek met veel schaduw (veel bomen naast de weide en koele stallen) en voldoende gras en bewegingsruimte dus ik ben al ruim tevreden :)

Vind het er nogmaals echt top uit zien. Ik wil ze 's nachts op stal hebben en zomers 24/7 gewoon buiten. Dacht eigenlijk dat als ze in de lente bijv. alleen de dag erop staan, dat ze dan nog hooi nodig hebben, maar dat verschilt dus.

Fijn dat je een oplossing hebt gevonden wat betreft de tinkers en shetjes apart!

joyce B schreef:
Een kale wei zonder beschutting en op veengrond is niet ideaal voor 24/7 buiten.
Ik zou er niet op rekenen dat je het stuk weiland het hele jaar gewoon kunt gebruiken voor paarden (of pony's.

Helemaal als het beschermd landschap is, mag er vaak niets neergezet worden (of aangeplant.) Dat moet je eerst vragen bij de gemeente voordat je er gaat huren. Zand er op gooien of stenen neerleggen mag vaak ook niet zomaar midden in de natuur.

In de zomer geen schaduw (kan eventueel gecreeerd worden door plaatsen van een paardentrailer on een paar palen met een schaduwdoek als dat mag)

In de herfst en wintermaanden zuigt het veen het water op en wordt dan heel zacht. De paarden kunnen er dan erg diep in wegzakken. Als ze het land kapot lopen kan het in moeras veranderen. Dat kan erg gevaarlijk zijn. Afgelopen voorjaar zag ik nog een foto met een paard dat tot zijn romp in zo'n moddergat was weggezakt en die kregen ze er echt maar heel moeilijk uit. Weet niet of die het overleefd heeft.

Ik heb zelf veengrond, met daaronder gelukkig nog wel wat zand, maar ik kan ze hier in de winter ook niet gewoon op het land laten lopen omdat ze tot hun knieen er in wegzakken als ze het kapotlopen.
Daarom heb ik paddocks aangelegd.

Informeer dus eerst hoe dat weiland zich houd in de winter met dieren er op, vraag aan de gemeente wat er kan en mag en ga dan nadenken of je dat stuk wel wilt gebruiken en of je alternatieve plek hebt voor wanneer het land een periode te nat en zacht wordt in de winter.

1,2 is een mooie hoeveelheid land voor 2 dieren, waar je in de zomer genoeg aan moet hebben. In de winter moet je meestal bijvoeren. ook al staat er misschien nog gras, er zit dan minder structuur en voederwaarde in.

Het klinkt zo een stuk minder leuk dan ik in gedachten had! Het is ook nog niet zeker of ik dat weiland krijg, want de koop van het huis is nog niet zeker. Maar altijd fijn om gewoon te weten waar je aan begint en hoe je alles op kan lossen.

Ik wil ze niet 24/7 buiten houden maar snachts binnen en zomers wel 24/7 buiten met staldeuren open. Er staat een stalletje op hoorde ik vandaag en daar was een vergunning voor aangevraagd. Ik weet niet of ik er stenen of zand neer mag leggen, dat zal ik dan met de gemeente bespreken, mocht het weiland doorgaan.

Ik had geen flauw idee dat het in de herfst ook al zo erg zou kunnen worden. Dan kunnen ze dus waarschijnlijk niet in de wei? Of misschien twee uurtjes zodat ze het niet te kapot maken?

Dan moet daar wel een oplossing voor komen. Ik wil sowieso al de stal op steen hebben en rondom de stal ook steen zodat er een kleine stenen ''paddock'' is voor ze. Daar zouden ze dan in de herfst en winter (met zout strooien) in kunnen staan (plus misschien een paar uur per dag wei). En dan heb ik een buitenbak op loopafstand en kan ik ze dus dagelijks rijden.

