2 weken boxrust, het ene paard wel en het andere niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BelleFleur

2 weken boxrust, het ene paard wel en het andere niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 10:28

Omdat jullie misschien oplossingen hebben die ik nog niet heb bedacht dit topic.

Wij hebben een paard en een pony aan huis staan. Paard moet voor de zekerheid in ieder geval 2 weken boxrust en mag enkel gecontroleerde beweging. Persoonlijk vind ik dat ponylief daar niet de dupe van moet zijn en dus lekker buiten moet kunnen.

Echter : hoe organiseer je zoiets praktisch? Ik heb de beschikking over een extra weide en inloopstal recht over de deur maar dan kunnen ze mekaar nog zien en horen. Pony staat nu even daar, even bekijken hoe dat loopt. Toch zit het me niet helemaal lekker, die 2 zijn echt 2 handen op 1 buik. Vandaar de vraag : hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik kan buiten een stukje ter grootte van een box afspannen maar ben bang voor de manier waarop het grote paard zal reageren als de pony wel op de rest van de weide kan en hij niet. Is deze vrees onterecht?

Sunny

Re: 2 weken boxrust, het ene paard wel en het andere niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:38

Probeer dan twee kleine weitjes af te zetten naast elkaar. Of zet het paard in de inloopstal en de pony erbuiten op de wei. Zit momenteel in dezelfde situatie. De ene staat in de paddock, de ander in de wei ernaast. Gaat prima zolang ze elkaar kunnen zien.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 11:58

Paard in inloopstal kan niet, die is ponyformaat qua hoogte. Ik denk er nu over om voor paard 4x4 af te zetten en daar omheen 10x10 voor pony. Zou dat volstaan, of te groot zijn?

Bedankt voor je antwoord, sterkte met jouw paard.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:00

Ik zou inderdaad gewoon 4x4 (of 3x3, of 5x5 net waar je je zelf fijner bij voelt) afspannen in de wei van de pony. Klinkt als een goede oplossing.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:01

Dat lijkt me inderdaad een goede oplossing!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:05

JoAnn schreef:
Paard in inloopstal kan niet, die is ponyformaat qua hoogte. Ik denk er nu over om voor paard 4x4 af te zetten en daar omheen 10x10 voor pony. Zou dat volstaan, of te groot zijn?

Bedankt voor je antwoord, sterkte met jouw paard.

Klinkt als een prima plan +:)+ . Als je paard rustig blijft zou je het stuk van de pony later nog wat kunnen vergroten. Ook kun je ze na een paar dagen of week weer verzetten als het gras op is. Op 4x4 gaat dat natuurlijk heel snel, dus je zou daar ook hooi bij kunnen geven.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:07

Wij hebben op stal een paar jaar geleden ook een paard gehad wat alleen op stal mocht door een blessure. De staleigenaar heeft daar toen ook gewoon een klein stukje voor afgezet, zodat hij wel los kon. Nu hebben we ook nog een klein stukje, waar paarden in kunnen die niet op een groter stuk mogen.

Gewoon uit proberen. Liever dan toch buiten, dan al die tijd maar binnen staan toch. En ze kunnen elkaar zo toch nog aanraken over de draad heen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:09

Als je er stroom op wilt/gaat zetten zou ik em iets groter maken. Over het algemeen hebben de meeste wel behoorlijk veell respect voor stroomdraad, en door hem dan zon klein stukje te geven heb je kans dat hij zich echt niet meer durft te bewegen. Ik heb zelf 1 die nu al 14 weken eigenlijk boxrust heeft. Die staat dus ook gewoon buiten op een klein stukje paddoc, maar dus ook net iets royaler dan die 4x4. Zij heeft 10x10 tot dr beschikking. Geeft ze net even meer kans om van die omheining te blijven.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:12

hier hebben we toen inderdaad een stuk afgezet voor het paard dat stalrust had. Wij hebben 5x5 gedaan zodat hij op zn minst wat plek had.
is je wei nu heel groot dan zou ik voor de pony ook een stuk ernaast of inderdaad eromheen afzetten. Na een tijdje kun je alles een stukje verschuiven zodat ze weer gras hebben. Want zoon klein stukje is natuurlijk snel op :)

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 12:07

Ze staan nu buiten, ik bekijk het even. Pony 4 x 8 met de intentie later groter te maken, paard 4x4. Vooralsnog lijkt ie gelukkig. De tip van iets groter zal ik in het achterhoofd houden als blijkt dat hij echt schrik heeft. Anders wacht ik daarmee tot na de peesscan.

Dank jullie voor je hulp en advies, beterschap voor alle zieke paardjes.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:37

Hier staat ook altijd alles overdags buiten.
Toen mijn paard boxrust had heb ik haar paddock verkleind naar een grote box, zodat ze toch gewoon naar buiten mee kon.
Dat werkt beter dan alleen op stal...

