discussie; welzijn paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanso

discussie; welzijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 16:39

wanneer is een paard nou echt gezond?
en met gezond bedoel ik dat hij lekker in zn vel zit.

sommige beweren dat een bepaald aantal uur op de wei goed doet.
sommige zweren bij supplementen in het voer of überhaupt het soort voer, zoals muesli enzo.
sommige vinden weer dat je het paard elke dag arbeit moet geven.
maar waar word een paard nu echt gezond van?
en hoe kun je nu zien dat een paard gezond is?

sommige zeggen dat paarden die 'appeltjes' op hun lichaam hebben gezond zijn, maar is dat wel zo? zijn ze dan echt gezond?

en hoe kun je een paard wat zich niet lekker voelt of in dit geval 'ongezond' is gezond maken?

allemaal vragen die ik me soms af en niemand kan me er eigenlijk een duidelijk antwoord op geven.
hoe krijg ik en houd ik mijn paard nu gezond en gelukkig?

het is de bedoeling dat dit een discussie word waar iedereen zijn mening kan geven maar ik vind niet dat je een ander mans mening totaal mag afkraken dus houd het netjes! :j

Nayomie

Re: discussie; welzijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:41

Ik denk een combinatie van beweging en lekker op de wei staan. Nu wil ik niet per definitie zeggen dat hij elke dag hard moet trainen maar een dagje rust is ook wel prima :)

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:43

Appeltjes krijgt een paard alleen als dat sowieso al in de vacht zit. Die van mij heeft dat en ik weet dat als ze ze níet heeft, dat er wat mis is met de vacht. Maar paarden die ze nooit hebben zullen ze ook niet zomaar krijgen.

Lekker in z'n vel komt door een combinatie van alles. Een paard kan 24/7 buiten staan, maar als-ie daardoor moddervet wordt is dat niet gezond en maakt het paard niet gelukkig. Net als een paard met veel potentie en een grote wil om te werken, die zal recreatief rijden misschien maar saai gaan vinden. De juiste combinatie van alle dingen zorgt voor een paard dat lekker in z'n vel zit en dat verschilt per paard.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:44

Je kunt de gezondheid toetsen op o.a. conditie in het rijden en het gewicht e.d.
Ook hoe hij uit zijn ogen kijkt (alert, dof e.d.)

Of een paard echt blij is weet je denk ik nooit zeker en kun je wel merken aan gedrag, maar nooit met zekerheid zeggen.

Voor mij geldt dat een paard meerdere malen per dag zijn stal uit moet komen en dat je het werk regelmatig houdt en afwisselt met bos en een dagje "spelen".

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 16:44

maar teveel gras is toch ook niet goed, ivm de eiwitten, zeker in deze periode

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:47

Hmm. Welzijn valt te definiëren aan de hand van de vijf vrijheden van Brambell.

- Vrij zijn van dorst, honger en ondervoeding door de beschikbaarheid van vers water en voer waarmee een optimale gezondheid en energiehuishouding wordt gegarandeerd.
- Vrij zijn van fysiek en fysiologisch ongerief door een geschikte huisvesting te bieden, inclusief een comfortabele rust- en schuilplaats.
- Vrij zijn van pijn, verwondingen en ziektes door deze te voorkomen en wanneer deze toch optreden, door ze snel en adequaat te diagnosticeren en te behandelen.
- Vrij zijn om het normale gedrag te kunnen uitvoeren door voldoende bewegingsvrijheid te geven, in een daartoe geschikte stalruimte, en door sociale huisvesting met soortgenoten.
- Vrij zijn van angst en chronische stress door huisvesting en management die angst en stress voorkomen.

Maar persoonlijk denk ik dat het voor ieder paard verschillend is. Ik denk dat vooral het vrij zijn om het normale gedrag te kunnen uitvoeren in Nederland volledig te kort schiet.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:48

Er zijn zat paarden die het hele jaar op het land staan en nu dus ook prima de hele dag op het land kunnen.
Maar de mensen die dat niet hebben en nu ineens van 0 naar 100 gaan met weidegang, die hebben kans op een bevangen paard door de eiwitten idd.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 16:48

ManonGrr schreef:
Hmm. Welzijn valt te definiëren aan de hand van de vijf vrijheden van Brambell.

- Vrij zijn van dorst, honger en ondervoeding door de beschikbaarheid van vers water en voer waarmee een optimale gezondheid en energiehuishouding wordt gegarandeerd.
- Vrij zijn van fysiek en fysiologisch ongerief door een geschikte huisvesting te bieden, inclusief een comfortabele rust- en schuilplaats.
- Vrij zijn van pijn, verwondingen en ziektes door deze te voorkomen en wanneer deze toch optreden, door ze snel en adequaat te diagnosticeren en te behandelen.
- Vrij zijn om het normale gedrag te kunnen uitvoeren door voldoende bewegingsvrijheid te geven, in een daartoe geschikte stalruimte, en door sociale huisvesting met soortgenoten.
- Vrij zijn van angst en chronische stress door huisvesting en management die angst en stress voorkomen.

