Ik wil mijn drie paarden zoveel mogelijk op het weiland hebben lopen. Het is goed voor de spieren, beter voor de weerstand en ze vinden het natuurlijk zelf heerlijk.
Nu rijd ik er met twee intensief wedstrijden (tot nu toe Z2 en Z1) . En word nogal 'uitgelachen' / niet serieus genomen door staleigenaar en andere pensionklanten omdat zij het onzin vinden wedstrijdpaarden 24/7 op de wei te zetten.
Het gaat hier om mijn haflinger (Z2) en KWPN (Z1) en mijn driejarige haflingerhengst die ik aan het beleren ben.
Situatie weidegang, alledrie naast elkaar omdat zei erg aan elkaar gehecht zijn maar niet bijelkaar kunnen (hengst, ruin en merrie. Ruin dekt merrie ook). Per paard weitje van 30x30 zodat ze het goed kaal kunnen maken, en daarna rouleer ik ze door naar de andere wei (6x 30x30 dus als ene weitjes kaal zijn, kunnen ze weer naar de andere waar dan goed hoog gras op staat.) zodat ze altijd voldoende eten hebben. Ik vul en maak de waterbakken iedere twee dagen schoon en haal iedere dag alle mest uit de weilanden. Alledrie gaan ze iedere ochtend 1uur in de stapmolen en de diejarige rijd ik 3x per week (afwisselend met buitenritje/in de bak). Wedstrijdpaarden 5-6 x per week. Ze zijn alledrie zeker niet te dik en krijgen dus ook voldoende beweging.
Wat vinden jullie?
MaNdiii
Geplaatst: 08-06-13 08:20
Als jij dat het beste voor je paarden vind gewoon doen. Niets van aantrekken wat de andere daar van vinden. Je zal er zelf het beste naar kunnen kijken en wedstrijdpaarden zijn ook gewone paarden. Zijn ook ooit als 'normaal' veulen geboren. Ik zou het gewoon doen.
Laatst bijgewerkt door MaNdiii op 08-06-13 08:21, in het totaal 2 keer bewerkt
Kyarahh
Geplaatst: 08-06-13 08:20
Ik denk dat veel wedstrijdpaarden zouden willen dat ze net zo'n leven hadden als ze bij jou hebben! Ik vind het juist onzin om paarden, of het nou Shetlanders of dure wedstrijdpaarden zijn, de hele dag op stal te houden. Ik zeg: goed bezig !
2000_rachel
Geplaatst: 08-06-13 08:26
ik vind het juist goed! paarden horen niet op stal! mijn verzorgpony (4 jaar) staat samen met haar beste vriendjes 2 ruinen en een pony van 35 jaar oud 24/7 in de wei. de 35 jarige pony gaat sochtends rond 10/11 uur naar buiten en savonds laat naar binnen, dit omdat zij het altijd koud heeft maar in de zomer blijft ze gewoon buiten! ik ga binnenkort B starten met mijn verzorgpony en zij blijft ook gewoon lekker 24/7 op de wei dus waarom mensen er om daten lachten snap ik echt niet!
Suzanne F.
Geplaatst: 08-06-13 08:35
Prima toch? Die van mij gaat niet dag en nacht op de wei omdat ze dan veel te dik wordt, er staat veel gras. Maar als dit het probleem niet is dan is het toch prima? Heerlijk voor ze.
Mijn paarden lopen ook overdag in de wei en s"nachts in de paddock met dit weer..ik denk juist dat je zo sterkere botten en pezen krijgt en wie het laatst lacht,lacht het best..
Mijn wedstrijdpaarden staan ook 24/7 met schuilstal natuurlijk, in de wei.(M1 en Z1) Och in de zomer is eentje iets te dik , als ze vroegen of ze dragend was, zei ik ja van totilas
Maar zij heeft gewoon de aanleg om dikker te worden, op stal zou ze dat ook zijn. Ik denk dat menig wedstrijdpaard alleen maar kan dromen van zo'n leven.
joyce B
Als jouw paarden het er goed op doen is het toch prima? Als ze wel te dik werden kun je het altijd nog combineren met deel weidegang vervangen door deel paddock.
UK_eef
Geplaatst: 08-06-13 08:51
Juist super dat je dit wilt, helemáál voor de haflingers: die horen in de wei. Dus als het kan gewoon heerlijk 24/7 naar buiten! Een gelukkig paard is een gelukkige ruiter.
Ik vind ook dat als je het wilt doen, je het gewoon moet doen. Hier wordt juist elke keer verbaasd opgekeken wanneer mensen horen dat ik mijn paard zoveel mogelijk buiten wil hebben en veel wedstrijdruiters die ik spreek willen het pertinent niet want hun paard kan dan blessures kunnen krijgen.
ikke
Geplaatst: 08-06-13 10:51
Laat ze eens uitleggen: wat is het verschil tussen een "wedstrijdpaard" en een "recreatiepaard"..... Waarom zou de ene wel in de wei mogen en die ander niet?
Kijk, als het hebben van een prijzenkast belangrijker is dan het welzijn van je paarden, dan moet je ze 24/7 opsluiten in hun stal, maar dan moet je vervolgens niet gaan zeuren dat ze in de ring zo lastig worden (omdat ze nooit iets gezien hebben en dus overal van over de pis gaan).
