Ik ben nieuw op dit forum. Ik hoop dat ik dit hier goed heb staan?
Ik heb sinds een paar weken twijfels.. Na een gesprek met een andere ruiter. En ik weet gewoon niet meer wat ik moet..
Het gaat over mijn ruin. Een dier van 11, een vos, 1,56 hoog.
Ik heb hem drie jaar terug gekocht, onder de noemer, verkeersmak, iedereen kon er mee wegrijden.
Helaas bleek dit niet zo te zijn..
Toen ik hem thuis had, na een veel te vlugge aankoop (Dag erna zouden er anderen komen die hem waarschijnlijk meteen op zouden laden, dus wij hebben hem meegenomen omdat het goed klikte. Wij hebben hem alleen in de bak gezien.).
Het bleek dat hij:
1. Niet te vangen was in de weide.
2. Niet het lieve makke paard te zijn, waar iedereen op kon.
3. Absoluut niet verkeersmak te zijn.
Helaas.. Maar ik wilde hem niet meteen opgeven.
Na een paar weken, kon ik hem uit de weide meekrijgen. Sterker nog, hij kwam me al tegemoed. Dit zonder koekjes of snoepgoed. Gewoon met een lieve vragende hand.
We gingen wandelen, poetsen, of een beetje grondwerk in de bak.
Uiteindelijk ging het rijden in de bak ook steeds beter. We konden rustig rondrijden zonder gelanceerd te worden. We kregen samen les, en meneer ging op den duur zelfs nagevelijk lopen.
Echter.. ik wilde een paard voor het buitenrijden. En dat gaat na drie jaar nog steeds niet goed. Ik heb zoveel tijd in hem gestoken. Schriktrainingen. Tractoren om mee te oefenen. Maar nog steeds is hij bang voor groot verkeer.
Ook is hij op buitenrit veel te sterk voor me. Hij dramt rustig door dat hij draven wil. En ondanks dat ik terug ga zitten, druk van voren geef, loopt hij gewoon door me heen. Ik moet mijn volle gewicht in zijn bit hangen om hem in stap te houden

Ook dit dacht ik dat aan mijzelf lag. Meneer kreeg geen voer bij. Geen brok niks. Vooraf liet ik hem flink uitrazen. Maar dit hielp ook niet.
Hij is 100% nagekeken doo de dierenarts fisio en zadelpasser. Ook de tandarts is geweest.
Ook dit had geen effect.
Mijn conclussie is nu.. Ik ben de juiste ruiter niet voor hem. Hij is gewoon te sterk voor mij. Te pittig. Hij wil veel meer dan de rustige buitenrittejes die ik wil.
Nu twijfel ik zo erg.. Is het wel eerlijk om hem te houden? Ergens wil ik hem niet kwijt. Ik heb een enorm sterke band met hem opgebouwt.
Ik zou hem enorm missen.
Aan de andere kant.. Is het eerlijk om hem weg te doen? Waar komt hij terrecht?
Wie kan mij advise geven in deze moeilijke oh zo pijnlijke situatie..