Maar persoonlijk denk ik dat het voor ieder paard verschillend is. Ik denk dat vooral het vrij zijn om het normale gedrag te kunnen uitvoeren in Nederland volledig te kort schiet.

wat bedoel je hiermee?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:49

Fructaan is nu laag, dus is heel verschillend, dat kan per dag al meerdere keren veranderen.
Mijn paarden zijn het 'blijste' :P als ze altijd loslopen. :j

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:50

MirandaFuego schreef:
Fructaan is nu laag, dus is heel verschillend, dat kan per dag al meerdere keren veranderen.

En daar ben ik het dus niet mee eens. Als ze in zo een ellendige modderpaddock in de regen staan met de kont in de wind, dan geloof ik niet dat ze happy zijn.
Dan denk ik echt dat ze liever droog op stal stro staan te knabbelen.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:51

Daar bedoel ik mee dat een paard op stal niet vrij is om zijn natuurlijke gedrag te uiten. En in Nederland zie je toch behoorlijk veel paarden die de hele dag op stal staan (exclusief een uurtje los/rijden)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:52

Renske1987 schreef:
MirandaFuego schreef:

En daar ben ik het dus niet mee eens. Als ze in zo een ellendige modderpaddock in de regen staan met de kont in de wind, dan geloof ik niet dat ze happy zijn.

Mijne mogen kiezen en ze hebben een prima paddock. Dan gaan ze dus niet 23 uur in de stal staan. :+

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 16:53

Renske1987 schreef:
MirandaFuego schreef:

mijn paard staat op het moment ook op een hoe jij het zegt 'ellendige modderpaddock' maar hij is hier naar mijn zeggen gelukkig in, krijgt er hooi en heeft er dingen in liggen om zich niet te vervelen, die vermaakt zichzelf ook door te proberen jonge boompjes over de draad te trekken, huppelt ook altijd als een jong hertje de wei door dus daar ben ik het niet mee eens, ik denk dat dat per paard verschilt en ook qua karakter van het paard.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:53

Mijn paard is het meest gelukkig als hij alle dagen op de wei staat met voldoende voeding en af en toe wat extra mag eten (zoals biks, muesli, slobber).
Geen deken, ook al staat hij soms te bibberen, hij vind een deken toch niet prettig.
Ik zelf zou een schuilpaats voor hem wel fijn vinden.

(werken, als in dressuur, springen, rensport, drafsport, endurance, vrijheidsdressuur, western, heb ik hier met opzet niet bij vermeld, sommige mensen denken dat hun paard graag werkt, maar dat is waarschijnlijk geconditioneerd gedrag. Een paard dat werkt krijgt beloning. een paard in protest krijgt straf, kortweg)
Het paard wordt dus blij van de beloning, niet per se van het werk zelf.

Een gezond paard heeft de klinische symptomen van een gezond paard: roze slijmvliezen, heldere blik in de ogen, gedrag zoals het normaal ook gedraagt, niet kreupel en geen pijnreflexen waar het niet zou moeten.

Geluk is relatief aan de omstandigheden die het paard gewend is.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:55

[/quote]
Mijne mogen kiezen en ze hebben een prima paddock. Dan gaan ze dus niet 23 uur in de stal staan. :+[/quote]

Ja dat is natuurlijk super! Wou dat dat overal was :)

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:55

Jimbo schreef:
Mijn paard is het meest gelukkig als hij alle dagen op de wei staat met voldoende voeding en af en toe wat extra mag eten (zoals biks, muesli, slobber).
Geen deken, ook al staat hij soms te bibberen, hij vind een deken toch niet prettig.

(werken, als in dressuur, springen, rensport, drafsport, endurance, vrijheidsdressuur, western, heb ik hier met opzet niet bij vermeld, sommige mensen denken dat hun paard graag werkt, maar dat is waarschijnlijk geconditioneerd gedrag. Een paard dat werkt krijgt beloning. een paard in protest krijgt straf, kortweg)

Een gezond paard heeft de klinische symptomen van een gezond paard: roze slijmvliezen, heldere blik in de ogen, gedrag zoals het normaal ook gedraagt, niet kreupel en geen pijnreflexen waar het niet zou moeten.

Hier wil ik toch even op reageren. Vroeger kreeg mijn pony na het rijden helemaal niets extra's en dus ook geen beloning. En toch werd hij chagrijnig toen ik hem niet meer aan het werk zette (en ja, hij kon zijn energie gewoon kwijt buiten)

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:56

quote]

mijn paard staat op het moment ook op een hoe jij het zegt 'ellendige modderpaddock' maar hij is hier naar mijn zeggen gelukkig in, krijgt er hooi en heeft er dingen in liggen om zich niet te vervelen, die vermaakt zichzelf ook door te proberen jonge boompjes over de draad te trekken, huppelt ook altijd als een jong hertje de wei door dus daar ben ik het niet mee eens, ik denk dat dat per paard verschilt en ook qua karakter van het paard.[/quote]

Oke dan verschilt onze mening. Ik vind dat ze droog moeten kunnen staan. Is ook beter voor de voetjes.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 16:56

