Urielle schreef:Grotere kans op rotstraal denk ik niet, juist omdat de hoeven droger blijven. Draai je paard een keer in de stalgang en alles wat nog aan de hoeven hing valt er zo vanaf. Ik zou dus niet weten waarom een paard sneller rotstraal zou krijgen, tenzij je de stallen niet bijhoudt en het een grote natte bende is die blijft plakken. Maar juist met houtkrullen moet je daar danig je best voor doen.
Ik heb zelf juist problemen met vlas, het neemt niks op, schep ik de natte vlas op dan ligt daaronder gewoon een plas urine, dat heb ik met houtkrullen nooit gehad. Nog sterker, je veegt de stal aan en de bodem ziet eruit alsof je hem met een hogedruk hebt gedaan, zo proper. Jammer dat het spul zo moeilijk af te voeren is, maar ik heb zelf besloten weer terug over te stappen naar houtkrullen!
Met vlas heb ik inderdaad zeer heftige rotstraal gehad bij mijn paardje. We stonden toen op een stal waar (erg slecht) gemest werd. Stond altijd te soppen in de stal... Nu sta ik op houtkrullen (en moeten we zelf mesten) en zelfs mijn onwijs smerige merrie staat hardstikke mooi hier op. Je kunt (als het echt moet, ik ben namelijk nog al vaak weg) gewoon een week de stal niet doen, zonder dat het een natte bende is. Na zo'n week niet bij houden, schep ik wel alles helemaal leeg en begin ik weer overnieuw met een verse laag krullen.
Toen ik nog op vlas stond, kon mijn toenmalige hoefsmid aan de hoeven zien dat ik op vlas stond. Hij zei de hoeven daardoor 'stikken', omdat ze natuurlijk altijd helemaal vol zitten met vlas. Het was iig niet goed voor de groei van haar voeten. (overigens kon de smid niet zien dat ze op vlas stond aan de hand van vlas aan de benen ofzo. Ik had haar gewassen voordat ik naar hem toe ging, dus blijkbaar is het zichtbaar voor het getrainde oog...)