Bouwen van een binnenmanege

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ehmh83

Bouwen van een binnenmanege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 15:06

Wie o wie heeft er ervaring in het aanleggen van een binnenmanege??

Ik zou graag een rijbaan willen bouwen maar heb geen idee tegen welke regels ik aan ga lopen. Kan iemand mij vertellen (liefst iemand met ervaring of juridische achtergrond) hoe het zit met bestemmingsplannen, de juiste bestemming van de nog aan te kopen grond/woning en de vergunningen die daarbij komen?

FriesWytske

Re: Bouwen van een binnenmanege

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 15:08

Denk dat je beter bij de gemeente waar je woont voor advies kan gaan aankloppen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 15:29

Ik zou ook bij de gemeente aankloppen. Ik kan ontzettend veel vertellen over bouwaanvragen, bouwblokken en bestemmingsplannen, maar de gemeente heeft altijd nog het "laatste woord"...

Het is van zoveel zaken afhankelijk of je mag gaan bouwen. Wat is het bestemmingsplan? En zijn ze eventueel bereid om dat te veranderen. Hoe zit het met het bouwblok? Is dat groot genoeg voor een rijhal? En hoe zit het met de buurt? Willen die wel tegen een rijhal aankijken ivm mogelijke bezwaren die binnen komen en zo kan ik nog meer punten opnoemen waar je tegen aan gaat lopen.

Ehmh83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 15:37

Beste Wytske en Rianneke,

Het probleem zit hem er in dat ik nog zoekende ben naar een juist perceel, dus de gemeentes werken dan nog niet echt mee. Ik heb nog niets gekocht, omdat ik niet alle randvoorwaarden op een rijtje heb. Pas dan kan ik echt wat gaan zoeken. Vandaar... Maar in ieder geval bedankt voor het reageren

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 15:39

Dan kun je toch gewoon vragen hoe het zit met vergunningen e.d. En zegt daar gewoon bij dat je je aan het orriënteren bent.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 15:59

Dan zul je iets moeten kiezen waar een agrarische bestemming op zit (mooiste is als het al op paarden gericht is). Wil je een hal bouwen dan is het meestal in je voordeel als je bedrijfsmatig bezig bent ipv hobbymatig. De grootte van het bouwblok is ook een aandachtspunt. Met een woonbestemming kun je helaas niet heel veel, maar dat is ook afhankelijk van de gemeente.

Het omzetten van een woonbestemming naar agrarisch is een moeilijk, lang en prijzig proces. Je zult dan het bestemmingsplan moeten wijzigen. Hetzelfde geldt voor het uitbreiden van het bouwblok.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 16:01

je moet zo wie zo toestemming vragen bij de gemeente.. en je moet genoeg geld hebben..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 16:37

Je zult in ieder geval op zoek moeten gaan naar een perceel agrarisch (en in sommige gemeentes ook nog eens specifiek paarden, met eventueel ook nog eens sub-aanduiding training; ik ga er even van uit dat je geen manege wilt beginnen, want dan moet de bestemming recreatie zijn!) mét een bouwblok. Dat betekent eigenlijk automatisch dat je naar een woning met een agrarische bestemming moet gaan zoeken, want agrarische percelen zonder woning maar met bouwblok zijn er zo ongeveer niet.
En dat betekent dan al snel weer een fors hoger bedrag. Weiland kun je best voor een redelijke prijs kopen, maar dan heb je geen bouwblok. En denken dat je bouwblok zou kunnen aanvragen op een weiland, dat kun je echt wel vergeten.
Heb je eenmaal je agrarische woning gevonden, met de juiste bestemming, dan is het meestal niet zo'n enorm probleem ook een vergunning te krijgen.

Ehmh83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 17:22

Beste Paard89 en Ibbel,

Dit soort reacties kan ik wat mee! Ik zat wel te denken aan een perceel met agrarische grond en een bouwvlak. Op ruimtelijkeplannen.nl zie ik dan wel deze percelen, maar kun je het (gele) bouwvlak ook gebruiken voor een hal? Het is wel de bedoeling dat er al een woning op staat, liefst op privébestemming en niet als bedrijfswoning. Ook is het hobbymatig bedoeld. Waarom verwacht je daar een uitdaging mee? Het wordt natuurlijk niet vaak privé aangevraagd. Ik kan natuurlijk een dressuurstal oprichten, maar dan zal dat vast pas meetellen als het mijn hoofdinkomen is, wat het dus niet gaat worden.

Hoe komen jullie aan deze kennis? Werkzaam bij de overheid of zelf al ervaring mee?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 17:25

Als je perceel agrarisch is, is de woning dat ook. Op het moment dat die woonbestemming krijgt, geldt dat voor het hele perceel. Je kunt privé wel op een agrarische bestemming wonen, maar als je niet bedrijfsmatig bezig bent, heb je kans dat je hele handel bij de volgende bestemmingsherziening (dient iedere gemeente iedere 10 jaar te doen) alsnog woonbestemming krijgt. Staat je binnenbak dan al, dan is dat op zich verder geen punt. Verkooptechnisch is het geheel dan wel minder waard.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:21

Daarnaast heb je ivm de ozb ook voordelen met een agrarische bestemming...

Ibbel schreef:
En denken dat je bouwblok zou kunnen aanvragen op een weiland, dat kun je echt wel vergeten.

Dat is op sommige plekken wel mogelijk hoor... Hier zijn toch verschillende bedrijven waarbij het na jaren gelukt is. Wij zijn er overigens 1 van :D Maar ik moet er wel bij zeggen dat je dan een lange adem moet hebben...

Maar ik zou ook zeggen; zoek iets met een agrarische bestemming een woning en waar van mijn part een oude schuur of stal op staat. Dan heb je de meeste kans dat ze niet moeilijk doen om een hal te bouwen mits het bouwblok groot genoeg is. Vooral als de boel vervallen/slecht onderhouden is heb je meer kans omdat ze tegenwoordig erg bezig zijn met de verpaupering van het platteland :) Maar ook als je bouwblok nog te klein is zijn er nog mogelijkheden om die te vergroten. Er zijn al veel gemeentes die de bouwblokken uit zichzelf hebben vergroot :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:37

Of koop iets waar de agrarische bestemming al af is maar nog wel de landbouwschuren op staan. in onze feneente is van alles met minder dan 5 ha grond de bestemming veranderd in wonen. maar met 3 ha kun je prima hobbymatig 7 paarden houden. en als de loods er al staat of de ligboxenstal en je legt er een zandbodem in en paardenboxen in plaats van koeienligboxen, dan wordt het hele verhaal anders want dan is het verbouwen in plaats van nieuwbouw. Als je afbreekt mag je alleen nooit meer zoveel herbouwen. dus nooooooit zomaar afbreken of slopen voordat de rest rond is!