paard kan niet meer in de kudde

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissDD

paard kan niet meer in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 19:25

Mijn paard heeft 6 weken zonder problemen in een kudde gestaan echter is het een aantal dagen geleden misgegaan en heeft hij een ander paard flink toegetakeld. Het is een pension stal dus de andere eigenaren wilden hem uit de kudde hebben wat ik volkomen begrijp. Echter staat ie dus nu alleen op een afgezet stukje wei. Hij kan nog wel neuzen als hij wil maar meer niet. Mijn vraag, is dit voldoende? Het is dus uitgesloten dat ie nog weer met een ander paard mag staan. Hij is nl 1.80m en gezien zijn grootte en gedrag op dit moment veroordeeld om alleen te blijven staan.

barbar

Re: paard kan niet meer in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:34

hebben mensen echt gezien dat hij het is geweest?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:34

Natuurlijk is dat niet voldoende.

unihvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 20:48

Mijn paard staat altijd alleen in een weikampje ik heb niet het gevoel dat hij daar ongelukkig van is ;) maar tja misschien komt er een nieuwe bij op je stal kan hij met een paard als maatje?!

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 11:21

Ja ik heb het zelf gezien en het was vreselijk om mee te maken. Wat we ook probeerden we kregen ze niet uitelkaar (lees, mijn paard wilde niet ophouden) heb hem zelfs een voerbak naar zijn hoofd geslingerd maar ook dat maakte geen indruk. Het was de hinnik van een ander paard dat hem uiteindelijk deed stoppen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:25

unihvj schreef:
Mijn paard staat altijd alleen in een weikampje ik heb niet het gevoel dat hij daar ongelukkig van is ;)

Eh, een paard is een kuddedier. Waarom staat die van jou alleen dan? TS, ik vind het ook geen goede oplossing.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:26

Kan me voorstellen dat dat verschrikkelijk is om te zien!
Is het echt naar 1 paard toe, of naar alle?
Wij hadden zo'n paard (ook nog eens zo groot) op stal en die kon het met een paard wel goed vinden!
En anders misschien een shet erbij, dat je dan het land scheidt met een schrikdraad waar de kleine wel onder door kan indien nodig?!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:27

unihvj schreef:
Mijn paard staat altijd alleen in een weikampje ik heb niet het gevoel dat hij daar ongelukkig van is ;)

Dat je niet de indruk krijgt van ongelukkig zijn, betekend niet dat je goed bezig bent. Een paard past zich aan aan de situatie, berust zich in z'n lot. Het zijn kuddedieren, horen zich sociaal met andere paarden bezig te kunnen houden. Komen we weer met "de basisbehoeften van een dier" wat hier op bokt vaak aangehaald wordt. Maar het is wel zo, je ontneemt je paard die wel, en dat is NIET ok. Dat is niet paardwaardig.
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 07-06-13 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:27

kan je de kudde niet splitsen?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:29

Kirsha schreef:
unihvj schreef:

Eh, een paard is een kuddedier. Waarom staat die van jou alleen dan? TS, ik vind het ook geen goede oplossing.

Nou ik kan de andere eigenaren ook wel begrijpen dat ze niet willen dat er een in de kudde staat die de rest tot gehakt mept.

TS het is niet ideaal maar het is even niet anders,je kunt kijken of hij in de loop van de tijd bevriend raakt met een van de andere en dan langzaam bij elkaar brengen.Al kunnen ze maar even een uurtje kroelen...veiligheid staat voorop dus als hij ijzers heeft zou ik die er tegen die tijd onderuit halen.
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 07-06-13 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:30

Tsja kan me wel voorstellen dat de andere paardeneigenaren je paard liever niet bij die van hun in hebben. Ideaal is het natuurlijk niet, maar ik zou het liever zo hebben dan dat hij op stal moet blijven oid. Een paard is dan wel een kuddedier, maar het moet wel veilig blijven.

Paard wat ik eerder reed stond ook alles vaak apart, ideaal was t niet, maar erg vonden ze t ook niet echt hoor. Ze stonden soms te kroelen over t draad heen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:30

Met een beetje aanpassen heb je allebei miccamaaike.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:36

Tinky12 schreef:
Kirsha schreef:

Nou ik kan de andere eigenaren ook wel begrijpen dat ze niet willen dat er een in de kudde staat die de rest tot gehakt mept.

TS het is niet ideaal maar het is even niet anders,je kunt kijken of hij in de loop van de tijd bevriend raakt met een van de andere en dan langzaam bij elkaar brengen.Al kunnen ze maar even een uurtje kroelen...veiligheid staat voorop dus als hij ijzers heeft zou ik die er tegen die tijd onderuit halen.