Niet ideaal, maar wel een oplossing voor als een grote paddock van zand niet mag..

suuzepuus schreef:
Als water voorziening heb ik zo'n grote witte bak van 1x1 m (kan geen plaatje vinden......) dus 1 kuub water op een oud aanhanger onderstel. Deze rijd ik naar huis wanneer hij leeg is en vul hem met kraanwater. deze bak heeft wel buizen binnenin zodat het water langer meegaat. Hier zit onderaan een kraantje en dan gewoon een speciekuip eronder.
Mest kun je ook op een oude aanhanger verzamelen en een boer in de buurt vragen of je daar je mest krijt kunt! In de winter mag ik het via een plank over de sloot bij de buurman op het land kiepen!

Dat is handig dat je hem gewoon kan rijden! Hoe zorgen de buizen dat het water langer mee gaat? Mest verzamelen op een aanhanger leek mij ook de makkelijkste oplossing :j

Yontheke schreef:
Ik ben nu helaas aan het werk, maar hier wil ik later vanavond nog even uitgebreid op reageren.
Wij hebben net zelf een halve hectare aangeschaft :)

Ben benieuwd :D

Patsab schreef:
Ik heb de paarden ook 24/7 buiten. Watervoorziening dmv grondput en daar vullen we de 1000 liter vaten mee.
Vullen deze de hele week bij en minimaal 1 keer in de 2 weken laten we die leeglopen ivm algaanslag onderin. Verder een zee container met 2 stallen en een luifel ( waar ze tot nu toe nooit in staan) maar dat komt ook omdat alle weides omringd zijn door hoge bomen en struiken dus kunnen ze altijd wel droog en in de luwte staan als ze dat willen.

Heb 2 weilanden en 1 klein weilanden waar ook de zandpaddock is,eigenlijk ligt in het midden daarvan het verharde gedeelte met de hooiruif voor 400 kilo balen, de stallen en het water en de mestopslag. Verder nog een keet waar alle troep ingaat.

Hoe gebruik jij je zandpaddock? Voor de herfst/winter oid?

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:14

Paddock is nu voor het rijden,werken met het paard, maar als het land te nat is van het winter wil ik inderdaad dit stuk bij de verharde paddock bij geven zodat ze toch nog wat ruimte extra hebben.

Vergeet niet dat het een hoop onderhoud is qua begroeiing weghouden bij je stroomdraad bijvoorbeeld, je land mesten,onkruid proberen te vernietigen,paaltjes,draden vervangen etc etc ik probeer eerst mijn paard te doen en dan klusjes want anders kom ik niet eens aan mijn paard toe!
Maar vind het heerlijk dat ze niet op stal staan, heb nu een relaxed paard( redelijk dan :') )

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 19:24

Want als het land te nat is gaan ze in de verharde paddocks (en deze winter nog met de zandpaddock erbij dan)?

Ik ben me er inderdaad bewust van dat het een hoop onderhoud zal zijn. Zit alleen nog met het mest weghalen van het land, en het land bemesten.. Ik las dat mensen hun wei slepen en dat zo de mest wat ''verdeelt''? Gaat het gras dan niet ook kapot? Maar in de herfst (/winter), als de paarden de wei in kunnen een paar uurtjes bijv. kunnen we natuurlijk niet slepen en wat ik dan met de mest moet doen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 21:57

Als je er vlak bij een huis koopt met een ruime tuin mag je daar misschien ook wel stallen en een paddock plaatsen. Vaak hangt dit af van de afstand tot en ligging ten opzichte van de buren.

Als er vergunde stallen op staan heb je wel kans dat je er een stuk bestrating en een (gedraineerde) paddock op mag maken (bouwblok). Dat maakt het gelijk een stuk aantrekkelijker voor jaar rond paarden houden.

