Hoe zit dat nu met houtkrullen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Hoe zit dat nu met houtkrullen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 12:03

Omdat mijn paard sinds eergisteren tijdelijk op houtkrul staat (heb een paar pakken gratis kunnen overnemen), ben ik op bokt op zoek gegaan naar algemene ervaringen. Omdat het mij tot nu toe erg goed bevalt. Groot strooivolume, lekker zacht bed en het ziet er gewoon tiptop uit.

Maar wat ik op bokt lees, is eigenlijk helemaal niet positief. Grotere kans op hoefzweren, rotstraal, white line disease tot zelfs straalkanker. De goede ervaringen worden overstelpt door dat soort negatieve berichten.
En ik schrok hier eigenlijk wel van. Vanaf kind heb ik houtkrul juist als een luxe spul gezien. Sportstallen gebruiken dit, op internationale wedstrijden worden stallen hiermee gevuld, god, zelfs klinieken hebben houtkrul liggen.

Met dit topic wil ik dus wat meer ervaringen uit eerste hand verzamelen. Wie gebruikt er houtkrul en heeft daar goede dan wel slechte ervaringen mee. En indien negatief, was er echt een rechtstreeks verband tussen de hoefproblemen en het gebruik van krul? Ik heb een paard met hoefzweer gehad en een paard met rotstraal, die stonden respectievelijk op strokorrel en stro.
Kortom, is houtkrul echt te mijden rotspul of valt het allemaal wel mee?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:28

Je hoort natuurlijk alleen maar de slechte dingen, maar de juiste percentages van goed/slechte ervaringen zul je nergens kunnen vinden. Als ik zeg dat 1 op de 100 een probleem heeft met houtkrul komt dat misschien in de richting, maar het blijft gissen, het kunnen er ook 10 op de 100 zijn.
Wat vind jij acceptabel ??

Er zijn ook paarden die koliek krijgen van stro-eten of er longproblemen van krijgen. Dat geldt ook voor vlas.

Overigens heb je met (vuren)houtkrul ook een probleem met abietinezuur en fenolen. Reden waarom het bij kleine dieren (die met hun neus dicht op de grond zitten) afgeraden wordt om als bodembedekker te gebruiken.
Mensen die veel met houtkrul werken zijn verplicht om maskers te dragen.

Zelf gebruik ik houtkrul op een ondergrond van houtkorrels, omdat ik vind dat dit het vocht veel beter opneemt (geen natte bodem zoals wel met houtkrul) en de krullen zijn puur voor het fluffige bedje :D (de paarden liggen beduidend meer als er krul op ligt als alleen op korrels).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 15:55

Om er een nummer op te plakken is inderdaad moeilijk. Wanneer is iets slechts en wanneer niet? En kan je er zo zwart-wit over denken.
Maar nu viel het mij gewoon op (ofwel heb ik de verkeerde topics aangeklikt ;) ) dat er zeer negatieve uitingen werden gedaan door houtkrullen en ja, dan ga je nadenken. Als ik een hotelletje boek, maar die heeft negen negatieve reacties achter elkaar, dan is de kans groot dat ik verder kijk. Ook onwetend over of het 9 op 100 of 9 op 200 is.

Daarom wil ik hier gewoon eerstehands ervaringen horen en dus niet "mijn hoefsmid heeft gezegd dat..." of "ik heb gehoord dat...". Dan kan je ook beter inschatten hoe 'slecht' het nu echt gesteld is met houtkrullen. ;)

Bedankt voor je antwoord. Is houtkrul voor paarden niet zo sowieso veilig qua zuren of ben ik nu te naïef? :+

mamendt

Re: Hoe zit dat nu met houtkrullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:59

Mijn haflinger staat al 12 jaar op houtkrullen. heeft super sterke hoeven, nooit problemen mee gehad.
het ligt ook aan je stalmanagement.....ik haal iedere dag de natte plek en drollen eruit en dan een laag schoon er bovenop...je moet ze niet er een week in laten staan maar ja, dat geld eigenlijk voor al het strooisel.....ik ben er zeer tevreden over.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:12

same here, maar dan 8 jaar ;) Die van ons staan op 1/3 houtkrul, 2/3e stro. (dat sinds kort, omdat zaagsel hier echt duur is geworden := daarvoor was het houtkrul met een plakje stro)
Het neemt mooi het vocht op, en het wordt niet zo'n goor kleurtje als vlas (ja sorry, het oog wil ook wat vind ik)
Zolang je de voeten van je paard en het uitmesten gewoon bijhoud, zie ik niet in waarom het slecht zou zijn...
Nooit problemen gehad!