Dat snap ik ook wel, maar om daarvoor nou een paard alleen te gaan zetten? Ik vraag me af waarom het opeens is misgegaan als het hiervoor 6 weken goed ging. Vóór dit gebeurde hadden de eigenaren er ook geen probleem mee dat dit paard erbij stond. Ach ik kan hier wel een boel argumenten op gaan noemen maar GamblersCup heeft mijn gedachten al verwoord dus dat zou een beetje dubbelop zijn.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 14:40

Ik zal even wat aanvullende info geven. Ik heb het paard nog niet zo lang, bij de vorige eigenaar ging het wel goed, sterker nog hij kon als enige bij een paard staan die hier ook een handje van had. Daarvoor heeft ie bij de opfok gestaan en is lang het soort van "sulletje" van de groep geweest, heeft daar dus veel klappen gehad. Hij is echter nu volwassen aan het worden en is hersteld van een maagzweer, dus voelt zich momenteel geweldig. Wat er verder voor hem veranderd is, is dat hij nu voor het eerst bij merries heeft gestaan en hij ze dekte als een malle (hij is ruin).... Echter was ook daar een merrie bij die hij telkens opjoeg (in het nabijgelegen weiland) en ook een x te pakken heeft gehad toen ze per ongeluk in de kudde belandde.

De aanleiding van deze laatste aanvaring hebben we helaas niet gezien. Het paard dat de sjaak was verweerde zich al niet meer en liet zich gewoon willekeurig bijten. Hij wilde echter niet stoppen tot onze grote horror.

Ons vertrouwen en dat van mijn stalgenoten is ernstig aangetast daardoor. Gisteren voerde ik hem even bij gewoon los op zijn zandstukje en een enter van het weiland ernaast kwam even kijken, hij deed 2 stappen achteruit en raasde toen langs mij om de enter weg te jagen. Ik heb hem toen teruggejaagd met veel bombarie maar hij deed het daarna doodleuk weer. Hij lijkt enorme geldingsdrang te hebben ontwikkeld en hij stopt ook niet uit zichzelf als het punt al gemaakt is zeg maar.
Zijn grootte zorgt er bij mij ook voor dat ik me wel 2 x bedenk voordat ik ertussen probeer te komen het ziet er flink geweldadig uit en dat is veel om te handelen voor een rustig en vredelievend persoon als ik. Zodra ik hem echter fysiek in handen heb is er niets aan de hand, nog geen oortje in de nek bij andere paarden en bij mensen heeft ie zelfs nog nooit 1 pas verkeerd gezet in zijn 5 jarig bestaan. Dus dilemma's dilemma's dilemma's......

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 15:25

Is het dan een optie om hem in een groepje ruinen te zetten? Misschien gaat dat beter?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 15:31

De mijne stond bij kreupelheid op een weiland apart, had nooit behoefte aan spelen, alleen de veulens uit haar kudde wel dus vond ik dat ze na een rustig plekje moest, hier heeft ze een maand gestaan en ze was alleen meer ontspannen doordat ze niet constant hoefde te weren, kon lekker met rust gaan slapen etc.

Wat is er trouwens zo rampzalig aan? Zelfs de paarden die niet alleen kunnen staan vinden het prima als ze op het weiland náást de kudde staan, ze kunnen nog knuffelen, 'samen' rennen...

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 15:32

Daarom zijn op pensionstallen vaak merries en ruinen gescheiden geweid om dit soort dingen te voorkomen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 15:33

Misschien kan hij nog bij een kudde ruinen als er nergens merries in de buurt staan, maar dat moet je uitproberen als je nog durft (en de andere eigenaren ook)

Ik heb dit ook gehad bij mijn eerste paard, die stond anderhalf jaar in een gemengde kudde zonder problemen, op een dag, wie weet waarom, hengstige merrie misschien?, is er een gevecht uitgebroken tussen de ruinen. Mijn toenmalige paard heeft nooit meer met andere paarden samen kunnen staan. Zelfs veulens, waar hij zich echt niet hoefde te bewijzen omdat hij automatisch de baas was, joeg hij op en werkte ze tegen de grond. En hij ging ook nog door als ze lagen.
Op een latere stal geloofden ze het niet, hebben hem stiekem samen gezet en die pony, een ruin, geen merries erbij, heeft hij blijvend sportongeschikt getrapt. Onder het zadel en aan de hand geen probleem.
Niet leuk voor het paard om apart te staan, maar niet onoverkomelijk en soms gaat het belang van de groep voor het belang van het individu. Je gunt het ook niet dat iemand anders' paard kapot geslagen en gebeten wordt.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 15:34

hoi :) wij hebben onze paarden haast altijd alleen in een stuk staan, gewoon uit veiligheid.ze kunnen wel neuzen en afentoen staan ze wel eens even samen als het goed klikt met 2 maar uit voorzorg hebben ze in principe allemaal hun eigen stuk land. wij zijn geen ijzers kwijt steeds en ze trappen en of bijten elkaar niet of slopen elkaars dekens. ik neem het risico gewoon niet :) het zijn sportpaarden en daarom zijn we er extra voorzichtig mee. fokmerries hebben we wel samen als het kan. tis gewoon niet anders ,en in jouw geval is apart of mis met 1 kameraad (als tenminste iemand t nog aandurft met zijn paard :(:) ) gewoon het veiligste voor iedereen lijkt mij :) groetjes deess

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 15:36

xSlvna schreef:
Wat is er trouwens zo rampzalig aan? Zelfs de paarden die niet alleen kunnen staan vinden het prima als ze op het weiland náást de kudde staan, ze kunnen nog knuffelen, 'samen' rennen...

