pony gaat steeds onder het draad door

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

pony gaat steeds onder het draad door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 21:20

Onze lieve maik b pony lijkt wel een goochelaar en komt op allerlei manieren in de grote groene wei wat ik niet wil omdat hij al dik genoeg is en in zijn eigen wei gras genoeg staat. Eerst hadden we 1 draad ok ja natuurlijk gaat hij eronder door! Dan maar 2. Nou dat was ook een makkie voor maik nek eronder draad over de manen voel je niks. Dan moet het toch met 3 lukken ja hoor meneer liep weer in de verkeerde wei. Misschien niet grnoeg stroom. De rest van de wei afgekoppelt en alleen op het stuk waar hij moet blijven. En daar ging hij weer. We doen er elke dag gewoon een draadje bij en hopen dat hij binnenkort toch echt blijft staan. Marijke onze fries is gelukkig te groot om eronder te gaan.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:23

meet het voltage op meerdere plekken (zo weet je zeker dat er overal genoeg op staat)
en iets wat een fokker van shetjes vroeger bij zulke pony's deed , met de neus tegen de draad zodat ze een flinke tik kregen en respect voor de draad kregen (weet nog niet of ik het met de methode eens ben)

en op knie , borst en schoft hoogt een draad zou toch voldoende moeten zijn dacht ik

little_king

Re: pony gaat steeds onder het draad door

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:25

Ik doe het onderste draadje bij zulke paarden zelfs op maar 10 a 15 cm van de grond.
Willen ze dien dan omhoog duwen moeten ze dat met de neus. Bij voldoende stroom proberen ze dat maar 1 keer.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:27

Loop je weiland eens na en kijk of er nergens kortsluiting is. Als je draden kapot of beschadigd zijn wordt er ook minder stroom doorgegeven. Mijn shet ontsnapte ook iedere dag. Toen heb ik de draden gecontroleerd en een ander stroomaparaat gekocht en nu blijft hij netjes waar hij moet zijn.

tessxponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:30

miss een breed draad????

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 22:29

Het zijn allemaal brede linten en we hebben het stroom gecontroleerd maar hij doet zijn manen eronder en lijkt niks te voelen. Maar 10 cm hoig lijkt me een goed idee.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 22:38

Als je zeker weet dat er genoeg stroom op staat moet je een antenne op het halster maken.
Dat doe je zo:
Neem een stuk staal of koperdraad, leg het midden achter de oren onder het halster en wikkel het naar voren via de bakstukken naar de neusriem.
daar maak je een antenne van pakweg 30 cm door de beide kanten in elkaar te draaien.
Succes verzekerd.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 22:46

Wat inderdaad een goed idee is, is meer draden! Minimaal drie en desnoods 4! En hoe ver heb je de palen uit elkaar staan? Als ze nu op 1,5 a 2 meter uit elkaar staan heb je de draad behoorlijk strak en wordt het voor hem aardig moeilijk!

Maar.............Ik had ook zo'n kampioen uitbreken!!!! Er onderdoor, er overheen of......er dwarsdoor!!

Hoop dat je meer succes hebt!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 22:48

appiesjappie schreef:
Het zijn allemaal brede linten en we hebben het stroom gecontroleerd maar hij doet zijn manen eronder en lijkt niks te voelen. Maar 10 cm hoig lijkt me een goed idee.

Juist geen breed lint gebruiken bij paarden met veel haar.

En paaltjes dichter bij elkaar. Dan staat het lint strakker en floept hij er minder makkelijk tussendoor.

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 22:48

Paarden voelen idd aan de manen en staart geen stroom. Dan toch maar meer draadjes.. :)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 10:09

Het is een bepaald stukjee waarhij langs kan. De rest zit een sloot omheen. Hij heeft geen halster omdat hij die altijd omweg krijgt haha onze goochelaar

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:13

goed strak spannen met veel draadjes inderdaad en de onderste erg laag... met goed stroom

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:14

Misschien is een elektrisch schapennet een optie ?
Dat kun je ook gemakkelijk verplaatsen !

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:17

Dat is echt niet veilig bij paarden :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:18

Hoezo niet ?
Mochten ze er om de één of andere reden in vast komen zitten, trekken ze het zo kapot, daarvoor hoef je niet bang te zijn.

Maar , als het goed is, staat er dermate veel prik op dat ze wel uit de buurt blijven :j

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:28

Ze kunnen er ook per ongeluk in rollen.
En ik denk dat het niet zomaar kapot gaat maar dat ze er heel snel in verstrikt raken.
Het heet ook niet voor niets schapengaas, geen ponygaas :)
Het staat op schrikdraad sites ook nooit als advies gegeven, niet voor niets :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:36

Wij hebben het jaren met succes als noodheiningen gebruikt en er gelukkig nooit ongelukken mee gehad, maar er kan natuurlijk altijd iets gebeuren, dat is waar ...

En ik denk dat het niet wordt aanbevolen voor grotere dieren, juist omdat het zo gemakkelijk stuk gaat ;)

caramellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:38

Haha ken het probleem de kleine a pony van de opa waar mijn pony staat doet het altijd maar aangezien hij al zo oud is en die kuren er toch ook zo moeilijk uit krijgt laten ze hem maar (hij is 28) hij is ook echt niet dik maarja als ze het zien gebeuren zetten ze hem terug op zijn stuk. Mijn pony doet het omgekeerde en springt erover gelukkig alleen maar als er aan de andere kant meer gras is en als hij even alleen is (staan nu met 4 dus zal niet meer vaak gebeuren). Hij is al eens op de poort gesprongen 1.40 hoog dat is dan toch wel even schrikken maarja het gebeurt niet vaak.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:40

Wij werken met 5 koorden, goede stevige houten palen dicht op elkaar en... Ze blijven daar echt keurig achter. Was het enige dat echt goed werkte :
Zolang het hoofd er niet door past, kom je al een heel eind :)

Wij werken in de zomer ook met prikpaaltjes ivm strookbegrazing maar daar nemen wij voor lief dat meneer er af en toe door knalt. (Verder dan de middenscheiding komt hij toch niet, want dat zijn weer de stevige palen met voldoende lijnen)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:47

wat is de weerstand van je draad? er bestaat nl (duurdere) draad met een heel lage weerstand, waardoor er zeker nog een flinke mep stroom op de draad staat achteraan ook.
Mijn vroegere pony was ook een breker; tot ik alles vervangen heb door 3 rijen turbocord van gallagher. 1 keer geprobeerd en sindsdien nooit meer :D.
Verder zoals anderen ook zeggen: minimaal 3 rijen draad zodat er geen snelle manier is om er onder of tussen te glippen.
Als je stroomklok op een batterij werkt, kijk dan ook zeker na of je de krachtigste batterij dat er in mag gebruikt. Beter is uiteraard om op netstroom te werken; scheelt dag en nacht qua sterkte.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 10:58

Op dit moment hebben we 3 rijen draad onder elkaar en ik denk toch dat ik eerst het advies ga nemen om het draadje nog wat lager te hangen zodat zijn hoofd er niet meer onderdoor kan

amber_stephJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:38

Mijn shet deed het ook bij lint.
Stond ook te hoog.
Nu sta ik een tijd op een andere stal(7 maanden) en heeft hij het nooit meer gedaan.
Bij mij werkt draad lager en koord.

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:39

Mijn zusjes VP ook, hebben erop gelet en op de plek waar hij eronderdoor ging even een extra stroomdraadje gedaan. En ja hoor, shock en nooit meer geprobeerd.