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:13

Ik heb mijn paard ook op houtkrullen staan. 1 van de redenen is dat mijn paard anders begint te hoesten. Al je paard geregeld buiten gaat en de stal goed droog gehouden wordt, denk ik dat je geen problemen moet verwachten. Heb op mijn vorige stal wel 2 keer een hoefzweer gehad en soms beginnende rotstraal, maar daar lag de stal soms nogal nat en kwamen ze niet buiten. Op huidige stal nog niets van problemen gehad (stal ligt altijd heel droog en ze gaan veel buiten). Ik hoef de voeten van mijn paard niet uit te krabben. Ze blijven altijd netjes. Ik vind houtkrullen erg netjes en zacht. Als ik kan kiezen.... houtkrullen :)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:19

Het bevalt mij erg goed, hoeven blijven bij mijn paard over het algemeen juist beter op krullen.

Stal blijft bij mij overigens het schoonst als ik de natte plek maar 1 keer per week eruit haal. (rest van de week drollen eruit en schone / droge bovenop).

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:53

Wij hebben onze paarden jarenlang op houtkrullen gehad staan. Maar uiteindelijk kregen ze steeds vaker hoefzweren. Er komt ook redelijk wat stof vanaf.
Op zich wel fijn te mesten, en het neemt meer vocht op als stro.

Maar we zijn overgestapt op vlas, vanwege de hoefzweren, en sindsdien geen last meer gehad ervan. Onze smid en DA zeggen ook dat de kans op hoefzweren bij hout iets hoger ligt.
Vind het vlas nog fijner mesten, en het is ook goedkoper.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:40

Hebben altijd houtkrullen gebruikt omdat onze paarden het stro opeten, en je na uur niks meer in stal zag liggen bij wijze van spreken. Zijn daarom toen overgestapt op houtkrullen. En nog nooit problemen mee gehad.
Recent staan ze echter op vlas en houtkrullen omdat de houtkrullen echt duur aan het worden zijn. En vlas is stuk goedkoper.
Vlas pakt iets beter op en mest makkelijker uit, maar persoonlijk vind ik weer dat je er redelijk veel in moet doen om een zacht bedje te verkrijgen dat we waar ze liggen een half pak houtkrullen hebben. En dit is de ideale oplossing geweest

1x hoefzweer gehad, en dit paard stond niet eens in een stal maar op de wei met schuilstal. Dus zelf geen negatieve ervaringen met houtkrullen

DJumpingboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 23:02

ik denk dat het niet heel veel erger is dan andere bodembedekkers

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 23:10

Ik vind houtkrullen idd het droogste bed opleveren, logischerwijze levert dit ook op dat de hoeven van de paarden droger worden dan bij andere strooisels (maar goed, als ze regelmatig met de voeten in het nat staan of afgespoten worden, och...)

Ik heb ooit als groom 1 keer een paard getroffen met white line disease en toen sprak de veearts ook over de krullen.. in die zin > bij paarden die zelf al aanleg hebben voor losse hoefwanden is het risico bij houtkrullen idd iets groter dat er tevens nog white line disease bij komt kijken. Bij een paard wat normaal gesproken gewoon nette, solide hoeven heeft is er geen verhoogd risico.

Grotere kans op rotstraal denk ik niet, juist omdat de hoeven droger blijven. Draai je paard een keer in de stalgang en alles wat nog aan de hoeven hing valt er zo vanaf. Ik zou dus niet weten waarom een paard sneller rotstraal zou krijgen, tenzij je de stallen niet bijhoudt en het een grote natte bende is die blijft plakken. Maar juist met houtkrullen moet je daar danig je best voor doen.

Ik heb zelf juist problemen met vlas, het neemt niks op, schep ik de natte vlas op dan ligt daaronder gewoon een plas urine, dat heb ik met houtkrullen nooit gehad. Nog sterker, je veegt de stal aan en de bodem ziet eruit alsof je hem met een hogedruk hebt gedaan, zo proper. Jammer dat het spul zo moeilijk af te voeren is, maar ik heb zelf besloten weer terug over te stappen naar houtkrullen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 12:30

@urielle: dat laatste heb ik dus zeker niet.
Als ik de stal tot op de bodem leeg schep dan druipt de urine uit de houtkrul, terwijl het er net een dag in ligt.
Met houtkorrels heb ik dat niet, dat geeft bij mij juist een droge bodem.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:03

Houtkorrels heb ik nog nooit gehad, dus daar kan ik niks over zeggen.
Vervelend zeg, ik veeg dus echt gewoon het stof van de bodem bij houtkrullen, kurkdroog spul. En ik heb niet eens een urineafvoer in de stal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:22

Ik heb zelfs nog rubber (doorlatende) matten er onder liggen :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:24

Misschien het merk dan? Ik had altijd Allspan en dat beviel me echt super.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:36

Urielle schreef:
Grotere kans op rotstraal denk ik niet, juist omdat de hoeven droger blijven. Draai je paard een keer in de stalgang en alles wat nog aan de hoeven hing valt er zo vanaf. Ik zou dus niet weten waarom een paard sneller rotstraal zou krijgen, tenzij je de stallen niet bijhoudt en het een grote natte bende is die blijft plakken. Maar juist met houtkrullen moet je daar danig je best voor doen.