Hoe lang ze er op kunnen lopen hangt af van het weer. Met een droog najaar kan je mazzel hebben dat ze er tot december of januari op kunnen lopen, met een natte zomer kan het in augustus/september al te nat zijn. Hoe rustiger ze zijn, hoe minder ze het stuk lopen. Als ze gaan rennen kunnen ze in een paar minuten al heeeeeeel veel kapot lopen :(

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:58

In omgeving amsterdam zou ik er rekening mee houden dat ze in de herfst en winter gewoonweg niet op het land kunnen. Ook niet een paar uurtjes. Ze zakken gewoon weg dan door de nattigheid.

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:12

Ik lees even mee...ga mijn paarden binnenkort ook thuis houden met 24/7 weidegang
Begrijp ik het goed dat jullie niets bijvoeren bij 24/7 weidegang? Geen hooi/kuil en geen brok? Uiteraard mits er genoeg gras staat

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 05:46

xxxxxx2000,
Ik voer de meeste paarden niets bij als er voldoende gras is, zoals op dit moment. Echter mijn oudste merrie (zij is het hele jaar door te dun in mijn ogen) en ruin (24 jr) hebben wel bix nodig zij krijgen dagelijks nog bix.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 08:22

Ik voerde toen ze dag en nacht buiten liepen in het gras en het kouder en natter werd wel hooi bij. Daar hadden ze ook echt trek in dan. Zit meer structuur in dan nat gras.

De laatste jaren wel dag en nacht buiten maar niet meer dag en nacht op de wei omdat ze er te dik van worden en mijn merrie hoefbevangen is geweest twee jaar geleden. Dan moet je echt het hele jaar ruwvoer bijvoeren. Ik geef combinatie van hooi of voordroog met stro.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 08:55

Ik zet even een reactie neer zodat ik straks uitgebreid kan reageren. Zit nu op de mobiel.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 11:04

Ik kan mijn eigen bericht jammergenoeg niet meer wijzigen maar zit nu op de pc en kan even uitgebreid reageren. :+

Ik zit in het zuidelijkste puntje van Limburg dus een andere samenstelling van weiland, maar veelal moerasgebied. Zelf bezit ik vier paarden die 24/7 buiten staan. Momenteel staan ze op een weiland van ruim 2 hectare, niet afgezet of niks ze kunnen lopen waar ze willen en gaan en staan waar ze willen. Er staan een aantal dikke bomen in die voor schaduw zorgen en als er veel regen word verwacht span ik een zeil tussen hoge gele hekken.

Dan heb ik nog een wei van 5000m2, dat is mijn tussenwei. Daar gaan ze op als ze van de winterwei afkomen zodat ze kunnen wennen aan het gras en de andere locatie. Qua hekken en zeil blijft hetzelfde maar daar hangen de zeilen altijd, ook voor de zon in dat weiland zijn geen bomen.

Als laatste de winterwei, die is zo'n 4000m2 en die groeit de hele zomer bij en daar gaan ze dan op zodra het weer slechter word. Ze kunnen deze dan nog kaal eten en daarna ga ik over op hooi. Hooibaaltjes sla ik op in een oude caravan die ik had en ronde balen hooi, dus die van 300-450 kg liggen gewoon in de wei.

Qua mest poepen ze vrijwel op een plek, in de winterwei laat ik dit gewoon liggen omdat ze deze helemaal kapot mogen trappen. Wat ervan over is zie ik dan wel aan het einde van de winter. :j Op de tussenwei word de stront gesleept en de grote wei ook, maar daarvoor laat ik hem eerst flink wegvreten.

Water in de winterwei doe ik met jerrycans, mijn ouders wonen op 50 meter afstand en dus ideaal. Die andere twee weides zorgt een boer die in de buurt woont voor water. Daar hebben ze per wei zo'n 3000 liter, wel delen ze dit in de grootste wei met koeien. Doordat ze dit met koeien delen doe ik wel een keer extra ontwormen. }:0

Dit is in de grote wei:
Afbeelding
Afbeelding

Van die andere weides vind ik niet zo snel foto's...