Jimbo schreef:

als ik mijn paard alleen in de wei laat staan en de savond in zn stal word het beestje doodongelukkig, hij wilt echt werken voor me, ik rijd hem ook elke dag, geen uren aan een stuk natuurlijk maar meestal rond een half uur/3 kwartier, tuurlijk.. hij krijgt een wortel na t werk maar als ie iets niet wil, doet hij het niet.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 16:57

Renske1987 schreef:
quote]

mijn paard staat op het moment ook op een hoe jij het zegt 'ellendige modderpaddock' maar hij is hier naar mijn zeggen gelukkig in, krijgt er hooi en heeft er dingen in liggen om zich niet te vervelen, die vermaakt zichzelf ook door te proberen jonge boompjes over de draad te trekken, huppelt ook altijd als een jong hertje de wei door dus daar ben ik het niet mee eens, ik denk dat dat per paard verschilt en ook qua karakter van het paard.

Oke dan verschilt onze mening. Ik vind dat ze droog moeten kunnen staan. Is ook beter voor de voetjes.[/quote]

tuurlijk vind ik dat ook, maar na 2 weken alleen maar regen heb ik nu eenmaal geen keus.. ik wil hem niet de hele dag op stal laten staan want dan verveelt hij zich wel stierlijk

Caatje87

Re: discussie; welzijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:57

Ja dat ben ik met je eens. Die van mij staat nu ook in de modder, maar niet de hele dag.
Een aantal uren en afgewisseld met een droge stal.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 16:58

ManonGrr schreef:
Jimbo schreef:

Hier wil ik toch even op reageren. Vroeger kreeg mijn pony na het rijden helemaal niets extra's en dus ook geen beloning. En toch werd hij chagrijnig toen ik hem niet meer aan het werk zette ([b]en ja, hij kon zijn energie gewoon kwijt buiten[/b])

dat herken ik haha!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:58

Ik heb ooit de boeken van Henri Blake gelezen (de min of meer eerste paardenfluisteraar).
Hij zei heel simpel: paarden willen maar een paar dingen: eten, drinken, veiligheid/schuilgelegenheid, seks, en vooral niet werken. Want werken is energie verspillen/inboeten op de opbouw van je reserves voor de winter, dus energie verspillen betekent meer moeten eten, en eten kost tijd en inspanning.

Een gelukkig paard heeft als je het hem vraagt (daar ben ik van overtuigt) niet meer nodig dan voldoende eten en drinken, schuilgelegenheid/stal om naar keuze gebruik van te maken, een stabiele kudde, en verder zo min mogelijk menselijke inmenging. Wij maken er een huisdier van. Dat paard hoeft echt niet zo nodig hoor. Vreten, drinken, gezelschap, veiligheid, rust en een droge plek om te slapen, en dan is het wel goed.

Alles wat ze in de natuur ook tegenkomen, min de roofdieren en de honger en kou tijdens de winter. Paradijs... :j

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 16:59

Renske1987 schreef:
Ja dat ben ik met je eens. Die van mij staat nu ook in de modder, maar niet de hele dag.
Een aantal uren en afgewisseld met een droge stal.

die van mij gaat van +/- 8 tot 4 uur naar buiten, maar als het echt noodweer is gaat hij eerder naar binnen

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 17:01

Ibbel schreef:
Ik heb ooit de boeken van Henri Blake gelezen (de min of meer eerste paardenfluisteraar).
Hij zei heel simpel: paarden willen maar een paar dingen: eten, drinken, veiligheid/schuilgelegenheid, seks, en vooral niet werken. Want werken is energie verspillen/inboeten op de opbouw van je reserves voor de winter, dus energie verspillen betekent meer moeten eten, en eten kost tijd en inspanning.

Een gelukkig paard heeft als je het hem vraagt (daar ben ik van overtuigt) niet meer nodig dan voldoende eten en drinken, schuilgelegenheid/stal om naar keuze gebruik van te maken, een stabiele kudde, en verder zo min mogelijk menselijke inmenging. Wij maken er een huisdier van. Dat paard hoeft echt niet zo nodig hoor. Vreten, drinken, gezelschap, veiligheid, rust en een droge plek om te slapen, en dan is het wel goed.

Alles wat ze in de natuur ook tegenkomen, min de roofdieren en de honger en kou tijdens de winter. Paradijs... :j

ja maar goed, wat is dan nog het nut van paarden houden denk ik dan.. dat zie ik er niet in dan.. hij zou best gelijk hebben maar ik denk zowiezo dat de paarden die zover zijn doorgefokt zoals ze nu zijn hier niet meer gelukkig van worden..

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:04

ManonGrr schreef:
Hier wil ik toch even op reageren. Vroeger kreeg mijn pony na het rijden helemaal niets extra's en dus ook geen beloning. En toch werd hij chagrijnig toen ik hem niet meer aan het werk zette (en ja, hij kon zijn energie gewoon kwijt buiten)

Jahoor, ik denk dat de meeste paarden vooral de afwisseling leuk vinden. :j

Want volgens mij is het voor een paard ook natuurlijk om niet constant op hetzelfde plekje te staan en verder niks te beleven.
Wilde paarden moeten ook veel reizen en maken spannende dingen mee.