Processierupsen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 23:40

Hallo!

We zijn in september verhuisd naar onze nieuwe wei. Helaas zijn hier blijkbaar processierupsen aanwezig. Vandaag hebben we eens enkele bomen bekeken, en er hing een nest waar de rupsen al uitkwamen...
Ik vroeg me af hoe erg dit is voor de paarden? De bomen staan buiten de wei, maar dat maakt zeker niets uit voor die haartjes? Ik weet dat mensen hier erge last van kunnen ondervinden, maar is dit met paarden ook?
Sowieso gaan we de brandweer wel laten komen, want de mede-huurder van de wei, kan absoluut niet tegen die haartjes!

Aangezien we nu nog niet alle bomen bekeken hebben, vroeg ik me dus af wat de invloed van deze rupsen op de paarden is?

stvieee

Re: Processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 23:41

eventjes opzoeken op google

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 23:42

Heb ik gedaan, maar kon er zelf niet veel over vinden...
En op bokt vond ik er ook niet erg veel van (eigenlijk vooral haartjes in hooi, maar ik bedoel de haartjes op hun lichaam ofzo), of noemen ze die rupsen ook anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 23:43

Voor zover ik weet is het voor de paarden hetzelfde als de mensen, héél vervelend maar doorgaans onschadelijk. Mijn pony heeft eens last gehad, waarschijnlijk blaadjes gegeten met haartjes op of op een andere manier .. Hij heeft een dag of 2 kwijlend en schuimend rondgelopen, met duidelijk jeuk (op zijn neus/in zijn mond). DA gebeld maar je kon er niks aan doen, moest vanzelf over gaan .. Is ook de enige keer dat ik het gemerkt heb (en hij heeft er toch langer gestaan en de weide waar hij nu staat is ook 1 boom die aantrekt, maar tot nu toe nog geen last van gehad).

Hopelijk zitten die dingen niet te hoog, anders kan de brandweer er ook niks aan doen :=

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 23:46

Nou, dat nest zat al wel redelijk hoog in de boom, lekker dan. :P Ik haat die beesten nu al, ookal hebben ze me nog niets misdaan :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:28

hier worden ze bestreden door de gemeente, van wie zijn die bomen waar ze inzitten en ligt er een weg of fietsepad in de buurt?
anders gemeente eens inlichten en om advies vragen

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 12:38

De bomen zijn geloof ik van de gemeente. De wei ligt langs de weg ja :)
Ik zal er eens achter horen, bedankt!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:46

als er ook fietsers en wandelaars langskomen zou ik het daar ook op gooien, kans dat de gemeente ze dan weghaalt

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 12:52

Oke dat zal ik zeggen! Er komen idd veel fietsers en wandelaars voorbij ja. :)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:00

In Vlaanderen is de bestrijding van processie rupsen afhankelijk van de gemeente waar je woont.
In sommige doet de gemeente dat of komt een prive firma op kosten van de gemeente ofwel moet je zelf een firma laten komen.

Je kan het ook zelf doen, klim in de boom en brandt de nesten uit met een kleine gasbrander.
Nadien brandt je de rupsen die eventueel naar beneden zijn gevallen op met de gasbrander.
Kleed je wel goed aan tegen de haartjes.
De nesten zitten meestal onderaan een oksel op een tak.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 12:39

Bedankt, MarcR :)
Ik heb het gisteren eventjes besproken met de mede-huurder dan :) Hij ging het voorleggen aan de echte eigenaar van de wei, en als hij er niets aan wil doen (naar de gemeente gaan of zelf uitbranden) dan gaat hij zelf proberen de rupsen uit te branden. Vind het allemaal wat gevaarlijk haha, mij zie je dat nooit doen _O-

unihvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 20:40

Je kan de gemeente misschien informeren of zij wat kunnen betekenen en het evt kunnen bestrijden maar als ze ook in de wei zitten ben ik wel bang met voor t gif ze werken, zou dit ook overleggen wat je dierenarts van dit middel vind