krijgt jouw paard ook vakantie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

krijgt jouw paard ook vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 11:41

Ik ben van mening dat het heel goed is voor een paard om af en toe ook gewoon lekker vakantie te hebben, geen ruiter op je rug, even ontspannen niets moeten. Mijn paard mag in mijn zomervakantie dan ook 2 weken de wei op zonder enige vorm van werk.
Ik ben benieuwd hoe andere bokkers daar over denken. Ik kreeg nl de aanbieding om mijn paard "in beweging te houden" tijdens mijn vakantie, wat ik dus heb afgeslagen. Mijn paard wordt normaliter 6 dagen per week bereden (buitenritten meegerekend) en heeft elke zondag vrij.

Shanna7836

Re: krijgt jouw paard ook vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:43

Nee, Dit doe ik niet, mijn pony is hoefbevangen geweest en mag dan ook niet te veel suikers en te dik worden.
Ze heeft gewoon 1 of 2 keer in de week een rustdagje... :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Mijn paard heeft vakantie gehad toen ik zwanger was. Nu hebben we de training weer opgepakt waardoor ze vorlopig geen vakantie krijgt.
Wel ben ik het met je eens dat het goed kan zijn voor een paard/pony om ook eens vakantie te hebben.

Vereentjex

bij mij krijgen ze teveel vakantie O:)
als ik het doordeweeks druk heb : gewoon lekker het land in en laten lopen.
ik heb dan ook een jonge pony van bijna 4 die ik nog niet te hard aan het pushen ben (laat haar lekker paard zijn op het land) af en toe een ritje, maar nog niet intensief aan het trainen. vakantie genoeg dus!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:45

Mijn pony heeft nogsteeds vakantie, als ze 1x per week gereden word nu is het veel! haha

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:47

Mijn pony krijgt na het wedstrijdseizoen (eind oktober) een maand vakantie.
Dwz of 24/7 het land op, of 's nachts paddock en overdag land, soms wat wandelen of poetsen maar verder niks.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:48

Mijn pony krijgt vakantie als ik op vakantie ben.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:49

Die van mij krijgen wel zo af en toe 1 of 2 weken vrij. Vaak in de winter omdat het dan toch minder weer is om te rijden(staan dag en nacht buiten, dus het is niet dat ze 's winters dan hun stal niet uit komen) en omdat ik er ex-bevangen pony's tussen heb zitten die ik in het weideseizoen daardoor graag wel aan het werk hou.
Jonge pony's krijgen vrij zodra ik denk dat ze er aan toe zijn. Die hebben het soms echt nodig om even niets te hoeven waarna ze als ik het werk weer op pak vaak echt verbeterd zijn omdat ze het geleerde hebben kunnen verwerken.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:53

Ik probeer mijn pony wel altijd een weekje vakantie tussendoor te geven. Meestal is dat als mijn bijrijdster en ik alle twee op vakantie zijn of weinig tijd hebben. Ik wil haar niet te lang vakantie geven, want ze wordt snel dik en ook vervelend als ze lang stil staat.
Maar ik ben altijd wel erg bewust bezig een trainingsweek in te delen en daarin genoeg rust in te bouwen voor haar.
Wij gaan ook een keer per jaar op paardenvakantie en dan is het alleen maar buiten rijden en chillen, dus das ook een soort van vakantie voor haar.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:53

Ja, zeker! De mijne krijgt 5 tot 6x per week beweging en elke donderdag vrij. In de zomervakantie krijgt ie als IK o vakantie ben ook vakantie dat is meestal 2 weken. Er wordt niet heel erg intensief met hem bewogen, maar wel gewoo. Goed genoeg.
xxx

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:54

Mijn pony krijgt ook 2x per jaar enkele weken vrij, tijdens mijn examenperiode.
Ze is vorig jaar beleerd en heb wel de indruk dat die rustpauze haar goed heeft gedaan.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:55

Mijn pony groeit bij elke hap gras die hij neemt, dus: Nee
Daarbij kent een paard het begrip vakantie niet. Ik heb wel dagen dat we het lekker rustig aan doen, dus alleen maar naar buiten, of zonder zadel oid. Gewoon niet keihard aan het werk, maar ontspannen. Daarbij zou ik mijn pony ook niet echt een plezier doen als ik hem zolang stilzet, en als ik met vakantie ga, vraag ik iemand anders of die af en toe op hem wil stappen.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:56

Ik hoor vaak dat mensen die zelf op vakantie gaan hun paard vakantie geven. Volgens mij doe je dat dan in de eerste plaats voor jezelf, daarna pas voor het paard. Niks mis mee hoor, maar wel iets om je te realiseren misschien.

