Twijfels over stal, grote box met uitloop of stal/paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elexis

Twijfels over stal, grote box met uitloop of stal/paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 22:06

Graag jullie mening,

Mijn 2 fjordjes staan nu samen in een dubbele box en gaan in de winter van 10.00/11.00 uur tot ongeveer 16.00 uur op een (kleine) zandpaddock. Er komt echter een andere stal vrij waar ze in zouden mogen. Dit is een stal ter grootte van, ik schat 6-8 gewone boxen, met daaraan vast een uitloopje. Ze gaan dan niet meer overdag in de paddock. Dit kan ik wel zelf doen na of voor de eerder genoemde tijden.

Het nadeel aan de grote stal vind ik dat de uitloop verhard is en ik niet weet of ze daarop gaan liggen. Rollen in ieder geval niet. Ze hebben hier natuurlijk binnen wel alle ruimte voor. Het voordeel is dat ze dag en nacht naar buiten kunnen wandelen en meer ruimte hebben dan dat ze nu hebben. (En ik niet meer mee hoef te draaien in een paddockschema).

Wat zouden jullie doen?

Sanniej_

Re: Twijfels over stal, grote box met uitloop of stal/paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:08

Ik zou voor de grotere stal gaan. En dan als je er bent even lekker laten rollen.
Ze staan dan zowieso meer buiten als voorheen en hebben veel meer ruimte lijkt mij fijner.
En als je dan elke dag tijdens mesten ze even in de paddok zet kunnen ze ff een half uurtje genieten van het zand ;)

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:09

Wanneer je in de grote stal dan lekker volop stro kan gooien, kunnen ze daar liggen. En als je dagelijks de mogelijkheid hebt ze toch even los te laten voor een sprintje en een lekkere rolpartij, dan zou ik kiezen voor de stal met uitloop.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:09

Ik mis denk ik even het aantal uren dat ze hierbij de wei op mogen ?

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:10

Is die stal met uitloop wel groot genoeg om de benen te strekken?
Zo niet, zou ik het niet doen, want dan moet je er naar mijn idee nog iedere dag heen om ze voldoende beweging te geven

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 22:13

Weidegang is niet relevant in dit verhaal. Dat is in de winter namelijk sowieso nul. ;)

Zowel de stal met uitloop als de paddock zijn niet groot genoeg om echt de benen te strekken. Gelukkig mogen ze los in de bak. En kunnen ze hun energie dan (en met het 'werk') kwijt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 23:01

hoe groot is de zandpaddock nu?
en hoe groot wordt de uitloop?
als de zandpaddock niet groot genoeg is om te rennen zou ik opteren voor de stal met paddock, ze kunnen in de stal liggen, kunnen dag en nacht buiten (en zich ook eens van elkaar afzonderen, waar ze nu constant op elkaars lip zitten), en als jij ze dagelijks kunt loslaten/beweging geven ...
Mijn paarden hebben door de lange winter ook bijna 5 maand op de paddock gestaan met schuilstal. Paddock was ruim groot genoeg voor twee paarden, maar niet groot genoeg om de benen te strekken.
ze worden elk maar twee maal per week gereden, maar zolang ze genoeg voer hebben zie ik die dikkerdjes niet klagen (koudbloeden, dat scheelt)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 23:04

Ik zou toch voor de gewone box + paddock gaan, zodat ze iig een sprintje kunnen trekken in de paddock.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 05:56

Hoe groot is die uitloop?
Wellicht kun je er (voor een deel) rubber matten in leggen zodat ze ook buiten kunnen liggen.

Als de uitloop een beetje een leuk formaat heeft dan zou ik daar zeker voor gaan!

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 06:06

Ik zou ook voor de stal met uitloop gaan, dat klinkt helemaal perfect! Dat rollen zou ik me niet teveel over druk maken, dat kunnen ze ook in die grote stal(als er stro of vlas inligt)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 06:59

Aangezien ze in beide paddocks de benen niet kunnen strekken zou ik voor de uitloop kiezen. Je paarden kunnen dan zelf bepalen of ze buiten of binnen willen staan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:56

Hoe groot is de dubbele box en joe groog is die zanfpaddock? Jd geeft aan dat die stal al 6tot 8 boxen groot is. dat zou dan tussrn de 60 en 70 m2 zijn. Hoe groot is dan je uitloop buiten? Pas het anders uit met grote stappen in lengte en breedte dan kun je beter vergrlijken.

De stal lijkt ruim genoeg om deel op te strooien en het andere deel kaal te katen of met rubber te bekleden of zelfs een deel met een laag zand of houtsnippers op te strooien. zand lijkt mij het meest hygienisch en lekker liggen. Door binnen een zandhoek te maken kunnen ze altijd droog rollen en liggen in het zand en de uitloop houdt je dan makkelijk schoon.
Zelf kjn je ze dan nog even samen in de paddock laten lopen en natuurlijk beweging geven.

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:26

Afleidend van je verhaal, is de box binnen wel zacht? Dikke vlas/stro/zandbedekking?
dan kan er daar natuurlijk gerold worden. En uiteraard, als je zelf op stal bent, lekker ff laten rollen in de paddock. Ik zou de keuze voor de grotere stal maken met harde uitloop. Feit dat ze altijd in en uit kunnen lopen, zou voor mij doorslaggevend zijn. Ook goed voor de hoeven van je fjorden (zacht, hard, en afwisselend zand als je ze je in de paddock zet).

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 10:26

De grote stal krijgt een dikke strolaag.

Bedankt voor jullie reacties. Ze gaan na de weideperiode over naar de grote stal met uitloop. :)

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:28

Super! Proficiat! Leuk dat we allemaal hebben kunnen meehelpen!