Ik heb zelf juist problemen met vlas, het neemt niks op, schep ik de natte vlas op dan ligt daaronder gewoon een plas urine, dat heb ik met houtkrullen nooit gehad. Nog sterker, je veegt de stal aan en de bodem ziet eruit alsof je hem met een hogedruk hebt gedaan, zo proper. Jammer dat het spul zo moeilijk af te voeren is, maar ik heb zelf besloten weer terug over te stappen naar houtkrullen!

Met vlas heb ik inderdaad zeer heftige rotstraal gehad bij mijn paardje. We stonden toen op een stal waar (erg slecht) gemest werd. Stond altijd te soppen in de stal... Nu sta ik op houtkrullen (en moeten we zelf mesten) en zelfs mijn onwijs smerige merrie staat hardstikke mooi hier op. Je kunt (als het echt moet, ik ben namelijk nog al vaak weg) gewoon een week de stal niet doen, zonder dat het een natte bende is. Na zo'n week niet bij houden, schep ik wel alles helemaal leeg en begin ik weer overnieuw met een verse laag krullen.

Toen ik nog op vlas stond, kon mijn toenmalige hoefsmid aan de hoeven zien dat ik op vlas stond. Hij zei de hoeven daardoor 'stikken', omdat ze natuurlijk altijd helemaal vol zitten met vlas. Het was iig niet goed voor de groei van haar voeten. (overigens kon de smid niet zien dat ze op vlas stond aan de hand van vlas aan de benen ofzo. Ik had haar gewassen voordat ik naar hem toe ging, dus blijkbaar is het zichtbaar voor het getrainde oog...)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:01

@Urielle: ik heb merkloos, maar ook als ik 'merk' heb zie ik geen verschil.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:56

Hier ook juist droog onder de houtkrullen. Die zijn als ik na een week de onderlaag er uit haal helemaal rood, maar daaronder is het beton inderdaad droog.

Vlas ging bij mij soppen, was wel een andere stal / box.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:29

Urielle, dat heb ik alleen als ze net geplast hebben. Dan heeft het nog geen zin om het op te ruimen. Maar als het er een uurtje ligt dan is het er bij ons echt helemaal in getrokken.
Afvoeren gaat heel gemakkelijk. Wij varen het bij een tuinder op het land uit. Die is er heel blij mee omdat het goed voor zijn bodem is. Hij wil er geen stro op hebben. Houtkrullen vond hij ook prima op zijn land.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:34

Met vlas bedoel je? Of heb je het tegen DubbelDun?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:38

Ja, met vlas :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 17:47

Heeft het sneller nat zijn ook niet te maken met de grootte van de krullen? Dat kleinere houtkrullen sneller nat zijn dan die grotere?

Ik ben blij dat er nu toch positieve verhalen te horen zijn. Had ik stilletjes gehoopt en verwacht. Vraag me wel af waar al die negatieve berichten vandaan komen. Dat kan toch niet allemaal napraterij zijn. :oo

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:55

O, dat heb ik dus niet, het loopt zo van de vlasvezels, dus ik heb echt een plas urine op de plasplek en daar bovenop ligt dan 'schoon' vlas (voor het oog dus, het blijft gewoon blank spul alsof het net uit het pak komt). Ik mest wel elke dag, dus niet die 'koek' die sommige mensen ervan maken.
Waarom wil die tuinder geen stromest trouwens? (even benieuwd) Ik lees juist vaak dat tuinders geen houtkrullenmest willen ivm erger aanzuren van de bodem ofzoiets?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:07

Snap wat je bedoelt. Zo ziet het er bij ons uit als ze net geplast hebben. Ik wil ook niet oppotten, bah. Wij halen 2x per dag de drollen eruit en ook 1x per dag het nat. Maar ze staan ook niet zo lang binnen. Misschien heeft het ook nog iets met de ondergrond te maken. Bij ons beton, maar dat zal bij de meesten wel zo zijn. Misschien is er ook nog verschil in soorten vlas? Geen idee hoor, merkverschil ofzo?

Stro composteert niet zo snel weg schijnbaar. Maar ik weet het ook niet precies hoor. We kunnen bij een paar tuinders terecht en die willen allemaal graag de vlas hebben.
En onze mestverspreider is ook blij met de vlas ipv stro. Dat gaat er makkelijker uit.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:14

Vlas is in 6 weken volledig weg, stro duurt totzelfs langer.
Houtkrullen weet ik niet exact xD