Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ess_Ramona schreef:Ziet er goed uit, post boven mij!
Ik heb een beetje het zelfde als bij haar. Heb voor 2 paarden 1.5 hectare en een weiland aan de overkant van de weg.
Stallen zijn een soort poort voor de paddock/wei en de rijbak. In de winter staan ze in de bak/paddock en zomers ook 24/7 in de wei.
Z ehebben aan beide kanten een verhard stuk, waar ze inderdaad ook droge voeten hebben als het modderig is. Wel goed schoonhouden, anders heb je niks aan je stoepje.
Bijvoeren kan nodig zijn, zeker omdat jij zegt dat het gebied snel blubberig is. Maak ook een zand paddock, mochten ze de wei niet in mogen kunnen ze in ieder geval naar buiten. Wij hebben van 3 grote weilanden wat kleinere weilanden gemaakt.
Zal vanavond als ik de paarden van de overkant haal wel wat foto's maken.
xmarliez schreef:Mijn paarden staan met zn 6e in de zomer op ongeveer 2 hectare.
De wei waar de tinkers in staan is ook hun wei tot en met de bomen achterin.
[ Afbeelding ]
Voorste stukje is nacht paddock
[ Afbeelding ]
De 2 weides daarnaast zijn van de shetlanders + oudjes. En die hebben dan ook een grotere paddock.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
In de nacht geef ik in de lente/zomer wanneer het gras rijk genoeg is geen hooi meer. Ze staan van 7/half 8 tot 18/19.00 uur op de wei dus dan zijn ze wel tonnetje rond hoor.
In de winter krijgen ze in de ochtend en in de avond hooi gevoerd. En dat is ook voldoende want ik geef ze ruime porties.
De oudjes komen dan naar huis zodat de wei niet te veel belast wordt en ik eind winter/begin lente alweer gras heb staan op minimaal 1 weide. Thuis staan ze op een kleiner stuk, 1000 vierkant meter maar dat is voldoende voor ze. Ook hun krijgen dan 2x per dag hooi en staan bij de uitloopstal van de bovenste foto.
Tot nu toe denk ik niet dat ik deze zomer gras te kort kom of het moet enorm droog of enorm nat worden. Maar dan liever te droog haha, want de weides zijn eergister gemaaid en er komt nu alweer gras doorheende meeste linkse wei is niet gemaaid want daar staan ze sinds 2 dagen op.
Ik laat de weides ook nooit helemaal kaal eten.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Het hele stel bij elkaar. De tinkers staan apart omdat deze paarden mijn rij paarden zijn en dus rust willen op de wei naast de trainingen. Ik merk dat het teveel is als ik ze allemaal bij elkaar zet. Dan zijn ze constant bezig om aan de kant te gaan voor een ander of zit er weer een shetlander in je staart haha. Nu ik ze apart heb maar ze toch bij elkaar kunnen wanneer ze willen is er veel meer rust.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Samen drinken
Aankomende week gaan we alles weer slepen daarom dat je poep ziet liggen haha.
Er is ook nog zat ruimte voor verbetering maar dat komt allemaal goed. Iedere keer blijf ik weer klussen en het verbeteren. Ze hebben nu in iedergeval een veilige plek met veel schaduw (veel bomen naast de weide en koele stallen) en voldoende gras en bewegingsruimte dus ik ben al ruim tevreden
joyce B schreef:Een kale wei zonder beschutting en op veengrond is niet ideaal voor 24/7 buiten.
Ik zou er niet op rekenen dat je het stuk weiland het hele jaar gewoon kunt gebruiken voor paarden (of pony's.
Helemaal als het beschermd landschap is, mag er vaak niets neergezet worden (of aangeplant.) Dat moet je eerst vragen bij de gemeente voordat je er gaat huren. Zand er op gooien of stenen neerleggen mag vaak ook niet zomaar midden in de natuur.
In de zomer geen schaduw (kan eventueel gecreeerd worden door plaatsen van een paardentrailer on een paar palen met een schaduwdoek als dat mag)
In de herfst en wintermaanden zuigt het veen het water op en wordt dan heel zacht. De paarden kunnen er dan erg diep in wegzakken. Als ze het land kapot lopen kan het in moeras veranderen. Dat kan erg gevaarlijk zijn. Afgelopen voorjaar zag ik nog een foto met een paard dat tot zijn romp in zo'n moddergat was weggezakt en die kregen ze er echt maar heel moeilijk uit. Weet niet of die het overleefd heeft.
Ik heb zelf veengrond, met daaronder gelukkig nog wel wat zand, maar ik kan ze hier in de winter ook niet gewoon op het land laten lopen omdat ze tot hun knieen er in wegzakken als ze het kapotlopen.
Daarom heb ik paddocks aangelegd.
Informeer dus eerst hoe dat weiland zich houd in de winter met dieren er op, vraag aan de gemeente wat er kan en mag en ga dan nadenken of je dat stuk wel wilt gebruiken en of je alternatieve plek hebt voor wanneer het land een periode te nat en zacht wordt in de winter.
1,2 is een mooie hoeveelheid land voor 2 dieren, waar je in de zomer genoeg aan moet hebben. In de winter moet je meestal bijvoeren. ook al staat er misschien nog gras, er zit dan minder structuur en voederwaarde in.
suuzepuus schreef:Als water voorziening heb ik zo'n grote witte bak van 1x1 m (kan geen plaatje vinden......) dus 1 kuub water op een oud aanhanger onderstel. Deze rijd ik naar huis wanneer hij leeg is en vul hem met kraanwater. deze bak heeft wel buizen binnenin zodat het water langer meegaat. Hier zit onderaan een kraantje en dan gewoon een speciekuip eronder.
Mest kun je ook op een oude aanhanger verzamelen en een boer in de buurt vragen of je daar je mest krijt kunt! In de winter mag ik het via een plank over de sloot bij de buurman op het land kiepen!
Yontheke schreef:Ik ben nu helaas aan het werk, maar hier wil ik later vanavond nog even uitgebreid op reageren.
Wij hebben net zelf een halve hectare aangeschaft
Patsab schreef:Ik heb de paarden ook 24/7 buiten. Watervoorziening dmv grondput en daar vullen we de 1000 liter vaten mee.
Vullen deze de hele week bij en minimaal 1 keer in de 2 weken laten we die leeglopen ivm algaanslag onderin. Verder een zee container met 2 stallen en een luifel ( waar ze tot nu toe nooit in staan) maar dat komt ook omdat alle weides omringd zijn door hoge bomen en struiken dus kunnen ze altijd wel droog en in de luwte staan als ze dat willen.
Heb 2 weilanden en 1 klein weilanden waar ook de zandpaddock is,eigenlijk ligt in het midden daarvan het verharde gedeelte met de hooiruif voor 400 kilo balen, de stallen en het water en de mestopslag. Verder nog een keet waar alle troep ingaat.