Wat voor zand in rijbak?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

Wat voor zand in rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 19:55

We hebben vorig jaar nog heel veel nieuw zand in de buitenbak gebracht, omdat het zo'n modderbende was. Nu na veel regen is het weer precies hetzelfde als toen, het lijkt eerder een modderpoel dan een zandbak. Als het weer helemaal opgedroogt is ziet het er wel weer uit als normaal zand.
Hoe zorg ik ervoor dat het een mooie zandbak wordt? En wat voor zand kan er het beste in en hoeveel cm ongeveer dan? Want meeste paardenbakken die ik zie zijn gewoon licht, ook als het veel geregent heeft.

corientjuhh

Re: Wat voor zand in rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:57

Al gedacht aan drainage?

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 20:02

Drainage zit er onder, maar achterin de bak moeten nog meer buizen.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:14

Ah oke, is het ook vooral achter in de bak dat het nat is, of door de gehele bak?
Is het zandbakzand of geel zand wat je erin hebt liggen, of echt rijbakzand (denk aan agterberg oid (ik roep ook maar een merk ken alleen dat merk in de rijbakzandmerken))

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 14:07

Je kan het beste zand nemen met een korrelgroote tussen de 180 en 210 mu. Hoe hoger hoe zwaarder de bak zal worden.
Ik denk dat je alleen met zand geen goede bak gaat krijgen. (onlangs zelf mogen ervaren)
Ik heb ervoor gekozen geopat van agterberg erdoor heen te mengen. Nu is de bodem goed verend em niet zwaar meer.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 19:22

Het is gewoon geel zand. Het is voorin de bak waar die drainage zit juist erg donker en drassig. Er is vorig jaar iets van 6 cm in gekomen. Misschien te weinig? Volgens mij moet er wel meer dan 10 cm in. De bak is gisteren gesleept en het ziet er al weer een stuk beter uit gelukkig. Alleen voorin blijft een probleem, het is altijd nat en blubber daar. Ook nu de drainage eronder zit.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 23:18

Ligt hetzelfe zand ook op de drainagebuizen?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 18:40

Ligt je rijbak wel hoger dan de grond er omheen? Zo niet dan is het niet gek dat het een modderpoel wordt, water stroomt naar het laagste punt..

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 21:26

Vanillia schreef:
Ligt je rijbak wel hoger dan de grond er omheen? Zo niet dan is het niet gek dat het een modderpoel wordt, water stroomt naar het laagste punt..

Volgens mij is dat het dan, nu is het gewoon weer zand, zodra het weer veel begint te regenen lijkt het weer modder. Misschien nog meer zand erin?

Ja het zand ligt op de drainagebuizen, maar over die buizen ligt wel eerst een laagje grind.

unihvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 20:49

je zou achterberg kunnen bellen voor een offerte ;) vraag je wat voor zand ze gebruiken ;)