Ik vind beweging erg belangrijk voor een paard en kies liever voor een jaar lang regelmatig afwisselend werk dan een of twee weken vakantie voor mijn paard. Ik ga ook bijna nooit op vakantie, dat is de andere zijde van bovenstaand verhaal.

Let wel op dat je goed af- en opbouwt rondom deze vakantie. Een paardenlijf moet vaak wennen aan minder beweging. Bij ons op stal toonde er eentje in zijn vakantie continu koliekverschijnselen. Op advies van de DA is hij weer dagelijks licht aan het werk gegaan en toen was er niks meer aan de hand.
Laatst bijgewerkt door shirleyp op 09-06-13 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:57

Echt helemaal stilzetten doe ik niet. Ze zal altijd wel een paar keer gereden worden. Dit jaar gaat paardlief zelfs mee op vakantie, en mag dan lekker vaak boshobbelen!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:00

Mijn paard krijgt vrij als ik met vakantie ben. Ze krijgt dan evengoed beweging, ze staat het hele jaar door altijd buiten. Ik merk niet veel verschil aan haar. Ik kan me voorstellen dat je met een stalpaard wel veel meer moet op- en afbouwen.

mooihoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:01

die van mij krijgen wel vakantie...altijd een paar weken in de zomer.

mareike98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:02

Mijn pony heeft 'weekend' maandag en dinsdag doe ik meestal niks.. ze staat dan wel gewoon op de wei enzo.
en in de winter kan ik ook niet zo veel doen ivm het weer enzo dus dan heeft ze ook altijd wel een paar weken vakantie..
maar in de zomer moet ze wel genoeg beweging krijgen omdat ze anders bevangen raakt en dat willen we natuurlijk niet hebben !

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:05

Mijn merrie is nu in totaal al twee weken 'op vakantie'. Ze is net vijf en we hebben wat last van spanning tijdens het rijden de laatste tijd en plots wil het allemaal even niet meer lukken tussen ons... Dus dan maar even vakantie geven, heb zelf ook examens dus komt goed uit. 's Morgens de weide op met vriendjes en 's Avonds weer binnen halen en wat knuffelen. Nu maar hopen dat het rijden hierna weer beter gaat en anders toch maat tandarts etc. laten kijken.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:05

Mijn paard heeft regelmatig een aantal dagen vrij

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:07

Die van ons nemen we gewoon mee op vakantie :D lekker ontspannen buiten rijden :j

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:11

Nee, ik zet haar niet voor lange tijd stil. Of ik moet op vakantie gaan, dan staat ze stil, maar verder niet. In 2010 heeft ze wel 3.5 maand stilgestaan vanwege een stage in het buitenland, maar kreeg ik een enorm vet paard terug waar ik terug bij af mee moest beginnen. Dat vind ik zonde :)
Ze gaat dit jaar ook weer mee op vakantie, lekker buitenrijden.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:15

Die van mij krijgt vakantie als ik op vakantie ben, maar dit jaar heeft ie pech want ik ga maar 5 dagen :P. Maar in mei ben ik ook 4 dagen weggeweest en toen heeft ie ook rust gehad. Verder probeer ik er sowieso voor te zorgen dat het leuk blijft voor m, hij heeft sowieso 2x per week een rust- of longeerdag, en ik probeer het normale rijden af te wisselen met balkjes lopen en wedstrijden (helaas mag mijn paard niet springen en zijn er hier in de buurt geen uitrijmogelijkheden).

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:15

Mijn paarden hebben alleen soms vrije dagen, dit kan flink varieren. :j

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:25

Mijne moet al maanden amper wat doen, dus heeft nu vakantie en na m'n examens gaat die terug 3x per week in het werk. :')

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:34

vroeger gingen de pony's en paarden van de ponyclub de hele zomervakantie de wei op.
Ideaal voor ze! lekker vakantie, bijkomen, grazen, en ja, 2 weekjes ponykamp daar hihi. maar welke pony vind een buitenrit nou niet leuk ;)