Mijn ponys ontsnapt,welk draad?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mindypony

Mijn ponys ontsnapt,welk draad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 23:14

Hoi,

Mijn ponys zijn gisteren ontsnapt,ze staan in een stukje afgezet land met kleine paaltjes en 1 lintje op borsthoogte.
Ik denk zelf dat het te weinig is en het lint gaat telkens hangen.
Ook zitten er knoopjes in het lint.
Nu ben ik zelf nog'groen'op het gebied van schrikdraad etc dus vraag ik hier hulp aan jullie wat ik het beste kan doen.
Kan ik het beste nieuwe paaltjes kopen en door welk materiaal(koord,lint) komt de meeste stroom door?
Komt er door koper meer stroom? want ik zag ook koord met koperdraad erin,wat denken jullie?
Ik zie van alles in webwinkels maar begrijp er niks van hahaha.

fjordnina

Re: Mijn ponys ontsnapt,welk draad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 07:11

Is het een vaste afrastering of een tijdelijke? Daar begint het verschil in materiaalkeuze al mee. Hoe groot zijn je pony's?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 07:54

Fjordnina heeft een belangrijk punt ...is het voor een vaste of verplaatsbare omheining.

Verder is het,hoe meer metaaldraad...hoe meer geleiding.Er is nogal verschil in het aantal draden wat door de koorden en linten loopt.
Ook belangrijk dat alles goed opgespannen is,dit geldt voor zowel vast als verplaatsbare omheining.

Bij verplaatsbare omheining heb doe ik om elk paaltje een extra slag om de paal met draad of lint.Wel extra werk maar zo blijft alles wel goed zitten.Mocht er dan toch een draad breken dan valt ook niet je hele prikweide uit elkaar (handig als je er meerder hebt lopen ;) )
Bij de vaste omheining heb ik het om de paal,daar kan ik beter opspannen omdat ik daar vaste palen in heb zitten.

Ook niet onbelangrijk is een goed schrikdraadapparaat en de bedrading moet ook vrij liggen van opstakels zoals groen,takken en niet langs hekwerken lopen zonder isolatoren (tenzij het kunststof is)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:22

Één draadje is met uitbrekers natuurlijk wachten op problemen. Span er twee of meer, de bovenste op schofthoogte van het grootste paardje en daaronder nog 1 of 2 draden. Als je paardjes een dikke vacht en/of veel manen hebben kun je beter voor koord of smal lint kiezen, en geen breed lint.

En zet je paaltjes dicht genoeg bij elkaar. Dan zit er minder speling in je draad en floepen ze er minder makkelijk onder/tussendoor of overheen. Met echte uitbrekers is een tussenruimte van 2 meter tussen de paaltjes geen overbodige luxe.