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:43

IK heb op het moment een veulen rust moet hebben ivm met een elleboogbreuk.
De artsen in de kliniek zien hem liever in een stukje wei van 10 bij 10 met mama dan in een box.
Dit gaat goed papa loop gewoon los in de wei zoals gewoonlijk.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:25

een stukje wei afzetten lijkt mij een prima oplossing, maar waarom niet iets groter dan het formaat van een box? Voor elke blessure (behalve botbreuken) is beweging nodig om te genezen. Natuurlijk moet dat rustige of gecontroleerde beweging zijn. Ik ken jouw paard niet, maar voor de meeste paarden geldt, dat als ze al grazend een beetje heen en weer kunnen lopen, ze zich minder explosief zullen gaan gedragen dan wanneer ze steeds maar stil moeten staan. Als je je paard niet op pijnstillers zet zal hij het voorlopig wel uit zijn hoofd laten om te gaan rennen.

Heel veel sterkte /3

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 14:29

Nikass : het is nog niet helemaal duidelijk wat voor blessure we precies hebben. Om die reden raadt de dierenarts dan ook aan zo min mogelijk ongecontroleerd te bewegen. En dat doet ie helaas wel, zo pijnlijk is het allemaal niet. Veel mensen, zeker als je hem niet kent, zouden het vast niet eens opgemerkt hebben. Het lijkt wel goed te gaan, dus misschien kan ik het stukje wel uitbreiden. Ik vind het in ieder geval beter zo, samen (langs elkaar) op de weide met hooi en toch frisse lucht, ipv binnen te staan verpieteren.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:31

Ik doe dat ook in de wei, voor mijn merrie zet ik in de wei een klein vierkant af (ongeveer 5x5) en de ruin kan er gewoon lekker omheen lopen.
Ook als hij gaat rennen of stuiteren doet de merrie niet mee op haar kleine stukje.
Gaat prima en zo staan ze toch allebei lekker buiten en bij elkaar! :j

Afbeelding

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:02

JoAnn schreef:
Nikass : het is nog niet helemaal duidelijk wat voor blessure we precies hebben. Om die reden raadt de dierenarts dan ook aan zo min mogelijk ongecontroleerd te bewegen. En dat doet ie helaas wel, zo pijnlijk is het allemaal niet. Veel mensen, zeker als je hem niet kent, zouden het vast niet eens opgemerkt hebben. Het lijkt wel goed te gaan, dus misschien kan ik het stukje wel uitbreiden. Ik vind het in ieder geval beter zo, samen (langs elkaar) op de weide met hooi en toch frisse lucht, ipv binnen te staan verpieteren.

Dat is het zeker! Hoop dat je snel duidelijkheid hebt!

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 18:11

Zo, even een update *kijkt lief naar de mods*.

Paardjelief zal minimaal 3 maanden, waarschijnlijk 6 enkel gecontroleerde beweging mogen. Omdat we hem niet de hele dag binnen willen hebben en het risico op plotse onverwachte bewegingen willen minimaliseren zhebben we alles nog eens overdacht. De dierenarts adviseerde een kleine paddock van 10 x 10 of wat groter. Nadeel : als je gras wil blijven geven moet je regelmatig opschuiven en eigenlijk staat paardjelief alsnog de hele dag quasi stil. We stapten aan de hand maar dat werd op een gegeven moment te gevaarlijk, paardje werd te jolig en risico op bijkomende blessure/slechtere genezing is reëel.

Daarom hebben we het anders aangepakt : een labyrinth! We hebben een stuk van 12 meter breed afgespannen in de weide over bijna de volledige lengte. Om de 4 meter maakt de draad een uitsprong in de breedte. Aanvankelijk hadden we de doorgangen op 4 meter breedte gezet maar al snel had paardjelief door hoe ie zo toch nog kon draven, en hele korte bochten nemen wat dus helemaal niet gunstig is. Nu staan de doorgangen op minder dan 2 meter breedte. Concreet is de totale breedte dus 12 meter, de tussenscheidingen staan om de 4 meter en zijn 10 meter lang ongeveer, zodat een doorgang van 2 meter overblijft.

Voordelen voor ons zijn dat het paard niet stil staat maar de hele dag rustig over en weer drentelt en eigenlijk toch nog wat afstand aflegt. Na mijn examen waarvoor ik nu studeer bouwen we het stappen aan de hand ook weer op, hij zal dan vast al flink rustiger zijn dus dat zou goed moeten komen. Voor ons een heel fijn systeem, dat reuze bevalt en ook de paarden lijken er tevreden mee en kunnen de hele dag samen staan, lekker kroelen en toch niet doorheen de weide rennen.

lovesdeejay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 23:54

Wauw, wat een top idee!

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 00:06

Dat vond ik ook, het werkt echt goed. Vandaar dat ik het graag even deel, misschien zijn andere paarden er blij mee. Je hebt niet meer nodig dan wat prikpaaltjes en koord/draad met lage breekkracht (als er dan iets gebeurt binnen die smalle doorgangen knapt de draad meteen en heb je geen nare wonden, of minder kans daarop).