Hoe groeien de manen van een paard nou ECHT snel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Hoe groeien de manen van een paard nou ECHT snel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 22:45

Hallo bokkers! Fijn dat jullie mijn topic even lezen.

Ik heb een Friese merrie, die iets langer dan een jaar terug door eczeem al haar manen eraf had geschuurd. Langzaam groeit het weer bij. Mijn droom (wat vast nooit uit zou komen _O- ) is dat ze ooit lange manen heeft.. Het is al een heel stuk gegroeid, maar ik zie het liever nog een stuk langer!

Nu is mijn vraag: Hoe groeien de manen van een paard nou ECHT snel? Want iedereen zegt wat anders. De een zegt elke dag kammen, de ander zegt dat je het gewoon met rust moet laten en er zo min mogelijk aan moet zitten.. Wat is nou het beste?
Mijn merrie heeft nu als het boven de 10 graden is continu een eczeemdeken op, dus de manen blijven nu wel zitten.

Brand los! Ik ben benieuwd naar jullie meningen/feiten! :Y)

noukie12

Re: Hoe groeien de manen van een paard nou ECHT snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 22:48

Ik zeg elke 2/3 weken de puntjes knippen (millimeter werk) en elke 3/4 dagen ont klitten met de hand. Geen zooi in smeren maar plukje voor plukje uit pluizen. Zo trek je ook geen haren eruit :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 22:49

En invlechten!

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 22:51

Hoe ik de manen van mijn verzorgpony's behandel:
- klitten er voorzichtig met vingers uithalen
- eens in de zoveel tijd borstel ik het met beleid helemaal uit en antiklit erin
- ik laat het vrijwel altijd los hangen

Nou heeft Bis eczeem dus schuurt ze er zomers wat vanaf. Roos heeft geen eczeem maar haar manen groeien heel langzaam.

TazziexxxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 22:52

Ik doe ook altijd bij m'n shetlander losse vlechten die ik om de 2 weken er uithaal, daarna voorzichtig met anti-klit spray uitkam om daarna weer nieuwe vlechter erin te doen! :D
Ik doe trouwens ook een keer in de maand hele kleine puntjes knippen.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 22:55

Bedankt voor jullie tips!
Dus niet elke dag kammen met zo'n manenkam? Maar gewoon met je vingers ontklitten?

Ik laat de manen sowieso loshangen, want ik denk niet dat vlechten gaat lukken :') Daar zijn de manen nog ietwat te kort voor denk ik zo...
Hier een foto:
Afbeelding

En ja, doordat ze 1x dit jaar haar eczeemdeken half los had gekregen (was iets stuk gegaan) had ze weer wat lopen schuren, en daardoor is de voorkant dus langer dan de achterkant.. Wat er raar uitziet. Is dat het best om bij te knippen? Dan kan het weer gelijk groeien..

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 22:56

Ik heb een Draver met hele lange manen...
En heb 1 ding gemerkt... Hoe minder ik er aan doe hoe mooier ze blijven :D
Heb een tijd vlechten gedaan, maar toen werden ze vooral dunner.
Ik pluis ze af en toe voorzichtig uit met mijn vinger/zachtjes met een borstel.
En dan een héél klein beetje cowboy magic er door heen.
Verder is het vooral een kwestie van goede genen en mazzel denk ik.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 23:02

Ja inderdaad, gewoon wachten.

Maar ik kam het nu iedere dag, want als ze onder die eczeemdeken vandaan komt zitten die manen echt walgelijk! Haha :')

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 13:43

Nog meer tips? :D

epic_gram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 13:46

Elke dag kammen is sowieso niet goed, en als je kamt, voorzichtig onderaan beginnen en langzaamaan naar boven werken. Geen rotzooi erin, vlechten indien mogelijk(als het wat langer is geworden?) en zoveel mogelijk met je vingers de klitten loswerken! Hoop dat je prachtige manen kan kweken haha.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 13:48

biotine bijvoeren,dat bevorderd de hoorngroei en dus ook de haargroei...

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 13:51

ik heb een pony met een vooral dikke bos manen en het begint ook steeds langer te worden maar door vlechten en kammen gaan haar manen HEEL erg uitvallen. probeer er ook zo veel mogelijk van af te blijven. Jammer genoeg is dit met de staart geen doen want dan wordt het 1 grote klitten zooi -O-

Paardje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 13:52

Doe het met klittenspray elke dag! dat werkt bij mijn paard ook echt hèèl erg!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 13:59

Bedankt voor jullie reacties! :)
En ik ga wel op zoek naar biotine :j

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:46

Elke dag ontklitten met de hand, niet meer met een manenkam erin. (manenkam breek veel haren af, met de hand kun je dit praktisch doen zonder iets te breken). En GEEN klittenspray. Chemische rommel zorgt alleen meer dat het meer gaat breken. Wil je ze echter echt uitkammen wel gebruiken om minder verlies van haren te verkrijgen
1x per week de puntjes (en dit is inderdaad mm werk) eraf knippen
NIET (in)vlechten. (In)vlechten gaat juist schuren en weg branden. Zeker als je te lang inlaat. Als ze eenmaal mooie lange manen heeft kun je dit wel 's nachts doen zodat ze die niet kapot trekt. Maar door de dag gewoon lekker los laten hangen

Voorlopig nog niet weg knippen. Je kunt beter wachten tot de rest een deel is bijgegroeid. En als je dikke manen wilt knippen. Wil je fatsoenlijke manen zonder dat ze te dik gaan worden trekken.

DJumpingboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:59

Niet te veel aan doen, soms een beetje ontklitten en baby olie wil ook helpen

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 23:06

Hmm als je elke dag moet kammen door de deken dan kan je er het beste gewoon een hengstenvlecht in doen, aangezien gewone vlechten inderdaad niet lukken zo te zien. En vlecht is altijd beter dan elke dag kammen. Mijn friesje staat ook meestal in de vlecht, of hengstenvlecht of kleine losse vlechten, bij hem blijven zijn manen dan veel mooier. Als ik ze los heb hangen dan zitten er binnen no time happen in. Maar zoals ook gezegd wordt; vlechten NIET te lang laten zitten. 1x goed doorkammen, hengsten vlecht (of gewone) erin, na 2/3 dagen eruit halen en zonder te kammen een nieuwe in doen.
Je moet toch wat en als ze elke keer in de klit zitten door de deken, wat logisch is, dan zou ik ze liever vlechten dan borstelen elke dag. En neeeeeeee niet bijknippen!!!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 23:07

Volspuiten met anti-klit, wel goeie waar het glad van wordt, niet van die vieze waar ze zwart van worden (al zijn die van jou dat natuurlijk al). Dan uitkammen, vlechtjes erin en als ze er echt niet meer uitzien weer opnieuw. Mijn paard heeft van de winter een paar keer ruim een maand met dezelfde vlechten gestaan en ze zijn echt een stuk langer geworden (en dan kam ik t uit met een trekkammetje en ben niet te zuinig met de schaar, dus doe niet echt moeite dat het écht lang wordt). Zou ze wel regelmatig knippen omdat je anders van die dooie pieken krijgt.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 23:12

Alleen volspuiten met antiklit waar dat siliconen en sulfaat vrij is. Ik gebruik geen anti-klit, en als ik het al gebruik is het alleen aan de basis van de manen waar het het dikst is en de meeste klitten zitten. We houden het in vlechten. De een vind dikke prettiger ik vrij dun (voor de stal gebruik bij ons dan). Uitborstelen doe je door onderaan de manen te beginnen, en langsaam naar boven te werken (naar de manenkam) niet in een keer van boven naar beneden gaan, daar gaat de boel stuk van. En verder is het erg paard afhankelijk. We hebben een 3 jarige staan met een enorme bos manen, die langer zijn dan die van een 4 jarige (ik zeg, zeker de helft tot 3x zo lang)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 23:17

Snel groeien weet ik niet.
Maar ik heb een pony die altijd dunne lange manen had (is 13 jaar). En ik vorig jaar kort geknipt heb (handbreed), wat inmiddels uitgegegroeid is tot dikke manen, vraag me niet waarom :+.
Maar heb onze 2j fries ook kortgewiekt, kijken of dat ook zo uitgroeid ;)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 23:30

ik heb me wel eens laten vertellen dat je uiensap op de manenkam moet smeren voor een snellere haargroei, nooit geprobeerd want ik heb kwpn

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:39

Ik heb een Arabier met lange manen. Ik doe er nagenoeg niets aan, alleen als er echt klitten in zitten haal ik die er met de hand uit, maar dat is bijna nooit. Af en toe knip ik de puntjes bij, maar dat is maar eens per maand ofzo. En het groeit dan echt heel hard.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:42

het is aanleg, sommige paarden zullen nooit echt lange manen krijgen, wat wel helpt is eens in de 10 dagen, goed uitkammen, CM erin en dan strak in de vlechten, dan er weer 10 dagen vanaf blijven, zo krijg je zeker lange manen, biotine door het voer kan helpen de manen van binnenuit wat dikker te krijgen, maar moet je wel langere tijd geven, als je dit consequent doet, krijg je zeker wat langere manen

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:45

volgens mijn schoonzus, groeit haar sneller wanneer je de huid ''masseerd'' waar dus het haar begint, kan je doen door borstelen, of door vlechten elke dag, ja of gewoon masseren.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:49

biancalaylo schreef:
volgens mijn schoonzus, groeit haar sneller wanneer je de huid ''masseerd'' waar dus het haar begint, kan je doen door borstelen, of door vlechten elke dag, ja of gewoon masseren.

als je elke dag aan t haar gaat frutten, vlechten breekt het af