Tsja, even een lompe vergelijking, maar ik hoop dat je het punt snapt.

Stel je eens voor dat jij in een kamer zit en je vriend/beste vriendin/iemand anders zit een kamer verderop. Beide kamers zijn gescheiden door een glazen wand. Wat maakt het uit dat jullie niet kunnen praten, knuffelen, enzovoort? Er zit alleen een plaatje glas tussen, dus jullie kunnen wel zwaaien en gekke bekken trekken...

Snap je? Als er een hek tussen zit kunnen ze misschien neuzen e.d. maar geheel natuurlijk gedrag kunnen ze op deze manier nooit vertonen. Nu is dat in een weiland sowieso al beperkter dan in de vrije natuur maar dan kun je altijd nog alles doen om het zo natuurlijk mogelijk te maken.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 15:40

Ze kunnen toch communiceren over een draad heen? Kunnen ook best knuffelen (weet niet hoe hoog het hek is, stallingen hier kan dat best) dus met hun neus bij de ander zijn hals, schoft... Kunnen ook naast het hek met elkaar rennen.
Ze kunnen alles nog, hij kan alleen geen merries meer toetakelen, want ja, die komen toch niet in de buurt van de draad uit angst.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 15:42

Ik vind het ook geen 100% ideale situatie. Maar ik begrijp het wel. Heel eerlijk zou ik het paard, als ik de beschijving van de TS lees, ook niet meer bij mijn paard op het land willen hebben. Misschien is deze situatie maar tijdelijk. Laat 'm eerst eens een tijdje in een aangrenzend landje staan. Hij kan contact hebben, maar kan geen kwaad. Over een tijdje is het misschien wel weer mogelijk om het eens te proberen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 15:42

Is hij wel goed aan het werk? Het klinkt mij ook als eentje die misschien energie over kan hebben. Het scheelt vaak wel als zo'n paard onder het zadel of aan de lounge goed aan het werk staat en ook duidelijk leiding krijgt - dus een baas boven baas..

Het klinkt een beetje alsof hij een paar slechte rolmodellen heeft gehad of te vroeg bij zijn moeder is weggehaald. Een gezond paard weet wanneer hij moet stoppen. En als hij jou zo voorbij stiefelt om een ander paard te bedreigen dan zou ik de volgende keer een zweepje bij me hebben of een touw om hem even een oplawaai te geven. Het kan zijn dat hij jou als zijn bezit/kudde ziet en dat hij jou aan het beschermen was of aan het toeëigenen en dat hij daarom zo op de enter afkwam maar dan nog is dit geen wenselijk gedrag, zeker niet met jou erbij. Met je stem hem tot de orde roepen en evt een mep verkopen om hem tot de orde te roepen.

En mbt de kudde, als hij naast de paarden staat en wel kan neuzen en ze kan zien, tja daar moet hij het dan voorlopig maar mee doen. Ideaal is het niet, maar de veiligheid van de anderen gaat voor. En hij kan dan wel fysiek contact hebben met soortgenoten en heeft ze in het zicht. En tuurlijk kan hij communiceren over een lijntje heen! En als er een ander dominant paard (liefst een ruin) komt dat niet bang is voor hem, dan kan hij daar wellicht mee samen staan, die houden elkaar dan wel in toom..

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 15:43

xSlvna schreef:
Ze kunnen toch communiceren over een draad heen? Kunnen ook best knuffelen (weet niet hoe hoog het hek is, stallingen hier kan dat best) dus met hun neus bij de ander zijn hals, schoft... Kunnen ook naast het hek met elkaar rennen.
Ze kunnen alles nog, hij kan alleen geen merries meer toetakelen, want ja, die komen toch niet in de buurt van de draad uit angst.

Ze kunnen dit nog en ze kunnen dat nog... Maar ondertussen staat het paard nog steeds alleen. Als de rest van de kudde een spurt neemt naar de andere kant van de wei kan hij niets anders dan hen nakijken, want hij kan er niet écht achteraan.

Edit: Ik ga er vanuit dat dit voor TS een tijdelijke oplossing. Ik snap ook dat TS niet 1 2 3 een oplossing weet, dus voor nu is het misschien even beter. Maar ik zou het zelf op de lange termijn niet zo houden, er moet een oplossing te vinden zijn.
Laatst bijgewerkt door Kirsha op 07-06-13 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 15:44

Wat zie jij dan als optie? Ook even reeel kijkend naar de belangen van de andere paarden en eigenaren. Zou jij het risico nemen en zeggen, zet 'm maar bij die van mij?