Of anders gesteld: paarden die 24/7 buiten lopen, zullen in de praktijk minder risico's op blessures lopen dan paarden die maar enkele uren per dag buiten komen (of helemaal niet buiten komen). Persoonlijk zou ik wel streven naar wat grotere percelen land, maar dat moet gezien je paarden en hun onderlinge verhoudingen wel mogelijk zijn binnen de beschikbare grond. Als wat je beschrijft in jouw omstandigheden het max haalbare is, dan is het niet anders en heb je het niet eens zo slecht bedacht. Vooral doorgaan!
Cowgirl
Geplaatst: 08-06-13 11:31
Lekker schijt hebben aan de rest en paardjes lekker buiten laten lopen.
Word tijd dat er meer mensen zoals jij gaan denken.
Tooske
Geplaatst: 08-06-13 11:48
Mijn merrie liep ook 24/7 buiten in de zomer toen ik Z reed heerlijk! Tuurlijk kan het en je vooral niks van andere aantrekken!
Vientje
Geplaatst: 08-06-13 11:55
Gewoon lak aan hebben wat anderen ervan zeggen, als jij en je paarden je er goed bij voelen is dat het belangrijkst en volgens mij heb jij het voor je paarden prima voor mekaar zo
En vaak is het ook nog eens zo: 1 schaap over de dam doet volgen. DA zegt van wedstrijdpaard van stalgenoot dat ie meer buiten moet voor het een of ander, en dan ben jij opeens the bomb met hoe jij je paarden houdt en volgt de rest
riegje
Geplaatst: 08-06-13 11:58
Helemaal top toch om je paarden zoveel mogelijk buiten te laten. Ik weet niet of je bekend bent met het Paddock Paradijs principe. Misschien is dat wat voor je?
Dennis
Geplaatst: 08-06-13 12:01
Mijn pony's lopen op alle nivo's en zijn van alle leeftijden (varierend van halstermak tot ZZ nivo, van 1 tot 19 jaar). Die lopen zomer en winter dag en nacht buiten. Niet 24/7 op het gras, dan ploffen ze uit elkaar. Maar zomers beperkt weidegang en paddock, 's winters paddock.
Het grootste nadeel is dat ze nat kunnen worden voor wedstrijd (ook al gooi ik er dan een regendekentje op). Vies valt wel mee (binnen gaan ze gestrekt in de mest, buiten is het hooguit wat zand of een klein grasvlekje).
Stravero
Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-13 12:52
Bedankt voor alle reacties!
riegje schreef:
Helemaal top toch om je paarden zoveel mogelijk buiten te laten. Ik weet niet of je bekend bent met het Paddock Paradijs principe. Misschien is dat wat voor je?
Ik sta op pension dus mag zelf niet knutselen!
Nouvel
Geplaatst: 08-06-13 12:55
Als jij en je paarden je hier prettig bij voelen en ze zitten goed in hun vel en kunnen hun werk goed aan is het toch helemaal prima zo!
Mijn 'wedstrijdpony' (Z1 tussen de paarden) staat ook 24/7 buiten zomer en winter. Ik vind dit voor mijn pony absoluut een must. Ze heeft een oude blessure, waardoor ze op stal stijf wordt en daarnaast is het een enorm heethoofd die niet graag op stal wil staan, maar lekker de hele dag wil lopen. Ik scheer mijn pony in de winter een jachtpatroon en dan gooi ik er flink dikke dekens op. Desondanks heeft ze een flinke vacht in de winter en ziet dat er soms wat wollig uit. Daarnaast hebben wij ook geen warm water op stal en vertik ik het om met -10 haar benen te wassen, dus loopt ze er dan soms ook wat viezig bij. Maar ach... krijg je vanaf het M toch geen punten meer voor he We kunnen op stal ook niet binnen staan, dus wij staan iedere winter buiten te vlechten etc. dat is soms erg koud/nat maar ja dan kan mijn pony wel 24/7 buiten staan en dat vind ik het belangrijkst.
Ik kan mij altijd zo verbazen over de gedachte dat 'sportpaarden' niet buiten kunnen staan. Een paard is een paard. Mijn pony was niet bedoelt als wedstrijdpony, maar bleek dressuur heel leuk te vinden. Wordt het dan ineens een wedstrijdpaard en moet ze dan ineens naar binnen? Beetje apart...
luv
Geplaatst: 08-06-13 13:03
Wat een onzin dat een wedstrijdpaard niet 24/7 buiten zou kunnen staan. Het is ook maar gewoon een paard!
Mijn "wedstrijd"paard (Z1) staat ook zoveel mogelijk op de wei. Met dit weer blijft ze een paar keer week ook 's nachts lekker buiten! Die van mij vind het héérlijk buiten, dus waarom zou je ze dan op stal houden? Lijkt me psychisch voor het paard ook alleen maar beter om ze gewoon buiten te laten als ze dat zelf ook fijn vinden. Die van mij wordt er niet vrolijker op als ze met dit weer binnen moet staan.. Doordat ze nu hele dagen buiten staat merk ik met rijden dat ze ook veel soepeler is, wat logisch is natuurlijk!
Precies Ikke, mensen vergeten dat het dieren zijn.. Een paard is een paard, of het nou een gezelschapspony is of een wedstrijdpaard, lekker naar buiten doen!