Ik heb twee pony's ( 1 van 1.05 en 1 van 1.20 ) in een uitloopstal staan, dat is 1 grote box van 3,5 bij 7 met een tussenwand erin met een staldeur die evt dicht zou kunnen zodat je twee boxen van 3,5 x 3,5 heb. De uitloop is ruim 70 m² en verhard. Ze kunnen dus 24/7 kiezen waar ze willen staan.
Er komt mogelijk nog een stevige pony van 1,50 bij...
De pony's komen er iedere dag uit in de vorm van beweging ( aangespannen, fietsen, grondwerk, rijden ) en ze gaan regelmatig de bak in en in de zomer op het land.
Ik zou zeggen dat de grote pony er qua ruimte prima bij kan... Zeker omdat ze er iedere dag uitkomen. Of zie ik iets over het hoofd?
Alvast bedankt
Anoniem
Geplaatst: 29-05-13 10:51
En wat als het niet klikt met de nieuwe pony? Het lijkt mij persoonlijk best krap voor 3 pony's .. zeker als er eens onenigheid of dergelijke is ..
Ik vind 3 ponys op een ruimte van die afmetingen vrij krapjes.... Ik heb een Epony (1.52) op een paddock van 100m² en een schuilstal van 18m² en dat vind ik eigenlijk al klein. Dat is dan echt voor in de wintermaanden dat ze niet op het land kunnen (3 maand)... Ben blij als ze de wei weer op mogen....
Laat staan als er in mijn paddock nog twee A-ponies zouden komen... En dan heb ik nog meer vierkante meters dan jij....
En inderdaad, wat als ze het niet goed vinden samen?
Tigra_
Geplaatst: 29-05-13 10:55
Als ik goed begrijp vertoeven ze dus met z'n drieën grotendeels van de dag/tijd op een ruimte van nog geen 100 m2. Dat vind ik erg krap mocht er wat onenigheid zijn kunnen ze eigenlijk geen kant op.
Ik vind het ook wel erg krap. Als het alleen voor snachts zou zijn dan zou het prima kunnen, super zelfs. Maar voor het grootste gedeelte van de dag en het jaar op zo'n stuk dat vind ik niet echt geschikt. Ze krijgen dan wel beweging, maar echt in vrijheid bewegen en rennen kan niet echt dan.
Nee.... Wacht even... De zomer periode, zo'n 8 maanden staan ze gewoon op t land overdag. In de winter staan ze zoveel mogelijk op t land, zolang t land dat toe staat, als t land te nat is, staan ze een aantal uren in een grote bak waar ze makkelijk kunnen rennen... En daarnaast dus de dagelijkse beweging....
joyce B
ik vind de oppervlakte nogal klein omdat er weinig ruimte is om weg te komen als er ruzie is. Voor paarden die elkaar goed kennen en het heel goed met elkaar kunnen vinden kan het waarschijnlijk wel, maar zou liever minstens de dubbele oppervlakte hebben als minimale ruimte per etmaal. Ik zou liever gaan voor 50 a 100m2 per paard dan als totaal...
Snp wel dat met individuele staluitloopjes de oppervlakte vaak veel kleiner is, dus dat dit al veel ruimer klinkt. Maar alleen in een kleine uitloop of in een groepje is toch anders met de risico's op ruzie, klemzetten en verwonden.
Toen ik net begon hier thuis had ik voor de 3 a 4 pony's een schuilstal van 3 bij 6 en nog een kapschuur met stallen voor de nacht als echt alles verzopen was, maar er was wel meer uitwijkruimte door een paddock met zo'n 120m2 bestrating en een zandpaddock van ongever 200m2. Dan was de bak en de wei ook het extraatje. De zandpaddock is later vergroot naar 400m2 en nu is de totale paddock ongeveer 30 bij 30, en de helft is zand en de andere helft is klinkers en stal/afdak.
Persoonlijk zou ik een grotere paddock willen voor 3 ponies. Heb je de mogelijkheid om nog een stuk toe te voegen aan de paddock of ligt het 'ingesloten'? Ideaal zou zijn om er een stuk zandpaddock aan vast te maken.
Mocht je het toch zo laten qua grootte en er een derde bijzetten dan raad ik je aan om ze een aantal weken/maanden op de weide te houden (dag en nacht dus) en pas als alles rustig en gewend is ze ook weer op de paddock te zetten.
Koper
Geplaatst: 30-05-13 11:12
Ik vind het ook te klein. Het ligt natuurlijk aan de persoonlijkheid van de paarden maar ook als het een harmonieus groepje is zou ik het te klein vinden. Ik merk aan mijn paard hoe belangrijk het is om weg te kúnnen: als hij volgegeten is hobbelt hij naar een hoekje en doet daar z'n oogjes even dicht, hij wil dan echt even apart staan. En als je er bij voorbeeld een hengstige/mutsige merrie bij hebt die loopt te bitchen is het voor de andere paarden ook fijn als ze kunnen uitwijken. Er zijn zo veel van die dingetjes die het voor paarden, ook paarden in een vaste, fijne groep, belangrijk maken om wat ruimte te hebben.
In hit-actiefstallen hanteren ze geloof ik een minimum van 100 vierkante meter per paard. Persoonlijk vind ik dat nog aan de krappe kant. Liefst zo veel mogelijk ruimte. Maar dan gaat het dus om de totale ruimte, ik maak op uit de posts van TS dat er ook weiland is. Misschien een stukje daarvan opofferen en bestraten of beter nog: afgraven en wit zand storten, zodat ze ook in de winter genoeg oppervlakte hebben met z'n drietjes?
De uitloop kan niet groter, omdat er simpelweg geen plaats voor is, het is ook niet bij ons thuis, het is dus niet echt van ons... Ik sta op een pensioenstal. Er is wel weiland maar dat zit niet aan dit perceel vast... Ook niet in de buurt, ik kan dus geen verbinding maken van het weiland aan de uitloop.
Ik geloof wel dat het altijd beter kan, maar toch denk ik dat het m.i. wel kan. Ik doe de opbouw van het bij elkaar zetten ook heel geleidelijk... Eerst met een draadje ertussen, en idd eerste paar keren samen op een grote oppervlakte ( bijv land )
De fjord en de pony van 1.20 zijn super dikke maatjes...